DECRET 111/2007, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en brodats, en puntes, i en tapissos i catifes pertanyents a la família professional de tèxtils artístics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

111/2007, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en brodats, en puntes, i en tapissos i catifes pertanyents a la família professional de tèxtils artístics.

L'article 131.3.c) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi corresponents, incloent-t'hi l'ordenació curricular.

D'acord amb l'article 6 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, les administracions educatives competents han d'establir el currículum dels diferents ensenyaments que s'hi regulen, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya i se'n regulen els requisits d'accés, el Departament d'Educació va determinar l'ordenació general d'aquests cicles.

L'ordenació dels ensenyaments artístics s'imparteix mitjançant cicles de formació específica que poden ser de grau mitjà o de grau superior, els quals tenen l'objectiu de capacitar l'alumnat per exercir una activitat artística professional determinada, mitjançant el domini de les tècniques artístiques i el coneixement dels materials i les eines necessaris per executar els treballs propis d'un ofici.

Algunes de les titulacions relatives a cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny, encara vigents d'acord amb el Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establert per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, encara s'estan desenvolupant a Catalunya, atès que la seva ordenació s'estableix en la mesura en què el teixit social ho demanda.

L'art tèxtil comprèn un ventall important d'activitats a l'entorn de les quals s'han anat desenvolupant diverses tècniques relacionades tant amb l'art com amb la indústria. La fabricació artesanal o industrial requereix, a més del domini de les tècniques específiques, un disseny previ dels models, la tria del material més adequat i una metodologia precisa del procés de treball.

És necessari, doncs, continuar fent-ne la implantació, en la mesura que se'n detecta la necessitat, com en el cas dels cicles de grau mitjà de la família de tèxtils artístics de brodats, puntes, tapissos i catifes a què es refereix aquest Decret, els quals estan orientats a formar professionals creatius amb les competències pròpies del perfil professional corresponent.

Consegüentment, mentre no s'estableixin les noves titulacions en desenvolupament de la Llei orgànica d'educació, escau establir el currículum dels títols recollits al Reial decret 1623/1997, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix el títol de tècnic d'arts plàstiques i disseny en tapissos i catifes pertanyent a la família professional de tèxtils artístics, i s'aproven els corresponents ensenyaments mínims, i amb el Reial decret 1738/1998, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen diversos títols de tècnic d'arts plàstiques i disseny que pertanyen a la família professional dels tèxtils artístics i s'aproven els corresponents ensenyaments mínims, entre els quals figuren els títols de tècnic d'arts plàstiques i disseny en brodats i en puntes.

Aquest Decret s'ha tramitat d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Educació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Aquest Decret estableix el currículum per als següents ensenyaments vinculats als títols de tècnic o tècnica d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de tèxtils artístics. Aquests títols són: tècnic o tècnica d'arts plàstiques i disseny en brodats, tècnic o tècnica d'arts plàstiques i disseny en puntes i tècnic o tècnica d'arts plàstiques i disseny en tapissos i catifes.

Article 2

Característiques dels cicles

L'annex 1 d'aquest Decret detalla per als cicles regulats en cadascun dels seus títols:

2.1 La denominació, el nivell i la durada, als apartats 1.1, 1.2 i 1.3.

2.2 El camp professional i les tasques més significatives, als apartats 2.1 i 2.2.

2.3 El currículum.

2.3.1 Els objectius generals, a l'apartat 3.1.

2.3.2 L'estructura de la formació al llarg del cicle: mòduls impartits en el centre educatiu, fase de pràctiques i obra final, així com les hores que se'ls destina, a l'apartat 3.2.

2.3.3 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, a l'apartat 3.3.

2.3.4 Els objectius, els continguts i els objectius terminals de cada mòdul, a l'apartat 3.4. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.

Article 3

Atribució docent

Les especialitats del professorat que té atribució docent en els mòduls d'aquests cicles de formació específica s'estableixen a l'annex 1, apartat 4 de cada títol.

Article 4

Correspondència amb la pràctica laboral

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen a l'apartat 6 de l'annex 1.

Article 5

Obra final i fase de pràctiques

Els objectius i continguts de l'obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2.

Article 6

Aules, instal·lacions, tipus de mòduls i ràtios

Les condicions de l'espai i de les instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics.

Als efectes del que disposen els seus articles 40.1 i 44, els mòduls dels cicles objecte d'aquest Decret es classifiquen a l'annex 1, apartat 5 de cada cicle.

La relació numèrica màxima docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf .Tallers.. Per a la resta de mòduls s'aplicarà la relació numèrica màxima 1/30.

Article 7

Accés als cicles

Pot cursar estudis dels cicles a què es refereix aquest Decret qui disposi del títol de graduat en educació secundària i superi la prova d'accés a cicles de la família de tèxtils artístics o hagi cursat estudis o superat proves d'accés declarats equivalents a efectes d'accés a cicles de la família de tèxtils artístics. També podrà cursar-los qui superi la prova d'accés per a aspirants sense requisits acadèmics.

Quedarà exempt de realitzar la prova d'accés qui disposi del títol de tècnic o de tècnica superior d'un cicle d'arts plàstiques i disseny de la mateixa família o hagi superat amb aprofitament els cursos comuns d'arts aplicades i oficis artístics.

Article 8

Títols i certificacions

L'alumnat que superi tots els mòduls, la fase de pràctiques i l'obra final que componen el currículum establert per aquest Decret podrà sol·licitar el títol de tècnic o de tècnica d'arts plàstiques i disseny en l'especialitat corresponent; així mateix, rebrà una certificació acreditativa, emesa pel centre, segons el model de l'apartat 7.1 de l'annex 1, en la qual es farà constar que ha cursat i superat el cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny en la corresponent especialitat, de 1.600 hores de durada. En cas d'haver superat parcialment el cicle, podrà sol·licitar-ne la certificació corresponent, segons el model de l'apartat 7.2 de l'annex 1.

Article 9

Convalidacions i accés al batxillerat

9.1 El títol de tècnic d'arts plàstiques i disseny donarà dret a l'accés al batxillerat en la seva modalitat d'arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l'article 9 del Decret 304/1995.

9.2 L'alumnat que hagi obtingut algun dels títols que es regulen en aquest Decret pot convalidar els mòduls de dibuix i de color per la matèria de dibuix artístic I de la modalitat d'arts de batxillerat.

9.3 Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers que s'estableixen en el present Decret tindran la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d'arts.

Barcelona, 15 de maig de 2007

José Montilla i Aguilera

President de la Generalitat de Catalunya

Ernest Maragall i Mira

Conseller d'Educació

Annex 1

Títol de brodats

.1 Identificació del títol

L'art tèxtil comprèn un ventall important d'especialitats que tenen a veure amb les filatures, els teixits, els tintats, els estampats, els tapissos, les catifes, els brodats i les puntes, entre d'altres, i que han permès desenvolupar diverses tècniques relacionades amb l'art i amb la indústria.

El brodat és una de les arts més antigues present en moltes cultures i zones geogràfiques. El seu ús domèstic ha determinat la seva gran difusió. L'ús amb finalitat sumptuària per la noblesa i l'església també va esdevenir habitual.

Com a forma d'expressió artística, els brodats requereixen l'elaboració de dibuixos, de vegades complexos, i una planificació metodològica precisa de la feina. Cal, per tant, que la formació de l'especialista en brodats abasti tots els aspectes que intervenen en el desenvolupament d'un projecte i la utilització dels mitjans de què hom disposa. En aquest sentit és important la integració de les noves tecnologies al procés de producció i l'adaptació a l'estil i necessitats del moment.

Des del segle XVIII, les especialitats tèxtils han estat influenciades per les tendències de la moda; així i tot, la tradició popular dels brodats se n'ha mantingut força al marge. Dins del món professional, però, aquesta especialitat s'ha adaptat satisfactòriament als criteris estètics i culturals imperants.

Aquest cicle formatiu està orientat a la formació de professionals especialitzats en les diferents tècniques dels brodats, capaços de dissenyar, interpretar i realitzar propostes, així com de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR