DECRET 269/1999, de 28 de setembre, pel qual s'estableix el currículum del cicle de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls, de la família professional d'esmalts artístics.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

269/1999, de 28 de setembre, pel qual s’estableix el currículum del cicle de formació específica de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls, de la família professional d’esmalts artístics.

D’acord amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les Administracions educatives l’establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern n’ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 de novembre, el Departament d’Ensenyament ha determinat l’ordenació general dels cicles de formació específica d’arts plàstiques i disseny de Catalunya.

El Reial decret 1743/1998, de 31 de juliol, fixa el títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny de la família professional d’esmalts artístics, així com els corresponents ensenyaments mínims i les altres característiques bàsiques. Escau, per tant, establir el currículum per a l’aplicació a Catalunya.

El cicle de grau mitjà d’aquesta família professional a què es refereix aquest decret està orientat a formar especialistes creatius que coneguin i desenvolupin les tècniques i els procediments d’esmaltatge artístic que són emprats sovint en les obres d’orfebreria i joieria.

La singularitat de les tècniques de l’esmalt requereix del coneixement dels diferents processos tècnics i químics que han qualificat des de sempre la bellesa dels colors i textures. Es fa evident la necessitat que els professionals disposin d’una bona preparació que els permeti conciliar l’aplicació de criteris estètics i l’ús adequat dels recursos tècnics.

Per tot això, a proposta del conseller d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats al títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny pertanyent a la família professional d’esmalts artístics. Aquest títol és:

Tècnic d’arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls.

Article 2

Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d’aquest decret:

  1. La denominació, nivell i durada són els que es defineixen a l’annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3.

  2. El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l’annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2.

  3. Els objectius generals són els que s’estableixen a l’annex 1, en l’apartat 3.1.

  4. L’estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i de l’obra final, així com les hores que se’ls destina, es detallen a l’annex 1, en l’apartat 3.2.1.

  5. Els mòduls que componen l’ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l’annex 1, en l’apartat 3.2.2.

  6. Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s’estableixen a l’annex 1, en l’apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d’avaluació.

Article 3

Els objectius i continguts de l’obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s’inclouen a l’annex 2.

Article 4

El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d’Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d’altres de semblant consideració.

Article 5

El títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny donarà dret a l’accés al batxillerat en la seva modalitat d’arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l’article 9 del Decret 304/1995.

El mòdul de dibuix artístic podrà ser objecte de convalidació per la matèria de dibuix artístic 1, de la modalitat d’arts del batxillerat.

Article 6

Les condicions d’espai i d’instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d’abril, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 de l’esmentat decret, els mòduls d’aquesta família professional es classifiquen a l’annex 1, en l’apartat 4.

La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l’epígraf tallers, que, sempre que sigui possible, s’impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s’aplicarà la relació numèrica docent/alumnes 1/30.

Article 7

Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers, que s’estableixen en aquest decret, tindran la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d’arts.

Article 8

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen a l’annex 1, a l’apartat 5.

Disposició transitòria

Es faculta el conseller d’Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació del present decret, imparteixi matèries equivalents de l’anterior ordenació i pugui acreditar l’adient formació i experiència.

Barcelona, 28 de setembre de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d’Ensenyament

Annex 1

Esmaltatge sobre metalls

—1 Identificació del títol

El cicle d’esmaltatge sobre metalls té com a finalitat formar professionals capaços d’aplicar l’esmalt en objectes de metall, susceptibles de ser esmaltats, resolent els condicionaments tècnics de les obres.

L’esmaltatge és una tècnica d’antics i imprecisos orígens, nascuda prop de l’orfebreria i que s’ha desenvolupat al llarg del temps, transformant-se segons èpoques, conceptes i necessitats funcionals, i d’expressió artística.

Les característiques i propietats de l’esmalt, la seva duresa i lluïssor; la inalterabilitat del color a la llum solar i a l’artificial; la resistència física als agents atmosfèrics i solucions químiques; la infinita varietat de colors de matèria transparent i opaca, modificable en brillant o mat; la possibilitat de superposició o de juxtaposició de capes, fan de l’esmaltatge un procediment de revestiment idoni per als metalls.

L’esmalt, producte químic de fórmules molt precises, evoluciona contínuament al ritme dels avenços de la tecnologia i la química actuals. Al professional d’esmaltatge, li cal doncs, una experimentació i adequació d’aquests avenços per perfeccionar constantment el seu treball tecnicoartístic.

1.1 Denominació

Tècnic d’arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls.

1.2 Nivell

Grau mitjà en arts plàstiques i disseny.

1.3 Durada

Mil sis-centes hores.

—2 Descripció del perfil professional

2.1 Camp professional

Comprèn les activitats i els procediments d’esmaltatge sobre metalls realitzats com a artista autònom o associat en grau divers, a un taller, a un estudi, a un equip pluridisciplinari o a una empresa vinculada a:

Comerç especialitzat.

Artesania.

Decoració.

Orfebreria i joieria.

2.2 Tasques més significatives

Esmalta peces o objectes a partir de la interpretació de projectes realitzats per creadors artístics.

Determina el procediment tècnic i el sistema més adient d’esmaltatge de les peces.

Col·labora en l’esmaltatge de peces d’altres oficis afins com ara orfebreria, joieria i argenteria.

Participa a nivell tècnic en la creació d’obres realitzades per altres artistes.

Aplica en les peces, els materials, les tècniques i els procediments més adients, i incorpora les innovacions de nous materials i tecnologies.

Col·labora amb altres tècnics de disseny d’interiors, industrial, etc.

Empra els mitjans informàtics com a eina per al dibuix i els projectes.

Controla les condicions d’embalatge, transport i emmagatzematge.

Assessora a nivell tècnic sobre la conservació i/o consolidació d’esmalts.

Cerca documentació i bibliografia històrica, artística, tècnica, etc.

Investiga materials i noves tecnologies aplicables als esmalts.

Té cura del manteniment, ordre i conservació dels materials, estris i eines del taller.

—3 Currículum

3.1 Objectius generals del cicle formatiu

Reconèixer els trets més...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR