LLEI 19/1991, de 7 de novembre, de reforma de la Junta de Sanejament.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

El President de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia, promulgo la següent

LLEI

La creació del Departament de Medi Ambient per la Llei 4/1991, de 22 de març, origina una redistribució de les competències atribuïdes als departaments de la Generalitat en assignar a aquest nou Departament l'execució de les polítiques de govern de la Generalitat en matèria de defensa i conservació del medi ambient.

Una de les garanties de protecció del medi, dels recursos naturals, i de defensa de la natura, resideix en la qualitat de les aigües, i a promoure totes aquelles actuacions que siguin necessàries per a la seva millora.

La planificació, la gestió i el tractament de les aigües residuals, la intervenció en els abocaments que poden afectar les aigües superficials, subàlvies i marítimes, el control de qualitat de les platges i de les aigües litorals, i en general de totes les funcions administratives en relació amb els abocaments d'aigües residuals urbanes i industrials, com l'autorització, la inspecció, la vigilància i la sanció, entre d'altres, són funcions que recauen en l'àmbit de competències del medi ambient.

Els principis d'actuació que conté la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'Organització, Procediment i Règim Jurídic de l'Administració de la Generalitat, als quals han d'ajustar la seva activitat els departaments i organismes autònoms de la Generalitat, entre els quals es troben el de garantia i eficàcia i diligència màximes en el compliment de les seves funcions i els seus serveis, aconsellen reunir en un sol ens totes les competències i funcions en sanejament i qualitat de les aigües assignades al Departament de Medi Ambient.

La naturalesa de la Junta de Sanejament, com a organisme autònom de caràcter administratiu, no sembla la més aconsellable per assumir tan diverses i nombroses funcions com les que ara reuneix el Departament de Medi Ambient, segons la seva Llei de creació i el Decret d'assignació competencial, deixant a part que el seu caràcter fins ara fonamental coordinador tampoc no constituirà l'element predominant amb la nova redistribució competencial.

L'agilitat que requereix un ens responsable que pugui realitzar des de la planificació fins a l'execució d'obres, amb respecte a les altres administracions competents en matèria d'aigües, la seva qualitat i el control dels abocaments, és millorable mitjançant la constitució d'una entitat que tingui personalitat pròpia i estigui dotada per a l'exercici d'actes d'intervenció i control i en general de policia, a la vegada que per a actuacions operatives en règim administratiu, més properes als instruments d'empresa segons les funcions del Departament de Medi Ambient en matèria d'aigües.

La legislació catalana ofereix un marc adequat que acolliria una entitat d'aquesta naturalesa. La Llei 4/1985, de 29 de març, de l'Estatut de l'Empresa Pública Catalana, regula, entre la tipologia d'ens que s'hi contenen, les entitats públiques amb personalitat jurídica pròpia que ajusten la seva activitat al dret privat i, si s'escau, al públic, segons determina la llei de creació.

Així doncs, la present Llei constitueix l'entitat pública Junta de Sanejament, per conversió amb transformació de l'existent, i, no sols modifica la seva naturalesa jurídica, sinó que també la dota d'una estructura, unes funcions i uns òrgans directius nous. Atès que l'estructura de la Junta de Sanejament que es modifica es trobava fonamentalment en el Decret Legislatiu 1/1988, de 28 de gener, regulador junt amb la Junta d'Aigües de l'administració hidràulica a Catalunya, i que en l'esmentada disposició es contenien les taxes i els preus públics a gestionar per la Junta de Sanejament, s'ha procurat, per a més seguretat jurídica, incloure també en la present Llei el règim econòmico-financer contingut en el Decret Legislatiu 1/1988, a l'efecte de reunir en un sol text, de més fàcil consulta, els aspectes que afecten la naturalesa, les funcions, el règim jurídic i el règim econòmico-financer de l'entitat pública Junta de Sanejament. Aspectes de la regulació de l'entitat com la seva estructura organitzativa, entre d'altres, és preferible de relegar-los a disposició reglamentària a fi i efecte de no sobrecarregar el text institucional de l'ens que es regula en aquesta Llei. Per aquest motiu aquesta Llei efectua les oportunes remissions a altres normes vigents a Catalunya, reguladores del procediment d'actes, de recursos i recaptador que té la seva seu en la legislació específica.

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

Denominació

-1 La Junta de Sanejament és una entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, de les previstes en l'article 1.b) de la Llei 4/1985, de 29 de març, de l'Estatut de l'Empresa Pública Catalana, que ajusta la seva activitat al dret privat, i al dret públic en els supòsits que aquesta Llei determina.

-2 La Junta de Sanejament queda adscrita al Departament de Medi Ambient.

Article 2

Objectius La Junta de Sanejament és l'entitat administrativa responsable del sanejament de les aigües residuals en l'àmbit de les competències atribuïdes a la Generalitat.

Article 3

Principis

-1 La Junta de Sanejament durà a terme la seva activitat de manera que garanteixi l'eficàcia i la diligència màximes en el compliment de les seves funcions i en la prestació dels seus serveis.

-2 Les funcions de la Junta de Sanejament s'exerciran amb respecte a les competències estatals i dels ens locals, atribuïdes en la legislació local i en la legislació vigent en matèria d'aigües.

-3 En tot cas, la Junta de Sanejament demanarà i fomentarà la col·laboració amb les administracions competents i amb els particulars.

Article 4

Naturalesa La Junta de Sanejament, com a entitat de dret públic, gaudeix de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per tal de complir els seus fins, d'acord amb aquesta Llei i les seves disposicions de desenvolupament i amb l'Estatut de l'Empresa Pública Catalana. En conseqüència pot adquirir fins i tot per expropiació forçosa, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota classe de béns, concertar crèdits, establir contractes, proposar la constitució de societats i consorcis, promoure la constitució de mancomunitats, executar, contractar i explotar obres i serveis, atorgar ajuts, obligar-se, interposar recursos i executar les accions previstes en les lleis per assegurar el control, el sanejament i la depuració de les aigües residuals.

Capítol 2

Article 5

Funcions

-1 Per a la consecució dels seus objectius, la Junta de Sanejament, en l'àmbit de les competències de la Generalitat, exercirà les funcions següents:

  1. La coordinació de les actuacions de les administracions competents en matèria de sanejament en el territori de Catalunya.

  2. La proposta de planificació global, és a dir, de la formulació de l'esquema i de les directrius de sanejament en el territori de Catalunya, pel que fa a la definició dels àmbits territorials de sanejament, amb l'establiment de criteris sobre nivells de depuració i de qualitats de substàncies efluents i recipients.

  3. L'aprovació definitiva dels plans i els projectes de sanejament.

  4. L'aprovació i la revisió del règim econòmico-financer dels plans i els projectes, com també la intervenció de despeses finançades tant en la inversió com en la prestació de serveis.

  5. La realització dels plans i l'execució de les obres i la prestació dels serveis de sanejament que promogui directament, i l'execució o participació en aquelles altres que les administracions locals no realitzin o que es duguin a terme conjuntament.

  6. La promoció, l'orientació, la coordinació, la informació i la fiscalització de les actuacions concernents a la planificació, l'execució i l'explotació de les infrastructures d'evacuació de les aigües residuals, les estacions depuradores i els emissaris submarins, com també dels sistemes de reutilització de les aigües depurades.

  7. La gestió, la recaptació, l'administració i la distribució dels recursos que li atribueix aquesta Llei.

  8. La intervenció administrativa dels abocaments que puguin afectar les aigües superficials, subàlvies i marítimes.

  9. El control de les platges i de les aigües litorals.

  10. El control i l'anàlisi de la qualitat de les aigües.

  11. L'autorització, la inspecció, la vigilància, la sanció i el cens dels abocaments d'aigües residuals urbanes i industrials.

  12. L'exercici de totes les competències que la legislació hidràulica atorga a l'Administració de la Generalitat en matèria d'abocaments d'aigües residuals urbanes i industrials.

  13. L'elaboració del seu programa d'actuació i pressupost, segons exigeix l'Estatut de l'Empresa Pública Catalana.

  14. La promoció d'entitats i associacions i el foment de les seves activitats.

  15. Establir en cada cas les condicions tècniques mínimes que hauran de contenir necessàriament els projectes d'obres quant als sistemes de depuració, com són els col·lectors i les depuradores.

  16. Qualsevol altra que li encomanin les lleis i el Govern de la Generalitat.

    -2 Correspon, en tot cas, al Govern de la Generalitat:

  17. L'aprovació definitiva de la planificació global, com també dels plans de sanejament que requereixin el finançament específic previst en aquesta Llei, i de la seva revisió, com també el seu règim econòmico-financer en l'àmbit espacial i temporal corresponents.

  18. L'aprovació definitiva dels projectes no inclosos explícitament en un pla de sanejament, del seu règim especial de finançament i de la seva revisió.

  19. L'aprovació amb caràcter general, amb l'informe previ de la Junta de Sanejament i a l'efecte de determinar l'import de les exaccions a què es refereix l'article 15 d'aquesta Llei, de les disposicions següents:

    1) Coeficients de concentració demogràfica permanent i estacional.

    2) Coeficients específics de contaminació per activitats industrials.

    3) Coeficients de depuració, segons els diversos tipus de dispositius.

  20. L'exercici de la facultat de delegació, si s'escau, d'algunes o totes les fases de la gestió recaptadora de l'increment de tarifa i de cànon de sanejament, en les entitats locals o els consorcis afectats, especialment quan aquests consorcis o entitats executin les obres o prestin els serveis finançats a càrrec dels rendiments derivats d'aquelles exaccions. -3.

  21. En l'exercici de les seves competències en matèria de sanejament de les aigües, les corporacions locals tenen iniciativa per a:

    1) Constituir qualsevol organisme de gestió previst en la legislació vigent.

    2) Redactar plans i projectes.

    3) Contractar i executar les obres i prestar els serveis.

  22. Les administracions locals tenen competències pròpies per a la prestació del servei de sanejament de les aigües residuals, amb independència de l'ens que hagi executat les obres, i podran ésser receptores de les instal·lacions. Així mateix, les administracions locals, en projectes del seu àmbit territorial, tindran en igualtat de condicions tècniques i econòmiques la condició preferent d'administració actuant per a contractar i executar les obres.

    Capítol 3 Organització de la Junta de Sanejament

Article 6

Estructura organitzativa de la Junta de Sanejament Els òrgans de govern de la Junta de Sanejament són el Consell de Direcció i el Gerent.

Article 7

Composició del Consell de Direcció

-1 El Consell de Direcció és l'òrgan de representació, de direcció i control de la Junta de Sanejament.

-2 El Consell de Direcció està integrat per:

  1. El President, que és el conseller de Medi Ambient.

  2. El Vice-president, que és el Director de Qualitat Ambiental i substitueix el President en cas d'absència o impossibilitat. c) 8 vocals representants de l'Administració de la Generalitat per cadascun dels següents Departaments: Governació; Economia i Finances; Sanitat i Seguretat Social; Política Territorial i Obres Públiques; Agricultura, Ramaderia i Pesca; Indústria i Energia; Comerç, Consum i Turisme; Medi Ambient. d) 8 vocals representants de les administracions locals competents designats per les dues organitzacions d'ens locals més representatives a Catalunya, dels quals en correspon, com a mínim, un per cadascuna de les conques del nord, centre i sud i demarcacions de ponent i de les terres de l'Ebre, i un per l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus.

  3. El Director de la Junta d'Aigües.

  4. El Gerent de la Junta de Sanejament. g) 2 representants de les indústries designats per les associacions empresarials. h) 1 representant de les entitats ambientals més representatives de Catalunya.

  5. El Conseller de Medi Ambient podrà designar dos vocals més en representació d'altres interessos afectats per l'aplicació dels plans de sanejament.

  6. Actua com a Secretari, amb veu i sense vot, un funcionari del Departament de Medi Ambient, que serà designat pel President i aixecarà les actes de les sessions, lliurarà les certificacions dels acords i conservarà els llibres oficials.

-3 Quan l'ordre del dia de la reunió del Consell de Direcció inclogui la consideració específica d'assumptes que afectin un o diversos municipis, hi seran convocats l'alcalde o els alcaldes corresponents, els quals podran assistir, acompanyats de la persona que designin, a la deliberació de l'assumpte per al qual hauran estat convocats, i prendre-hi part amb veu però sense vot.

Article 8

Atribucions del Consell de Direcció

-1 Pertoca al Consell de Direcció:

  1. Fixar les directrius d'actuació.

  2. Aprovar l'avantprojecte del programa d'actuació i el programa d'inversió i de finançament corresponent a l'exercici següent, i trametre'ls al Conseller d'Economia i Finances segons allò que estableix l'article 29 de la Llei 4/1985, de l'Estatut de l'Empresa Pública Catalana.

  3. Elaborar l'avantprojecte de pressupost d'actuació i de capital de la Junta per elevar-lo també al Departament d'Economia i Finances, amb l'informe previ del Departament de Medi Ambient.

  4. Concertar crèdits d'acord amb les autoritzacions contingudes a la Llei de Pressupostos o en les de suplement de crèdit o de crèdit extraordinari.

  5. Aprovar el balanç anual i la Memòria.

  6. Aprovar els convenis de cooperació i la constitució de consorcis.

  7. Proposar al Govern la constitució de societats filials o la participació en societats.

  8. La proposta al Consell Executiu de la planificació global.

  9. L'aprovació definitiva dels plans de sanejament.

  10. L'atribució de recursos als projectes tècnicament aprovats.

-2 El Consell de Direcció es reunirà almenys una vegada al trimestre.

Article 9

Del Gerent i les seves atribucions

-1 El Gerent de la Junta dirigeix el seu funcionament sota les directrius del Consell de Direcció. És nomenat i separat pel President de la Junta.

-2 Pertoquen al Gerent les funcions següents:

  1. Executar els acords del Consell de Direcció.

  2. Dirigir, coordinar, inspeccionar i controlar totes les dependències i instal·lacions i tots els serveis.

  3. Exercir la direcció del personal.

  4. Presentar anualment al Consell de Direcció, per a la seva aprovació, les propostes de programes d'actuació, d'inversió i de finançament, el balanç i la corresponent memòria.

  5. Exercir totes les funcions específiques que el Consell de Direcció li delegui.

  6. Complir qualsevol altra funció que no sigui encomanada al Consell de Direcció.

Article 10

Dels òrgans gestors de la Junta de Sanejament Per al desenvolupament de les seves funcions, la Junta comptarà amb l'estructura suficient per a atendre la seva pròpia administració, la planificació tècnica, econòmica i financera, les infrastructures en llurs fases de construcció i explotació, la recaptació dels seus ingressos específics i el control i la qualitat de les aigües.

Capítol 4 Règim jurídic

Article 11

Règim jurídic

-1 L'activitat de la Junta de Sanejament se sotmetrà en les relacions externes al dret privat amb caràcter general. Això no obstant:

  1. El règim d'acords i funcionament del Consell de Direcció se subjectarà a la normativa general sobre òrgans col·legiats continguda al Capítol Sisè de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'Organització, Procediment i Règim Jurídic de l'Administració de la Generalitat.

  2. Les relacions de la Junta de Sanejament amb el Departament de Medi Ambient i amb altres ens públics se sotmetran en tot cas al dret públic.

  3. També restaran sotmeses al dret públic les relacions jurídiques externes que es derivin d'actes de limitació, intervenció, control i sancionatoris, els expropiatoris i, en general, qualsevol acte tant de gravamen com de benefici que impliqui actuació de sobirania o exercici de potestats administratives, inclòs el règim d'impugnació d'actes, el silenci administratiu i el recaptatori.

-2 El seu règim de comptabilitat serà el corresponent al sector públic.

-3 Es garantirà el principi de publicitat i lliure concurrència en la contractació per a l'adquisició de béns i execució d'obres.

-4 Sens perjudici que el personal de la Junta de Sanejament pugui ésser contractat en règim laboral, el règim jurídic i la classificació del personal de la Junta de Sanejament, i el que en el futur s'hi incorpori, es regirà per les disposicions que li siguin aplicables atenent la seva procedència i la naturalesa de la seva relació d'ocupació.

Article 12

Règim de recursos

-1 Contra els actes administratius de la Junta de Sanejament seran procedents els recursos previstos en la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'Organització, Procediment i Règim Jurídic de l'Administració de la Generalitat.

-2 Tots els actes administratius de la Junta de Sanejament podran ésser objecte de recurs d'alçada davant el Conseller de Medi Ambient.

-3 Els extraordinaris de revisió s'interposaran segons estableix l'article 86 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre.

-4 L'exercici d'accions civils i laborals es regirà per allò que és previst en l'article 88 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre.

-5 Els actes dictats en aplicació del règim econòmico-financer previst en aquesta Llei són reclamables davant els òrgans de la Generalitat competents per a conèixer les reclamacions econòmico-administratives, en la forma i els terminis previstos en la legislació que li són d'aplicació.

Article 13

Responsabilitat La responsabilitat de la Junta de Sanejament, pels actes a què fa referència l'apartat 1.c) de l'article 11 d'aquesta Llei, i per les seves actuacions en relacions de dret privat, serà exigible segons preveu l'article 87 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'Organització, Procediment i Règim Jurídic de l'Administració de la Generalitat.

Capítol 5 Règim econòmic i financer

Article 14

Patrimoni

-1 Constitueixen el patrimoni de la Junta de Sanejament els béns que li són adscrits i els béns i els drets de qualsevol naturalesa que produeixi o adquereixi.

-2 Els béns adscrits a la Junta de Sanejament per a realitzar les seves funcions es regeixen per allò que estableix l'article 23.1 de la Llei 4/1985, de 29 de març, de l'Estatut de l'Empresa Pública Catalana.

-3 En cap cas no integren el patrimoni de la Junta de Sanejament els béns vinculats a la prestació del servei que hagin d'ésser adscrits a les administracions locals actuants.

Article 15

Recursos econòmics La Junta de Sanejament es nodrirà per al seu funcionament dels cànons establerts, de les transferències de la Generalitat i altres ens públics, dels productes del seu patrimoni, de l'endeutament, que s'ajustarà al que estableix la Llei de Finances Públiques, dels ingressos de dret privat, de les participacions o els ingressos que procedeixin dels consorcis que estableixi i de qualsevol altre recurs que se li pugui assignar.

Article 16

Control d'auditories Amb periodicitat anual s'efectuarà el control de caràcter financer, mitjançant el procediment d'auditoria a què fa referència l'article 75 de la Llei de Finances Públiques de Catalunya, i anyalment la Sindicatura de Comptes emetrà un informe sobre aquesta.

Article 17

Ingressos específics

-1 Són ingressos específics del règim econòmico-financer previst en aquesta Llei l'increment de tarifa de sanejament i el cànon de sanejament, per a usos domèstics i industrials de l'aigua, que seran aplicables en el territori que amb aquesta finalitat es determini en aprovar els plans i projectes de sanejament.

-2 L'aplicació de l'increment de tarifa afecta la utilització de l'aigua subministrada pels ajuntaments o per empreses de proveïment i l'aplicació del cànon de sanejament afecta la utilització de l'aigua procedent d'aprofitaments d'aigües superficials o subterrànies o d'instal·lacions de recollida de les aigües pluvials que efectuïn directament els mateixos usuaris.

-3 La gestió d'aquestes exaccions correspon a la Junta de Sanejament, que les ha de percebre:

  1. En el cas d'increment de tarifa de sanejament: per mitjà de les entitats, públiques o privades, subministradores d'aigua.

  2. En el cas del cànon de sanejament: directament dels usuaris.

Article 18

Destinació

-1 L'increment de tarifa i el cànon de sanejament són destinats exclusivament al finançament dels costos d'infrastructura i d'explotació de les obres, instal·lacions i altres despeses per a la prestació del servei de sanejament d'acord amb els plans i projectes aprovats.

-2 El pagament d'interessos i amortització de crèdits es poden garantir a càrrec de la recaptació que s'obtindrà amb les exaccions regulades en aquesta Llei.

Article 19

Atribucions de recursos

-1 L'atribució dels recursos del règim econòmico-financer a les administracions es produirà:

  1. Automàticament quan l'entitat que faci l'obra o servei sigui aquella a la qual hagi estat delegada la recaptació de recursos.

  2. Altrament, la Junta de Sanejament transferirà a l'Administració actuant encarregada de l'execució de l'obra o de la seva explotació els fons corresponents, en la forma i els terminis que reglamentàriament s'estableixin i de manera que es faciliti l'adequada gestió de les dites actuacions. En tot cas, la Junta de Sanejament pot comprovar, pels mitjans que consideri oportuns, la inversió de les quantitats assignades en relació amb les seves finalitats adequades, i seran d'aplicació les mesures contingudes en l'article 136 de la Llei 7/1987, del 15 d'abril, Municipal i de Règim Local de Catalunya.

-2 Les ajudes obtingudes de l'Estat, les comunitàries i les d'altres entitats públiques minvaran l'aportació de la Junta al Pla de Sanejament a què aquestes vagin destinades.

Article 20

Incompatibilitat amb contribucions especials L'increment de tarifa i el cànon de sanejament són incompatibles amb la imposició de contribucions especials aplicades al finançament de la implantació i de l'explotació de la xarxa de col·lectors generals, estacions de tractament i obres d'abocament d'aigües residuals; però són compatibles amb la percepció de taxes i amb qualsevol altre preu o recurs autoritzat legalment per a la prestació del servei de proveïment i d'evacuació.

Article 21

Fet imposable

-1 Constitueix el fet imposable de les exaccions consistents en l'increment de tarifa i el cànon de sanejament qualsevol consum potencial o real d'aigua de tota procedència per raó de la contaminació que pot produir. L'acreditament coincideix, en el cas de l'increment de tarifa, amb aquell consum i, per al cànon de sanejament, es produeix el darrer dia de cada trimestre natural.

-2 Si no hi ha contaminació per adobs, pesticides o matèria orgànica que afecti les aigües superficials o les subterrànies, no s'aplicarà l'increment de tarifa ni el cànon de sanejament a la utilització que facin els agricultors de l'aigua per a regadiu.

Article 22

Base imposable La base imposable és constituïda:

  1. En general, pel volum d'aigua consumit o estimat en el període d'acreditament, expressat en metres cúbics. Mitjançant un decret del Consell Executiu es poden establir els mètodes d'estimació objectiva singular de la base imposable en casos de captacions superficials o subterrànies d'aigües no mesurades per comptador, d'instal·lacions de recollida d'aigües pluvials o de subministrament mitjançant contractes d'aforament. Són mínims de facturació a l'efecte del règim econòmico-financer que estableix aquesta Llei: 6 m3 per usuari i mes. 3 m3 per plaça i mes, per als establiments hotelers. 1,5 m3 per plaça i mes, per als establiments de càmping.

  2. En els casos en què l'Administració, d'ofici o instància del subjecte passiu, opti per la determinació per mesura directa o per l'estimació a capmàs de la càrrega contaminant, la base consisteix en la contaminació efectivament produïda o estimada expressada en unitats de contaminació.

Article 23

Tipus El tipus aplicable s'expressa en pessetes per metre cúbic o en pessetes per unitat de contaminació, en funció de la base imposable a què s'hagi d'aplicar. Els valors base per unitat de volum per a usos domèstics industrials i el valor de la unitat de cada paràmetre de contaminació s'han d'establir en la Llei de Pressupostos de la Generalitat. En aprovar els plans de sanejament i les seves revisions, el Consell Executiu hi pot introduir coeficients de concentració demogràfica o d'altres que sigui aplicables.

Article 24

Substitució per exaccions En els casos en què, per raó de les característiques, la perillositat o la incidència especials de la contaminació produïda per un subjecte passiu determinat, l'Administració construeixi instal·lacions de tractament o d'evacuació per atendre concretament un focus de contaminació, el Consell Executiu pot acordar la substitució de l'increment de tarifa o cànon de sanejament per l'aplicació d'una exacció, al pagament de la qual és obligat aquell subjecte passiu, determinada en la seva quantia anual per la suma de les quantitats següents:

  1. El total previst de despeses de funcionament i de conservació d'aquelles instal·lacions.

  2. El 8% del valor de les inversions realitzades per l'Administració, degudament actualitzat, tenint en compte l'amortització tècnica de les obres i les instal·lacions i la depreciació de la moneda, en la manera que determini un reglament.

Article 25

Facturació

-1 Els cànons i l'increment de la tarifa de sanejament han d'ésser facturats i percebuts directament dels usuaris per les persones naturals o jurídiques, públiques o privades, que efectuïn un subministrament d'aigua en la conca, la zona vessant o l'àrea d'aplicació dels cànons o l'increment. Amb aquest objecte, els cànons i l'increment de tarifa s'incorporaran necessàriament a les factures-rebut que emetin aquelles persones o entitats, diferenciats de la resta dels seus components, tot especificant-ne el caràcter de tribut de la Generalitat.

-2 Les quantitats facturades i percebudes en concepte d'increment de tarifa de sanejament han de ser declarades i ingressades, mitjançant autoliquidació prèvia, a la Junta de Sanejament.

-3 La Junta de Sanejament comprovarà i investigarà les activitats que integren o condicionen el rendiment de l'increment, tals com el consum d'aigua, la facturació i la percepció de l'increment. La manca de facturació de l'increment de la tarifa de sanejament per part de les entitats subministradores d'aigua constituirà una infracció de caràcter greu sancionable amb una multa pecuniària proporcional en quantia del 150 al 300% de la quantia que s'hauria de facturar.

-4 L'incompliment, per part de les unitats subministradores, de l'obligació de declarar i ingressar les quantitats facturades i percebudes en concepte d'increment de tarifa de sanejament constituirà una infracció tributària sancionable segons el que estableix la legislació vigent.

Article 26

Liquidació del cànon

-1 La Junta de Sanejament efectua la liquidació del cànon de sanejament i en fa la notificació directament als subjectes passius, titulars o usuaris reals dels respectius aprofitaments d'aigües superficials o subterrànies i d'instal·lacions de recollida de les aigües pluvials inclosos dins un àmbit territorial amb pla de sanejament aprovat.

-2 Sempre que la base imposable del cànon estigui constituïda per un volum d'aigua, la Junta de Sanejament podrà implantar, d'ofici o a petició del subjecte passiu i, en tot cas, a càrrec d'aquest, un sistema de mesurament directe per comptador.

Article 27

Coeficients

-1 En la fixació de l'increment de tarifa o del cànon aplicable a la utilització de l'aigua per a usos domèstics s'ha d'utilitzar, per a tenir en compte la càrrega contaminant, un coeficient de concentració demogràfica diversificat en permanent i en estacional.

-2 El coeficient permanent pot diversificar-se per grups de població i s'ha d'aplicar tenint en compte el nombre d'habitants residents en cada municipi segons el darrer cens de població.

-3 L'aplicació del coeficient de concentració demogràfica estacional és determinada per la capacitat d'acolliment de cada municipi afectat, tenint en compte les edificacions de segona residència, les empreses d'hostaleria i els altres allotjaments turístics destinats a proporcionar habitació o residència en èpoques, zones o situacions turístiques.

-4 Es declara l'exempció del pagament de l'increment de tarifa i del cànon de sanejament en els casos que s'utilitzi aigua per a usos domèstics que es produeixin en municipis la població dels quals, sumades la de dret i l'estació ponderada, no superi els 400 habitants.

-5 Reben la consideració d'usos domèstics de l'aigua, a l'efecte del que disposa aquesta Llei, els casos d'utilització per empreses industrials d'un volum total anual d'aigua inferior a 6.000 m3 i que no ocasioni una contaminació de caràcter especial en naturalesa o quantitat.

Article 28

Aplicació als usuaris industrials

-1 La Junta de Sanejament, d'ofici o a instància d'un particular, aplica l'increment de tarifa i el cànon de sanejament a cada usuari industrial de l'aigua, segons una de les modalitats següents:

  1. D'acord amb el valor determinat amb caràcter general per a tots els usos industrials o branques de la indústria, en cada àmbit territorial, sobre el volum d'aigua considerat.

  2. Segons quantitats individuals en funció de la contaminació produïda. La determinació del grau de contaminació es pot efectuar per mesurament directe o bé per estimació a capmàs, d'acord amb les taules de coeficients específics de contaminació i depuració aprovades per reglament per a cada tipus d'indústria o ram d'activitat, atenent els elements físics, els químics, els biològics i els microbiològics que previsiblement contenen les seves aigües residuals, com també la dimensió de l'establiment i els dispositius instal·lats. La modalitat d'aplicació i la base d'increment de tarifa o cànon de sanejament es concreten en la resolució que dicta la Junta amb caràcter previ a la liquidació del cànon o a la notificació a l'entitat subministradora que n'efectua l'abast.

    -2 En la fixació de l'increment o del cànon concret aplicable a una determinada empresa industrial cal tenir en compte, en tot cas:

  3. La incorporació ostensible de l'aigua als productes fabricats, a fi de practicar-ne la corresponent reducció, i

  4. La deducció, quan s'escaigui, per pròpia depuració.

    -3 En els consums industrials, la quantia de l'increment de la tarifa o del cànon ha de respondre sempre al principi que qui més contamina ha de satisfer més increment o cànon.

    -4 El tipus de l'increment de tarifa o el cànon de sanejament aplicable als subjectes passius a què es refereix aquest article, en relació amb els abocaments a xarxes de clavegueram connectades a sistemes de sanejament públics, no podrà ésser inferior en cap cas al tipus aprovat per als usos domèstics de l'aigua en el municipi de què es tracti.

Article 29

Règim de gestió

-1 La Junta de Sanejament gestiona i recapta les exaccions que estableix aquesta Llei d'acord amb les seves determinacions i les disposicions reglamentàries que li són d'aplicació. Supletòriament, regeix la legislació general aplicable a la percepció, la comprovació i la inspecció dels tributs de la Generalitat.

-2 Les persones físiques i jurídiques a les quals aquesta Llei imposa obligacions de caràcter material o formal en relació amb la percepció dels ingressos que s'hi regulen quedaran subjectes a les determinacions que en matèria d'inspeccions i règim sancionador estableix la legislació tributària per als subjectes passius.

-3 El règim d'infraccions i de sancions aplicables en la gestió d'aquestes exaccions és el vigent per a la resta de tributs de la Generalitat.

Disposicions Addicionals Primera

-1 Els titulars d'autoritzacions d'abocaments estaran obligats a justificar el volum i la qualitat de les aigües, mitjançant la presentació de certificacions emeses per centres reconeguts per la Junta de Sanejament. L'omissió de l'esmentat deure o el retard a subministrar la documentació en la qual consti la comprovació del control efectuat seran constitutius d'infracció greu, sancionable d'acord amb la legislació vigent.

-2 Els titulars d'establiments industrials amb abocaments a xarxes de clavegueram restaran obligats a construir una arqueta de registre en el tram de conducció fora del recinte industrial que permeti en tot moment la inspecció de l'abocament per l'Administració.

Segona El Departament de Medi Ambient emetrà informe preceptiu i vinculant en les concessions i autoritzacions de recursos i aprofitaments hidràulics subterranis i superficials, en els aqüífers sobreexplotats, en el planejament hidràulic i en el manteniment de cabals ecològics.

Tercera L'aprovació dels plans i projectes de sanejament implica la declaració d'utilitat pública de les obres, com també la declaració d'urgent ocupació dels terrenys i edificis corresponents a les finalitats d'expropiació forçosa i d'imposició de servituds.

Disposicions Finals

Primera

-1 Queda derogat el Títol II del Decret Legislatiu 1/1988, de 28 de gener, atès que regulava la Junta de Sanejament, la qual passarà a regir-se per les regles de la present Llei.

-2 Això no obstant, els articles 43 a 49 del Títol II del Decret Legislatiu 1/1988, de 28 de gener, continuaran en vigor amb naturalesa reglamentària.

-3 Els Decrets 134/1984, de 16 de març, sobre organització i funcionament de la Junta de Sanejament, 64/1985, de 7 de febrer, 54/1986, de 30 de gener, i 320/1990, de 21 de desembre, i les disposicions concordants romandran en vigor fins que no es dicti el reglament de desenvolupament d'aquesta Llei.

Segona S'autoritzen el Govern i el Conseller de Medi Ambient per al desplegament reglamentari de l'estructura organitzativa i per a tots aquells altres que fossin necessaris per al funcionament de la Junta de Sanejament, tenint en compte la desconcentració de les funcions i la participació d'administracions competents i usuaris.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 7 de novembre de 1991

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Albert Vilalta i González Conseller de Medi Ambient

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR