ORDRE ENS/237/2015, de 22 de juliol, d'aplicació de la correspondència entre els ensenyaments professionals del sistema educatiu i la formació professional de l'àmbit laboral.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyOrdre

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional ha impulsat la integració de les ofertes formatives a partir de l’establiment de les qualificacions professionals i de la seva inclusió en els corresponents ensenyaments del sistema educatiu i dels certificats de professionalitat de l’àmbit laboral.

La Llei 56/2003, de 16 de desembre, d’Ocupació, estableix en l’apartat 7 de l’article 26 que el certificat de professionalitat és l’instrument d’acreditació, en l’àmbit laboral, de les qualificacions professionals del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals adquirides a través de processos formatius o del procés de reconeixement de l’experiència laboral i de les vies no formals de formació.

L’art. 39.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, disposa que la formació professional en el sistema educatiu ha de permetre la progressió de l’alumne tant en el sistema educatiu com en el de la formació professional per a l’ocupació.

Així mateix, la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, preveu a l’article 62.4 que per facilitar la correspondència entre els diversos subsistemes de la formació professional, els títols de formació professional inicial han de tenir una estructura modular, integrada per unitats de competència i per mòduls professionals, construïts com a unitats de formació.

El Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, regula el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i estableix, en el seu article 19, els efectes de les acreditacions obtingudes en els processos d’avaluació i reconeixement de l’experiència laboral, tant en el sistema educatiu com en el laboral.

El Servei d’Ocupació de Catalunya té entre les seves funcions gestionar els programes de formació professional per a l’ocupació i garantir-ne la coordinació amb la formació professional inicial del sistema educatiu.

La Disposició addicional primera , punt 1, del Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, disposa que l’Administració laboral expedirà a qui ho sol·liciti el certificat de professionalitat corresponent sempre que, a través dels ensenyaments cursats en el sistema educatiu, hagin obtingut la certificació acadèmica que acrediti la superació de la totalitat dels mòduls professionals associats a les unitats de competència que conformen el certificat de professionalitat esmentat.

I, en el punt 2, que les unitats de competència acreditades per un certificat de professionalitat o una acreditació parcial acumulable, expedida per l’Administració laboral competent, seran reconegudes per l’Administració educativa i produiran els efectes de convalidació del mòdul o mòduls professionals corresponents d’acord amb els reials decrets pels quals s’estableixen cadascun dels títols de formació professional, a qui ho sol·liciti.

El Servei d’Ocupació de Catalunya té entre les seves funcions gestionar els programes de formació professional per a l’ocupació i garantir-ne la coordinació amb la formació professional inicial del sistema educatiu.

D’acord amb l’article 32.2 f) del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, els cicles formatius han de contribuir a fer realitat el sistema integrat de formació professional i han d’establir la correspondència entre mòduls professionals i unitats de competència incloses en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals. Així mateix l’article 6 preveu que els mòduls professionals, segons la seva naturalesa estaran associats a unitats de competència.

Així mateix, segons s’estableix a l’article 52.6 del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, les Administracions laborals competents han d’expedir, a qui ho sol·liciti, el certificat de professionalitat corresponent, sempre que mitjançant els ensenyaments professionals cursats en el sistema educatiu s’hagi obtingut la certificació acadèmica que acrediti les unitats de competència que conformen aquest certificat de professionalitat.

Un cop establert el procediment per al reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i un cop definides les ofertes formatives associades a les qualificacions professionals, escau establir el procediment per l’aplicació efectiva de la correspondència entre els ensenyaments professionals del sistema educatiu i els certificats de professionalitat.

La correspondència entre els ensenyaments professionals del sistema educatiu, els certificats de professionalitat i les competències professionals...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR