ORDRE EMC/213/2017, de 18 de setembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al finançament del Programa per promoure l'emprenedoria territorial especialitzada (Programa primer de preacceleració) emmarcat dins el programa Catalunya Emprèn.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyOrdre

El concepte d'emprenedoria és ampli i cal distingir diverses tipologies. La Generalitat de Catalunya, mitjançant el Programa Catalunya Emprèn, distingeix els sis tipus següents: Emprenedoria de petites empreses, que inclou diversos conceptes de política pública (autoocupació, suport al nou petit comerç o emprenedoria rural, entre altres); Emprenedoria d'empreses emergents (startups) ; Emprenedoria basada en la ciència; Emprenedoria corporativa; Emprenedoria social; i Emprenedoria d'indústries culturals i creatives.

Des de l'òptica pública cal equilibrar un ventall d'actuacions per estimular cadascuna de les emprenedories, ja que totes fan aportacions positives a la societat i a l'economia. S'ha de dir, també, que determinades tendències simplifiquen i distingeixen només dos tipus d'emprenedoria: la de les petites i mitjanes empreses, i la d'empreses basades en la innovació i la tecnologia, que aporten disrupció i estan orientades al creixement.

La identificació dels diferents tipus d'emprenedoria és necessària a l'hora de promoure la iniciativa emprenedora. Sovint les actuacions volen agrupar els dos tipus d'emprenedoria abans esmentats, malgrat que les seves necessitats són substancialment diferents en tots els aspectes: des dels programes de formació, passant pels esquemes d'incentius fiscals i arribant a les estructures de suport com les acceleradores i les activitats de tutoria. Avui està clar que els programes de suport per als emprenedors d'un tipus o altre han de ser diferents. De fet, inclús les mètriques de mesura de l'activitat i resultat de les estructures de suport han de ser diferents i han de ser considerades en terminis de temps diferents. Per exemple, els programes de suport a petites i mitjanes empreses tenen un focus local i, si s'executen bé, poden proporcionar un retorn a curt termini. Però és poc probable que aquestes mateixes actuacions tinguin un impacte rellevant en la creació d'ocupació a gran escala. En canvi, una estructura de suport a empreses basades en la innovació ha de tenir estratègies de creixement econòmic a llarg termini i, a més, en aquest cas es requereixen altres actors a part dels emprenedors, com ara grans corporacions, universitats o capital risc. L'emprenedoria orientada al creixement és més complicada, però ofereix molt més potencial a llarg termini.

En l'actualitat l'emprenedoria s'ha globalitzat i democratitzat, i existeix una cursa mundial per tenir l'ecosistema emprenedor més potent. Quan es parla d'ecosistemes emprenedors la referència mundial és Silicon Valley, però s'han anat configurant molts altres entorns emprenedors, sempre al voltant de grans ciutats que tenen influència en un ampli territori. Barcelona i Catalunya han sabut configurar un pol d'emprenedoria, una concentració d'empreses tecnològiques emergents (startups) molt rellevant a escala mundial.

Per continuar mantenint aquesta posició i la seva evolució cal que el sistema generi moltes més empreses, i la proposta del Govern s'orienta a aquest objectiu: estimular una emprenedoria d'empreses que des del primer moment volen créixer basant-se en la innovació i la tecnologia. Aquest és un tipus d'empresa que, malgrat els majors riscos en el seu desenvolupament, finalment contribueix de forma notable al desenvolupament econòmic de les regions i els països.

Aquesta Ordre vol promoure el tipus d'empresa esmentat a tot el territori català i, atès que és complicat fer-ho des del volum -perquè no hi ha grans concentracions d'emprenedors potencials- es proposa un enfocament basat en una alta especialització. És a dir, aquesta Ordre pretén:

Estendre la percepció de la transcendència que tenen les empreses basades en la innovació i la tecnologia, i de la necessitat d'impulsar actuacions públiques per incentivar la seva aparició i creixement.

Fomentar l'aparició d'aquest tipus d'empreses.

Promoure unes especialitzacions institucionals i territorials basades en oportunitats avui poc identificades i desenvolupades.

Estendre a tot Catalunya l'efecte del concentrador tecnològic (hub) de referència global que suposa Barcelona com a concentració d'empreses basades en la innovació i la tecnologia.

Fer una Catalunya més competitiva en aquesta carrera global per l'emprenedoria i la tecnologia.

En altres paraules, aquesta Ordre vol ajudar a construir programes d'emprenedoria basats en la innovació i la tecnologia i, per tant, orientats al creixement d'empreses que:

  1. Focalitzin el seu desenvolupament en uns àmbits molt concrets, molt especialitzats. Quan es parla d'especialització sovint es pensa en casos sectorials verticals, com per exemple el turisme, l'agricultura, l'alimentació, la química, el tèxtil; o en determinats conceptes econòmics i socials, com l'oli, el vi, la sal, la fusta, etc. Però aquestes especialitzacions verticals no representen un focus prou detallat en el marc d'aquesta Ordre. Una sola d'aquestes especialitzacions verticals pot originar una enorme quantitat de propostes i aquest gran volum potencial de propostes emprenedores dificulta que les entitats puguin concretar els programes de suport corresponents: trobar experts, professors i tutors especialitzats, diferenciar-se, proporcionar plataformes de suport a les empreses que es creen, etc. Per tant, es busquen àmbits molt més concrets.

  2. Utilitzin una palanca, una plataforma d'impuls de les propostes emprenedores. El programa ha d'aportar quelcom que faci que les empreses que es creen creixin en millors condicions i molt més ràpidament que en altres programes d'emprenedoria. Un exemple clar -però complicat d'assolir- són els diners. Un programa especialitzat capaç d'aportar una inversió substancial a cada empresa que crea seria un programa molt diferencial, però hi ha altres aportacions que poden ser més rellevants per als emprenedors, com ara una plataforma de proves dels productes i els serveis que els emprenedors proposen, o xarxes de suport a la comercialització o a la internacionalització, entre moltes altres opcions.

De forma resumida es podria dir que el que es pretén és generar programes d'emprenedoria amb les característiques següents:

Basats en formació i tutoria.

Amb un focus temàtic alt, molt especialitzat i diferenciat.

Que suposin l'aplicació d'innovació, tecnologia o nous models de negocis a aquells àmbits especialitzats.

Basats en algun element que suposi una palanca o un trampolí per als projectes emprenedors.

Que el territori no sigui el destinatari de les empreses que s'ajuden a crear, sinó el lloc inicial que suggereix les necessitats i les oportunitats i proporciona la plataforma on les noves empreses proven els seus productes en un entorn real.

Que orientin les empreses vers mercats globals i, després de testar i vendre els seus productes al territori, puguin créixer i buscar altres entorns similars en l'àmbit internacional.

Que el programa de formació tracti temes com les necessitats i les oportunitats en l'àmbit concret, les possibles solucions, i el mercat internacional.

La tutoria l'han de realitzar persones especialitzades i amb experiència empresarial.

Vist que entre els objectius prioritaris de la Secretaria d'Empresa i Competitivitat cal destacar l'impuls i la promoció d'iniciatives en l'àmbit de l'empresa que siguin d'interès per a la competitivitat de l'economia catalana;

Vist que el Programa operatiu del Fons Social Europeu 2014-2020 de Catalunya destaca que cal promoure el treball per compte propi, l'esperit empresarial i la creació d'empreses, incloses les pimes i les microempreses innovadores;

Vist el Pla de Govern per a la XI Legislatura, amb l'objectiu d'impulsar la petita i mitjana empresa i l'emprenedoria;

Vist el Pla d'acció sobre emprenedoria 2020, amb l'objectiu de rellançar l'esperit emprenedor a Europa;

Vist el programa Catalunya Emprèn 2017-2020, que parteix de la necessitat d'aconseguir nous objectius en matèria d'emprenedoria que facin de Catalunya un país amb millor feina i de disposar d'una economia al servei de les persones, tal com preveu l'Eix 2 del Pla de Govern de la XI Legislatura;

Vist que el Programa Catalunya Emprèn pretén fomentar l'esperit emprenedor i promoure la cultura d'empresa a Catalunya, activar totes les capacitats del país per crear noves empreses i consolidar una xarxa publicoprivada de col·laboració de tots els agents del país compromesos en la creació d'empreses;

Vist, així mateix, que el Programa Catalunya Emprèn vol optimitzar i valorar la xarxa Emprèn per aconseguir un augment en la creació d'empreses basades en el coneixement al llarg de tot el territori català, i consolidar programes d'emprenedoria més especialitzada;

Atesa la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014);

Ateses la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 71, de 23.3.2007); i la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes (DOGC núm. 6919, de 23.7.2015);

Atesa la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat (DOGC núm. 6742, de 4.11.2014);

Atès el Reglament (UE) núm. 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 (DOUE núm. 347, de 20.12.2013), relatiu al Fons Social Europeu i pel qual es deroga el Reglament (CE) 1081/2006 del Consell;

Atès el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013 (DOUE núm. 347, de 20.12.2013), pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell);

Atès el Reglament delegat (UE) núm. 480/2014, de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR