LLEI 6/2020, del 18 de juny, de protecció, conservació i posada en valor de les oliveres i els oliverars monumentals.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

El president de la Generalitat de Catalunya

Els articles 65 i 67 de l'Estatut preveuen que les lleis de Catalunya són promulgades, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat. D'acord amb l'anterior promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

I

L'olivera, arbre mil·lenari de la saviesa i de la pau, és font de riquesa i aliment des de fa mil·lennis. La història de l'olivera té les arrels en el mateix origen de l'agricultura, en les primeres civilitzacions de la Mediterrània.

Tots els pobles que han ocupat la Mediterrània han contribuït a desenvolupar un model d'agricultura que es caracteritza per la seva adaptació al territori i al seu clima, i que hom reconeix com l'agricultura mediterrània. Aquesta agricultura té un dels seus exponents en el conreu de l'olivera per a la producció d'oli, que és i ha estat un producte d'ús habitual en la dieta d'aquestes zones i una mercaderia principal en els intercanvis comercials de totes les èpoques.

A Catalunya, l'ús de l'oli ha format part de la cultura del país des de temps immemorials. No s'hi concep cap taula ni cap cuina sense un oli generós. A més, per llurs característiques ambientals i històriques, les plantacions d'oliveres han format part dels conreus i del paisatge dels pobles catalans.

Tots aquests fets han facilitat que en el medi natural, agrícola però també urbà hi hagi oliveres i oliverars monumentals. Aquesta riquesa paisatgística constitueix un patrimoni ambiental, agrari, cultural, social, històric i econòmic que és també patrimoni de Catalunya. Per tant, llur protecció i conservació tenen un interès públic evident.

Les oliveres monumentals que responen a aquestes característiques són deutores de l'esforç humà en llur cura i manteniment. Són monuments vius en desenvolupament i producció.

Molts d'aquests espais estan avui en perill per diverses causes. Dissortadament, en les darreres dècades els paisatges i els espais agraris catalans han patit processos de degradació i de banalització, tal com reconeix la Llei 8/2005, del 8 de juny, de protecció, gestió i ordenació del paisatge.

Per tal d'aturar i evitar la degradació i desaparició d'aquest patrimoni, s'han d'establir mecanismes i instruments de planificació que assegurin la gestió adequada de les oliveres monumentals i llur permanència en el lloc que les ha vistes arrelar-se, i se n'ha de prohibir explícitament l'extracció i la comercialització.

El 2010 la Generalitat va aprovar el Catàleg del paisatge de les Terres de l'Ebre. En el capítol 13 («Paisatges d'atenció especial») hi ha un apartat dedicat al «Paisatge d'atenció especial de les oliveres», en què es parla d'algunes oliveres singulars i monumentals. En concret, la primera de les accions que es proposa (acció 1.1.1) és impulsar ajudes fiscals i subvencions de l'Administració als propietaris i pagesos que amb llur activitat agrícola asseguren la pervivència del paisatge de l'olivera.

Aquesta llei no pretén regular de manera omnicomprensiva tots els elements que influeixen en la producció i la transformació del paisatge. Les legislacions sectorials han de regular l'impacte paisatgístic de les actuacions urbanístiques i de les productives. L'objecte d'aquesta llei es la protecció en llur medi actual de les oliveres i els oliverars monumentals.

Les oliveres monumentals són propietat tant de propietaris privats com de propietaris públics i la llei els ha de reconèixer el paper que han tingut en llur preservació, però també el que han de tenir en llur gestió futura.

II

Aquesta llei s'estructura en vint-i-quatre articles, agrupats en cinc capítols, dues disposicions addicionals i tres disposicions finals.

El capítol I estableix l'objecte de la Llei i les definicions. El capítol II crea la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals. També estableix l'elaboració del Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals i el sistema de protecció d'aquests, que depèn dels departaments de la Generalitat competents en aquesta matèria.

El capítol III regula les accions de promoció i difusió de les oliveres i els oliverars monumentals.

El capítol IV regula les prohibicions, les exempcions i el règim sancionador que comporta l'incompliment de les obligacions que estableix aquesta llei. Així mateix, regula les actuacions de millorament de la terra i el cos competent per a exercir les funcions de control i vigilància.

Finalment, el capítol V regula el finançament per a garantir la protecció de les oliveres i els oliverars monumentals.

Les disposicions addicionals fan referència a l'establiment de reduccions en l'impost de successions i donacions, i al barem d'ajuts per al finançament de la protecció i gestió de les oliveres monumentals. D'altra banda, les disposicions finals estableixen el desplegament reglamentari, l'habilitació pressupostària i l'entrada en vigor.

Capítol I. Disposicions generals

Article 1 Objecte

Aquesta llei té per objecte:

  1. Regular i protegir les oliveres i els oliverars identificats com a monumentals per llurs condicions històriques i culturals, com a elements del paisatge i per llur contribució hidrogeològica al manteniment del territori.

  2. Regular i protegir el conreu i el paisatge de l'olivera, els elements arquitectònics genuïns vinculats a la història del conreu, la cultura i el paisatge del qual forma part, que, juntament amb el patrimoni rural de pedra seca, està considerat paisatge d'atenció especial.

  3. Establir polítiques i mecanismes de conservació i protecció del paisatge i de l'activitat agrícola.

Article 2 Àmbit d'aplicació

Aquesta llei s'aplica a les oliveres i els oliverars que compleixen les condicions i els requisits que estableix aquesta mateixa llei, independentment de la naturalesa i la propietat del sòl on són plantats.

Article 3 Definició d'olivera monumental

Als efectes d'aquesta llei, s'entén per:

  1. Olivera monumental: olivera que té un perímetre de tronc igual o superior a 350 centímetres mesurat a una altura de 130 centímetres del sòl, o que té una edat igual o superior a 350 anys. En el cas d'oliveres amb un tronc fragmentat, el perímetre és el total obtingut reconstruint la forma teòrica del tronc sencer.

  2. Oliverar monumental: recinte agrícola d'oliveres que té una densitat mínima de 20 oliveres monumentals per hectàrea.

Capítol II. Protecció de les oliveres i els oliverars monumentals

Article 4 Catalogació de les oliveres i els oliverars monumentals i protecció dels elements patrimonials
  1. Els propietaris poden demanar voluntàriament la catalogació de llurs oliveres com a monumentals a partir de 150 centímetres de perímetre, mesurat a una altura de 130 centímetres del sòl.

  2. En els oliverars monumentals i en les finques on hi ha oliveres monumentals protegides, s'han de protegir el conjunt d'oliveres i tots els elements patrimonials lligats a l'activitat agrària tradicional i que donen singularitat als oliverars.

Article 5 Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals
  1. Es crea la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals, que depèn dels departaments competents, la composició i el funcionament de la qual s'ha de regular per reglament.

  2. La Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals té les funcions següents:

    1. Fer propostes i suggeriments sobre la metodologia, els paràmetres i els criteris d'identificació de les oliveres i els oliverars monumentals.

    2. Validar els informes tramesos pels departaments competents.

    3. Fer propostes i suggeriments sobre la inclusió de les oliveres i els oliverars monumentals en el Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals.

    4. Proposar formes integrades de protecció i millorament del patrimoni ambiental relacionat amb les oliveres i els oliverars monumentals, especialment enfront de l'amenaça de plagues, els efectes del canvi climàtic i les altres amenaces que afecten el conreu de les oliveres.

    5. Promoure programes d'intervenció i conservació de cada exemplar protegit i del seu entorn, que tinguin en compte l'accés del públic, les mesures d'estabilitat, les cures fitosanitàries, les accions de sanejament per al manteniment, les actuacions permeses al voltant de l'arbre, els rètols i les indicacions, i el manteniment de recursos genètics.

  3. La Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals ha d'elaborar una guia de bones pràctiques de conreu en què s'especifiquin les operacions agrícoles més adequades per al manteniment i la producció de les oliveres monumentals, i n'ha de fer difusió.

Article 6 Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals
  1. El procediment per a protegir les oliveres i els oliverars monumentals s'ha d'iniciar amb l'elaboració del Cens oficial d'oliveres i oliverars monumentals. Aquest cens ha de permetre de detectar i identificar sistemàticament cada olivera i oliverar monumental.

  2. Els departaments competents per raó de la matèria han de regular per reglament el Cens oficial d'oliveres i oliverars monumentals i el catàleg d'oliveres i oliverars monumentals que en resulti.

  3. El Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals ha de contenir les informacions següents:

    1. La localització unívoca.

    2. La propietat.

    3. La varietat, les dimensions i el nombre d'arbres en cas que es tracti d'oliverars.

    4. Les característiques físiques, monumentals, paisatgístiques, agràries, ambientals, històriques i culturals.

    5. Les imatges que permetin d'identificar l'aspecte global de l'exemplar.

    6. Els elements del patrimoni rural vinculats a l'activitat agrària tradicional.

    7. Informació de les oliveres monumentals i de les altres oliveres no monumentals presents en l'oliverar, i també una descripció de la finca amb un inventari detallat dels elements patrimonials lligats a l'activitat agrària tradicional.

  4. Els departaments competents en aquesta matèria, d'acord amb el que estableix l'apartat 1, han de declarar l'inici del Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals. Les associacions, les organitzacions i els ens locals poden assenyalar l'existència d'oliveres monumentals i d'oliveres que s'han de sotmetre a protecció i millorament.

  5. Els departaments competents en aquesta matèria, després del registre sistemàtic i la notificació de les oliveres monumentals i d'haver escoltat l'opinió de la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals, han d'elaborar i actualitzar el Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals i han de determinar els recursos financers destinats a protegir-los i millorar-los.

  6. El Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals s'ha de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i s'ha de comunicar als òrgans interessats. Aquest catàleg ha de contenir les indicacions de localització unívoques necessàries per a identificar les propietats individuals. Els titulars de les oliveres i els oliverars monumentals, en el termini de trenta dies a comptar de la data de publicació del Catàleg en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, poden interposar un recurs contra la inclusió de les oliveres i els oliverars en el Catàleg.

  7. Els departaments competents en aquesta matèria, després d'escoltar l'opinió de la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals, han de decidir sobre les objeccions rebudes i han d'aprovar el Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals definitiu. Aquest catàleg està subjecte a una nova publicació que s'ha de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Article 7 Restriccions paisatgístiques i acords amb els titulars d'oliveres i oliverars monumentals
  1. Les oliveres i els oliverars monumentals se sotmeten automàticament a restriccions paisatgístiques quan s'assimilen com a patrimoni paisatgístic comú i com a tal han d'ésser identificats pels instruments de planificació municipal. Per a això, s'han de proporcionar les formes adequades de col·laboració interadministrativa.

  2. S'ha d'atribuir un únic codi d'identificació a cada olivera monumental, encara que formi part d'un oliverar monumental.

  3. El Govern de la Generalitat i els governs locals, dins de les competències respectives, per a la protecció i el manteniment de les oliveres i els oliverars monumentals i de llurs entorns, poden recórrer a acords amb llurs titulars.

Capítol III. Accions de promoció i difusió

Article 8 Promoció dels productes derivats de les oliveres monumentals protegides
  1. La Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals ha d'elaborar un pla d'actuació per a decidir les mesures de promoció dels productes derivats de les oliveres monumentals protegides. La Comissió també ha d'elaborar la informació adreçada a l'aprofitament turístic de les oliveres i els oliverars monumentals, en col·laboració amb els ens locals, les altres administracions i les entitats privades.

  2. Els departaments de la Generalitat competents en aquesta matèria han de promocionar els productes derivats de les oliveres monumentals protegides fent ús de fons propis i aliens. A sol·licitud d'associacions de propietaris i marques certificades d'oli d'oliva verge extra d'oliveres monumentals, s'han d'establir acords específics per a la participació en fires i esdeveniments i per a la promoció per mitjà de canals publicitaris.

Article 9 Protecció i promoció del paisatge d'oliveres
  1. Els departaments competents per raó de la matèria han de promoure la imatge del paisatge d'oliveres de Catalunya i, en particular, de les oliveres i els oliverars monumentals i de llurs productes, incloent-hi els que tenen fins turístics.

  2. Tenint en compte les peculiaritats del paisatge històric, rural, social i ambiental que caracteritzen el patrimoni de les oliveres monumentals, el departament competent en matèria de turisme, juntament amb el departament competent en matèria de medi ambient i d'agricultura, consultant prèviament la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals, ha de promoure un projecte específic de desenvolupament turístic, que s'ha de posar en marxa en el termini d'un any a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

  3. El Govern, en el context de l'aplicació de la política agrícola de la Unió Europea i de les successives modificacions i reformes, ha de promoure accions amb el ministeri competent en matèria d'agricultura relatives a la política agrícola i forestal de la mateixa Unió Europea i dirigides a dur a terme operacions col·lectives de manteniment de la producció d'oliveres i oliverars monumentals de gran valor històric, cultural i ambiental, o en risc d'abandonament.

  4. Els principals destinataris dels recursos i els ajuts han d'ésser els titulars de les oliveres i els oliverars monumentals. S'han d'evitar al màxim els intermediaris.

  5. La Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals ha de valorar la creació d'un espai de protecció a l'entorn de les oliveres monumentals si considera que necessiten mesures de protecció específica. Amb aquesta finalitat, la Comissió pot crear espais de protecció amb restriccions pel que fa als canvis de conreu, que s'han d'equiparar a un oliverar monumental pel que fa als ajuts o subvencions.

Article 10 Coneixement de les oliveres monumentals i del llegat oliverer
  1. El Govern, per mitjà del departament competent en matèria d'educació, medi ambient i agricultura, sens perjudici de la col·laboració d'altres departaments, ha de promoure el coneixement de les oliveres i els oliverars protegits, la conscienciació de la necessitat de conservar-los i la inclusió de l'arbrat monumental en circuits i currículums ecoeducatius.

  2. El departament competent en matèria de cultura ha de vetllar pel llegat oliverer per mitjà de la creació d'un arxiu documental, bibliogràfic i audiovisual que guardi per a les generacions futures el coneixement d'aquest patrimoni i de la seva relació amb Catalunya.

Capítol IV. Prohibició d'actuacions contra les oliveres i els oliverars monumentals i règim sancionador

Article 11 Prohibició d'actuacions contra les oliveres i els oliverars monumentals
  1. No es poden dur a terme activitats que directament o indirectament puguin deteriorar, malmetre o afectar de qualsevol manera l'estat de les oliveres i els oliverars monumentals inclosos en el Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals.

  2. A més de la prohibició que estableix l'apartat 1, es prohibeixen les actuacions següents:

  1. Instal·lar cartells o plafons publicitaris o altres estructures o elements que distorsionin l'estètica, llevat de cartells amb finalitat didàctica o divulgativa lligada amb la conservació i promoció de les oliveres monumentals, que han d'ésser de mida reduïda per a minimitzar l'impacte visual.

  2. Modificar significativament el paisatge agrari dels oliverars monumentals o malmetre elements patrimonials relacionats amb l'activitat agrària tradicional sense l'autorització de la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals.

  3. Impedir l'accés als tècnics i el personal de l'Administració degudament acreditats, als agents mediambientals i als membres de cossos de seguretat amb funcions de vigilància mediambiental.

Article 12 Exempcions
  1. Per les oliveres i els oliverars monumentals inclosos en el Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals, es poden concedir exempcions al compliment de les prohibicions que estableix l'article 11 només per motius d'interès general.

  2. Es poden concedir exempcions al compliment de les prohibicions que estableix l'article 11 als titulars que justifiquin una situació especial només després d'obtenir el dictamen vinculant de la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals, que ha d'avaluar les condicions que poden permetre l'eliminació de les oliveres monumentals, els propòsits d'aquesta eliminació, l'absència documentada de solucions alternatives i l'existència d'un projecte específic de replantació.

  3. Les autoritzacions expedides d'acord amb aquest article són vàlides durant dos anys.

Article 13 Reposició d'oliveres monumentals

L'operació de replantació d'oliveres monumentals a què fa referència l'article 12 és responsabilitat exclusiva de l'empresa constructora, que s'ha de sotmetre al control i la supervisió dels tècnics de la Generalitat. S'han de replantar tan a prop com sigui possible de la zona d'on s'han arrencat. L'empresa constructora ha de garantir les cures necessàries per a llur supervivència.

Article 14 Treballs de millorament de l'explotació
  1. Amb la finalitat que les finques on hi ha les oliveres i els oliverars monumentals es mantinguin en producció i que llurs titulars o propietaris puguin obtenir rendes per llur treball, s'autoritzen totes les actuacions de conservació i aprofitament habituals dels oliverars, tant a la finca com a les oliveres. Aquestes actuacions inclouen les podes lleus i de fructificació, els tractaments fitosanitaris i la collita de les olives, i també les actuacions necessàries per a la producció de conreus associats, sempre que no posin en perill la supervivència de les oliveres protegides.

  2. Si es vol fer una transformació en una finca amb oliveres monumentals per a fer-hi una nova plantació d'oliveres, amb el dictamen previ favorable de la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals, s'ha d'autoritzar el reagrupament en la mateixa finca de les oliveres monumentals, que han de continuar tenint actuacions de conservació específiques i, si cal, diferents de la resta de la finca.

  3. El reagrupament s'ha d'efectuar amb oliveres de varietats locals o de varietats establertes per la normativa de producció de la corresponent denominació d'origen protegida.

  4. Es poden permetre, a les finques amb oliveres monumentals, l'execució de petites obres o actuacions de millorament al servei de l'activitat agrícola, sempre que aquestes no perjudiquin l'estat de conservació de les oliveres monumentals.

Article 15 Transmissió d'oliveres monumentals
  1. Es prohibeixen l'extracció, el transplantament i la tinença d'exemplars arrencats d'oliveres monumentals, el comerç i les transaccions amb les oliveres o els oliverars monumentals. Se n'exclou la venda o transacció lligada a la transferència de la propietat del terreny, sempre que exemplars d'oliveres monumentals romanguin al mateix lloc.

  2. Les oliveres monumentals que es van arrencar i es van trasplantar fora de llur espai originari no es poden moure del jardí o espai al qual han estat trasplantades per a no causar-los més danys, i no s'han d'incloure en el Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals, llevat dels exemplars que la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals consideri adient d'incorporar.

  3. Les empreses propietàries dels exemplars d'oliveres monumentals que són en vivers o centres de jardineria en espera d'ésser venuts i replantats han de fer, en el termini de trenta dies a comptar de l'aprovació d'aquesta llei, una declaració responsable del nombre d'oliveres monumentals que tenen a les instal·lacions. Si no ho fan, se'ls han d'aplicar, amb la inspecció prèvia del Cos d'Agents Rurals, les sancions tipificades com a molt greus per aquesta llei. En el termini de dos anys, el Govern pot exercir el dret de tempteig i retracte sobre aquests exemplars.

  4. Les oliveres monumentals que són propietat de vivers o centres de jardineria i que romanen a les finques d'origen no es poden extreure en cap cas. El Govern ha d'exercir el dret de tempteig i retracte sobre aquestes oliveres i ha d'establir compensacions per als vivers i centres de jardineria que les hagin adquirides, equivalents al preu que n'hagin pagat. La Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals ha de decidir sobre llur ubicació.

Article 16 Funcions de control i vigilància

Les funcions de control i vigilància del compliment d'aquesta llei estan delegades al Cos d'Agents Rurals de la Generalitat. Les policies autonòmica i municipal i els altres cossos policials de manera coordinada també poden dur a terme activitats de control.

Article 17 Denúncies
  1. Les autoritats, els agents de l'autoritat i els agents auxiliars han de comunicar al departament competent en matèria de medi ambient i als ajuntaments totes les actuacions, accions o omissions que coneguin i que puguin constituir una infracció d'aquesta llei.

  2. La vulneració per acció o omissió voluntària de les prescripcions d'aquesta llei té la consideració d'infracció administrativa i motiva, amb la instrucció prèvia de l'expedient administratiu pertinent, la imposició de sancions als responsables, tot això amb independència de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre en què incorrin els infractors.

  3. Si s'aprecia un fet que pot constituir un delicte o una falta, s'ha de comunicar a l'òrgan judicial competent i, mentre l'autoritat judicial conegui el cas, s'ha de suspendre el procediment administratiu sancionador.

Article 18 Classificació d'infraccions
  1. Són infraccions administratives molt greus:

    1. Deteriorar o arrancar les oliveres o els oliverars protegits o causar la mort a les oliveres protegides, i també modificar físicament o químicament l'entorn de manera que es provoquin danys als exemplars d'oliveres.

    2. Arrancar o trasplantar les oliveres o els oliverars protegits, i també tenir exemplars arrancats i comerciar o fer transaccions amb aquests.

  2. Són infraccions administratives greus:

    1. Instal·lar plataformes, objectes o cartells que puguin danyar significativament les soques, les branques o les arrels de les oliveres i els oliverars monumentals.

    2. Instal·lar cartells o plafons publicitaris o altres estructures o elements que distorsionin l'estètica de l'oliverar, llevat dels cartells amb finalitat didàctica o divulgativa lligada amb la conservació i promoció de les oliveres monumentals, que han d'ésser de mida reduïda.

    3. Modificar significativament el paisatge agrari dels oliverars monumentals o malmetre elements patrimonials relacionats amb l'activitat agrària tradicional sense l'autorització de la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals.

    4. No permetre l'accés als tècnics i el personal de l'Administració degudament acreditats, als agents mediambientals i als membres de cossos de seguretat amb funcions de vigilància mediambiental.

  3. Són infraccions administratives lleus:

    1. Incomplir un precepte d'aquesta llei altre que els preceptes a què fan referència els apartats 1 i 2.

    2. Incomplir els preceptes dels reglaments que despleguin aquesta llei.

  4. La Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals ha d'autoritzar excepcionalment les actuacions que, per imperatiu legal relatiu a la reglamentació de sanitat vegetal, s'hagin de fer sobre les oliveres monumentals protegides i que comportin cometre alguna infracció tipificada per aquest article.

Article 19 Prescripció de les infraccions
  1. Les infraccions lleus tipificades per aquesta llei prescriuen al cap d'un any, les greus al cap de dos anys i les molt greus al cap de tres anys.

  2. El termini de prescripció de les infraccions es compta a partir del dia en què l'òrgan competent en té coneixement.

  3. La iniciació amb coneixement de l'interessat del procediment sancionador interromp el còmput del termini de prescripció.

Article 20 Sancions aplicables

Per la comissió de les infraccions tipificades per aquesta llei s'han d'aplicar les sancions següents:

  1. Multa de fins a 6.000 euros per infraccions lleus.

  2. Multa de 6.001 a 24.000 euros per infraccions greus.

  3. Multa de 24.001 a 48.000 euros per infraccions molt greus.

Article 21 Gradació de les sancions

Per a la gradació de les sancions s'han de tenir en compte les circumstàncies següents:

  1. La intencionalitat.

  2. El dany efectivament causat a les oliveres i als oliverars monumentals protegits.

  3. La reincidència, entesa com la comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de les tipificades per aquesta llei quan així s'hagi declarat per resolució ferma.

  4. La situació de risc creada per a la supervivència de les oliveres i els oliverars monumentals protegits.

  5. L'ànim de lucre i l'import del benefici esperat o obtingut.

  6. L'exercici d'un càrrec o una funció que obliguen a fer complir els preceptes d'aquesta llei.

  7. La col·laboració en l'aclariment dels fets i en la restitució del bé protegit.

Article 22 Indemnitzacions

L'infractor, amb independència de les sancions imposades, ha de pagar una indemnització pels danys i perjudicis que hagi causat a les oliveres o els oliverars amb motiu de la infracció d'aquesta llei o dels reglaments que la despleguen, i ha de tornar la situació alterada a l'estat originari. Totes aquestes obligacions de l'infractor s'entenen sens perjudici de l'obligació, si escau, d'indemnitzar el titular de les oliveres i els oliverars danyats.

Article 23 Multes reiterades

Amb independència de les multes que corresponguin en concepte de sanció, si l'infractor no adopta voluntàriament les mesures correctores en el termini fixat pel requeriment, l'òrgan competent pot acordar la imposició de multes reiterades per períodes no inferiors a un mes ni superiors a dos mesos. L'import d'aquestes multes no pot excedir en cada cas el 20% de l'import de la multa principal.

Capítol V. Finançament de la protecció i la gestió de les oliveres i els oliverars monumentals

Article 24 Finançament de la protecció i la gestió de les oliveres i els oliverars monumentals
  1. Els pressupostos de la Generalitat han de destinar anualment una partida pressupostària suficient per a la protecció, la conservació, la posada en valor, la gestió, la producció i la promoció de les oliveres i els oliverars monumentals que estiguin en producció, les empreses que elaboren el certificat d'aquestes oliveres i llurs associacions, i els ens locals de Catalunya que treballin amb la mateixa finalitat.

  2. Els titulars d'explotacions agrícoles interessats en les oliveres i els oliverars monumentals i llurs associacions tenen prioritat en el finançament de la Generalitat de Catalunya i, si escau, de l'Estat i de la Unió Europea en els plans i programes que fomenten una producció sostenible, una millora de la qualitat del producte i el manteniment del paisatge rural.

Disposicions addicionals

Primera. Reduccions en l'impost de successions i donacions

El departament competent en matèria de fiscalitat ha d'estudiar l'establiment de reduccions en l'impost de successions i donacions que beneficiïn els propietaris d'oliveres monumentals.

Segona. Barems dels ajuts per a la protecció i la gestió de les oliveres i els oliverars monumentals

El reglament que desplegui aquesta llei ha d'establir amb criteris tècnics els barems dels ajuts a què fa referència l'article 24. Aquest reglament ha d'ésser redactat per tècnics designats per la Comissió Tècnica per a la Protecció de les Oliveres i els Oliverars Monumentals o pel departament de la Generalitat que es cregui oportú.

Tercera. Igualtat efectiva de dones i homes

Per a constituir-se els òrgans que deriven d'aquesta llei, s'ha de complir el que estableix la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, pel que fa a la paritat mínima.

Disposició transitòria. Protecció directa i immediata de les oliveres i els oliverars monumentals

Mentre no s'aprovi definitivament el Catàleg d'oliveres i oliverars monumentals que estableix l'article 6, són aplicables de manera directa i immediata les normes de protecció que estableix aquesta llei per a les oliveres i els oliverars monumentals que s'ajusten a les definicions de l'article 3.

Disposicions finals

Primera. Desplegament reglamentari

El Govern ha d'aprovar les disposicions necessàries per a desplegar i aplicar aquesta llei.

Segona. Habilitació pressupostària

Els preceptes que comportin despeses amb càrrec als pressupostos de la Generalitat produeixen efectes a partir de l'entrada en vigor de la llei de pressupostos corresponent a l'exercici pressupostari immediatament posterior a l'entrada en vigor d'aquesta llei.

Tercera. Entrada en vigor

Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 18 de juny de 2020

Joaquim Torra i Pla

President de la Generalitat de Catalunya

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR