ORDRE ARP/12/2016, de 27 de gener, per la qual s'estableix i es regula la declaració única agrària de 2016.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

A Catalunya la declaració única agrària (DUN) es va instaurar mitjançant l'Ordre de 20 de desembre de 2000 en el marc de la normativa europea reguladora en cada moment dels ajuts de la política agrícola comuna i cada any s'actualitza mitjançant la publicació de l'ordre corresponent.

La DUN constitueix un sistema unificat que vehicula i facilita la concessió i el control dels ajuts que provenen de fons comunitaris. Aporta el coneixement real de les unitats de producció de les explotacions agràries que siguin susceptibles de rebre ajuts, amb l'extensió de l'obligatorietat ja existent en altres línies d'ajuts, per tal d'augmentar l'eficàcia, la rendibilitat i el control en la concessió, i facilita la presentació de les sol·licituds a les persones interessades.

Al mateix temps la DUN permet complir el Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica, que en matèria de simplificació de tràmits i de tramitació electrònica facilita una reducció de les càrregues per als/les titulars de les explotacions, però per altra banda no eximeix de la responsabilitat de complir la normativa. En aquesta línia, la DUN és el sistema de presentació de determinats tràmits i sol·licituds diferents dels dels ajuts, i incorpora cada campanya nous tràmits o actuacions que vénen regulats per la normativa específica.

El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu als ajuts al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell. El Reglament (CE) núm. 1698/2005 seguirà essent aplicable a les operacions realitzades de conformitat amb els programes aprovats per la Comissió en virtut d'aquest Reglament abans de l'1 de gener de 2014. A l'empara d'aquest marc normatiu europeu s'integren els ajuts associats al contracte global d'explotació (CGE) d'acord amb les mesures del Programa de desenvolupament rural (PDR) de Catalunya per al període 2014-2020. Aquests ajuts també es formalitzen a través de la DUN.

El Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/178, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell, regula en el capítol II del títol V el sistema integrat de gestió i control, que s'aplica als règims d'ajut de l'annex I del Reglament (UE) 1307/2013, relatiu als pagament directes de la PAC, i determinats ajuts del Reglament (UE) 1305/2013, relatiu als ajuts al desenvolupament rural, i estableix que el beneficiari d'aquests tipus d'ajuts ha de presentar anualment una sol·licitud en la qual ha d'indicar totes les parcel·les agràries de l'explotació, els drets de pagament declarats i qualsevol altra dada prevista per aquest Reglament o la normativa europea sectorial, així com la corresponent de l'Estat membre.

El Reglament (UE) núm. 1307/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament i del Consell, estableix les normes aplicables als pagaments directes en virtut dels règims d'ajut inclosos al marc de la política agrícola comuna i deroga els reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell.

El Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, crea l'organització comuna de mercat dels productes agraris i deroga els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007. Concretament, pel que fa al sector vitícola, la regulació del potencial de producció vitícola es conté en el Reial decret 740/2015, de 31 d juliol, que modifica el Reial decret 1079/2014, de 19 de desembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2014-2018 al sector vitivinícola.

Així mateix, la DUN, a més de constituir un sistema unificat que permet la concessió i controls dels ajuts procedents de fons comunitaris, serveix també per integrar altres dades referides a procediments que afecten les explotacions agràries, als quals es fa referència tot seguit.

El Reglament (UE) 1307/2013 ha estat desenvolupat a l'Estat mitjançant, entre d'altres, el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i l'establiment dels sistema integrat de gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, i el Reial decret 1076/2014, de 19 de desembre, sobre l'assignació de drets de règim de pagament bàsic de la política agrícola comuna, i amb l'objectiu de simplificar i unificar els tràmits relatius a les al·legacions i canvis de titularitat que afectin l'assignació de drets. Aquestes dues normes regulen, entre d'altres, la comunicació de cessions de drets de pagament bàsic, tràmit que a Catalunya es gestionarà a través de la DUN.

El Decret 264/2003, de 21 d'octubre, pel qual es regula el Registre vitivinícola a Catalunya (RVC), té per objecte la inscripció de totes les plantacions de vinya de Catalunya, els cellers i plantes embotelladores i envasadores de productes vinícoles de Catalunya, i obliga els seus titulars a comunicar qualsevol modificació de les dades inscrites en el registre. Aquest Decret permet donar compliment a la normativa sectorial de la Unió Europea, especialment al control del potencial vitícola (Reglament (CEE) 2392/86 del Consell, de 24 de juliol de 1986, relatiu a l'establiment del registre vitícola comunitari).

L'Ordre AAM/139/2011, de 21 de juny, per la qual es regula el control de la producció vitícola mitjançant la targeta vitícola, a partir de la campanya 2011-2012, i la seva modificació mitjançant l'Ordre AAM/128/2015, de 5 de maig, permeten regular l'entrega de la producció de raïm als productors amb parcel·les inscrites al RVC, per la qual cosa s'exigeix acreditar aquesta titularitat.

Per acreditar aquesta titularitat i amb l'objecte d'incorporar les dades del Registre vitivinícola de Catalunya al Sistema Integrat de Dades d'Explotacions Agràries de Catalunya i poder disposar d'una eina comuna de gestió, serà necessari que totes les parcel·les vitícoles es declarin a la DUN amb referència SIGPAC.

La Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries, té per objecte promoure i afavorir la igualtat real i efectiva entre dones i homes al medi rural, mitjançant el reconeixement jurídic i econòmic derivat de la seva participació a l'activitat agrària.

El Decret 37/2012, de 10 d'abril, sobre el Registre de plantacions fruiteres de Catalunya, estableix que totes les parcel·les de fruiters (pomera, perera, codonyer, nashi, presseguer, nectariner, albercoquer, prunera, cirerer, llimoner dolç, llimoner, mandariner, taronger i aranger) de Catalunya han d'estar inscrites al Registre.

El Decret 44/2012, de 24 d'abril, pel qual es crea el Sistema Integrat de Dades d'Explotacions Agràries de Catalunya, desplega les directrius de la Llei 18/2001, de 31 de desembre, d'orientació agrària, pel que fa a la seva disposició addicional segona, i regula les explotacions agràries prioritàries establint-ne els requisits necessaris per a la seva qualificació.

El Decret 131/2012, de 23 d'octubre, regula el Registre oficial d'empreses proveïdores de materials vegetals i n'estableix les normes d'autorització, inscripció i funcionament, regula activitats de producció i comercialització de material vegetal i crea el Catàleg de varietats locals d'interès agrari de Catalunya.

El Reial decret 1311/2012 de 14 de setembre, estableix el marc d'actuació per tal d'aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

La venda de proximitat de productes agroalimentaris regulada pel Decret 24/2013, de 8 de gener, sobre l'acreditació de la venda de proximitat de productes agroalimentaris, esdevé una iniciativa de foment de la transformació agroindustrial amb més participació dels productors en els valors afegits dels productes. D'aquesta manera els productors o agrupacions de productors agraris fan la venda de la seva producció o els seus productes d'elaboració pròpia, directament als consumidors o bé a establiments minoristes i de restauració. La DUN és el mitjà pel qual els productors que realitzen venda de proximitat comuniquen al DARP l'adhesió al sistema de venda de proximitat de productes agroalimentaris.

El Reial decret 9/2015, de 16 de gener, que regula les condicions d'aplicació de la normativa comunitària en matèria d'higiene en la producció primària agrícola, té per objecte regular les condicions d'aplicació de la normativa en matèria d'higiene dels productes alimentaris en la producció primària agrícola.

El sistema unificat en què consisteix la DUN s'adapta a la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, que per una banda reconeix el dret dels ciutadans a relacionar-se electrònicament amb l'Administració per a l'exercici dels drets reconeguts a l'article 35 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; i per altra banda, a la seva disposició final vuitena, estableix l'obligació de les administracions de dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i l'aplicació de la Llei.

Així mateix, al seu article 23, determina que les administracions públiques podran, amb caràcter general o específic, habilitar persones físiques o jurídiques per a la realització de determinades transaccions en representació de les persones interessades.

La Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR