DECRET 136/2009, d'1 de setembre, d'aprovació del programa d'actuació aplicable a les zones vulnerables en relació amb la contaminació de nitrats que procedeixen de fonts agràries i de gestió de les dejeccions ramaderes.

Fecha de Entrada en Vigor23 de Septiembre de 2009
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

BODY LINK="#0000ff" VLINK="#800080">

DECRET

136/2009, d'1 de setembre, d'aprovació del programa d'actuació aplicable a les zones vulnerables en relació amb la contaminació de nitrats que procedeixen de fonts agràries i de gestió de les dejeccions ramaderes.

Mitjançant el Decret 283/1998, de 21 d'octubre, es van designar les zones vulnerables de l'àmbit territorial de Catalunya en aplicació del que disposa la Directiva 91/676/CEE, del Consell, de 12 de desembre, relativa a la protecció de les aigües contra la contaminació produïda per nitrats que procedeixen de fonts agràries. Aquesta primera designació es va completar amb el Decret 476/2004, de 28 de desembre, pel qual es designen noves zones vulnerables en relació amb la contaminació de nitrats procedents de fonts agràries.

En compliment del que estableix l'article 5 de la Directiva esmentada, sobre l'establiment i la revisió dels programes d'actuació aplicables a les zones vulnerables designades, la Generalitat va adoptar el Decret 205/2000, de 13 de juny, d'aprovació del programa de mesures agronòmiques aplicables a les zones vulnerables. Aquest article preveu, així mateix, que en el termini d'un any a partir de cada designació complementària de zones vulnerables els estats membres han d'establir programes d'actuació respecte de les zones vulnerables designades.

Atesa la vigència limitada del primer programa, prorrogat mitjançant el Decret 476/2004, de 28 de desembre, i l'obligació d'establir un nou programa d'actuació per a les noves zones vulnerables designades posteriorment, és procedent tant efectuar la revisió del programa d'actuació aplicable a les zones vulnerables designades l'any 1998 com establir el programa d'actuació per a les noves zones vulnerables designades l'any 2004. Amb aquesta finalitat s'elabora un únic programa d'actuació per a totes les zones vulnerables designades a Catalunya. Aquest programa s'ha elaborat prenent en consideració les observacions efectuades per la Comissió Europea, en el marc de les funcions de control que du a terme d'acord amb la Directiva 91/676/CEE.

Aquest programa d'actuació serà aplicable, així mateix, a les noves zones vulnerables designades mitjançant Acord de Govern de 28 de juliol de 2009, en el termini d'un any des de la seva designació.

D'altra banda, mitjançant aquest Decret s'efectua una adaptació del règim de gestió de les dejeccions ramaderes que estableix el Decret 220/2001, d'1 d'agost, de gestió de les dejeccions ramaderes, modificat pel Decret 50/2005, de 29 de març, pel qual es desplega la Llei 4/2004, d'1 de juliol, reguladora del procés d'adequació de les activitats existents a la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental, i de modificació del Decret 220/2001. La inclusió d'aquest règim en el present Decret es considera convenient en la mesura que el règim de gestió de les dejeccions ramaderes complementa les normes del programa d'actuació que s'aprova i, per tant, s'insereix en el marc normatiu que desplega la Directiva 91/676/CEE.

L'aprovació d'aquest Decret comporta, per raons de coherència i coordinació normativa, haver d'adaptar el Decret 413/2006, de 31 d'octubre, pel qual s'estableixen les normes generals de la producció integrada, així com el Codi de bones pràctiques agràries aprovat per l'Ordre de 22 d'octubre de 1998, adaptacions que s'han recollit a la disposició derogatòria i a la disposició final tercera.

La Directiva 2006/123/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, determina que les normes dels estats membres no poden contenir disposicions que limitin l'accés a la prestació dels serveis dels operadors de qualsevol dels estats membres de la Unió Europea, a part de preveure una simplificació administrativa en els tràmits establerts. Aquestes previsions i les del Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica, s'han tingut en compte en el text del Decret. Els requisits i tràmits que s'hi preveuen es consideren necessaris per raons imperioses d'interès públic general vinculades a la protecció del medi ambient i de l'entorn urbà i, amb caràcter general, es tracta de procediments inserits en molts supòsits en el marc de la legislació ambiental.

L'article 116 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat, respectant el que estableix l'Estat en l'exercici de les competències que li atribueix l'article 149.1.13 i 16 de la Constitució, la competència exclusiva en matèria d'agricultura i ramaderia, que inclou, entre d'altres, la regulació dels processos de producció, de les explotacions, de les estructures agràries i de llur règim jurídic.

Així mateix, d'acord amb els articles 144 i 162 de l'Estatut, correspon a la Generalitat la competència compartida en matèria de medi ambient i en matèria de salut pública.

D'altra banda, l'article 113 de l'Estatut assenyala que correspon a la Generalitat el desplegament, l'aplicació i l'execució de la normativa de la Unió Europea, i l'article 189 estableix que la Generalitat aplica i executa el dret de la Unió Europea en l'àmbit de les seves competències i pot adoptar la legislació de desplegament a partir de les normes europees.

Vistos el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i l'informe de la Comissió de Govern Local de Catalunya;

D'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i de conformitat amb l'article 39 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, a proposta dels consellers d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, de Medi Ambient i Habitatge i de Salut, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Objecte i definicions

Article 1

Objecte

  1. Amb la finalitat de prevenir i reduir la contaminació de les aigües per nitrats que procedeixen de fonts agràries, aquest Decret té per objecte l'aprovació del programa d'actuació aplicable a les zones vulnerables designades a Catalunya mitjançant els decrets 283/1998, de 21 d'octubre, i 476/2004, de 28 de desembre, i l'Acord de Govern de 28 de juliol de 2009. Aquest programa s'ha de revisar cada quatre anys.

  2. Aquest Decret també té per objecte la regulació de la gestió de les dejeccions ramaderes i altres fertilitzants en tot l'àmbit de Catalunya.

Article 2

Definicions

Als efectes d'aplicació de les disposicions d'aquest Decret s'entén per:

  1. Apilament temporal de fems o altres fertilitzants orgànics dins de finca: el que es realitza en una finca per tal d'aplicar com a fertilitzants aquests productes a la mateixa finca o en finques properes en un espai determinat de temps.

  2. Aplicació agrícola: espargiment o incorporació en sòls agrícoles (terres de conreu, prats, pastures i plantacions d'arbres de fusta en terres de conreu) de productes amb valor fertilitzant o d'esmena orgànica.

  3. Àrea de lleure: zona qualificada com a tal pel corresponent ajuntament on es desenvolupen regularment activitats de lleure.

  4. Base agrícola: superfície de sòls agrícoles (terres de conreu, prats, pastures i plantacions d'arbres de fusta en terres de conreu) susceptible de rebre aplicacions de dejeccions ramaderes i altres fertilitzants en profit de l'agricultura.

  5. Centre de gestió de dejeccions ramaderes: persona física o jurídica que, de manera intermèdia entre les explotacions ramaderes i les agrícoles, efectua totes o algunes de les funcions següents: recollir, emmagatzemar, transportar, aplicar, tractar o subministrar dejeccions ramaderes per a la seva aplicació agrícola directa o per posar-les a disposició d'una persona gestora de residus o d'una empresa fabricant de fertilitzants.

  6. Dejeccions ramaderes: materials residuals excretats pel bestiar o barreges de llit amb materials residuals excretats pel bestiar, encara que s'hagin transformat.

  7. Esmena orgànica: aportació de fertilitzant orgànic a un sòl per tal de mantenir o incrementar el seu contingut de matèria orgànica. Es considera que únicament els fertilitzants nitrogenats de tipus 1 poden assolir aquesta finalitat.

  8. Explotació ramadera tradicional de muntanya: explotació semiextensiva dedicada a la cria de vedells, la cria de xais o la cria de poltres, que durant un període d'almenys sis mesos a l'any té el bestiar pasturant tot el dia en prats i pastures de muntanya, mentre que durant la resta de l'any el bestiar pastura en altres indrets i disposa d'un cobert o d'una nau on poder refugiar-se de les inclemències meteorològiques, ja sigui durant la nit o bé durant períodes de temps concrets, quan la neu impedeix l'accés dels animals a la pastura.

  9. Fangs de depuradora: llots residuals que procedeixen de diferents tipus d'estacions depuradores d'aigües residuals domèstiques, urbanes, agroindustrials o d'aigües residuals de composició similar a les esmentades, així com els que procedeixen de fosses sèptiques i d'altres instal·lacions de depuració similars utilitzades per al tractament d'aigües residuals.

  10. Fangs de depuradora tractats: fangs de depuradora tractats per una via biològica, química o tèrmica, mitjançant emmagatzematge a llarg termini o per qualsevol altre procediment apropiat, de manera que es redueixin de manera significativa el seu poder de fermentació i els inconvenients sanitaris de la seva utilització.

  11. Fem: dejecció ramadera de consistència sòlida.

  12. Fertilitzant nitrogenat o adob nitrogenat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR