DECRET 207/2005, de 27 de setembre, d'adopció de mesures d'emergència en relació amb la utilització dels recursos hídrics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Medi Ambient i Habitatge
Rango de LeyDecret

DECRET

207/2005, de 27 de setembre, d'adopció de mesures d'emergència en relació amb la utilització dels recursos hídrics.

L'excepcional insuficiència de les pluges esdevingudes en tot el país ha determinat una dràstica disminució dels cabals efluents als rius i en els cursos regulats, la consegüent greu reducció de les reserves d'aigua.

Per tal d'intentar assegurar al màxim l'ús de l'aigua per a l'abastament de població i altres usos declarats prioritaris per la llei, en les comarques de Catalunya, el Govern ha aprovat el Decret 93/2005, de 17 de maig, d'adopció de mesures excepcionals en relació amb la utilització dels recursos hídrics, i ha adoptat una sèrie de mesures correctores per intensificar l'estalvi i un aprofitament encara més eficient de l'aigua emmagatzemada amb l'esperança que els recursos superficials i subterranis i, especialment les reserves embassades, recuperin els nivells necessaris.

No obstant això, la persistència de la situació meteorològica està provocant problemes en la satisfacció adequada de les demandes d'aigua per a l'abastament de poblacions en moltes de les conques hidrogràfiques i sistemes de gestió de recursos arreu del territori, i hi ha motius fonamentats per valorar que a curt termini, els volums embassats de reserva no permetran garantir la satisfacció de la totalitat de les esmentades demandes, tal i com resulta de la progressiva reducció dels valors dels indicadors que estableix el Decret 93/2005, que a les conques regulades no són altres que els volums d'aigua embassats mentre que en les no regulades venen determinats per les precipitacions acumulades.

Aquesta persistent manca de precipitació d'abast territorial i temporal suficient juntament amb el fet que s'hagin satisfet les demandes dels darrers mesos amb recursos procedents dels volums regulats pels embassaments, han fet disminuir les reserves embassades fins a valors que qüestionen a mig termini la satisfacció de la demanda d'abastament que en depèn si no es duen a terme mesures restrictives d'aquests usos, i si no es produeixen episodis de precipitació prou abundants com per augmentar les aportacions dels rius de capçalera als embassaments i recuperar les reserves fins a assolir un nivell de garantia per a l'abastament.

Així mateix, aquesta manca de cabals als rius ha conduït, a més de l'esmentada reducció de les reserves, al deteriorament de la qualitat de molts recursos subterranis explotats en àmbits locals, fet que agreuja la situació de manca de garantia del recurs en els casos de poblacions no connectades a xarxes d'abastament regional.

Les insòlites baixes aportacions d'alguns cursos fluvials regulats, àdhuc amb mínims històrics en el cas de la conca del Llobregat, han conduït a una situació de descompensació del sistema Ter-Llobregat. Per aquest motiu és precís adoptar mesures independents per a cadascuna de les dues conques que la integren, essent la del Llobregat la conca amb valors de reserves més baixos.

La possibilitat que aquesta situació d'escassetat de recursos hídrics esdevingués encara més extrema ja la va preveure el Govern en el Decret 93/2005, el qual, encara que establia el llindar d'entrada en escenari d'emergència, diferia les mesures concretes a adoptar en aquest supòsit a un ulterior decret que havia d'aprovar el Govern de la Generalitat.

En conseqüència, aquest Decret conté les disposicions aplicables mentre es mantingui l'escenari d'emergència, de manera que quan, atesos els indicadors que estableix el Decret 93/2005, se surti d'aquest escenari tornaran a regir les previsions del Decret 93/2005, relatives als escenaris d'excepcionalitat.

Per superar les situacions de necessitat provocades per sequeres severes, l'article 31.2.c) del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, habilita el Govern per a l'adopció de les mesures que calguin en relació amb la utilització i concessió del domini públic hidràulic, i la disposició final sisena del Decret 93/2005 disposa que el Govern ha d'aprovar les mesures a aplicar en el cas que, d'acord amb els llindars establerts, s'entri en un escenari d'emergència.

Igualment, de conformitat amb les disposicions transitòries segona i tercera del Text refós de la Llei d'aigües, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, les esmentades mesures de gestió dels recursos en cas de sequera greu també s'apliquen als aprofitaments d'aigües privades.

Una vegada més, cal apel·lar a la corresponsabilitat de tots els implicats en el cicle de l'aigua perquè destinin i realitzin un ús curós de l'aigua disponible, ara ja adreçada a satisfer les demandes bàsiques d'aigua per a la població. La continuada i persistent sequera determina de manera ineludible el sacrifici general i col·lectiu de tots els usos per tal de garantir uns mínims per l'abastament a la població i els serveis essencials com els sanitaris i la prevenció d'incendis.

Les mesures contingudes en aquest Decret garantiran que les restriccions a l'abastament responguin a un repartiment del recurs realitzat de manera equitativa a tots els territoris afectats per l'emergència evitant, en la mesura del possible, greuges comparatius, i essent proporcionat amb les particularitats de cada sistema d'abastament i estat del recurs.

Així mateix, el Decret preveu la possibilitat excepcional del fet que, un cop garantit l'abastament, l'Administració hidràulica pugui destinar cabals a la prestació de serveis essencials i al manteniment d'activitats estratègiques, mitjançant l'atorgament d'autoritzacions especials en favor dels departaments de la Generalitat, tal i com preveu l'article 59.5 del Text refós de la Llei d'aigües.

Tanmateix, tenint en compte la possible afecció als sistemes aquàtics, cal establir normes de vigilància adients per tal de conèixer l'evolució del seu estat ecològic i mantenir-lo en la millor situació possible ateses les condicions d'estrès hídric perllongat. En aquest sentit, es prendran les mesures adequades per millorar el control dels efectes sobre la vida piscícola i els ecosistemes aquàtics per manca de recurs, afecció a la qualitat de l'aigua dels embassaments o del riu quan es gestioni el darrer 20% de les reserves embassades en els sistemes regulats al Decret o per afecció al medi de les activitats antròpiques en aquesta situació.

El conjunt de mesures que s'estableixen en aquest Decret es veuen reforçades quant el personal de l'Agència Catalana de l'Aigua amb facultats de policia de lleres i els cossos i forces de seguretat resten habilitats per adoptar les mesures adreçades al cessament de les conductes infractores. En aquest sentit cal no oblidar que la protecció més rigorosa dels recursos hídrics, havent estat declarada una situació de sequera, la proporciona la legislació penal.

Aquest Decret declara, de la mateixa manera que el Decret 93/2005, que les mesures establertes no generen dret a indemnització ja que estan orientades a destinar l'escassa l'aigua disponible a l'abastament i a l'optimització de la seva utilització. Per tant, es tracta de mesures que tenen per objecte canalitzar l'esforç comú per fer front a la situació d'extrema sequera, el caràcter general de les quals i la situació de força major exclou el dret a ser indemnitzat.

Per tant, a proposta del conseller de Medi Ambient i Habitatge, d'acord amb l'informe favorable del Consell d'Administració de l'Agència Catalana de l'Aigua i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit territorial

Aquest Decret té per objecte establir, a l'empara de l'article 31.2.c) del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, i de la disposició final sisena del Decret 93/2005, de 17 de maig, les normes i les mesures extraordinàries de gestió dels recursos hídrics escassos en l'àmbit de les conques hidrogràfiques internes definides per l'article 6 del Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, i per garantir la prestació de l'abastament domiciliari d'aigua apta per al consum humà en tot el territori de Catalunya.

Article 2

Definicions

Als efectes d'aquest Decret, s'entén per:

  1. Escenari d'emergència: situació en la qual, atesa l'excepcional manca de recursos hídrics, cal establir les restriccions i limitacions extraordinàries que preveu aquest Decret en els usos de l'aigua a fi i efecte de garantir l'abastament.

  2. Llindar d'entrada i sortida de l'escenari d'emergència en xarxes d'abastament amb recurs procedent de sistemes regulats: l'entrada en l'escenari d'emergència es produeix quan els valors dels volums d'aigua emmagatzemats a l'embassament o sistemes d'embassament que regulen el recurs és igual o inferior al llindar que estableix l'annex 4 del Decret 93/2005, de 17 de maig, per a les conques o sistemes on aquest llindar ha estat establert.

    La sortida d'aquest escenari, en aquestes xarxes d'abastament, es produeix quan els esmentats volums són superiors als llindars d'entrada en situació d'emergència.

    En el cas del sistema Ter-Llobregat són d'aplicació els llindars d'entrada i de sortida de l'escenari d'emergència de cada conca que per separat s'estableixen en l'annex 1 d'aquest Decret.

  3. Llindar d'entrada i sortida de l'escenari d'emergència en xarxes d'abastament amb recurs no regulat: l'entrada en escenari d'emergència en la resta del territori no contemplat en l'apartat anterior, es realitzarà a nivell municipal o supramunicipal, mitjançant la definició d'unitats de gestió de l'emergència, i estarà determinada per la fallida dels sistemes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR