ORDRE de 6 de maig de 1990, d'aprovació del Reglament Marc de funcionament dels equips d'atenció primària.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyOrdre

Amb l'aprovació del Decret 84/1985, de 21 de març, de mesures per a la reforma de l'atenció primària de salut a Catalunya, s'estableix un nou model d'assistència primària, basat en els criteris d'accessibilitat i continuïtat dels serveis i de coordinació amb els restants nivells d'atenció, com també d'integració de les activitats curatives, preventives i de promoció de la salut adreçades tant a l'individu com a la comunitat.

El nou model d'atenció primària de salut es fonamenta en la consideració del primer nivell assistencial com a nucli central del nostre sistema sanitari, passant d'una relació individual entre metge i usuaris a una consideració del treball en equip multidisciplinar, l'equip d'atenció primària, que assumeix la responsabilitat de l'atenció respecte a l'àrea bàsica de salut, entesa com a demarcació geogràfica i poblacional que constitueix la unitat territorial elemental de l'atenció primària.

Homogeneïtzar el funcionament dels equips d'atenció primària, atenent igualment a les seves necessitats diferencials, com també promoure un tipus d'organització que respongui a les necessitats de la població i dels professionals, i a l'eficiència i la qualitat assistencial prestada, són les finalitats del Reglament Marc que s'aprova per la present Ordre.

D'acord amb la disposició final 7 del Decret 84/1985, de 21 de març, i amb el Decret 436/1983, de 6 d'octubre, parcialment modificat pel Decret 141/1989, de 30 de març, i escoltades les entitats a què fa referència l'article 64 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre,

Ordeno:

Article únic

S'aprova el Reglament Marc de funcionament dels equips d'atenció primària que es publica com a annex d'aquesta Ordre.

Disposició final

Única Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 6 de maig de 1990

Xavier Trias i Vidal de Llobatera Conseller de Sanitat i Seguretat Social

Annex

Reglament Marc de funcionament dels equips d'atenció primaria

Títol 1 Disposicions generals

Article 1

1.1 L'equip d'atenció primària (en endavant EAP), com a conjunt de professionals sanitaris i no sanitaris amb actuació en l'àrea bàsica de salut (en endavant ABS) i localització física principal en el centre d'atenció primària (en endavant CAP), constitueix una unitat operativa de planificació, gestió i avaluació de les seves accions en l'àmbit de l'ABS al qual correspon desenvolupar les funcions previstes a l'article 9 del Decret 84/1985, de 21 de març, de mesures urgents per a la reforma de l'atenció primària de salut a Catalunya. 1.2 La finalitat de l'EAP és la millora del nivell de salut de la població de l'ABS.

Article 2

2.1 L'EAP té la responsabilitat de prestar atenció de salut a la població que resideix en l'àmbit territorial de l'ABS. Igualment, en la pràctica de programes comunitaris podran ser objecte d'atenció per part de l'EAP altres grups de població, encara que no tinguin residència a l'ABS. 2.2 Pel que fa a la població no coberta per la Seguretat Social s'aplicarà el que determinin la legislació vigent i els acords entre les entitats responsables.

Article 3

3.1 El Reglament de règim intern (en endavant RRI) de cada EAP s'elaborarà atenent a les previsions del present Reglament Marc, i a les seves necessitats i característiques específiques. 3.2 L'EAP es regirà i s'organitzarà de conformitat amb les previsions del seu respectiu RRI i de les generals contingudes en aquest Reglament Marc.

Article 4

El RRI haurà de contenir, com a mínim, els apartats que es detallen a continuació, com també les restants especificacions que s'indiquen en l'articulat d'aquest Reglament Marc:

  1. Denominació de l'ABS. Composició de l'EAP. Horari i torns de treball.

  2. Distribució del temps entre les diverses activitats de l'equip, incloent els horaris i llocs de realització.

  3. Organització de la consulta.

  4. Organització de l'atenció domiciliària.

  5. Organització de l'atenció a les urgències.

  6. Organització de l'atenció continuada.

  7. Periodicitat i tipus de reunions de l'EAP.

  8. Documentació bàsica i sistemàtica de registre de la informació.

  9. Coordinació amb els serveis de suport diagnòstic i amb el segon nivell assistencial.

  10. Coordinació amb els restants recursos sanitaris i socials de l'ABS.

Article 5

5.1 Els membres de l'EAP elaboraran sota la direcció del coordinador i l'adjunt d'infermeria una proposta de RRI durant els sis primers mesos des de la seva constitució. Aquesta proposta serà elevada pel coordinador mèdic al director del sector, el qual, escoltat el Comitè de direcció del Sector, elevarà la proposta, amb el preceptiu informe, al gerent de l'àrea de gestió corresponent per a la seva aprovació definitiva. 5.2 En cas de no aprovar-se la proposta de l'EAP, aquesta serà retornada per a la seva modificació, tot exposant els motius pels quals no s'ha aprovat. La nova proposta haurà de ser tramesa al director del sector, en el termini d'un mes, fetes les oportunes modificacions. 5.3 En cas de no fer-se efectiva la modificació, o si aquesta no és aprovada, o be en el cas que, complerts els terminis establerts, l'EAP no hagués presentat la seva proposta, el director del sector l'elaborarà, d'acord amb el coordinador mèdic i l'adjunt d'infermeria de l'EAP.

Article 6

El director del sector, d'acord amb el coordinador mèdic i l'adjunt d'infermeria, establirà provisionalment els criteris de funcionament de l'EAP mentre no s'aprovi el seu RRI.

Article 7

Un cop aprovat, el RRI no podrà ser modificat fins al cap d'un any de la seva aprovació i, a partir d'aleshores, només podrà ser-ho cada dos anys. Si al llarg d'aquest període es produeixen circumstàncies extraordinàries que obliguen a modificar el funcionament de l'equip, i per tant algun dels apartats del RRI, aquests canvis degudament justificats podran ser proposats tant per l'EAP com pel director del sector, en tot cas escoltats el coordinador mèdic i l'adjunt d'infermeria, i seguiran el mateix procediment per a la seva aprovació.

Títol 2 Organització funcional dels equips d'atenció primària

Article 8

8.1 L'EAP organitzarà les seves activitats segons les àrees funcionals que es detallen a continuació:

  1. Atenció directa.

  2. Salut de la comunitat.

  3. Administració i coordinació.

  4. Docència i recerca. 8.2 Les àrees funcionals esmentades no es podran considerar independents, i moltes de les activitats realitzades per l'EAP seran comunes a més d'una àrea. Tots els membres de l'EAP, tant el personal sanitari com el no sanitari, hauran de participar, amb responsabilitats diferents, en les tasques que es derivin de totes les àrees funcionals.

Capítol 1 De l'atenció directa

Secció 1 Principis generals

Article 9

9.1 Són funcions d'atenció directa:

  1. L'assistència a la demanda ambulatòria, domiciliària i urgent.

  2. El seguiment i control ambulatori i domiciliari.

  3. La promoció de la salut, l'educació sanitària de la població i la prevenció de la malaltia en el marc assistencial.

  4. La rehabilitació i reinserció social en els aspectes propis de l'atenció primària i en coordinació amb els serveis de referència. 9.2 El desenvolupament d'aquestes funcions comprèn les activitats següents:

  5. Atenció en consulta.

  6. Atenció domiciliària.

  7. Atenció continuada.

  8. Atenció a les urgències.

  9. Activitats preventives.

Article 10

10.1 Els CAP romandran oberts per al desenvolupament de les tasques pròpies de l'atenció directa, com a mínim, de dilluns a dissabte, durant l'horari normal de funcionament de l'equip. 10.2 Es considera horari normal de funcionament de l'equip aquell que abasta la jornada laboral de tots els seus professionals. Durant aquest període caldrà prestar l'atenció en consulta, amb els horaris que es determinin, rebre i atendre les demandes d'atenció domiciliària i atendre qualsevol urgència que es presenti al centre o als domicilis dels usuaris. L'atenció prestada fora de l'horari normal d'activitat es considera atenció continuada. 10.3 Els corresponents RRI contindran la distribució horària de les activitats d'atenció directa, a la qual es donarà la deguda publicitat. 10.4 Els horaris d'atenció als consultoris dependran de les característiques de cada ABS i s'establiran en el RRI corresponent.

Article 11

L'ABS comptarà amb una unitat de recepció dels usuaris, localitzada al CAP, amb les funcions de recepció, informació dels serveis prestats, orientació de les demandes i programació de les visites. L'organització i el funcionament d'aquesta unitat haurà de constar al RRI de l'equip.

Article 12

12.1 L'atenció directa es durà a terme a través de la unitat assistencial bàsica, formada per un metge general o un pediatre i un ATS/diplomat en infermeria, que s'anomenarà respectivament unitat de Medicina General i unitat de Pediatria. 12.2 Les referides unitats, de caràcter funcional, es constituiran en el moment de l'inici del funcionament de l'EAP i s'especificaran en el RRI els mecanismes de constitució, funcionament i canvis d'adscripció d'aquestes. 12.3 Les unitats de medicina...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR