ORDRE ARP/161/2017, de 20 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts per a la realització de proves diagnòstiques previstes en l'execució del programa de sanitat animal de prevenció, lluita i erradicació de la tuberculosi bovina.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

La Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal estableix, entre les seves finalitats, la prevenció, la lluita, el control i l'erradicació de les malalties dels animals a través de l'adopció de les mesures sanitàries adequades en funció del risc sanitari, i d'acord amb els coneixements tècnics i científics en cada moment.

La tuberculosi bovina és una malaltia de declaració obligatòria a la Unió Europea i forma part dels programes nacionals d'erradicació de malalties de compliment obligatori regulats en el Reial decret 2611/1996, de 20 de desembre. Aquests programes, juntament amb els de control i vigilància aprovats, estableixen les mesures que han de dur-se a terme per controlar la malaltia.

Mitjançant la Decisió núm. SANTE/VP/2017/ES/SI2.749855 de la Comissió, de 31 de gener de 2017, es van aprovar els programes anuals i plurianuals i la contribució financera de la Unió per a l'erradicació, el control i la vigilància de determinades malalties i zoonosis presentats per l'Estat espanyol, entre els quals s'aprovava el programa d'erradicació de la tuberculosi bovina per al període comprès entre l'1 de gener de 2017 i el 31 de desembre de 2017.

Per mitjà de la Resolució de 21 de febrer de 2017, de la Direcció General de Sanitat de la Producció Agrària, per la qual es publiquen els programes nacionals d'erradicació, control i vigilància de les malalties dels animals per a l'any 2017 (BOE núm. 55 de 6.03.2017) es va publicar, entre d'altres, el programa d'erradicació de la tuberculosi bovina per a l'any 2017.

L'objectiu final del programa és l'erradicació de la malaltia, considerant com a tal la consecució de no més d'un 0,1% de ramats bovins infectats per any durant 6 anys consecutius i arribar almenys al 99,9% dels ramats com a oficialment lliures durant aquests 6 anys consecutius. Per això, és necessari continuar amb les reduccions en els nivells de prevalença i incidència en els ramats i d'incidència d'animals, juntament amb l'increment dels ramats qualificats com a T3.

A Catalunya, correspon al Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, a través de la direcció general competent en matèria d'agricultura i ramaderia, l'execució dels programes sanitaris d'erradicació de malalties de caràcter obligatori.

Les proves diagnòstiques a tots els bovins majors de 6 setmanes són essencials en el programa de lluita i erradicació de la tuberculosi bovina. La Unió Europea les estableix com a obligatòries i l'objectiu d'aquest ajut és compensar els ramaders per la realització de les proves.

L'ajut s'adreça a les agrupacions de defensa sanitària (ADS), les quals, com a entitats associatives integrades per ramaders i reconegudes oficialment per l'Administració, constitueixen un element importantíssim en l'execució de les actuacions sanitàries i són les encarregades d'aplicar, sota les instruccions de l'Administració, els programes oficials de prevenció, lluita, control o erradicació de les malalties dels animals. És per això que el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació considera necessari instrumentar aquests ajuts a les ADS per realitzar mitjançant els seus veterinaris les proves diagnòstiques establertes en el programa de lluita i erradicació de la tuberculosi bovina.

Conseqüentment, valorada la conveniència de donar suport al sector boví mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, a proposta de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats a la realització de les proves diagnòstiques del programa d'erradicació de tuberculosi bovina, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Article 2

Aprovar el procediment de tramitació telemàtica de sol·licituds que figura en l'annex 2, que és obligatori per a les entitats sol·licitants.

Disposició addicional

Aquests ajuts, cofinançats amb el FEAGA, es tramiten d'acord amb les funcions d'organisme pagador que estableix el Decret 393/2006, de 17 d'octubre, pel qual es constitueix i es regula l'organització i el funcionament de l'organisme pagador dels ajuts finançats pel FEAGA i el FEADER (DOGC núm. 4743, de 19.10.2006).

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el DOGC.

Barcelona, 20 de juliol de 2017

Meritxell Serret i Aleu

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Annex 1

Bases reguladores

–1 Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és compensar les Agrupacions de Defensa Sanitària (ADS) pels costos derivats de la realització de la prova diagnòstica d'intradermoreacció a la tuberculina bovina (IDT) d'acord amb el programa d'erradicació de la tuberculosi bovina per a l'any 2017 a les explotacions bovines de reproducció i a les explotacions bovines d'engreix autoritzades a allotjar més de 10 bovins reproductors.

–2 Entitats sol·licitants i perceptores de l'ajut

2.1 Poden sol·licitar i percebre els ajuts que regula aquesta Ordre les ADS de bestiar boví reconegudes oficialment a Catalunya que duguin a terme la realització del programa de lluita i erradicació de la tuberculosi bovina en les explotacions establertes a l'apartat 1 d'aquestes bases reguladores.

2.2 Les ADS de bestiar boví han de dur a terme les actuacions definides a l'apartat 1 d'aquestes bases en totes les explotacions ramaderes de bestiar boví que té integrades, les quals han de reunir els requisits següents:

  1. Que estiguin integrades en una única agrupació de defensa sanitària encarregada de la prestació dels serveis per al compliment del programa sanitari de lluita i erradicació de la tuberculosi bovina. A aquests efectes, es tindran en compte les explotacions ramaderes respecte a les quals l'ADS, juntament amb el titular de l'explotació, hagin notificat a l'Administració la seva vinculació.

  2. Que estiguin inscrites en el Registre d'explotacions ramaderes, que preveu el Decret 40/2014, de 22 de març, d'ordenació de les explotacions ramaderes, amb la classificació zootècnica de reproducció, reposició o d'engreix autoritzades a allotjar més de 10 bovins reproductors.

  3. Que hagin complert els programes sanitaris oficials obligatoris establerts per la normativa vigent.

  4. Que compleixin els requisits establerts en matèria de benestar animal en vigor.

    2.3 Les proves diagnòstiques de la tuberculosi les ha de realitzar un veterinari o una veterinària de l'ADS que hagi estat habilitat/da per a realitzar les proves objecte d'aquest ajut.

    –3 Persones beneficiàries

    Poden ser persones beneficiàries d'aquests ajuts les ADS i els seus integrants que hagin suportat la despesa de l'actuació subvencionable.

    –4 Requisits i incompatibilitats

    4.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones beneficiàries i les entitats sol·licitants de l'ajut han de complir des de l'inici de les actuacions subvencionables els requisits i les condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els següents:

  5. El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a l'entitat sol·licitant i perceptora de l'ajut.

  6. Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

  7. En cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

  8. En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-ho als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

  9. No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).

  10. Quan es tracti de persones físiques empresàries estar donat d'alta en el cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.

  11. Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

  12. En cas de comptar amb centres laborals, complir amb la normativa de política lingüística fent constar, almenys en català, els rètols i les informacions de caràcter fix i que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.

  13. En cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic complir amb la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactant, almenys en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic.

  14. En el cas d'associacions, tenir els estatuts de l'entitat adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.

  15. En tractar-se d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, aquesta no es podrà...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR