ORDRE EMC/81/2018, de 18 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió, en el marc del programa Catalunya Emprèn, de subvencions del Programa primer a empreses emergents (start-ups).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyOrdre

Catalunya participa molt activament en el fenomen mundial de l'emprenedoria basada en les empreses emergents ( startups ). En el mapa actual català d'aquest tipus d'empreses es fa evident la riquesa i el valor que aquestes companyies proporcionen a la nostra economia.

La Generalitat de Catalunya, conscient del fenomen de les empreses emergents i del valor que aporten a l'economia i a la societat catalanes, actua des de fa temps amb diversos instruments i iniciatives. És el cas, per exemple, dels plans Embarca i Esprint, dels diversos préstecs participatius atorgats i gestionats per ACCIÓ, l'Institut Català de les Empreses Culturals o l'Institut Català de Finances, o del programa Indústria del Coneixement.

També, pel mateix motiu, la Generalitat disposa del programa Catalunya Emprèn, que té per objectius fomentar l'esperit emprenedor i promoure la cultura d'empresa a Catalunya amb l'activació d'iniciatives per crear noves empreses i generar ocupació; impulsar el canvi cultural en la societat i liderar l'impuls i la creació de noves empreses com a garantia d'ocupació, creixement econòmic, cohesió social i territorial; i estimular, difondre, detectar, recolzar i acompanyar qualsevol iniciativa per crear empresa a Catalunya. Recentment ACCIÓ ha posat en marxa un nou instrument, uns ajuts destinats a incentivar el creixement en fases inicials de les empreses emergents tecnològiques (empreses emergents amb tecnologia pròpia).

Tots aquests tipus d'ajuts, com els plans i els préstecs participatius abans esmentats i el nou instrument d'ACCIÓ, s'orienten cap a una necessitat fonamental de l'ecosistema emprenedor: reforçar les empreses emergents existents. Els ajuts citats es dirigeixen a les empreses emergents que ja han començat el seu camí de creixement, no pas a estimular-ne la creació de noves. Però es fa necessari, també, fer créixer el nombre de les empreses emergents de l'ecosistema català d'emprenedoria i incidir en els estadis inicials d'aquestes empreses quan pràcticament no han iniciat el seu camí. Són estadis que podríem anomenar com a preemergents ( pre-startup ).

La finalitat principal dels ajuts del programa Primer que regula aquesta Ordre és fer sorgir noves empreses emergents a l'ecosistema català de l'emprenedoria, les quals, en un futur i per consolidar la seva activitat, podran optar a la resta d'ajuts que la Generalitat ha articulat per a les empreses emergents. Amb aquesta finalitat es preveuen subvencions per a aquest tipus empreses en una etapa molt inicial, una etapa preemergent ( pre-startup ). Són ajuts que s'orienten a estimular l'aparició i la creació, més que el creixement, de noves empreses emergents i que complementen, en la primera part de la cadena de valor de l'emprenedoria, altres ajuts de la Generalitat.

A Catalunya, en el moment econòmic actual cal preguntar-se sobre el tipus de les empreses emergents que és necessari estimular. No tots els sectors ni totes les tipologies d'empreses tenen la mateixa importància; o poden suposar una oportunitat d'igual rellevància; o pot ser que el sector privat ja estigui treballant eficientment en determinats àmbits, en els quals per tant, no caldria la incidència pública. Al respecte, es fan les reflexions següents:

A l'ecosistema català d'emprenedoria hi ha molta presència d'empreses emergents en sectors com l'e-COMMERCE i Internet en general, telefonia mòbil (Mobile), Internet de les coses (IoT) o dades massives (Big data), i també a altres àmbits com els de les bio, l'enginyeria i l'energia. En canvi hi ha poques propostes industrials, enteses com les empreses emergents que incorporen processos de fabricació. Pensem que les causes són diverses, entre elles les grans exigències que la fabricació comporta, tant tècniques com econòmiques i de temps de desenvolupament; també hi ha causes culturals.

Actualment s'està recuperant la cultura industrial i existeix un procés de reindustrialització que cal acollir i fomentar, i no és un fenomen exclusiu de Catalunya. El món occidental, després d'unes dècades de forta globalització i moviment de plantes productives, ha redescobert el valor estratègic i econòmic de la indústria. Les administracions públiques hem d'implicar-nos en aquest canvi i estimular empreses emergents industrials.

En el mapa actual d'empreses emergents catalanes pràcticament no hi ha cap a l'àmbit de les cadenes de blocs ( Blockchain ), i això és degut al fet que aquest és un camp molt recent. Els experts diuen que estem davant una gran revolució, superior a la que va ser Internet en el seu moment, i que en 20 anys estarem parlant de les cadenes de blocs de la mateixa forma que avui parlem d'Internet, per la qual cosa els ecosistemes de les empreses emergents es troben davant una gran oportunitat. L'ecosistema d'emprenedoria que abans construeixi una capacitat de generar empreses emergents basades en les cadenes de blocs serà dels capdavanters en el nou mapa mundial d'ecosistemes que es configurarà en els pròxims anys, perquè les Blockchain s'apliquen a pràcticament tots els àmbits i els camps, també als més físics i industrials (per exemple, a la Internet de les coses que ara s'està desenvolupant milions de dispositius intel·ligents instal·lats al món físic estaran recopilant dades, comunicant-se, responent i compartint dades, i això necessita les cadenes de blocs com la tecnologia per conciliar la relació entre el món físic industrial i el món digital).

Una de les iniciatives del programa Catalunya Emprèn és el Programa primer de preacceleració de les empreses emergents. Aquest Programa primer dona suport a entre deu i vint pols territorials de generació de les empreses emergents i segueix una estratègia de forta especialització i focus. Cadascun d'aquests programes crearà diverses empreses emergents cada any i ajudarà a estendre a tot Catalunya l'efecte de concentrador tecnològic ( hub ) de referència global que suposa Barcelona com a concentració d'empreses basades en la innovació i la tecnologia. Cal donar suport a empreses emergents sorgides d'aquestes iniciatives del Programa primer.

La formació professional i les universitats són fonts de generació d'emprenedors i d'empreses, i segurament encara ho poden ser més si es pensa, per exemple, en una part, encara que sigui petita, dels milers i milers de treballs acadèmics que els nostres estudiants duen a terme en completar els seus cicles (treballs de fi de màster i tesis doctorals a les universitats, i projectes integrats de final de cicle formatiu a la formació professional). Avui dia ja hi ha iniciatives a les universitats que promouen explícitament aquesta conversió de treballs acadèmics en empreses, com per exemple la incubadora UPF Starting Lab , un programa impulsat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i coordinat pel Canòdrom, Parc de Recerca Creativa, amb el suport de l'Institut Català de les Empreses Culturals de la Generalitat de Catalunya, que té com a objectiu la incubació de treballs fi de grau en comunicació audiovisual. També el Programa de la ciència al mercat, desenvolupat conjuntament per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i per la Universitat de Barcelona (UB), que es dirigeix a les tesis doctorals; o el Programa FP Innova que ajuda els centres de formació professional a esdevenir referents en innovació en els seus territoris. Les subvencions que fa públiques aquesta Ordre pretenen reforçar, també, aquesta aposta de les universitats i dels centres de formació professional.

Entre els objectius prioritaris de la Secretaria d'Empresa i Competitivitat cal destacar l'impuls i la promoció d'iniciatives en l'àmbit de l'empresa que siguin d'interès per a la competitivitat de l'economia catalana. Per això, i en la línia que s'acaba d'exposar, la Secretaria d'Empresa i Competitivitat vol fomentar la creació d'empreses emergents, en especial les basades en productes i que comportin procés de fabricació, les que actuen en àmbits tecnològics punters i les que es basen en treballs acadèmics de les universitats i la formació professional.

Les característiques especials d'aquestes subvencions aconsellen que la seva concessió es realitzi en règim de concurrència no competitiva a sol·licitud de la persona interessada, en atenció a l'existència d'una determinada situació de les persones beneficiàries, sense que sigui necessari establir la comparació de les sol·licituds ni la prelació entre elles. Considerem que els objectius prioritaris han d'anar dirigits al sorgiment de noves empreses emergents a l'ecosistema català de l'emprenedoria, que siguin d'interès per a la competitivitat de l'economia catalana, i que el sistema de concessió esmentat repercutirà positivament en la consecució d'aquests objectius, ja que els ajuts estan destinats a fomentar l'aparició i la creació de noves empreses emergents.

L'aplicació d'aquest sistema de concessió permet aconseguir els objectius plantejats i facilita que els emprenedors adeqüin les seves estratègies d'inversió al seu mercat, ja que aquestes decisions empresarials depenen de moltes variables que difícilment són compatibles amb un procediment de concurrència competitiva.

Vist el Pla de Govern per a l'XI Legislatura, amb l'objectiu d'impulsar la petita i mitjana empresa i l'emprenedoria;

Vist el Pla d'acció sobre emprenedoria 2020, amb l'objectiu de rellançar l'esperit emprenedor a Europa;

Atès que, d'acord amb l'article 45.5 de la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'autonomia de Catalunya (BOE núm. 172, de 20.7.2006), la Generalitat ha d'afavorir el desenvolupament de l'activitat empresarial i l'esperit emprenedor; i d'acord amb l'article 114.1 de la mateixa Llei, correspon a la Generalitat, en matèries de la seva competència, l'exercici de l'activitat de foment, i amb aquesta finalitat pot atorgar subvencions amb càrrec a fons pròpies;

Atesos la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que n'aprova el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR