DECRET 269/1999, de 28 de setembre, pel qual s'estableix el currículum del cicle de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls, de la família professional d'esmalts artístics.
Sección | Disposicions Generals |
Rango de Ley | Decret |
DECRET
269/1999, de 28 de setembre, pel qual s’estableix el currículum del cicle de formació específica de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls, de la família professional d’esmalts artístics.
D’acord amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les Administracions educatives l’establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern n’ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.
Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 de novembre, el Departament d’Ensenyament ha determinat l’ordenació general dels cicles de formació específica d’arts plàstiques i disseny de Catalunya.
El Reial decret 1743/1998, de 31 de juliol, fixa el títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny de la família professional d’esmalts artístics, així com els corresponents ensenyaments mínims i les altres característiques bàsiques. Escau, per tant, establir el currículum per a l’aplicació a Catalunya.
El cicle de grau mitjà d’aquesta família professional a què es refereix aquest decret està orientat a formar especialistes creatius que coneguin i desenvolupin les tècniques i els procediments d’esmaltatge artístic que són emprats sovint en les obres d’orfebreria i joieria.
La singularitat de les tècniques de l’esmalt requereix del coneixement dels diferents processos tècnics i químics que han qualificat des de sempre la bellesa dels colors i textures. Es fa evident la necessitat que els professionals disposin d’una bona preparació que els permeti conciliar l’aplicació de criteris estètics i l’ús adequat dels recursos tècnics.
Per tot això, a proposta del conseller d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
Aquest decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats al títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny pertanyent a la família professional d’esmalts artístics. Aquest títol és:
Tècnic d’arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls.
Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d’aquest decret:
-
La denominació, nivell i durada són els que es defineixen a l’annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3.
-
El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l’annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2.
-
Els objectius generals són els que s’estableixen a l’annex 1, en l’apartat 3.1.
-
L’estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i de l’obra final, així com les hores que se’ls destina, es detallen a l’annex 1, en l’apartat 3.2.1.
-
Els mòduls que componen l’ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l’annex 1, en l’apartat 3.2.2.
-
Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s’estableixen a l’annex 1, en l’apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d’avaluació.
Els objectius i continguts de l’obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s’inclouen a l’annex 2.
El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d’Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d’altres de semblant consideració.
El títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny donarà dret a l’accés al batxillerat en la seva modalitat d’arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l’article 9 del Decret 304/1995.
El mòdul de dibuix artístic podrà ser objecte de convalidació per la matèria de dibuix artístic 1, de la modalitat d’arts del batxillerat.
Les condicions d’espai i d’instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d’abril, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 de l’esmentat decret, els mòduls d’aquesta família professional es classifiquen a l’annex 1, en l’apartat 4.
La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l’epígraf tallers, que, sempre que sigui possible, s’impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s’aplicarà la relació numèrica docent/alumnes 1/30.
Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers, que s’estableixen en aquest decret, tindran la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d’arts.
Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen a l’annex 1, a l’apartat 5.
Disposició transitòria
Es faculta el conseller d’Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació del present decret, imparteixi matèries equivalents de l’anterior ordenació i pugui acreditar l’adient formació i experiència.
Barcelona, 28 de setembre de 1999
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya
Josep Xavier Hernández i Moreno
Conseller d’Ensenyament
Annex 1
Esmaltatge sobre metalls
—1 Identificació del títol
El cicle d’esmaltatge sobre metalls té com a finalitat formar professionals capaços d’aplicar l’esmalt en objectes de metall, susceptibles de ser esmaltats, resolent els condicionaments tècnics de les obres.
L’esmaltatge és una tècnica d’antics i imprecisos orígens, nascuda prop de l’orfebreria i que s’ha desenvolupat al llarg del temps, transformant-se segons èpoques, conceptes i necessitats funcionals, i d’expressió artística.
Les característiques i propietats de l’esmalt, la seva duresa i lluïssor; la inalterabilitat del color a la llum solar i a l’artificial; la resistència física als agents atmosfèrics i solucions químiques; la infinita varietat de colors de matèria transparent i opaca, modificable en brillant o mat; la possibilitat de superposició o de juxtaposició de capes, fan de l’esmaltatge un procediment de revestiment idoni per als metalls.
L’esmalt, producte químic de fórmules molt precises, evoluciona contínuament al ritme dels avenços de la tecnologia i la química actuals. Al professional d’esmaltatge, li cal doncs, una experimentació i adequació d’aquests avenços per perfeccionar constantment el seu treball tecnicoartístic.
1.1 Denominació
Tècnic d’arts plàstiques i disseny en esmaltatge sobre metalls.
1.2 Nivell
Grau mitjà en arts plàstiques i disseny.
1.3 Durada
Mil sis-centes hores.
—2 Descripció del perfil professional
2.1 Camp professional
Comprèn les activitats i els procediments d’esmaltatge sobre metalls realitzats com a artista autònom o associat en grau divers, a un taller, a un estudi, a un equip pluridisciplinari o a una empresa vinculada a:
Comerç especialitzat.
Artesania.
Decoració.
Orfebreria i joieria.
2.2 Tasques més significatives
Esmalta peces o objectes a partir de la interpretació de projectes realitzats per creadors artístics.
Determina el procediment tècnic i el sistema més adient d’esmaltatge de les peces.
Col·labora en l’esmaltatge de peces d’altres oficis afins com ara orfebreria, joieria i argenteria.
Participa a nivell tècnic en la creació d’obres realitzades per altres artistes.
Aplica en les peces, els materials, les tècniques i els procediments més adients, i incorpora les innovacions de nous materials i tecnologies.
Col·labora amb altres tècnics de disseny d’interiors, industrial, etc.
Empra els mitjans informàtics com a eina per al dibuix i els projectes.
Controla les condicions d’embalatge, transport i emmagatzematge.
Assessora a nivell tècnic sobre la conservació i/o consolidació d’esmalts.
Cerca documentació i bibliografia històrica, artística, tècnica, etc.
Investiga materials i noves tecnologies aplicables als esmalts.
Té cura del manteniment, ordre i conservació dels materials, estris i eines del taller.
—3 Currículum
3.1 Objectius generals del cicle formatiu
Reconèixer els trets més...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba