ORDRE VCP/405/2010, de 28 de juliol, per la qual s'aproven les bases que han de regir la concessió d'ajuts a les despeses ocasionades per l'adaptació dels centres de culte a les disposicions del Decret 94/2010, de 20 de juliol, de desplegament de la Llei 16/2009, de 22 de juliol, dels centres de culte.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Vicepresidencia
Rango de LeyOrdre

ORDRE

VCP/405/2010, de 28 de juliol, per la qual s'aproven les bases que han de regir la concessió d'ajuts a les despeses ocasionades per l'adaptació dels centres de culte a les disposicions del Decret 94/2010, de 20 de juliol, de desplegament de la Llei 16/2009, de 22 de juliol, dels centres de culte.

El dret de llibertat religiosa i de culte és un dels drets fonamentals reconeguts per l'article 16 de la Constitució i és regulat per la Llei orgànica 7/1980, del 5 de juliol, de llibertat religiosa, que estableix que l'únic límit d'aquest dret és "la protecció dels drets dels altres a l'exercici de llurs llibertats públiques i drets fonamentals, així com la salvaguarda de la seguretat, de la salut i la moralitat pública, elements constitutius de l'ordre públic protegit per la llei en l'àmbit d'una societat democràtica".

L'article 161 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya reconeix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d'entitats religioses "que acompleixen llur activitat a Catalunya, que inclou, en tot cas, la regulació i l'establiment de mecanismes de col·laboració i cooperació per a l'acompliment de llurs activitats en l'àmbit de les competències de la Generalitat", i també la competència executiva per a la promoció, el desenvolupament i l'execució dels acords i els convenis signats amb les esglésies, les confessions i les comunitats religioses inscrites en el registre estatal d'entitats religioses. Així mateix, l'article 149 de l'Estatut atorga a la Generalitat la competència exclusiva, entre altres, pel que fa a ordenació del territori i urbanisme; l'article 160 li atribueix la competència exclusiva en matèria de règim local, i l'article 144 la competència compartida en matèria de medi ambient.

La Llei 16/2009, de 22 de juliol, dels centres de culte, té les finalitats de facilitar l'exercici del dret de llibertat de culte, donar suport als alcaldes i a les alcaldesses a l'hora de facilitar l'exercici d'aquest dret, i vetllar per unes condicions adequades de seguretat, higiene i dignitat dels locals de culte i que evitin possibles molèsties a terceres persones.

Aquesta Llei estableix a l'article 8.2 el mandat al Govern de la Generalitat de desplegar reglamentàriament les condicions tècniques i materials mínimes de seguretat, salubritat, accessibilitat, protecció acústica, aforament, evacuació i per evitar molèsties a terceres persones que han de complir els llocs de culte de concurrència pública.

Resultat del compliment d'aquest mandat és el Decret 94/2010, de 20 de juliol, de desplegament de la Llei 16/2009, del 22 de juliol, dels centres de culte (DOGC núm. 5676, de 22.7.2010).

La disposició addicional tercera de la Llei 16/2009, del 22 de juliol, dels centres de culte, estableix que el Govern, d'acord amb les seves disponibilitats, pot atorgar ajuts, d'acord amb el procediment legalment establert, destinats a adaptar els locals existents a les prescripcions d'aquesta la Llei i al seu desplegament reglamentari.

La disposició addicional segona del Decret 94/2010 de desplegament, estableix que el Govern de la Generalitat, d'acord amb les seves disponibilitats i de conformitat amb el procediment legalment establert, pot establir mesures de foment consistents a atorgar ajuts destinats a facilitar l'adaptació dels locals existents a les prescripcions de la Llei 16/2009, del 22 de juliol, i del reglament.

En funció d'això, vistos els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;

Atès l'article 2.1, lletra f), del Decret 478/2006, de 5 de desembre, d'estructura del Departament de la Vicepresidència,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts a les despeses ocasionades per l'adaptació dels centres de culte a les disposicions del Decret de desplegament de la Llei 16/2009, del 22 de juliol, dels centres de culte, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 28 de juliol de 2010

Josep-Lluís Carod-Rovira

Vicepresident del Govern

Annex

Bases

—1 Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular el procediment per a la concessió de la línia d'ajuts, mitjançant concurrència competitiva, a les despeses ocasionades per l'adaptació dels centres de culte a les disposicions del Decret 94/2010, de 20 de juliol, de desplegament de la Llei 16/2009, del 22 de juliol, dels centres de culte.

—2 Periodicitat i modalitats dels ajuts

2.1 Les actuacions objecte de suport descrites a la base 1 podran accedir, en concurrència entre si i amb altres ajudes financeres públiques o privades, estatals o internacionals, a les modalitats i quanties màximes d'ajut següents:

2.1.1 Subvencions a obra feta o actuació acabada: fins a un percentatge màxim del 100% de la despesa.

2.1.2 Subvencions a projecte d'obra o d'actuació: fins a un percentatge màxim del 100% del pressupost de l'actuació.

2.1.3 Préstecs a projecte d'obra o d'actuació, reemborsables sense interessos, amb un tipus d'interès del 0 per cent anual i les anualitats establertes a la convocatòria, d'una quantia màxima equivalent al 100% del pressupost finançable de l'actuació. L'ajut consistirà en la condonació dels interessos ordinaris derivats del préstec subscrit. Els préstecs se subscriuran amb l'Institut Català de Finances. L'import de l'ajut es calcularà, com a equivalent brut de subvenció de l'ajut, en el moment de la concessió. Les entitats beneficiàries sol·licitaran a l'Institut Català de Finances un crèdit per la part del finançament segons es determini en la resolució de la convocatòria.

2.2 Les diferents modalitats de préstec i subvencions poden coexistir en una mateixa part beneficiària i/o projecte.

2.3 La periodicitat i la modalitat dels ajuts que es convoquin en cada cas serà la que s'estableixi a cada convocatòria.

—3 Entitats destinatàries o beneficiàries dels ajuts

Poden optar als ajuts les entitats religioses inscrites en el registre d'entitats religioses i, en cas que no procedeixi aquesta inscripció, les que disposin d'autorització de l'autoritat eclesiàstica o religiosa competent, reconeguda jurídicament, propietàries o usuàries del centre concret corresponent per a l'arranjament del qual demanen ajut, existents amb anterioritat a l'entrada en vigor del Decret 94/2010 de desplegament.

—4 Requisits de les entitats destinatàries o beneficiàries i dels centres de culte

Per poder optar a les subvencions les entitats hauran d'acreditar que compleixen els requisits següents:

  1. Naturalesa de l'entitat com a entitat religiosa.

  2. Titularitat de la propietat o drets sobre l'immoble o els terrenys per a realitzar les actuacions.

  3. Que l'entitat fa ús de culte del local per al qual es demana l'ajut.

  4. Que el centre de culte existeix amb anterioritat a l'entrada en vigor del Decret 94/2010 de desplegament.

  5. La destinació dels béns concrets a la finalitat per la qual es demana l'ajut perdurarà durant un període no inferior a 5 anys (5 anys o més segons article 31.4.a) LGS) en el supòsit de béns susceptibles de ser inscrits en un registre públic i de 2 anys (2 o més anys segons article 31.4 a) LGS) per la resta de béns.

    Per tal de comprovar aquests requisits les entitats hauran d'aportar la documentació que s'escaigui, en cada cas, a què fa referència la base 7 d'aquesta Ordre.

    —5 Quantia

    L'import de la subvenció, en cap cas, podrà ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts o recursos, superi el cost de l'actuació subvencionada.

    Els ajuts es concedeixen tenint en consideració les disponibilitats pressupostàries i l'ordre resultant de la priorització obtinguda d'acord amb els criteris de valoració establerts a la base 8.

    —6 Presentació de sol·licituds

    6.1 Les sol·licituds, adreçades a la directora general d'Afers Religiosos, s'hauran de presentar mitjançant els models d'impresos normalitzats que es poden obtenir a la secretaria de la Direcció General d'Afers Religiosos del Departament de la Vicepresidència (carrer de Sant Honorat, 1-3, 08002 Barcelona) i a la pàgina web http://www.gencat.cat/vicepresidencia/afersreligiosos.

    6.2 El termini de presentació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR