ORDRE EMC/39/2020, de 13 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores de la línia de subvencions per a professionals i microempreses del sector turístic de Catalunya afectats econòmicament per les conseqüències de la COVID-19.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyOrdre

Catalunya és un país amb una sòlida base i tradició empresarial, i l'activitat de les empreses incloses en l'àmbit competencial del Departament d'Empresa i Coneixement representa una part molt significativa de la riquesa generada a Catalunya.

A principi de març del 2020, ha estat reconeguda com a pandèmia global la malaltia per coronavirus (COVID-19), que ha derivat en la declaració de l'estat d'alarma, del passat 14 de març de 2020, per a la gestió de la situació de crisi sanitària que ha provocat.

Aquesta pandèmia està ocasionant quantiosos danys a tot Catalunya, generant, entre d'altres, una reducció dràstica i involuntària de l'activitat econòmica del teixit empresarial català i provocant fins i tot l'aturada de nombroses empreses.

També està afectant d'una manera molt intensa el sector empresarial turístic i arribant pràcticament a la seva paralització. Aquesta situació, difícil per a tothom, s'agreuja en el cas de les empreses més petites i els professionals individuals que tenen menys recursos que d'altres per fer-hi front.

En aquest sentit, el Govern vol activar un instrument que ajudi una part d'aquestes petites empreses i persones autònomes, que representen un percentatge molt important del conjunt del sector i que es troben en una situació certament delicada.

Un dels objectius del Govern és facilitar instruments al teixit empresarial català per millorar la seva competitivitat per tal d'impulsar la reactivació de l'economia catalana i promoure el desenvolupament econòmic. Per tant, facilitant l'accés a un finançament adequat es vol assolir un impacte positiu en l'economia catalana.

Atès que a aquestes bases els són aplicables la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i el Reglament que la desenvolupa aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25.7.2006), i el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC 3791A, de 31.12.2002);

Atès que aquesta línia d'ajuts s'acull a la Decisió de la Comissió Europea SA 58851 — Marc temporal nacional per a ajuts estatals en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties sobre préstecs i bonificació del tipus d'interès de préstecs per donar suport a l'economia en el context actual del brot de la COVID, adoptada el 2 d'abril de 2020;

Atès que la interpretació d'aquest Marc temporal nacional s'haurà de fer d'acord amb la Comunicació de la Comissió Europea, de 19 de març de 2020, que estableix el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal per donar suport a l'economia en el context actual del brot de la COVID-19, i la modificació de 3 d'abril de 2020;

Per tot això exposat,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores i les condicions per a la concessió de subvencions per a professionals i microempreses del sector turístic de Catalunya afectats econòmicament per les conseqüències de la COVID-19, que es publiquen en l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 13 d'abril de 2020

Maria Àngels Chacón i Feixas

Consellera d'Empresa i Coneixement

Annex 1

Bases reguladores per a la concessió de subvencions per a professionals i microempreses del sector turístic de Catalunya afectades econòmicament per les conseqüències de la COVID-19

Disposicions generals

Base 1

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular les condicions per a la concessió de subvencions a persones treballadores autònomes i microempreses afectades econòmicament per la situació de crisi ocasionada per la COVID-19 en l'àmbit del turisme a Catalunya, per fer efectiva la continuïtat de la seva activitat.

Base 2

Persones o entitats beneficiàries

2.1 Poden ser persones beneficiàries d'aquesta subvenció els professionals autònoms i les microempreses turístiques que desenvolupin activitats en el sector turístic i que estiguin incloses en alguna de les categories recollides en els capítols III, IV, VI i VII del títol III de la Llei 13/2002, de 21 de juny, de turisme de Catalunya (DOGC núm. 3669, de 3.7.2002):

- Establiments d'allotjament turístic: establiments hotelers, apartaments turístics, càmpings i establiments de turisme rural.

- Empreses turístiques de mediació: agències receptives amb seu central a Catalunya, empreses gestores de destinació (destination managers companies), organitzadores professionals de congressos i explotadores d'habitatges d'ús turístic.

- Establiments i activitats d'interès turístic: persones o empreses que contribueixen a dinamitzar el turisme i afavoreixen les estades al territori.

- Guies de turisme habilitats.

2.2 Queden expressament exclosos els establiments de restauració i els allotjaments juvenils que es regeixen per la seva normativa sectorial definits en el capítol VI del títol III de la Llei 13/2002, de 21 de juny, de turisme de Catalunya (DOGC núm. 3669, de 3.7.2002).

Base 3

Requisits de les persones beneficiàries

3.1 Totes les persones beneficiàries hauran de complir els requisits següents:

  1. Estar inscrites en el Registre de turisme de Catalunya (si escau) amb una antelació mínima d'un any a l'inici de l'entrada en vigor de la crisi de la COVID-19 decretada pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14.3.2020), és a dir, des del 14 de març de 2019.

  2. Desenvolupar l'activitat i tenir la seu fiscal a Catalunya.

  3. En el cas de les persones treballadores autònomes, estar donada d'alta en el règim especial dels treballadors per compte propi o autònoms (RETA) durant, almenys, els 12 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud i en el moment de la presentació de la sol·licitud.

    Queden excloses les persones treballadores que desenvolupin la seva feina per a una única empresa tot i estar donades d'alta al règim especial de treballadors per compte propi o autònoms.

    En el cas de les explotadores d'habitatges d'ús turístic, han d'estar donades d'alta, concretament, en algun dels epígrafs següents de la secció primera de l'impost sobre activitats econòmiques: 685, corresponent a “allotjaments turístics extrahotelers”; 686, “explotació d'apartaments privats a través d'agència o empresa organitzada”, o 861.1, “lloguer d'habitatges”.

  4. Tenir un màxim de cinc persones treballadores (fixes o discontinues) destinades a l'àmbit turístic de l'activitat abans de l'inici de la crisi provocada per la COVID-19.

  5. Tenir una facturació màxima de 500.000,00 euros en el darrer exercici.

  6. Complir les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat de Catalunya i les obligacions davant la Seguretat Social. Aquest compliment s'haurà de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de la sol·licitud, prèviament a la resolució d'atorgament i abans de rebre qualsevol pagament. Entre aquestes obligacions, i de forma específica, cal complir amb l'obligació d'efectuar les autoliquidacions de l'impost sobre les estades en establiments turístics davant l'Agència Tributària de Catalunya (ATC). Aquest compliment pot adaptar-se a les mesures excepcionals adoptades en matèria tributària amb motiu de la crisi provocada per la COVID-19.

  7. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de persona beneficiària que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i els articles 90 bis i 92 bis del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002).

  8. Complir els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 7.1.1998).

  9. No haver estat sancionada, per resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d'integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, durant l'any anterior a la convocatòria, d'acord amb el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions de l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost (BOE núm. 189, de 8.8.2000); o, si han estat sancionades, que hagin aplicat les mesures correctores previstes i abonat les quantitats requerides per aquest concepte.

  10. Disposar (si escau) d'un sistema d'organització i de gestió de la prevenció d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals (BOE núm. 269, de 10.11.1995), amb el Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció (BOE núm. 27, de 31.1.1997); així com d'acord amb les modificacions posteriors introduïdes per la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció de riscos laborals (BOE núm. 298, de 13.12.2003).

  11. Complir l'obligació de respectar la igualtat de tracte i d'oportunitats en l'àmbit laboral i, amb aquesta finalitat, adoptar mesures adreçades a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre homes i dones.

  12. No haver estat sancionada per la Direcció General de Turisme en els darrers tres anys per infracció greu o molt greu.

  13. No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició inclosa en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.7.2014) en data 31 de desembre de 2019, malgrat que en el moment de sol·licitar la subvenció estiguin en crisi a conseqüència del brot de la COVID-19.

  14. No estar subjecta a cap ordre de recuperació pendent, després d'una decisió prèvia de la Comissió Europea que hagi declarat un ajut percebut il·legal i incompatible amb el mercat interior.

  15. No estar afectada...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR