LLEI 5/1980, de 17 de desembre, de Pressupost de la Generalitat per a 1980. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 109, p. 54, de 28.1.1981).

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

El Pressupost de la Generalitat de Catalunya per a l'exercici de 1980 consigna en el seu estat de despeses els crèdits pressupostaris necessaris per atendre les remuneracions del personal contemplat en el Pressupost de 1979, prorrogat per a 1980 per Decret de 24 de desembre de 1979, i el suplement de crèdit i crèdit extraordinari aprovats per les Lleis 2/1980 i 3/1980, de 29 de juliol, respectivament.

Respecte a la resta de despeses, els crèdits que s'hi consignen són el resultat d'incorporar-se als contemplats pel Pressupost de 179 els suplementats per motius d'insuficiència i els creats per primera vegada sobre la base de la reorganització político-administrativa de la Generalitat, i que es contenen en les dues lleis esmentades. No obstant això, s'hi afegeixen nous crèdits per un import de trenta-cinc milions tres-centes quaranta-sis mil pessetes, que són necessaris per atendre necessitats de despeses urgents per a les quals no es comptava amb consignació pressupostària, i que afecten les seccions pressupostàries de Presidència (conceptes 221, 471, 611 i 612), Ensenyament (concepte 471) i Política Territorial (concepte 431).

D'altra banda, s'han incorporat al Pressupost els crèdits relatius a serveis traspassats per l'Estat fins al 10 de setembre proppassat i s'hi han consignat les quantitats previstes a transferir per aquest en l'exercici pressupostari de 1980. En relació amb aquesta mena de crèdits pressupostaris, l'articulat de la Llei determina que són ampliables en la mesura en què es produeixin traspassos de serveis de l'Estat a la Generalitat, i per la quantia dels crèdits pressupostaris a transferir.

L'estat d'ingressos del Pressupost de la Generalitat estima uns drets a liquidar que procedeixen fonamentalment de subvencions estatals, afectades als serveis transferits i amb càrrec a la secció 32 dels pressupostos estatals, per atendre les despeses de funcionament de l'estructura de la Generalitat, per un import igual al de les despeses pressupostades.

Finalment, se sumen al Pressupost de la Generalitat els Pressupostos resum dels de caràcter ordinari i els especials corresponents a les Diputacions Provincials de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, d'acord amb el que disposa la Disposició addicional quarta de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya.

Normes generals

Article 1

S'aprova el Pressupost de la Generalitat per a l'exercici econòmic de 1980. En l'estat de despeses es concedeixen els crèdits necessaris per al compliment de les seves obligacions, per un import de sis mil nou-cents setanta milions vuit-centes setanta-sis mil dues-centes seixanta-dues pessetes. Els drets econòmics que s'han de liquidar durant l'exercici, els quals es detallen en l'estat d'ingressos, sumen un total de sis mil nou-cents setanta milions vuit-centes setanta-sis mil dues-centes seixanta-dues pessetes.

Article 2

Al Pressupost de la Generalitat s'uneixen els Pressupostos resum dels de caràcter ordinari i especial de les Diputacions Provincials de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, en els quals es detallen, per a cada un d'ells els crèdits i els drets necessaris per al desenvolupament de les seves activitats en l'exercici de 1980. Les consignacions de crèdits i drets corresponents als Pressupostos Ordinaris sumen divuit mil quatre-cents cinquanta-vuit milions set-centes quatre mil set-centes vuitanta-nou pessetes i els relatius als Pressupostos Especials són mil cinc-cents trenta milions tres-centes setanta-nou mil cinc-centes pessetes.

Article 3

Tenen la condició d'ampliables els crèdits originals pels serveis de l'Estat traspassats a la Generalitat a partir del moment d'entrada en vigor del corresponent acord de transferència del Govern de l'Estat i per les quanties en ells contingudes. Així mateix tenen la condició d'ampliables els crèdits relatius a classes passives i Deute, en funció del reconeixement d'obligacions específiques de l'exercici respectiu, segons disposicions amb rang de llei.

Article 4

-1 Durant l'exercici econòmic de 1980, i a partir de l'1 de gener, les retribucions íntegres acreditades per als funcionaris, globalment considerades experimentaran un increment del 12,5% en relació amb les de 1979.

-2 Les retribucions íntegres acreditades per als Directors Generals i els Secretaris Generals Tècnics de la Generalitat, globalment considerades, experimentaran un increment del 12,5% en relació amb les de 1979, amb efectes des del primer de juliol de 1980.

Capítol I. Normes d'execució

Article 5

-1 La gestió, el desenvolupament i l'aplicació del Pressupost de la Generalitat de Catalunya es realitzaran d'acord amb la present Llei, la Llei General Pressupostària de l'Estat, la Llei de Contractes de l'Estat, el Reglament General de Recaptació i llurs disposicions complementàries.

-2 Als efectes del control pressupostari s'utilitzarà la classificació o numeració orgànico-econòmica, de tal manera que la identificació de la partida es farà per la unió de les dues xifres corresponents a la secció orgànica i les tres que assenyalen el concepte, amb un punt entre un grup de guarismes i l'altre.

Article 6

Amb càrrec als crèdits de l'estat de despeses només podran contreure's obligacions derivades d'adquisicions, obres, serveis i altres prestacions o despeses en general autoritzades entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 1980, sens perjudici del que preveu la Llei General Pressupostària.

Article 7

-1 Quan la Presidència o qualsevol Departament, abans de la fi de l'exercici, vulgui fer una despesa que estimi urgent i necessària i per a la qual no existeixi crèdit pressupostari o bé sigui insuficient el consignat, el Conseller d'Economia i Finances, amb informe del seu Departament, sotmetrà al Consell Executiu el Projecte de Llei de Crèdit Extraordinari o de Suplement de Crèdit, perquè l'aprovi el Parlament de Catalunya.

-2 En tot cas, la proposta haurà d'anar acompanyada de l'informe del Secretari General Tècnic del Departament respectiu, que justificarà la urgència i la necessitat de la despesa i ensems n'assenyalarà el finançament corresponent, el qual podrà fer-se mitjançant un ingrés extraordinari o una transferència d'una altra partida del mateix Departament.

Article 8

Quan es produeixin reintegraments de pagaments, l'import reposarà crèdit a la mateixa partida amb càrrec a la qual es produí el pagament.

Article 9

S'autoritza el President i els Consellers perquè, mitjançant una Ordre i prèvia comunicació al Departament d'Economia i Finances, puguin redistribuir els crèdits que corresponen a les diferents partides del Capítol II, dins l'àmbit del Departament respectiu.

Article 10

La Intervenció General de la Generalitat exercirà el control d'eficàcia, mitjançant l'anàlisi del cost del funcionament i del rendiment o utilitat dels respectius serveis o inversions.

Article 11

-1 Per tal de dur a terme el control a què es refereix l'article anterior, es procedirà a realitzar una codificació funcional dels òrgans de la Generalitat, assignant a cada òrgan un número de codi.

-2 En tots els documents referents a l'autorització de les despeses i a l'ordenació de pagaments es consignarà obligatòriament el número de codi de l'òrgan al qual hagi d'imputar-se la despesa corresponent, com a destinatari o administrador d'aquesta.

-3 Els òrgans que administrin despeses autoritzades i comptabilitzades de forma global tindran cura que es consigni en número de codi corresponent a cada òrgan destinatari de la despesa en els respectius documents mitjançant els quals es distribueixi la despesa. La mateixa obligació correspondrà als òrgans que, a benefici d'altres òrgans de la Generalitat, realitzin prestacions o serveis de caràcter material el cost dels quals pugui ésser objectivament avaluat.

Capítol II. Execució de l'estat d'ingressos

Secció primera. Fases

Article 12

-1 L'operatòria de les despeses es desplegarà en un expedient que seguirà les fases següents:

  1. Proposta de despeses.

  2. Fiscalització prèvia o crítica.

  3. Autorització de despeses.

  4. Disposició de despeses.

  5. Ordenació de pagaments.

  6. Pagament.

-2 Els lliuraments a justificar seguiran els tràmits previstos en els articles 35 i 36.

Secció segona. Proposta de despeses

Article 13

L'expedient començarà amb la proposta de despesa i procedirà com segueix:

  1. El Cap de Serveis a qui correspongui emetrà un informe sobre la necessitat o la conveniència de la despesa, en el qual farà constar també la quantia o el cost previstos.

  2. L'òrgan al qual, d'acord amb el que disposa l'article 15, correspongui, a la vista d'aquest informe, i si fa al cas, d'altres que pogués sol·licitar, procedirà a formular la proposta de despesa i disposarà que continuï l'expedient, o bé ordenarà que s'arxivi sense cap més tràmit.

  3. Quan es disposi la continuació de l'expedient, els actes d'instrucció s'adreçaran a incorporar els documents que la llei preveu per a la contracció d'obres, subministraments o serveis.

  4. Finalment, l'expedient, amb tots els documents, es remetrà a la Intervenció General de la Generalitat.

Article 14

S'exceptuen de la tramitació mitjançant expedient les propostes que es refereixin a alguna de les despeses següents:

  1. Les remuneracions periòdiques de personal (Conceptes 111 i 172).

  2. Les despeses periòdiques de representació (Concepte 212).

  3. Les derivades d'obligacions envers la Seguretat Social (Concepte 181) i les tributàries.

  4. Les originades pel Servei de Deute (Art. Pres. 32).

  5. Les quantitats posades a disposició de Presidència (Concepte 259).

  6. Les derivades de dietes, locomoció i trasllats (Art. Pres. 24).

  7. Les urgents derivades de catàstrofes, de transtorns de l'ordre públic i d'accidents anàlegs, que podran ésser aprovades directament pel President. En aquest cas se'n donarà compte al Consell Executiu en la primera reunió que tingui.

  8. Les de la secció 13.

Article 15

La proposta de despesa correspondrà:

  1. Al Conseller del Departament respectiu quan el President hagi d'autoritzar la despesa. En les despeses que proposi el Departament de Presidència correspondrà al Secretari General d'aquesta.

  2. Al Conseller del Departament respectiu o, en les despeses que proposi el Departament de Presidència, al Secretari General d'aquesta. Quan la despesa hagi d'ésser autoritzada pel Conseller d'Economia i Finances, hom s'atindrà al que disposa el paràgraf següent.

  3. Als Directors Generals o al Secretari General Tècnic quan el Conseller del Departament respectiu hagi d'autoritzar la despesa.

Secció tercera. Fiscalització prèvia o crítica

Article 16

-1 Rebuda la proposta, la Intervenció General o la Delegada corresponent, segons que s'escaigui, procedirà a efectuar-ne la fiscalització prèvia o crítica.

-2 No se sotmetran a aquesta intervenció les despeses de material no inventariable, com tampoc les de caràcter periòdic i altres de tracte successiu, un cop intervinguda la despesa inicial de l'acte o del contracte de què derivin, o les seves modificacions.

Article 17

Si l'Interventor estimés que la proposta és conforme, n'emetrà informe favorable i procedirà a assenyalar la consignació aplicable, que produirà l'efecte de fer reserva de crèdit o retenció provisional de la partida corresponent.

Article 18

-1 Si la Intervenció es manifestés en desacord amb el fons o amb la forma de la documentació que li ha estat tramesa, hi formularà per escrit les seves objeccions i la tramitació de l'expedient restarà en suspens fins que aquestes no hagin estat aclarides.

-2 Quan l'òrgan que l'objecció afecti no hi estigui d'acord, es procedirà de la forma següent:

  1. Si l'objecció ha estat formulada per una Intervenció Delegada, la Intervenció General entendrà en la discrepància i la seva decisió serà obligatòria per a aquella.

  2. Quan l'objecció procedeixi de la Intervenció General, o aquesta hagi confirmat la d'una Intervenció Delegada i subsisteixi la discrepància, correspondrà al Consell Executiu d'adoptar la resolució definitiva.

-3 La Intervenció podrà emetre informe favorable malgrat els efectes que contingui l'expedient, sempre que no s'hagin incomplert requisits o tràmits essencials, però l'eficàcia de l'acte restarà condicionada a la reparació d'aquells, la qual es notificarà a la mateixa Intervenció.

-4 En qualsevol cas, la Intervenció haurà d'emetre el seu informe en el termini màxim de quinze dies.

Article 19

Un cop hagi rebut informe favorable, l'expedient, amb la corresponent proposta de despesa, es remetrà, en un termini màxim de tres dies, a l'òrgan competent perquè l'autoritzi.

Secció quarta. Autorització de despeses.

Article 20

L'autorització de despeses és l'acte formal pel qual l'òrgan competent resol de destinar una quantitat determinada dintre dels crèdits pressupostats.

Article 21

-1 Correspon al President de la Generalitat l'autorització de les despeses següents:

  1. Les referents a inversions reals (Capítol 6).

  2. Les corresponents a les seccions 01 (Presidència, i Consell Executiu), 02 (Departament de la Presidència) i 10 (Classes Passives) sens perjudici del que disposa l'article 22.

  3. Les subvencions a particulars (Art. Pres. 48).

-2 Correspon al Conseller d'Economia i Finances l'autorització de les despeses derivades del compliment d'actes i d'acords, quan no s'hagi atribuït especialment a cop altra autoritat, així com les derivades d'obligacions de caràcter tributari o de la Seguretat Social.

-3 Correspon als Consellers, del Departament respectiu, l'autorització de les despeses restants.

Article 22

L'autorització de despeses per assignacions, per remuneracions i per drets de representació del President, del Consell i d'alts càrrecs de la Generalitat, així com dels emoliments al personal contractat i les pensions de classes passives i, en general, de totes les retribucions fixes per la quantia i periòdiques en el venciment, s'entendrà que és concedida inicialment amb l'aprovació del Pressupost i que la seva disposició és realitzada pel nomenament, contracte o reconeixement, el qual haurà de comunicar-se a la Intervenció als efectes d'atendre'n la tramitació. Per consegüent, no caldrà cap més autorització de la despesa per a les mesades successives, mentre no es produeixin modificacions pel que fa a perceptors i a quanties.

Article 23

S'ha de remetre a la Intervenció General una còpia de l'autorització formal de les despeses. La Intervenció General procedirà a fer contractació de crèdit pel seu import a la partida corresponenet del Pressupost.

Article 24

-1 La disposició de quantitats autoritzades s'ha de notificar a la Intervenció mitjançant el document que es fixarà reglamentàriament.

-2 Quan l'import de la disposició serà inferior al de l'autorització, es procedirà a reduir la contracció corresponent, la qual reposarà crèdit a la partida que calgui.

Secció cinquena. Disposició de despeses.

Article 25

-1 Un cop prestat el servei o rebut el subministrament, el titular del Departament o, quan s'escaigui, el Secretari General de la Presidència, o bé les persones en qui aquest ho deleguen expressament, procediran a remetre a la Intervenció Delegada o a la Intervenció General, segons que correspongui, la factura o un document justificatiu semblant en el qual manifestaran la seva conformitat respecte a l'execució i a la bona qualitat d'aquest, i la Intervenció informarà de la disposició de la despesa.

-2 Les certificacions d'obra seguiran el mateix tràmit i sense aquest no tindran força com a justificant de crèdit.

Secció sisena. Ordenació de pagaments

Article 26

Els pagaments s'ordenaran mitjançant els manaments respectius, que l'Ordenador lliurarà a favor dels creditors de la Generalitat per tal que els funcionaris encarregats de fer el pagament satisfacin l'import dels crèdits que han estat disposats.

Article 27

Correspon exclusivament al Conseller d'Economia i Finances l'ordenació de pagaments, que podrà delegar de manera expressa amb caràcter general o singular.

Article 28

Tots els manaments de pagament s'estendran a favor del creditor directe, entès com a tal la persona física o jurídica amb qui s'hagi contractat la prestació del servei o del subministrament o la realització de l'obra. Quan el creditor hagi endossat la certificació o el títol que representa un crèdit contra la Generalitat, el manament haurà d'ésser expedit a favor de l'endossatari, amb indicació també del nom de l'endossant.

Article 29

Els manaments de pagament hauran d'expressar necessàriament les mencions que figuren en el document que reglamentàriament es fixi.

Article 30

-1 El pagament de les assignacions, remuneracions i despeses de representació del President, dels Consellers i dels alts càrrecs de la Generalitat, dels emoluments al personal contractat i de les pensions als beneficiaris de classes passives s'ordenarà, per la quantia respectiva, sense cap més requisit que, segons els supòsits, la constància de l'exercici efectiu del càrrec o del lloc de treball o la verificació del dret corresponent.

-2 Mensualment, la Intervenció disposarà que les nòmines es confeccionin amb l'antelació deguda perquè puguin ésser lliurades regularment el 24 de cada mes.

Article 31

Els pagaments corresponents a les indemnitzacions que s'assignin als membres de representació de la Generalitat en Comissions Mixtes, així com als membres dels Consells, de les Comissions i dels altres òrgans col·legiats dependents de la Generalitat, s'ordenaran mensualment a la vista de la nòmina corresponent, que haurà de confeccionar-se en virtut de certificació lliurada pel Secretari General de la Presidència, pel que fa a les Comissions Mixtes, i pel Conseller titular del Departament al qual sigui adscrit l'òrgan col·legiat de què es tracti o, si correspon, pel mateix Secretari General de la Presidència, pel que fa als supòsits restants. L'un i els altres podran fer delegació expressa d'aquesta facultat.

Secció setena. Pagament

Article 32

El pagament s'efectuarà normalment mitjançant taló nominatiu contra el compte corrent de la Generalitat de Catalunya al Banc d'Espanya o transferència bancària, sens perjudici que s'utilitzin altres procediments permesos per les lleis.

Article 33

El Dipositari de la Generalitat verificarà la identitat del preceptor i n'exigirà la signatura en el manament. Quan hauran d'efectuar-se pagaments per transferència bancària, el manament s'expedirà a nom del Dipositari; també s'hi farà constar el nom del creditor directe, i, si s'escau el de l'endossatari. El Dipositari signarà el manament i hi adjuntarà els comprovants del pagament.

Article 34

-1 El pagament de totes les assignacions, remuneracions i despeses de representació que perceben amb caràcter periòdic i fix els Consellers i els alts càrrecs de la Generalitat, així com dels emoluments de tot el personal contractat i de les pensions periòdiques i fixes, excepte les corresponents als pensionistes residents a l'estranger, s'abonaran mitjançant transferència bancària al compte corrent o a la llibreria d'estalvis que indicaran els interessats.

-2 El compte corrent o llibreta d'estalvis que indicaran els pensionistes haurà d'ésser obert exclusivament a nom del preceptor.

-3 Els Secretaris Generals Tècnics de cada Departament comunicaran a la Dipositaria, immediatament després de produir-se, totes les alteracions relatives als contractes de personal dels Departaments respectius.

-4 Els pensionistes de la Generalitat, en el supòsit que no compareguin personalment, hauran de presentar a la Tresoreria, durant els primers quinze dies del mes de gener de cada any, la fe de vida corresponent. Sense el compliment d'aquest requisit, no els serà ingressada cap més quantitat en el compte o en la llibreta d'estalvis.

Secció vuitena. Lliuraments "a justificar"

Article 35

-1 Els manaments de pagament que en el moment d'expedir-se no puguin anar acompanyats amb els documents acreditatius de la realització de la prestació o del dret del creditor, perquè no és possible de justificar-ne de moment l'import exacte, tindran el caràcter de "a justificar", sens perjudici que s'apliquin al crèdit pressupostari corresponent.

-2 No podran englobar-se dins d'un mateix manament quantitats destinades a atencions que corresponguin a partides pressupostàries diferents.

-3 L'ordenació d'aquests manaments serà feta pel Conseller d'Economia i Finances, previ informe de la Intervenció General.

Article 36

-1 El perceptor del lliurament al qual es refereix l'article anterior té l'obligació de justificar l'aplicació de les quantitats rebudes dins el termini fixat en cada cas, que mai no ha d'ésser superior a tres mesos, i de reintegrar el romanent, si n'hi havia. La Intervenció, en el termini d'un altre mes, aprovarà el compte o hi posarà objeccions.

-2 Seran a càrrec exclusiu del perceptor les quantitats satisfetes per finalitats diferents de les assenyalades en el lliurament i les que n'ultrapassaran l'import, sens perjudici de la corresponent justificació.

-3 No es lliurarà cap més quantitat "a justificar" a ningú que tingui comptes d'aquesta naturalesa pendents de l'acompliment del que s'estableix en l'apartat 1.

-4 La Intervenció portarà un registre de lliuraments "a justificar" en què es faran constar el nom del perceptor, la quantitat lliurada, la finalitat, el termini, la data de la justificació i la d'aprovació del compte.

Capítol III. Execució de l'estat de despeses.

Article 37

Correspon al Conseller d'Economia i Finances de fer l'ordenació superior d'ingressos i a l'Interventor General la gestió immediata i alhora la funció de fiscalització. Aquest últim podrà proposar, si fos necessari o convenient, el nomenament de liquidadors que assumeixin la responsabilitat directa de les propostes de liquidació que siguin formulades, sense perjudici de les facultats de l'Interventor.

Article 38

Amb caràcter general, tots els ingressos es realitzaran a la Caixa mitjançant manament d'ingrés que expedirà la Intervenció. Quan es tractarà d'ingressos que tinguin caràcter repetitiu, la Intervenció podrà estendre ordres d'ingrés per a cadascun d'ells i comptabilitzar-los en conjunt mitjançant un sol manament d'ingrés.

Article 39

En particular, la Intervenció General, a mesura que li siguin comunicats els lliuraments de cabals a títol de transferències de l'Estat, tindrà cura d'endegar-los, al més aviat possible, mitjançant els manaments d'ingrés corresponents i fiscalitzant el Servei de Dipositaria.

Article 40

Per a la realització dels ingressos propis de la Generalitat, seran aplicables d'acord amb l'article 5, el Reglament General de Recaptació i les seves disposicions complementàries, i correspondrà al Dipositari de la Generalitat d'expedir les certificacions de descobert i de dictar les providències de constrenyiment.

Article 41

-1 Es comptabilitzaran com a valors extrapressupostaris les quantitats rebudes que, per qualsevol motiu, no puguin tenir una aplicació immediata en un concepte determinat d'ingressos del Pressupost.

-2 Aquest sistema serà especialment utilitzat quant a retenció de tributs, finances i dipòsits i, provisionalment, en les transferències de cabals procedents de l'Estat i d'altres Administracions públiques.

Disposició final Aquesta llei entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els Tribunals i les Autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Barcelona, 17 de desembre de 1980

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Ramon Trias i Fargas Conseller d'Economia i Finances

(Vegeu quadres a les pàgines 1604-1605)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR