DECRET 27/1987, de 29 de gener, d'ordenació dels Serveis Socials de Catalunya. (Correcció d'errades en el DOGC n. 835, p. 1702, de 6.5.1987).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC i les esmenes que estableix el Decret 145/1994.

Mitjançant la Llei 26/1985, de 27 de desembre, de Serveis Socials, la Generalitat de Catalunya assumeix l'obligació d'estructurar, promoure i garantir el dret a un sistema de serveis socials de responsabilitat pública, i s'atribueix al Consell Executiu la competència per a l'ordenació d'aquest sistema.

La Llei 12/1983, de 14 de juliol, d'Administració Institucional de la Sanitat, i de l'Assistència i els Serveis Socials de Catalunya, va crear l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials per gestionar els serveis socials de la Generalitat, àdhuc els del sistema de Seguretat Social, i el va sotmetre a la direcció, vigilància i tutela del Departament de Sanitat i Seguretat Social.

Per a la plena aplicació d'ambdues lleis i sense incidir de moment en el que preveu la disposició addicional 1 de la Llei de Serveis Socials, es fa necessari establir la concreció de les funcions públiques que configuren l'ordenació dels serveis socials la qual comprèn el règim d'autoritzacions, el registre, l'avaluació, la inspecció, el règim jurídic i el procediment sancionador.

Atès que aquestes funcions, d'acord amb els Decrets 436/1983, de 6 d'octubre, i 21/1984, de 31 de gener, les haurà d'exercir el Departament de Sanitat i Seguretat Social, mitjançant la Direcció General de Serveis Socials, i atesa la disposició final de la Llei 26/1985, de 27 de desembre; escoltat el Consell General de Serveis Socials de Catalunya, a proposta del Conseller de Sanitat i Seguretat Social, i prèvia deliberació del Consell Executiu,

Decreto:

Capítol 1 Disposicions Generals

Article 1

Àmbit d'aplicació Les entitats, serveis i establiments inclosos a les àrees d'actuació de la Llei 26/1985, de 27 de desembre, de Serveis Socials, així com les activitats complementàries d'aquells, són subjectes a l'ordenació dimanant d'aquest Decret i dels Reglaments de desplegament que en aquest respecte dicti el Departament de Sanitat i Seguretat Social, sempre que les seves actuacions es realitzin a Catalunya independentment d 'on radiqui la seva seu social o el domicili legal.

Article 2

Entitats de Serveis Socials 2.1 Als efectes del que estableix l'article anterior, s'entén per Entitat de Serveis Socials tota persona física o jurídica de qualsevol classe o naturalesa que té per objecte, amb voluntat de permanència, l'assumpció de la titularitat d'un establiment o d'un servei social. 2.2 No tenen condició d'Entitat de Serveis Socials les persones físiques o jurídiques que només ocasionalment, actuïn en les àrees d'actuació previstes a l'article 5 de la Llei de Serveis Socials, si bé els seus actes restaran subjectes al present ordenament.

Article 3

Serveis 3.1 D'acord amb el que estableix la Llei de Serveis Socials, article 2, s'entén per servei social tota acció organitzada tècnicament i reglamentàriament per prestar suport personal, informació, atenció i ajut a tots els ciutadans i col·lectius, especialment a les persones amb dificultats de desenvolupament, d'integració social o que tinguin manca d'autonomia personal, disminucions físiques, psíquiques o sensorials, o especial problemàtica familiar. 3.2 Els serveis es classifiquen en:

  1. Serveis Socials d'Atenció Primària: que inclouen els equips bàsics i els serveis d'atenció domiciliària.

  2. Serveis d'Atenció Especialitzada: que inclouen serveis de diagnòstic, tractament, suport i rehabilitació de dèficits socials, i els serveis substitutoris de la llar, que comprenen allotjament, aliment, repòs, lleure i higiene.

Article 4

Establiments S'entén per establiment de serveis socials, el conjunt d'immobles i el servei o serveis que en ell es dispensen amb unitat organitzativa i funcional. Es classifiquen en Establiments d'Acolliment Diürn i Establiments Residencials. Els diürns poden ser Establiments de Serveis i Establiments de Dia; els residencials poden ser Residències d'Estada Limitada, Llars-Residència o Residències Assistides. Tots els establiments hauran de complir les condicions funcionals i materials que per a cada tipus dicti, en funció de la seva àrea d'actuació, el Departament de Sanitat i Seguretat Social.

Article 5

Abast de la competència d'Ordenació dels Serveis Socials La competència del Consell Executiu en l'ordenació dels Serveis Socials, l'exercirà el Departament de Sanitat i Seguretat Social, mitjançant la Direcció General de Serveis Socials, i comprendrà les actuacions administratives següents, a les quals són subjectes les entitats, serveis i establiments:

  1. L'autorització administrativa de serveis, establiments i activitats en la forma i els casos regulats al Capítol 2 d'aquest Decret.

  2. El registre de tots els serveis i establiments, així com de les entitats que en són responsables.

  3. La regulació de les condicions mínimes que han de reunir els serveis i establiments per poder ser autoritzats.

  4. L'acreditació dels establiments i serveis que poden constituir una xarxa d'utilització pública mitjançant acció concertada amb l'ICASS.

  5. La inspecció d'activitats, serveis i establiments socials autoritzats, sotmesos a l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret.

  6. L'exercici de la potestat sancionadora regulada a la Secció 4 del Capítol 2 de la Llei de Serveis Socials.

  7. El control del règim jurídic i econòmic de les entitats, serveis i establiments socials.

  8. L'avaluació general dels programes i dels serveis, tant si són públics com privats. La Direcció General de Serveis Socials també exercirà les funcions establertes a la Llei de Serveis Socials, article 8 d), e) i f).

Capítol 2 Règim d'autoritzacions

Article 6

Autoritzacions de serveis i establiments 6.1 Tots els serveis i establiments són subjectes a autorització administrativa per tal d'obrir-los al públic. Igualment, necessitaran autorització per modificar la seva estructura funcional o la capacitat assistencial en més d'un 10% de l'enregistrada, per trasllat d'ubicació, per canvi de titularitat, i pel cessament temporal o definitiu del funcionament. 6.2 L'autorització comprèn llicència municipal i inscripció al Registre de la Direcció General de Serveis Socials. Els ajuntaments hauran de tenir en compte per a l'atorgament de l'esmentada llicència, a més de les Ordenances Municipals i la normativa de caràcter general, la normativa sobre condicions materials i funcionals que estableixi el Departament de Sanitat i Seguretat Social, la qual tindrà caràcter de norma mínima i supletòria de les Ordenances Municipals. 6.3 L'autorització d'obertura o modificació de serveis i establiments requerirà responsabilització en persona jurídica i justificació de compliment de la normativa. Nogensmenys, els d'iniciativa mercantil, els podran assumir persones físiques. Només per incompliment de la normativa a què fa referència el número 2 d'aquest article pot ser denegada la llicència i la seva inscripció en el Registre. 6.4 El cessament temporal o definitiu, total o parcial, requerirà per poder ser autoritzat, la presentació d'un pla operatiu que contempli la liquidació del servei o establiment, la destinació dels béns i les alternatives ofertes als usuaris, informat per la representació d'aquests, si existeix. Si el servei o l'establiment funciona per mitjà de relacions laborals, l'autorització o la denegació del cessament sol·licitat serà posterior a la resolució de l'expedient de regulació d'ocupació, cas que aquest procediment s'hagi plantejat.

Article 7

Competència sobre autoritzacions d'establiments i serveis 7.1 Correspondrà, en tot cas, als Ajuntaments la concessió de les llicències referides a l'article anterior, i a la Direcció General de Serveis Socials l'adopció de les resolucions d'inscripció al Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials. 7.2 La Direcció General de Serveis Socials informarà els ajuntaments que ho sol·licitin sobre les dades que constin al Registre, i sobre l'ordenament i la planificació vigents aplicables a cada cas. 7.3 Quan les sol·licituds afectin a la modificació o al tancament de serveis o establiments que hagin rebut finançament públic per a inversions en els últims 30 anys, o per a manteniment en el darrer exercici econòmic, o que estiguin concertats amb qualsevol administració pública per a la prestació de serveis socials, serà preceptiu un informe de la Direcció General de Serveis Socials, que l'emetrà en el termini de 30 dies hàbils des de la petició per l'Ajuntament, i serà vinculant si és denegatori o imposa condicions a l'entitat sol·licitant. 7.4 Les autoritzacions d'activitats que impliquin realització d'actes subjectes a la legislació sobre el Joc, requeriran la preceptiva autorització de la Direcció General del Joc, amb l'informe de la Direcció General de Serveis Socials.

Article 8

Serveis i Establiments públics 8.1 La creació, la modificació i el tancament de serveis i establiments públics serà competència de les Administracions públiques que ho promoguin, que garantiran les respectives obligacions de prestació de serveis socials que legalment els corresponen, i sens perjudici de l'autorització administrativa establerta als articles anteriors. 8.2 Per procedir a la creació, la modificació, el trasllat o el tancament caldrà comunicar-ho amb un mínim de 90 dies d'antelació a la Direcció General de Serveis Socials, a l'efecte que es pugui...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR