ORDRE ARP/178/2020, de 19 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts de minimis destinats a la promoció i foment de la venda de proximitat a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

El Decret 24/2013, de 8 de gener, sobre l'acreditació de la venda de proximitat de productes agroalimentaris, regula l'acreditació voluntària dels productors o agrupacions de productors agraris que venen la producció pròpia o els productes d'elaboració pròpia directament als consumidors (venda directa) o a establiments minoristes i de restauració (circuit curt).

La diversificació de les fonts d'ingressos de les explotacions agrícoles i ramaderes pot suposar un increment de la renda de les seves explotacions donant viabilitat al sector i fomentant la seva competitivitat. La venda directa dels productes agroalimentaris o la venda amb la intervenció limitada a una persona intermediària són formes amb què aquesta diversificació pot fer més rendible l'activitat de les explotacions agràries en oferir als consumidors productes amb un valor de proximitat i d'informació sobre la seva procedència i elaboració.

La venda de proximitat s'identifica amb un logotip identificatiu, aplicat en diverses modalitats segons la casuística de cada cas, i que estan previstes en el web del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

Amb aquesta Ordre d'ajut es vol fomentar la promoció feta mitjançant iniciatives privades existents al territori per tal que la venda de proximitat sigui fàcilment identificada al punt de venda.

D'acord amb el Decret 56/2009, de 7 d'abril, per a l'impuls i el desenvolupament dels mitjans electrònics de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de signatura electrònica, i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Atesa la naturalesa jurídica del col·lectiu de beneficiaris a qui van adreçats aquests ajuts, s'estableix la tramitació administrativa de la fase de sol·licitud per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 43.2 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost.

El règim d'aquests ajuts serà el que estableix el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (DOUE L-352, de 24.12.2013).

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport a la promoció del logotip identificatiu de la venda de proximitat a Catalunya mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i a proposta de la Direcció General d'Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats a la promoció i el foment de la venda de productes agroalimentaris de proximitat, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, el qual consta en l'annex 2 d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 19 d'octubre de 2020

Teresa Jordà i Roura

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Annex 1

Bases reguladores

-1 Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és la promoció i el foment de la venda de proximitat a Catalunya.

-2 Definicions

Als efectes d'aquesta Ordre, s'estableixen les definicions següents:

  1. S'apliquen les definicions de venda de proximitat, venda directa i circuit curt establertes en els apartats a), b) i c), respectivament, de l'article 2 del Decret 24/2013, de 8 de gener, sobre l'acreditació de la venda de proximitat de productes agroalimentaris.

  2. Productor agrari: És la persona titular d'una explotació agrària d'acord amb la definició del Decret 44/2012, de 24 d'abril, pel qual es crea el Sistema Integrat de Dades d'Explotacions Agràries de Catalunya, segons la qual és la persona física o jurídica que exerceix la seva activitat organitzant els béns i drets integrants de l'explotació amb criteris empresarials i assumint els riscos i les responsabilitats civils, socials, fiscals, sanitàries i de benestar dels animals que puguin derivar de la gestió de l'explotació, amb independència de qui tingui la propietat dels elements. Als efectes d'una explotació ramadera, s'entén també com a titular la persona responsable del bestiar encara que sigui amb caràcter temporal.

  3. Sector productiu: El grup d'activitats agràries i agroalimentàries integrades per fruita fresca, fruita seca, horta, lleguminoses, olives i oli d'oliva, raïm i vi, cereals, altres productes vegetals, carn i derivats carnis del porcí, carn i derivats carnis del vacum, carn i derivats carnis de l'aviram i ous, carn i derivats carnis de l'oví i el cabrum, carn i derivats carnis del conill, carn i derivats dels èquids, llet i derivats lactis, mel i altres productes animals, o altres grups de productes d'acord amb la normativa en matèria de venda de proximitat vigent en cada moment i que es determini a la Resolució de convocatòria.

  4. Dinamitzador: Agent d'intervenció que organitza, aglutina i coordina productors agroalimentaris, per tal de motivar i animar dinàmiques associatives i/o col·laboratives que portin a la creació d'actuacions de promoció del logotip identificatiu de la venda de proximitat.

    Les funcions principals del dinamitzador, en l'àmbit de la promoció del logotip de la venda de proximitat, són:

    - Garantir l'atenció, orientar i assessorar als productors agroalimentaris del territori.

    - Coordinar, amb els serveis especialitzats del territori, la recerca d'iniciatives i activitats de promoció de la venda de proximitat.

    - Motivar, detectar i canalitzar les necessitats de participació del productors agroalimentaris per tal de realitzar campanyes específiques de promoció de la venda de proximitat.

    - Documentar i informatitzar les accions per tal de fer el seguiment, l'avaluació i la posterior redacció de la memòria final d'execució de les activitats de promoció.

    - Detectar les oportunitats de creació de noves activitats econòmiques que aprofitin els recursos existents dins el territori i considerar-ne la viabilitat, i que a més puguin representar una oportunitat de promoció de la venda de proximitat.

    -3 Persones beneficiàries

    3.1 Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts:

  5. Les associacions, fundacions, federacions, amb personalitat jurídica, privades, sense ànim de lucre.

  6. Les cooperatives amb agrobotiga on efectuïn venda de productes agraris i agroalimentaris de proximitat.

    En tots els casos, caldrà que algun dels seus membres sigui o bé titular d'una explotació agrària o bé una agrupació de productors agraris i, en ambdós casos, que estiguin adherits a la venda de proximitat d'acord amb el Decret 24/2013.

    3.2 La persona beneficiària no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 100.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre (TRLFPC), i l'article 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS).

    -4 Requisits i incompatibilitats

    4.1 Per obtenir la condició de beneficiàries dels ajuts, les persones sol·licitants han de complir des del moment de la sol·licitud, els requisits i les condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els següents:

  7. El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.

  8. Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

    En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, que l'ajut global de minimis que hagi rebut no superi els límits establerts.

  9. En cas d'empreses amb 50 o més treballadors/es, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial Decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

  10. En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-ho als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

  11. No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).

  12. En cas de realització de l'activitat objecte de la subvenció utilitzant qualsevol element susceptible de generar drets d'autor, complir amb la normativa sobre propietat intel·lectual.

  13. Quan es tracti de persones físiques empresàries, estar donat d'alta en el cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.

  14. Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

  15. En cas de comptar amb centres laborals, complir amb la normativa de política lingüística fent constar, almenys en català, els rètols i les informacions de caràcter fix i que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR