ORDRE ARP/139/2020, de 31 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts de minimis al sector agrícola per a l'assessorament i suport tècnic en matèria de fertilització sostenible.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

Les explotacions agràries dedicades a la producció primària de productes agrícoles i les persones que es dediquen a l'agricultura, i que constitueixen la major part de les petites i mitjanes empreses de les zones rurals de Catalunya, tenen una funció decisiva en la creació de treball, estabilitat social i dinamisme econòmic.

Les empreses esmentades han de prendre decisions sobre els processos de producció i necessiten suport en la planificació de la fertilització per adoptar mesures encaminades a assolir una fertilització eficient i sostenible, fent un ús més adequat dels fertilitzants orgànics i minerals per millorar la qualitat dels sòls i de les aigües subterrànies de Catalunya, a la vegada que es garanteix la viabilitat i la sostenibilitat de l'explotació.

El Decret 153/2019, de 3 de juliol, de gestió de la fertilització del sòl i de les dejeccions ramaderes i d'aprovació del programa d'actuació a les zones vulnerables en relació amb la contaminació per nitrats que procedeixen de fonts agràries, ha establert un nou model de gestió de les dejeccions ramaderes i de la fertilització que persegueix una gestió integral amb l'impuls d'actuacions a escala de granja com ara la implementació d'accions encaminades a la reducció del consum d'aigua, la modificació de les dietes del bestiar, etc., i en l'aplicació al camp dels fertilitzants o els tractaments de les dejeccions ramaderes. El decret esmentat també regula la figura de la persona assessora en fertilització i el contingut de la planificació de la fertilització que ha de realitzar per a determinades explotacions agràries.

El treball especialitzat en matèria de fertilització requereix personal tècnic qualificat, format degudament, si és possible amb experiència, i coneixements actualitzats i adaptats a la realitat dels conreus, les condicions agroclimàtiques de cada zona i les característiques dels fertilitzants orgànics i minerals.

A fi de fomentar que les explotacions agràries puguin rebre un servei d'assessorament de qualitat, cal establir incentius econòmics i afavorir el manteniment de professionals qualificats en aquest àmbit o d'empreses i entitats que comptin amb personal especialitzat per a realitzar un treball de suport tècnic, recomanació i planificació en fertilització, d'acord amb la normativa i els criteris tècnics establerts.

El servei d'assessorament, mitjançant la figura de la persona assessora en fertilització, el poden oferir tant professionals autònoms com empreses i entitats que comptin amb persones assessores. A banda, el sector productiu mateix pot optar per prestar de manera conjunta aquest servei mitjançant entitats que representen o agrupen persones agricultores i compten amb una xarxa d'assessorament tècnic distribuïda per moltes comarques catalanes.

Els ajuts en matèria d'assessorament en fertilització regulats en aquesta Ordre hauran d'estar a disposició de totes les persones que compleixin la condició de beneficiàries i es concediran en espècie mitjançant serveis subvencionables que prestaran professionals autònoms, empreses o entitats que comptin amb persones assessores en fertilització, l'afiliació a les quals no serà mai condició per tenir accés al servei subvencionat.

El règim dels ajuts destinats a subvencionar aquestes actuacions és el que estableix el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, sobre l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola (DOUE L352, de 24.12.2013).

Conseqüentment, valorada la conveniència de donar suport al sector agrícola en matèria d'assessorament i suport tècnic en fertilització sostenible mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, a proposta de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts de minimis al sector agrícola per a l'assessorament i suport tècnic en matèria de fertilització sostenible, les quals es publiquen a l'annex 1, i les actuacions d'assessorament tècnic relacionades a l'annex 2.

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, el qual consta en l'annex 4 d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al DOCG.

Barcelona, 31 de juliol de 2020

Teresa Jordà i Roura

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Annex 1

Bases reguladores

  1. Objecte dels ajuts

    L'objecte dels ajuts d'aquesta Ordre és subvencionar el cost de la prestació i el manteniment dels serveis en matèria d'assessorament en fertilització sostenible adreçats a ajustar l'aportació de nutrients a les necessitats dels conreus d'acord amb pràctiques de fertilització eficients i sostenibles que contribueixin a incrementar la qualitat del sòl, prevenir la contaminació de les aigües, reduir les emissions d'amoníac i contribuir a la mitigació del canvi climàtic, mitjançant les actuacions d'assessorament tècnic detallades a l'annex 2.

  2. Persones beneficiàries de l'ajut

    Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o altres tipus d'unitats econòmiques o de patrimoni separat que siguin titulars d'explotacions agrícoles de Catalunya que acreditin disposar del servei d'assessorament en fertilització sostenible mitjançant contracte de servei d'assessorament o mitjançant certificat de pertinença a l'entitat assessora.

  3. Persones sol·licitants i perceptores de l'ajut

    3.1 Són persones sol·licitants i perceptores d'aquests ajuts les persones professionals autònomes, les persones jurídiques, les entitats associatives, les cooperatives agràries, les societats agràries de transformació, les organitzacions de persones productores i les organitzacions professionals agràries que hagin realitzat, en el període que fixi la convocatòria de l'ajut, les actuacions assenyalades a l'annex 2 i disposin de persones assessores en fertilització.

    3.2 Per dur a terme les actuacions definides a l'annex 2, les persones sol·licitants i perceptores:

    1. Han d'haver realitzat la comunicació prèvia de persona assessora en fertilització, o tenir contractats o contractar els serveis de personal tècnic que hagi realitzat la comunicació prèvia de persona assessora en fertilització d'acord amb els apartats 3 i 4 de l'article 32 del Decret 153/2019, de 3 de juliol, de gestió de la fertilització del sòl i de les dejeccions ramaderes i d'aprovació del programa d'actuació a les zones vulnerables en relació amb la contaminació per nitrats que procedeixen de fonts agràries.

    2. Han d'haver assessorat un mínim de 30 persones agricultores durant el període especificat a la convocatòria per dur a terme les actuacions subvencionables.

    3.3 El contracte signat entre l'entitat i la persona tècnica ha de ser a temps complet amb una durada mínima de quatre mesos o bé el seu equivalent en hores durant el període especificat a la convocatòria per dur a terme les actuacions subvencionables.

    Com a jornada o temps complet, també es podran considerar alguns contractes amb reduccions de jornades per tenir cura de fills o per altres motius justificats, amb la sol·licitud prèvia de l'entitat.

    En el cas excepcional de cultius, superfícies o situacions que no justifiquin aquesta dedicació de la persona tècnica, es podrà acceptar la contractació amb una durada menor per un mínim de tres mesos a temps complet o el seu equivalent en hores amb l'informe favorable del Servei de Sòls i Gestió Mediambiental de la Producció Agrària.

    En cas que es contracti una segona persona tècnica, s'aplicaran les limitacions anteriors i s'exigirà que la contractació de la primera persona tècnica sigui a temps complet, com a mínim 8 mesos, durant tot el període especificat en què s'han de realitzar les actuacions objecte de l'ajut d'acord amb la convocatòria.

    3.4 Les persones sol·licitants han de dur a terme les actuacions establertes en l'annex 2 per a les quals sol·liciten l'ajut respecte de totes les persones beneficiàries sol·licitants dels seus serveis.

  4. Requisits i incompatibilitats de les persones beneficiàries i de les persones sol·licitants i perceptores dels ajuts

    4.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones beneficiàries i les persones sol·licitants i perceptores de l'ajut han de complir els requisits i les condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els següents:

    1. El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a l'entitat sol·licitant i perceptora de l'ajut.

    2. Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

      En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, l'ajut global de minimis que ha rebut no ha de superar els límits establerts.

    3. En cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

    4. En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-hi als...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR