LLEI 8/2019, del 28 de novembre, de modificació de la Llei 7/2011, de mesures fiscals i financeres, i de la Llei 20/2000, de creació de l'Institut Català de les Indústries Culturals.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

El president de la Generalitat de Catalunya

Els articles 65 i 67 de l'Estatut preveuen que les lleis de Catalunya són promulgades, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat. D'acord amb l'anterior promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

La Llei 7/2011, del 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, va crear l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural amb l'objectiu de concentrar les iniciatives de suport i foment del departament competent en matèria de cultura i de les entitats adscrites.

D'altra banda, la Llei 20/2000, del 29 de desembre, de creació de l'Institut Català de les Indústries Culturals, va atribuir a aquesta entitat la funció d'impulsar la creativitat artística i la producció, la distribució i la difusió de continguts culturals, mitjançant el desenvolupament de les empreses culturals, i també fomentar el consum cultural i l'ampliació de mercats per a la cultura catalana, per la qual cosa està facultada per a concedir ajuts a les empreses culturals i facilitar-los l'accés a línies especials de crèdit.

La Llei 20/2000 recull en el preàmbul la importància de les indústries culturals com a via per a garantir la presència de productes culturals propis, és a dir, de presentar la creativitat i el punt de vista propis en el mercat cultural universal. El mateix preàmbul afegeix que, mentre que en determinats sectors la indústria catalana té un bon nivell de desenvolupament, en altres camps, com ara el cultural, cal fer un esforç per a incrementar el potencial de la producció industrial catalana. D'altra banda, les transformacions tecnològiques que impacten en les indústries culturals justifiquen també l'adopció de polítiques públiques que promoguin la consolidació de la indústria catalana en els sectors en què està ben desenvolupada i en facilitin l'enfortiment en els àmbits on calgui.

La realitat que va motivar al seu dia la creació de l'actualment denominat Institut Català de les Empreses Culturals continua vigent avui. La societat canviant del segle xxi situa els diferents sectors culturals davant el repte constant d'haver-se d'adaptar a l'evolució tecnològica i a la variació en els hàbits de consum de productes culturals. Cal, doncs, que els poders públics continuïn duent a terme accions de desenvolupament del talent cultural i de les empreses que el promouen i l'impulsen, amb la col·laboració dels sectors implicats, per a assegurar la innovació necessària a l'hora de definir les polítiques de suport a les empreses culturals, per tal de continuar reforçant el teixit empresarial en aquest àmbit.

L'Institut Català de les Empreses Culturals disposa de dos òrgans de govern, el Consell General i el Consell d'Administració, que compten amb la implicació i la participació dels agents dels diferents sectors culturals inclosos en l'àmbit competencial de l'Institut, com l'audiovisual, les arts escèniques, la música, el llibre, les arts visuals i la cultura digital.

El fet que el Consell d'Administració, òrgan que aprova les bases reguladores dels ajuts, disposi de representants dels diversos sectors de les empreses culturals permet a l'Institut Català de les Empreses Culturals tenir un coneixement de les necessitats dels sectors i dissenyar les polítiques culturals necessàries per a acompanyar el sector empresarial cultural català en el seu desenvolupament i creixement, i també la implicació d'aquest a partir d'un treball conjunt i de corresponsabilitat.

Des de la seva creació, l'Institut Català de les Empreses Culturals ha demostrat que és una eina adequada per a assolir els objectius que li atribueix la normativa i que el sector d'activitat que abasta requereix. Per aquest motiu, la disposició transitòria quarta de la Llei 7/2011, del 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, ha estat modificada en diverses ocasions (per la Llei 1/2016, del 8 de juny, de modificació de la Llei 7/2011, de mesures fiscals i financeres; per la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, i per la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa), per tal d'endarrerir la data en què les funcions que li són atribuïdes relacionades amb el foment, l'aprovació de bases de subvencions, convocatòries i atorgament d'ajuts relatius a les empreses culturals catalanes siguin assumides per l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural.

Escau, doncs, atribuir de manera definitiva les funcions esmentades a l'Institut Català de les Empreses Culturals, perquè pugui continuar duent a terme les seves funcions tal com ha fet fins a aquest moment.

Així mateix, amb aquesta llei s'amplien les iniciatives excloses de l'objecte de l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural, ja que se n'exceptuen les aportacions i les subvencions a les entitats participades per la Generalitat amb càrrec a partides nominatives i els premis de competència del departament competent en matèria de cultura.

Finalment, s'aprofita la reforma per a incorporar als òrgans de govern de l'Institut Català de les Empreses Culturals un representant del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts, entitat creada l'any 2008 i adscrita al departament competent en matèria de cultura que té per objecte vetllar pel desenvolupament de l'activitat cultural, col·laborar en l'ordenament de la política cultural pel que fa a la creació artística i intervenir en la política de suport a la creació artística i cultural. Així mateix, es torna a la redacció original de la Llei de l'Institut Català de les Empreses Culturals en el sentit d'exigir explícitament que al Consell General d'aquesta entitat hi hagi una vocalia en representació dels treballadors de l'àmbit de la creació i de les empreses culturals.

Article 1 Modificació de l'article 78 de la Llei 7/2011

Es modifica l'apartat 2 de l'article 78 de la Llei 7/2011, del 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, que resta redactat de la manera següent:

2. L'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural té com a objecte concentrar les iniciatives de suport i foment del departament competent en matèria de cultura i de les entitats adscrites. S'exclouen les iniciatives següents:

a) Les que siguin competència de l'Institut Català de les Empreses Culturals.

»b) Les aportacions i les subvencions a les entitats participades per la Generalitat amb càrrec a partides nominatives.

»c) Els premis de competència del departament competent en matèria de cultura.»

Article 2 Modificació de l'article 5 de la Llei 20/2000

Es modifica la lletra c de l'article 5.1 de la Llei 20/2000, del 29 de desembre, de creació de l'Institut Català de les Indústries Culturals, que resta redactada de la manera següent:

c) Hi ha d'haver vocalies en representació, com a mínim, dels departaments competents en matèria de cultura, llengua, indústria, comerç, economia, noves tecnologies i radiodifusió i televisió; del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts; de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals; de les entitats representatives dels ens locals, i d'organitzacions representatives dels diversos sectors de la creació i de les empreses culturals, incloses les dels treballadors.

Article 3 Modificació de l'article 6 de la Llei 20/2000

Es modifica l'apartat 1 de l'article 6 de la Llei 20/2000, del 29 de desembre, de creació de l'Institut Català de les Indústries Culturals, que resta redactat de la manera següent:

1. El Consell d'Administració de l'Institut Català de les Empreses Culturals és integrat per catorze membres, segons la composició que es determini per reglament.

a) És presidit pel secretari o secretària general de Cultura.

»b) Hi ha d'haver vuit vocalies en representació dels departaments de l'Administració de la Generalitat, una vocalia en representació del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts, una vocalia en representació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i tres vocalies en representació dels diversos sectors de la creació i de les empreses culturals.

»c) Les persones que ocupen les vocalies del Consell d'Administració hauran d'ésser ratificades pel Consell General.»

Disposició derogatòria

Es deroguen les disposicions següents:

  1. L'apartat 2 de la disposició transitòria quarta de la Llei 7/2011, del 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres.

  2. La disposició final sisena de la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic.

  3. La disposició transitòria primera del Decret 7/2012, del 10 de gener, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural.

Disposicions finals

Primera. Entrada en vigor

Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Segona. Despeses amb càrrec als pressupostos de la Generalitat

Els preceptes d'aquesta llei que comportin despeses amb càrrec als pressupostos de la Generalitat produeixen efectes a partir de l'entrada en vigor de la Llei de pressupostos corresponent a l'exercici pressupostari immediatament posterior a l'entrada en vigor d'aquesta llei.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 28 de novembre de 2019

Joaquim Torra i Pla

President de la Generalitat de Catalunya

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR