ORDRE EDU/67/2020, de 26 de maig, del procediment d'implantació dels ensenyaments de primer cicle d'educació infantil a les escoles rurals.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyOrdre

D'acord amb l'article 21 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, totes les persones tenen dret a una educació de qualitat i a accedir-hi en condicions d'igualtat. La Generalitat ha d'establir un model educatiu d'interès públic que garanteixi aquests drets.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, desplega aquest model educatiu i reconeix les necessitats específiques que presenta l'escolarització de l'alumnat de les zones rurals.

També la Llei orgànica 2/2006, del 3 de maig, d'educació, estableix que les Administracions Educatives han de tenir en compte el caràcter particular de l'escola rural per tal de proporcionar-li els sistemes organitzatius necessaris per atendre a les necessitats específiques i garantir la igualtat d'oportunitats.

La disposició addicional quinzena del Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, estableix i desplega les condicions de centre únic per a les zones escolars rurals i en concreta aspectes organitzatius.

Al seu torn, el Decret 282/2006, de 4 de juliol, dels requisits dels centres del primer cicle de l'educació infantil, estableix les modalitats de servei educatiu i els professionals d'atenció als infants.

L'Ordre ENS/273/2015, de 25 d'agost, per la qual s'estableix el Pla experimental del primer cicle d'educació infantil en escoles rurals, va possibilitar la implantació d'aquests ensenyaments en determinades escoles rurals úniques en el nucli de població, a iniciativa dels ens locals i amb la seva col·laboració. Aquest Pla experimental es va compartir amb la Taula d'Escoles Rurals, amb el Secretariat de l'Escola Rural i amb els Moviments de Renovació Pedagògica. Assolida amb èxit aquesta experiència escau consolidar-la com un mitjà de col·laboració amb l'administració local.

En municipis amb baixa densitat de població, amb un nombre d'infants d'entre un i tres anys molt reduït, no resulta sostenible la creació d'una llar d'infants. Aquesta realitat comporta la impossibilitat d'escolarització d'aquests infants o la seva escolarització inicial en poblacions properes, on hi segueixen escolaritzats en ensenyaments posteriors. La conseqüència és la pèrdua d'alumnat en aquestes petites poblacions, contribuint a l'empobriment de la vida comunitària i fins i tot a la despoblació.

Per tal d'evitar els efectes negatius que es produeixen en poblacions que no poden mantenir una oferta educativa en el primer cicle de l'educació infantil, s'ha valorat l'oportunitat de dotar l'escola rural titularitat del Departament d'Educació d'una organització específica afavorint que es puguin impartir, en alguns d'aquests centres, ensenyaments del primer cicle d'educació infantil.

Així mateix, d'acord amb l'exposat i amb la resolució del conseller d'Educació de 25 de maig de 2020, es considera indispensable per a la protecció de l'interès general l'aprovació d'aquesta ordre.

A proposta de la Direcció General de Centres Públics,

Ordeno:

Article 1

Establir el procediment d'implantació dels ensenyaments del primer cicle d'educació infantil a les escoles rurals, en col·laboració amb els ens locals, que consta a l'annex.

Article 2

Els ajuntaments que participen en el Pla experimental del primer cicle d'educació infantil en escoles rurals disposen fins a la finalització del curs 2022-2023...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR