ORDRE ARP/42/2017, de 22 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts associats al contracte global d'explotació.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

Des de l'any 2007, el contracte global d'explotació (CGE) és el model adoptat a Catalunya per gestionar els ajuts en el marc del desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) de la Unió Europea i de les administracions públiques adreçats als titulars de les explotacions agràries, per fomentar les activitats respectuoses envers el medi i promoure models específics d'activitat agrària.

D'acord amb la política agrorural i el Programa de desenvolupament rural (PDR), els ajuts associats al CGE tenen com a objectiu incentivar el desenvolupament d'un projecte global integrador de les funcions productives, econòmiques, mediambientals i socials de l'agricultura, amb la finalitat de fomentar la viabilitat de les explotacions agràries i assolir un desenvolupament rural sostenible.

El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajut al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) 1698/2005 del Consell, regula l'aplicació de nous Programes de Desenvolupament Rural per al període de programació 2014-2020 (PDR). El PDR per a Catalunya, amb el vistiplau previ del Govern de la Generalitat de Catalunya de 15 de juliol de 2014, va ser aprovat per la Comissió Europea mitjançant la Decisió d'Execució C (2015) 5325 final de 28 de juliol de 2015, modificada per la Decisió d'Execució C (2015) 9760 final, de 18 de desembre de 2015, i per la Decisió d'Execució C (2016) 5998 final de 16 de setembre de 2016. El 7 de març de 2017, s'ha tramès a la Comissió Europea una proposta de modificació del PDR que afecta els ajuts a la millora de la competitivitat de les explotacions agràries (annex 2) (operació 04.01.01), els ajuts a les pràctiques agroambientals (annex 6) (mesura M10), i els ajuts a la ramaderia ecològica (annex 8) (operació 11.01.02).

El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març, completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, i introdueix disposicions transitòries, i el Reglament d'Execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 7 de juliol, estableix disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.

El PDR de Catalunya 2014-2020 preveu ajuts destinats a les explotacions agràries per donar resposta a les prioritats de millora de la viabilitat de les explotacions agràries i la competitivitat de tots els tipus d'agricultura i promoure les tecnologies agrícoles innovadores; restaurar, preservar i millorar els ecosistemes relacionats amb l'agricultura; i promoure l'eficiència dels recursos i fomentar el pas a una economia baixa en carboni i capaç d'adaptar-se al canvi climàtic en el sector agrari, establertes en el Reglament (UE) 1305/2013.

Així mateix, el Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, estableix disposicions per millorar la coordinació de l'execució dels fons de la Unió Europea amb incidència en l'enfocament estratègic en l'àmbit del desenvolupament rural.

Des de l'any 2015, la regulació del contracte global d'explotació s'inclou dins les bases reguladores dels ajuts per adaptar-la a la nova regulació dels ajuts al desenvolupament rural, tot mantenint la mateixa filosofia que ha inspirat fins ara aquests ajuts i el seu model de gestió.

D'acord amb el que preveu l'article 89 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, i l'article 16 del Reglament delegat (UE) núm. 807/2014, les despeses relatives als compromisos jurídics amb els beneficiaris, contrets durant el període de programació 2007-2013 en virtut de les mesures recollides en els articles 52 i 63 del Reglament (CE) núm. 1698/2005, es poden beneficar de la contribució del FEADER en el període de programació 2014-2020 per als pagaments que es realitzin després del 31 de desembre de 2015, sempre que aquestes despeses estiguin incloses en el programa de desenvolupament rural, s'apliqui el percentatge de contribució FEADER del nou període de programació corresponent i quedin clarament identificades en els sistemes de gestió i control. En aquest sentit, el PDR de Catalunya 2014-2020 preveu que es puguin fer aquests pagaments atenent l'atribució indicativa que es fa en el capítol 19 del programa, amb la nova taxa de cofinançament FEADER corresponent al 43% i quedant clarament identificats al sistema de gestió i control.

Aquestes mesures estan sotmeses al règim de transparència i al sistema de control i sancions establert en el Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, sobre finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

Conseqüentment, valorada la conveniència de donar suport a les explotacions agràries en aquests àmbits mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i a proposta de la Direcció General de Desenvolupament Rural, en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Capítol 1

Aprovació de les bases

Article 1

L'objecte de l'Ordre és aprovar les normes que regeixen els ajuts associats al Contracte Global d'Explotació, d'ara endavant CGE, en el marc del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, el Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, i els seus reglaments delegats o d'execució dictats per la Comissió en la seva aplicació, contingudes en aquesta Ordre i les especificitats contingues en els annexos corresponents a cada línia d'ajuts.

Els ajuts associats al CGE són els següents:

Primera instal·lació de joves agricultors i agricultores (annex 1) (operació 06.01.01).

Millora de la competitivitat de les explotacions agràries (annex 2) (operació 04.01.01).

Mitigació del canvi climàtic en explotacions agràries (annex 3) (operació 04.01.02).

Diversificació agrària (annex 4) (operació 06.04.01).

Compensació a les zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques (annex 5) (mesura M13).

Pràctiques agroambientals (annex 6) (mesura M10).

Agricultura ecològica (annex 7) (operació 11.01.01).

Ramaderia ecològica (annex 8) (operació 11.01.02).

Ajuts d'altres PDR anteriors (annex 9).

Article 2

Contracte Global d'Explotació (CGE)

El CGE és la integració de diversos ajuts adreçats a les explotacions agràries, d'acord amb el que estableix la normativa comunitària en matèria de desenvolupament rural, en especial el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, relatiu als ajuts al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

L'objectiu del CGE és incentivar el desenvolupament de les funcions productives, econòmiques, mediambientals i socials de l'agricultura, amb la finalitat de fomentar la viabilitat de les explotacions agràries i assolir un desenvolupament rural sostenible. Per això, els titulars d'explotació que sol·liciten algun dels ajuts associats a CGE assumeixen els compromisos corresponents a cadascun per poder rebre aquests ajuts.

Article 3

Definicions

Als efectes de l'Ordre, s'entén per:

Ajuts a la competitivitat: són els ajuts dels annexos 1, 2, 3 i 4 d'aquesta Ordre. Comprenen l'ajut a la primera instal·lació de joves agricultors i els dirigits a inversions en les explotacions, tots ells regulats a l'article 17.1 a) i 19.1 a) i b) del Reglament (UE) núm. 1305/2013.

Ajuts a la sostenibilitat: són els ajuts dels annexos 5, 6, 7, 8, i 9 d'aquesta Ordre, dirigits a pràctiques agroambientals, agricultura i ramaderia ecològica i zones amb limitacions d'acord amb els articles 28, 29, 31 i 33 del Reglament (UE) núm. 1305/2013.

Diagnosi prèvia: és la descripció de la situació de l'explotació agrària en el mateix moment de la sol·licitud d'ajuts quan es tracta d'una explotació agrària existent; quan es tracta de les propostes d'instal·lació de persones joves, és la situació prevista en el moment d'execució final del pla d'empresa (futur fins a dos anys després de la data d'instal·lació). Inclou les dades relacionades amb aspectes productius, econòmics, tècnics, mediambientals, paisatgístics, sociolaborals i sobre qualitat de vida de l'explotació declarades per la persona titular, sobre les quals s'aplica una anàlisi de debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats (DAFO).

Pla d'explotació: descripció de la situació prevista de l'explotació agrària en el moment d'entrada en producció dels conreus i/o bestiar quan es tracta d'una explotació agrària existent; quan es tracta de les propostes d'instal·lació de persones joves, és la situació prevista en el moment de finalització de compromisos, als 5 anys de la concessió de l'ajut. Fixa els principals objectius de l'explotació relacionats amb les accions previstes, incorpora la seva planificació temporal i projecta les dades de la diagnosi prèvia en un moment futur quan les inversions reflecteixen una millora en l'explotació o aquesta entra en un funcionament òptim, o quan finalitzen els compromisos, segons els requeriments de l'ajut.

Agricultor actiu: titulars d'explotació agrària que compleixen amb les condicions establertes en el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR