ORDRE EMC/153/2017, de 12 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per al finançament del Programa integral de suport a les persones emprenedores emmarcat en el programa Catalunya Emprèn.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyOrdre

Catalunya és un país amb llarga tradició i forta vocació emprenedora. Al llarg de la seva història ha comptat amb homes i dones capaços de generar nous negocis en tots els sectors que han contribuït al desenvolupament econòmic del país per convertir-lo en un dels territoris més dinàmics del sud d'Europa. En el nou context que s'obre al segle XXI, amb una interconnexió de l'economia més gran en l'àmbit internacional, la innovació tecnològica constant, l'increment de la competència i també la correcció necessària dels desequilibris produïts en els primers anys d'aquest segle, l'emprenedoria apareix com un factor clau per al progrés econòmic i social del conjunt del territori.

L'emprenedoria és un concepte ampli i cal distingir diferents tipologies. La Generalitat de Catalunya, per mitjà del Programa Catalunya Emprèn, distingeix i dona suport als tipus d'emprenedoria següents:

La de petites empreses.

La d'empreses emergents ( startups ).

La basada en la ciència.

La corporativa.

La social.

La de les d'indústries culturals i creatives.

Determinats enfocaments acadèmics simplifiquen i distingeixen només dues classes d'emprenedoria: la de petites i mitjanes empreses i la d'empreses basades en la innovació i la tecnologia orientades al creixement.

Cal distingir els diferents tipus d'emprenedoria, ja que cadascun fa aportacions diferents als territoris. Pel que fa al creixement econòmic del territori, són les empreses basades en la innovació i la tecnologia les que hi tenen un efecte més evident; però l'autoocupació i la creació d'empreses que a priori no busca un creixement dona resposta a inquietuds socials.

Per tant, les polítiques de suport a l'emprenedoria es poden veure des de dues òptiques:

Com a resposta a una necessitat i diversitat social, per a uns emprenedors que volen obrir un nou negoci sense pensar en la seva dimensió futura i que requereixen uns serveis bàsics.

Com a mecanisme de generació d'activitat econòmica, des de la creació d'empreses amb alt potencial de creixement.

Les polítiques de suport a l'emprenedoria vistes des de la primera òptica volen fomentar la creació d'empreses com a resposta a la demanda de la població, sovint emprenedors que emprenen per necessitat i que solen generar projectes d'autoocupació. El foment d'aquesta emprenedoria planteja el suport a entitats que tenen una visió massiva, territorial i social de l'impuls a la creació d'empreses.

L'emprenedoria de necessitat i d'oportunitat és una altra manera de veure les dues òptiques abans esmentades. L'estudi GEM (Global Entrepreneurship Monitor) de l'any 2015 apunta cap a una millora de la qualitat de l'emprenedoria a Catalunya des del punt de vista de la motivació per crear una empresa. En aquest sentit, la motivació per oportunitat es manté en un nivell idèntic al de l'any 2014 (5,2%), mentre que la motivació per necessitat disminueix de manera remarcable el 2015 (1,2%), després del màxim al qual va arribar en 2014 (2,1%) i després d'uns quants anys d'augment gairebé continuat des de 2010. El percentatge de població que crea per oportunitat a Catalunya continua sent semblant al dels països de la UE (5,8%) i és superior al d'Espanya (4,2%). Igualment s'observa que la disminució del percentatge de creacions per necessitat a Catalunya la situa per sota dels nivells d'Europa (1,5%), i d'Espanya (1,4%).

Pel que fa a les perspectives de creixement en 2015, un 46% dels emprenedors naixents espera poder donar feina a entre 1 i 5 treballadors/ores en els propers cinc anys, la qual cosa significa un augment de sis punts respecte de l'any 2014. També creix el percentatge dels que preveuen donar feina a entre 6 i 19 treballadors/ores, que passen del 9 al 15%. A més, es produeix una millora en relació amb el grau de novetat dels productes i serveis. Respecte a l'any 2014, es passa d'un 7 a un 13% dels emprenedors en fase inicial (TEA) que consideren que el grau de novetat dels seus productes és elevat; i d'un 30 a un 34% dels que consideren que la seva oferta té un cert component innovador.

L'objectiu d'aquesta Ordre és crear un entorn favorable per possibilitar la creació d'empreses a Catalunya i facilitar recursos i serveis, de manera integral, per tal que les persones emprenedores puguin crear, consolidar i fer créixer la seva empresa.

Cal garantir un suport directe a les persones que vulguin emprendre un negoci amb finalitat d'autoocupació o de creació d'un petit negoci al territori, i també prestar un servei integral d'acompanyament i suport adaptat a les seves necessitats que els hi faciliti l'accés als diversos serveis i recursos que les diferents administracions i altres entitats públiques i privades posen al seu abast.

En aquest nou context el talent i les persones són, més que mai, l'element primordial, el motor de qualsevol activitat vital i de qualsevol activitat emprenedora. En el context de l'economia del coneixement la persona emprenedora és aquella que aconsegueix convertir recursos en valor mitjançant la creativitat, la innovació i la capacitat d'alinear persones i recursos en un procés dirigit a la creació de béns i serveis d'interès per al mercat. Així podem definir la persona emprenedora, el talent, com el principal agent de generació de riquesa. Es parla, en definitiva, d'ecosistemes d'emprenedoria generats a partir de potents ecosistemes de talent i creativitat, recerca i innovació. Avui a Catalunya hi ha una enorme base de talent impregnat de ciència, innovació i tecnologia, i motivat per identificar oportunitats disruptives i portar-les a la societat.

Entre els objectius prioritaris de la Secretaria d'Empresa i Competitivitat cal destacar l'impuls i la promoció d'iniciatives en l'àmbit de l'empresa que siguin d'interès per a la competitivitat de l'economia catalana.

El Programa operatiu del Fons Social Europeu 2014-2020 de Catalunya destaca que cal promoure el treball per compte propi, l'esperit empresarial i la creació d'empreses, incloses les pimes i les microempreses innovadores.

Vist el Pla de Govern per a la XI Legislatura, amb l'objectiu d'impulsar la petita i mitjana empresa i l'emprenedoria;

Vist el Pla d'acció sobre emprenedoria 2020, amb l'objectiu de rellançar l'esperit emprenedor a Europa;

Vist el programa Catalunya Emprèn 2017-2020, que parteix de la necessitat d'aconseguir nous objectius en matèria d'emprenedoria que facin de Catalunya un país amb millor feina i de disposar d'una economia al servei de les persones, tal com preveu l'Eix 2 de Pla de Govern de la XI Legislatura;

Vist que la missió del Programa Catalunya Emprèn és la de fomentar l'esperit emprenedor i promoure la cultura d'empresa a Catalunya, tot activant totes les capacitats del país per crear noves empreses, i la de consolidar una xarxa publicoprivada de col·laboració de tots els agents del país compromesos en la creació d'empreses;

Vist, així mateix, que una de les missions del Programa Catalunya Emprèn és optimitzar la xarxa Emprèn i valoritzar-la, aconseguir un augment de la creació d'empreses basades en el coneixement al llarg de tot el territori català i consolidar programes d'emprenedoria més especialitzada;

Atesa la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (DOGC núm. 6780, de 21.12.2014);

Ateses la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 71, de 23.3.2007); i la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 215, de 8.9.2015);

Atesa la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat (DOGC núm. 6742, de 4.11.2014);

Atès el Reglament (UE) núm. 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 (DOUE núm. 347 de 20.12.2013), relatiu al Fons Social Europeu i pel qual es deroga el Reglament (CE) 1081/2006 del Consell (DOUE núm. L210, de 31.07.06);

Atès el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013 (DOUE núm. 347, de 20.12.2013), pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell (DOUE núm. 2010, d'11.7.2006);

Atès el Reglament delegat (UE) núm. 480/2014, de la Comissió Europea, de 3 de març de 2014 (DOUE núm. 138, de 13.5.2014), que complementa el Reglament (UE) 1303/2013 (DOUE núm. 347, de 20.12.2013);

Atès el Reglament d'execució (UE) núm. 821/2014, de la Comissió Europea, de 28 de juliol de 2014 (DOUE núm. 223, de 29.7.2014), pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1303/2013 (DOUE núm. 347, de 20.12.2013) pel que fa a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del Programa, la presentació d'informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d'informació i comunicació de les operacions, i el sistema per a l'enregistrament i l'emmagatzematge de dades;

Vist el Programa operatiu del Fons Social Europeu (FSE) 2014-20120 de Catalunya, núm. CCI2014ES05SFOP007, aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió Europea de 17 de desembre de 2015 (DOUE núm. 333, de 19.12.2015);

Atesa l'Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020 (BOE núm. 307, de 21.12.2016);

Atès l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny (DOGC núm. 7152, de 30.6.2016), pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions en règim de concurrència...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR