ORDRE EMC/78/2020, de 9 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores de la línia de subvencions per a micro i petites empreses del sector industrial i de serveis a la producció de Catalunya afectades econòmicament per la COVID-19.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyOrdre

Catalunya és un país amb una sòlida tradició empresarial on l'activitat de les empreses incloses a l'àmbit competencial del Departament d'Empresa i Coneixement representa una part molt significativa de la riquesa generada.

A principis del mes de març de 2020 s'ha reconegut com a pandèmia global la malaltia per coronavirus (COVID-19), per la qual cosa es va declarar l'estat d'alarma el passat 14 de març, per tal de gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada.

Aquesta pandèmia està ocasionant copiosos danys a tot Catalunya, generant, entre altres, una reducció dràstica i involuntària de l'activitat econòmica del teixit empresarial català, provocant l'aturada directa o indirecta de nombroses empreses. En aquest sentit el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14.3.2020); el Reial decret 465/2020, de 17 de març, pel qual es modifica el Reial decret 463/2020 (BOE núm. 73, de 18.3.2020); el Reial decret 476/2020, de 27 de març, pel qual es prorroga l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020 (BOE núm. 86, de 28.3.2020), i el Reial Decret-llei 10/2020, de 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliena que no prestin serveis essencials, per tal de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra la COVID-19 (BOE núm. 87, de 29.3.2020), han declarat i ampliat l'estat d'alarma, així com regulat el permís retribuït per a persones treballadores de la majoria d'activitats empresarials per al conjunt de l'Estat espanyol, la qual cosa ha implicat el tancament de determinades activitats empresarials i la conseqüent afectació directa i indirecta al conjunt de l'economia.

En el cas concret del sector industrial a Catalunya, majoritàriament configurat per micro, petites, i mitjanes empreses, l'afectació ha estat i és molt significativa, i molt probablement s'allargarà fins que es pugui tornar a la normalitat.

A escala sectorial, per exemple, es constata l'afectació dels diferents àmbits de la indústria manufacturera i de serveis a la producció mitjançant l'aplicació de mesures de regulació de l'ocupació, tant en nombre de treballadors/ores i expedients afectats, com de manera especial per la participació relativa que aquests afectats tenen en el conjunt de treballadors/ores afiliats.

En l'àmbit territorial, tot i l'afectació generalitzada a Catalunya, cal destacar que les empreses de la Conca d'Òdena, així com dels municipis adjacents, han patit una major afectació: mitjançant la Resolució INT/718/2020, de 12 de març, per la qual s'acorda restringir la sortida de persones dels municipis d'Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui i Òdena (DOGC núm. 8083A, de 12.3.2020), posteriorment confirmada pel Ministeri de Sanitat segons l'Ordre SND/290/2020, de 26 març, per la qual es prorroga la Resolució INT/718/2020, de 12 de març (BOE núm. 84, de 26.3.2020), restava limitada tota mobilitat de persones treballadores i mercaderies que no fossin específicament considerades com a essencials.

Aquesta situació, difícil per a totes les activitats industrials i per a tot el territori de Catalunya, s'agreuja en el cas de les empreses més petites que tenen menys recursos per fer-hi front i alhora una major dificultat per accedir als mecanismes de finançament que des del Govern de Catalunya i el Govern de l'Estat s'estan posant en funcionament. És per aquest motiu, que aquestes bases reguladores reconeixen la singularitat de les micro i les petites empreses en termes dels seus nivells de facturació i del nombre de treballadors/ores contractats.

En aquest sentit el Govern vol activar un instrument que ajudi a aquestes micro i petites empreses, que representen un percentatge molt important en el conjunt del sector i que estan en una situació de molta dificultat. Un instrument d'ajut que vol contribuir al manteniment dels treballadors/ores de les empreses fins a 31 de desembre de 2020 i per a totes aquelles activitats que en el període d'afectació acreditin una disminució de la seva xifra de negoci superior al 33%. Un instrument per alleugeri les despeses fixes que moltes d'aquestes empreses han de suportar com a punt mort de la seva activitat, despeses que són imprescindibles per a la represa de l'activitat.

A aquestes bases reguladores els són aplicables la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i el Reglament que la desenvolupa aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25.7.2006), i el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC 3791A, de 31.12.2002).

Aquesta línia d'ajuts s'acull a l'apartat 2.7.1 de la Decisió de la Comissió Europea SA 58851 - Marc temporal nacional per a ajuts estatals en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties sobre préstecs i bonificació del tipus d'interès de préstecs per a recolzar l'economia en el brot actual de la COVID-19, aprovada el 2 d'abril de 2020. Val a dir que la interpretació d'aquest Marc temporal nacional s'haurà de fer en consonància amb la secció 3.1 de la Comunicació de la Comissió Europea, de 19 de març de 2020, que estableix el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a recolzar l'economia en el context de brot actual de la COVID-19, i la seva modificació de 3 d'abril de 2020.

Per tot això exposat,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores i les condicions per a la concessió de subvencions per a micro i petites empreses del sector industrial i de serveis a la producció de Catalunya afectades econòmicament per la COVID-19, que es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 9 de juny de 2020

Maria Àngels Chacón i Feixas

Consellera d'Empresa i Coneixement

Annex 1

Bases reguladores per a la concessió de subvencions per a micro i petites empreses del sector industrial i de serveis a la producció de Catalunya afectades econòmicament per la COVID-19

Disposicions generals

Base 1

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular les condicions per a la concessió de subvencions a micro i petites empreses del sector industrial i de serveis a la producció afectades econòmicament per la situació de crisis ocasionada per la COVID-19 per tal de poder fer efectiva la continuïtat de la seva activitat amb el manteniment dels treballadors/ores amb contracte indefinit.

Base 2

Empreses beneficiàries

2.1 Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les micro i les petites empreses industrials i de serveis a la producció l'activitat principal de les quals estigui inclosa en la CCAE (Classificació catalana d'activitats econòmiques) que es detalla a l'annex 2 d'aquesta Ordre. Així mateix, han de tenir la seu social o seu operativa a Catalunya i han d'acreditar una reducció de la facturació superior al 33% durant el període inclòs entre l'1 de març de 2020 i el 30 d'abril de 2020 respecte al mateix període de l'any anterior.

Les empreses de serveis a la producció també han d'acreditar que el sector industrial representa més del 50% de la seva xifra de negoci.

2.2 A efectes d'aquesta Ordre s'entén per:

Microempresa: aquella que l'1 de març de 2020 tingués menys de 10 treballadors/ores.

Petita empresa: aquella que l'1 de març de 2020 tingués entre 10 i 49 treballadors/ores.

Base 3

Requisits

3.1 Totes les empreses beneficiàries hauran de complir els requisits següents:

  1. Tenir la condició de micro o petita empresa d'acord amb la definició que estableix la base 2.2 d'aquesta Ordre.

  2. Haver patit una reducció superior al 33 % de la facturació durant el període inclòs entre l'1 de març de 2020 i el 30 d'abril de 2020 respecte del mateix període de l'any anterior.

  3. En el cas d'empreses de serveis a la producció cal que el sector industrial representi més del 50% de la seva facturació.

  4. Tenir seu social o operativa a Catalunya.

  5. Complir les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat de Catalunya i les obligacions davant la Seguretat Social. Aquest compliment s'haurà de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de la sol·licitud, prèviament a la resolució d'atorgament, i abans de rebre qualsevol pagament.

  6. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de beneficiari/ària que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i els articles 90.bis i 92.bis del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002).

  7. Complir els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 7.1.1998).

  8. Indicar, d'acord amb els agents socials, els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i d'intervenir-hi en llurs centres de treball, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista. Aquest requisit només és aplicable en el cas d'empreses amb una plantilla igual o superior a vint-i-cinc persones.

  9. No haver estat sancionada, en resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d'integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, durant l'any anterior a la convocatòria, d'acord amb el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions de l'ordre social, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost; o, si han estat sancionades, hagin aplicat les mesures correctores previstes i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR