ORDRE EMO/312/2015, de 5 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per al programa Consolida't, de suport a la consolidació, l'enfortiment i la reinvenció del treball autònom emmarcat en el Programa Catalunya Emprèn, i es fa pública la convocatòria per a l'any 2015.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'EMPRESA I OCUPACIÓ
Rango de LeyOrdre

L’article 45.5 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix que la Generalitat, com a poder públic, ha d’afavorir el desenvolupament de l’activitat empresarial i l’esperit emprenedor, i que ha de protegir especialment l’economia productiva, l’activitat dels emprenedors, els autònoms i la de les empreses petites i mitjanes.

Per desenvolupar totes aquestes mesures, d’acord amb l’article 170.b) de l’Estatut, li correspon a la Generalitat la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, que inclou les polítiques actives d’ocupació dels treballadors en actiu i la gestió de les subvencions corresponents.

L’article 84.1 del Decret 63/2015, de 28 d’abril, de reestructuració del Departament d’Empresa i Ocupació, estableix que la Direcció General d’Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom té les funcions de planificar, dirigir i executar les polítiques relacionades amb l’economia social i cooperativa i del treball autònom.

El Reial decret 751/2014, de 5 de setembre, pel qual s’aprova l’Estratègia espanyola d’activació per a l’ocupació 2014-2016 (BOE núm. 231, de 23.9.2014), estableix, a l’apartat 3, Principis d’actuacions i objectius, l’impuls de l’emprenedoria com un dels seus objectius estratègics; i la mateixa norma, dins els objectius estructurals, Eix 5, Emprenedoria, esmenta el foment del treball autònom.

Sobre això, en l’elaboració del Pla anual de polítiques d’ocupació (PAPE) 2015, la Comunitat autònoma de Catalunya ha previst la promoció del Programa Consolida’t per a la consolidació, l’enfortiment i la reinvenció del treball autònom a Catalunya.

El Pla de Govern de la Generalitat de Catalunya per al període 2013-2016, aprovat mitjançant l’Acord de Govern d’11 de juny de 2013, preveu fomentar el treball autònom, l’emprenedoria i les petites i mitjanes empreses per a la promoció i la diversificació econòmica com a element bàsic per a la creació d’ocupació.

Per la seva banda, el Pla de desenvolupament de les polítiques actives d’ocupació de Catalunya 2014-2016 inclou, dins els seus objectius, impulsar l'emprenedoria a partir de serveis de foment de l'emprenedoria i l'autoocupació, amb un èmfasi especial al foment del treball autònom i l’economia social.

En els darrers anys Catalunya, com la resta de regions europees, ha experimentat un procés de recessió econòmica que ha repercutit enormement en el seu teixit empresarial. Pel que fa al treball autònom, durant el període 2008-2014 la caiguda en l’afiliació a la Seguretat Social de persones treballadores autònomes ha estat del 10,88%.

El treball autònom sobreviu amb la debilitat inherent al fet que la mateixa persona empresària és alhora treballadora, sense poder ocupar-se plenament de la planificació dels passos i les estratègies que cal seguir per fer viable el seu negoci.

Diversos estudis coincideixen en què les persones treballadores autònomes constitueixen un dels principals motors per a la dinamització de l’economia, atesa la seva capacitat per generar ocupació i el seu potencial de creació de valor.

Malgrat tot, l’entorn laboral i financer dels darrers anys està dificultant el seu manteniment i creixement. A aquestes mancances estructurals cal afegir altres elements, com són una major dificultat d’accés al reciclatge professional i un baix nivell d’implantació de les noves tecnologies, aspectes que repercuteixen en la seva capacitat d’innovació i competitivitat.

Aquestes debilitats poden derivar en problemes o fins i tot obstacles insalvables per continuar amb el seu desenvolupament, atès que els recursos humans són un dels factors crítics per a la competitivitat empresarial i, molt especialment, l’experiència, la formació i la capacitat de lideratge dels empresaris són característiques que influeixen directament en la consolidació dels seus negocis.

Basant-se en l’experiència del programa Consolida’t, desenvolupat en l’exercici 2014, es considera adequat dur a terme una nova edició d’aquest programa d’assessorament personalitzat i de formació en aspectes clau de la gestió del negoci per a persones treballadores autònomes.

Per a aquesta nova edició s’ha considerat adient ampliar el col·lectiu de persones beneficiàries a totes les persones treballadores autònomes en actiu, atès que, vista la conjuntura econòmica actual, les necessitats d’assessorament i formació estratègica poden tenir lloc en qualsevol moment de la vida laboral del treballador autònom, i no només en la fase de consolidació.

Vist que la resolució d’atorgament d’aquestes subvencions estarà condicionada a la disponibilitat pressupostària suficient per a aquesta finalitat, ja que correspon a programes acordats a la reunió de la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals de 13 d’abril de 2015, mitjançant la qual es distribueixen territorialment les subvencions de l’àmbit laboral finançades a càrrec dels pressupostos generals de l’Estat;

Atès el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis;

Atès el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola (DOUE L 352, de 24.12.2013);

Atès el Reglament (UE) núm. 717/2014, de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector de la pesca i de l’aqüicultura (DOUE L 190, de 28.6.2014);

Atesa la Llei 2/2015, de l'11 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015;

Vist que a aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006,de 21 de juliol.

Atès l’article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya; a proposta de la Direcció General d’Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom; amb els informes previs de l’Àrea Jurídica de la Secretaria d’Ocupació i Relacions Laborals i de la Intervenció Delegada del Departament d’Empresa i Ocupació, i en ús de les facultats que em són atribuïdes;

Per tot això exposat,

Ordeno:

Article 1

Objecte

Obrir la convocatòria i aprovar les bases reguladores per als programes de suport a la consolidació, enfortiment i reinvenció del treball autònom.

Article 2

Aplicació pressupostària i import

2.1 L'import màxim destinat a la concessió d'aquestes subvencions és de 1.200.000,00 euros, distribuïts de la forma següent:

1.000.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària

IU0802 D/482000100/6610/0000 FIUPAO per a l’any 2015.

200.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària

IU0802 D/470000100/6610/0000 FIUPAO per a l’any 2015.

2.2 Un cop emès l'informe de l'òrgan col·legiat previst a la base 9, i abans d'emetre la proposta de resolució d'atorgament de la subvenció, es podran redistribuir els crèdits pressupostaris en el supòsit que s'hagi esgotat l'import màxim d'alguna de les partides pressupostàries per atendre els possibles dèficits entre ambdues partides.

2.3 La resolució d'atorgament d'aquestes subvencions estarà condicionada a la disponibilitat pressupostària suficient per a aquesta finalitat, atès que correspon a programes acordats a la reunió de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de 13 d’abril de 2015, mitjançant la qual es distribueixen territorialment les subvencions de l'àmbit laboral finançades a càrrec dels pressupostos generals de l'Estat.

2.4 Aquests imports es podran ampliar mitjançant una resolució del/de la director/a d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom.

2.5 En el supòsit que una vegada resolta la convocatòria no s'hagi exhaurit l'import màxim destinat, s'hagin produït renúncies i/o revocacions, o bé el Departament d’Empresa i Ocupació obtingués nous fons, es podran assignar nous atorgaments de programes que no van obtenir subvenció perquè s'havia exhaurit el pressupost disponible i que compleixin els requisits per obtenir la subvenció que disposa aquesta convocatòria.

2.6 L’atorgament de les subvencions està supeditat a la possibilitat de reducció parcial o total de la subvenció, abans que no es dicti la resolució definitiva d’atorgament, com a conseqüència de les restriccions que derivin del compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

Els ajuts previstos en aquesta ordre tenen la consideració d’ajuts de minimis d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

Els ajuts de minimis no es podran acumular amb un altre ajut estatal per a les mateixes despeses subvencionables si aquesta acumulació dóna lloc a una intensitat superior a les establertes al Reglament general d’exempció per categories o en una decisió de la Comissió.

Article 3

Sol·licituds i termini de presentació

3.1 El termini de presentació de sol·licituds és de 10 dies naturals comptats des de l'endemà de la publicació d'aquesta Ordre al DOGC.

3.2 Les sol·licituds s'han de presentar als llocs i pels mitjans especificats a la base 8.

Article 4

Òrgan competent, resolució dels ajuts i recursos

L'òrgan competent per dictar la resolució, el termini per a la finalització del procediment, el mitjà de notificació i el règim de recursos els estableix la base 11.

Disposició addicional

Estudis d’impacte

El Departament d'Empresa i Ocupació podrà dur a terme un estudi d’impacte sobre els resultats derivats de les subvencions a les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR