DECRET 228/1995, de 25 de juliol, regulador del Programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció (PIRMI). (Correcció d'errada en el DOGC núm. 2113, pàg. 7425, d'11.10.1995).

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

L'Estatut d'autonomia de Catalunya, a l'article 9.25, estableix que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva sobre la matèria d'assistència social; també fa constar, a l'article 52, que la Generalitat queda facultada per constituir institucions que fomentin el desenvolupament social en el marc de les seves competències, com també la plena ocupació i el desenvolupament econòmic.

L'article 10 de la Carta comunitària dels drets socials fonamentals dels treballadors, aprovada pel Consell Europeu el 8 de desembre de 1989, manifesta que, segons les modalitats de cada país, les persones excloses del mercat de treball i que no tenen mitjans de subsistència han de poder-se beneficiar de prestacions i d'ingressos suficients, adaptats a la seva situació personal.

El Parlament de Catalunya, en data 17 de novembre de 1989, va aprovar la següent resolució: "... 11. Instar el Govern de la Generalitat a continuar i completar els estudis i les consultes que han de permetre incloure en els pressupostos de la Generalitat per a l'any 1990 les partides que assegurin la renda mínima al major nombre possible de famílies necessitades del nostre país i els facilitin unes possibilitats més grans d'inserció".

També cal recordar que, amb data 14 de febrer de 1990, es va signar un acord entre els departaments de Treball i de Benestar Social, d'una banda, i els sindicats més representatius, de l'altra, en el qual a més d'esmentar la necessitat de l'establiment d'un programa que comprengui una renda mínima d'inserció social i laboral, s'indicaven els trets principals i els criteris per articular el programa esmentat.

Per tots aquests motius el 28 de maig de 1990 es va establir, mitjançant el Decret 144/1990, el Programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció (PIRMI), que té com a finalitats principals la inserció social i laboral de les persones afectades, a més de donar noves oportunitats a aquells que es trobin amb dificultats per subsistir. Cal tenir present que per a l'assoliment d'aquestes finalitats fa falta un ampli suport de tota la societat catalana.

L'estructura actual dels nostres serveis d'assistència social comporta la col·laboració dels ajuntaments i consells comarcals, però cal que també intervinguin molt activament en l'aplicació del Programa les entitats d'iniciativa social que ja treballen en el camp de l'assistència social, la lluita contra la pobresa i l'atur, o l'ajut als marginats.

La conveniència de donar un tractament global i no solament pecuniari a les situacions de necessitat queda atesa en la normativa d'aquest Decret mitjançant la concurrència de cinc blocs de prestacions: les d'urgència, per resoldre carències materials concretes; les de suport personal, per a la integració social; les de suport a la inserció laboral; la prestació econòmica, i la utilització de polítiques sectorials ja existents.

Poc més d'un any després de l'aprovació de l'esmentat Decret 144/1990, les primeres experiències derivades de la seva aplicació varen aconsellar introduir certes modificacions, mitjançant el Decret 213/1991, d'1 d'octubre. Ara, després de més de quatre anys de funcionament del Programa, i quan ja es pot considerar finalitzada l'etapa d'implantació, les noves experiències de gestió, les propostes i els suggeriments formulats des de diverses procedències han aconsellat, abans d'emprendre la tasca de preparar una llei reguladora del PIRMI, introduir algunes modificacions més, i dictar un nou decret regulador del Programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció (PIRMI), per agrupar tota la normativa bàsica del PIRMI en un sol text. Com a novetats més importants destaquen la inclusió d'accions específiques d'integració social, l'atribució de funcions de seguiment i coordinació del desenvolupament del Pla integral de lluita contra la pobresa i l'exclusió social a la Comissió Interdepartamental del PIRMI i al Comitè de Seguiment, la participació de les empreses col·laboradores d'inserció en les accions de suport a la inserció laboral i la modificació de les quanties de la prestació econòmica bàsica, com també l'establiment d'una quantia màxima de la prestació reconeguda.

En virtut del que s'ha exposat, a proposta dels consellers de Benestar Social i de Treball, escoltats el Consell General de Serveis Socials i el Consell de Treball de Catalunya, i d'acord amb el Govern de la Generalitat,

Decreto:

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

Objectius del Programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció 1.1 El Programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció (PIRMI) té per objecte el desenvolupament coordinat de les accions destinades a ajudar les persones que no tinguin els mitjans suficients per atendre les necessitats essencials de la vida en la nostra societat, mentre se les prepara per a la seva inserció o reinserció social i/o laboral. 1.2 El Programa comprendrà accions de prestació de serveis socials, prestacions econòmiques i suport per a la integració social i laboral.

Article 2

Contingut del Programa El PIRMI comprèn els mecanismes administratius, econòmics i operatius per a l'assoliment dels seus objectius mitjançant l'elaboració d'un Pla individual de reinserció o inserció (PIR) que podrà comprendre les actuacions següents:

  1. Prestacions d'urgència per a la neutralització de mancances materials concretes, bé siguin preexistents, o bé apareguin durant la realització del Pla.

  2. Accions de suport personal per a la integració de caràcter psicològic, social i educatiu, a fi de superar desestabilitzacions personals i familiars.

  3. Accions de formació d'adults consistents en formació instrumental i bàsica encaminada a la inserció o reinserció social i a la realització personal.

  4. Accions de motivació, orientació laboral i formació ocupacional en programes normals o especials, i suport per a la inserció laboral, en col·laboració, si és possible, amb empreses i organitzacions empresarials.

  5. Proveïment d'una prestació econòmica o renda mínima d'inserció (RMI) durant l'aplicació del Pla individual de reinserció.

  6. Accions d'informació i orientació per tal que les persones afectades sàpiguen fer ús dels serveis que normalment es poden obtenir de les administracions, de la iniciativa social i de la xarxa comunitària.

  7. Accions de suport per a la col·laboració cívica a fi de fomentar l'autoestima i la integració dels destinataris en l'àmbit comunitari.

Article 3

Destinataris A l'efecte d'aquest Decret:

  1. Es consideren sol·licitants o titulars de les prestacions que s'estableixen al PIRMI les persones a favor de les quals es tramita un Pla individual d'inserció o reinserció (PIR).

  2. Es consideren beneficiàries de les prestacions que s'estableixen al PIRMI les persones que estan a càrrec d'un sol·licitant o titular i que formen part del Pla individual d'inserció com a membres addicionals de la unitat familiar.

  3. Es consideren destinataris de les prestacions que s'estableixen al PIRMI el sol·licitant o titular i els beneficiaris conjuntament.

Article 4

Requisits per ser sol·licitant de les prestacions del PIRMI 4.1 Podran ser sol·licitants de les prestacions que estableix el Programa les persones en les quals concorrin les circumstàncies següents:

  1. Que estiguin empadronades o s'empadronin en el moment de fer la sol·licitud de prestació en qualsevol dels municipis de Catalunya.

  2. Que acreditin una residència continuada i efectiva com a mínim amb dos anys d'antelació a la data de presentació de la sol·licitud d'acolliment al Programa en qualsevol dels municipis de Catalunya. Les absències per qualsevol causa inferiors a noranta dies durant cada any natural i les absències justificades per malaltia, empresonament, servei militar i altres causes anàlogues no interrompran el còmput de la residència continuada i efectiva. També podran ser sol·licitants les persones que acreditin que en els darrers cinc anys han residit quatre anys a Catalunya de forma continuada i efectiva.

  3. Que constitueixin una llar independent i que ho facin com a mínim un any abans de la data de presentació de la sol·licitud d'acolliment al Programa. S'exceptuen d'aquests requisits aquelles persones que tinguin menors o persones amb disminució al seu càrrec, com també les parelles amb fills, sens perjudici del que disposa l'apartat 2, lletra f), d'aquest article. En aquest supòsit, els ingressos conjunts de les persones que formen part del nucli de convivència familiar no hauran de superar, per cada membre, la prestació bàsica de la renda mínima i no hauran de disposar de béns mobles o immobles que per les seves característiques indiquin de forma notòria que existeixen béns materials suficients per atendre la subsistència. Es considera llar independent el marc físic de residència permanent d'una sola persona, o bé de dues o més que formin una unitat familiar segons el concepte que estableix l'article 5. Queda exclosa la convivència...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR