ORDRE ENS/241/2015, de 27 de juliol, de la formació en centres de treball.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyOrdre

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), estableix a l'article 39.3 que l’organització de la formació professional del sistema educatiu, que comprèn els cicles de formació professional bàsica, els de grau mitjà i els de grau superior, ha d’integrar els continguts teoricopràctics adients als diversos camps professionals. En aquest sentit, l’article 42.2 disposa que, d’acord amb el que estableixi l’Administració educativa, el currículum dels ensenyaments de formació professional ha d'incloure una fase de formació en centres de treball de la qual poden quedar exempts els qui acreditin una experiència laboral que es correspongui amb els estudis professionals cursats.

Així mateix, també ha previst que els cicles formatius dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny han d’incloure fases de formació pràctica (article 51.2 LOE) i que els cicles d’ensenyaments esportius s’organitzen en blocs i mòduls, que estan constituïts per àrees de coneixement teoricopràctiques adequades als diversos camps professionals i esportius (article 64.4 LOE).

L’article 25 del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, disposa que tots els cicles formatius han d’incloure un mòdul de formació en centres de treball que no té caràcter laboral, també els cicles de la formació professional bàsica, d’acord amb el que estableix l’article 9 del Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, pel qual es regulen aspectes específics de la formació professional bàsica dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, el qual a la disposició addicional quarta també ha previst la possibilitat d’establir i autoritzar ofertes de formació professional que podran incloure mòduls professionals d’un títol de formació professional bàsica i altres mòduls de formació apropiats per adaptar-se a les seves necessitats.

L’article 8.3 del Reial decret 1363/2007, de 24 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, disposa que aquests incloguin el mòdul de formació pràctica, així mateix també es regulen les pràctiques externes al Reial decret 1614/2009, de 26 d’octubre, d’ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la LOE i que comprenen els estudis superiors de música i dansa, els d’arts plàstiques i disseny, els ensenyaments d’art dramàtic i els de conservació i restauració de béns culturals.

L’article 62.7 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, disposa que correspon a l'administració competent determinar les condicions formatives que han de complir els centres de treball per acollir alumnes en pràctiques, d'acord amb el procediment que s'estableixi.

La Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals estableix i regula el sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya, defineix les pràctiques com les activitats de formació pràctica que els alumnes de formació professional fan en empreses o altres centres de treball.

Així mateix, l'article 12 del Decret 284/2011, d'1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial, disposa que el Departament d'Ensenyament ha de subscriure els acords i convenis amb les empreses i institucions per tal de facilitar la realització del mòdul professional de formació en centres de treball, i que ha d'establir sistemes d'homologació de les empreses i entitats que han d'acollir alumnes per realitzar la formació en centres de treball per tal de garantir les condicions adequades i la qualitat requerida.

L'ordenació dels ensenyaments del batxillerat també preveu que entre les matèries optatives del centre s'ha d'oferir una estada a l'empresa i l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny i dels ensenyaments esportius de règim especial estableix que el mòdul de formació pràctica forma part del currículum dels cicles.

Finalment, la Llei 4/2014, d’1 d’abril, bàsica de les cambres oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació, disposa a l’article 5.1 que les cambres oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació tindran, entre les funcions de caràcter publicoadministratiu, la de participar amb les administracions competents en l’organització de la formació en els centres de treball inclosa en els ensenyaments de formació professional i en les accions i iniciatives formatives de la formació professional dual, en especial en la selecció i validació de centres de treball i empreses, en la designació i formació de tutors dels alumnes i en el control i avaluació del compliment de la programació, sense perjudici de les funcions que es puguin atribuir a les organitzacions empresarials en aquest àmbit.

En els darrers anys s'ha generalitzat la subscripció d'acords i convenis amb empreses, entitats i institucions per poder realitzar la formació en les empreses en els diversos ensenyaments.

D’acord amb el marc jurídic exposat és necessari adaptar la regulació de la formació en centres de treball a fi d’establir els mecanismes que facilitin una tramitació més àgil i eficaç dels convenis; d’incorporar els nous avenços en la gestió i el seguiment de la informació relativa al seu desenvolupament; d’establir les condicions que han de complir els centres de treball per garantir la qualitat de la formació pràctica, i finalment d’adequar-la a les condicions que estableixen els programes i iniciatives europeus, en matèria de formació com ara l'actual proposta d'aprenentatge permanent i altres futurs programes. Aquesta adaptació comporta la derogació de l’Ordre ENS/193/2002, de 5 de juny, per la qual es regula la formació pràctica en centres de treball i els convenis de col·laboració amb empreses i entitats.

Aquesta Ordre s’ha tramitat d’acord amb el que disposa la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, de conformitat amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya i efectuat el tràmit de consulta als representants sindicals de la Mesa sectorial del personal docent no universitari.

En virtut d'això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial i d’acord amb el Dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,

Ordeno:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

L’objecte d’aquesta ordre és establir el règim de la formació en centres de treball, que s’inclou en els currículums dels ensenyaments i continguts formatius implantats o autoritzats pel Departament, comprèn les condicions generals de realització, les condicions d'homologació de les empreses i entitats col·laboradores i les condicions del conveni de col·laboració d’acord amb el qual s’ha de realitzar.

Article 2

Àmbit d’aplicació

  1. Als efectes d’aquesta Ordre, la formació en centres de treball realitzada pels alumnes en empreses i entitats col·laboradores comprèn:

    1. La formació en centres de treball dels ensenyaments de formació professional inicial.

    2. La fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.

    3. El mòdul de formació pràctica i el bloc de formació pràctica inclosos en els plans d’estudi dels ensenyaments esportius.

    4. La matèria optativa d'estada a l'empresa del batxillerat.

    5. Les pràctiques externes incloses en els plans d'estudi dels ensenyaments artístics superiors.

    6. La formació pràctica inclosa en programes formatius organitzats o autoritzats pel Departament.

  2. Les disposicions previstes en aquesta Ordre són aplicables tant per a la formació presencial com a distància.

  3. L’empresa o entitat col·laboradora i, si escau, els seus respectius centres de treball, han de reunir les condicions d’homologació que s’estableixen en aquesta Ordre i signar un conveni de col·laboració amb la direcció o la titularitat del centre en què s’imparteix el currículum o la formació corresponent.

Article 3

Aspectes generals

  1. La formació en centres de treball, per la seva condició de part integrant del currículum o del programa formatiu, en cap supòsit implica relació laboral o de servei retribuït entre l’alumne i l'empresa o entitat col·laboradora.

  2. La formació en centres de treball s'ha d'adequar al principi d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes i ha d’evitar qualsevol tipus de discriminació.

Article 4

Finalitats

Les finalitats de la formació en centres de treball són:

  1. Complementar l'adquisició de les capacitats i les competències mitjançant la realització d'un conjunt d'activitats de formació identificades entre les activitats productives del centre de treball.

  2. Contribuir a l'assoliment dels objectius dels ensenyaments o dels programes de formació, i, en especial, dels relacionats amb l'orientació professional, l'aplicació dels aprenentatges en entorns reals i la comprensió de les relacions laborals.

  3. Contribuir a l'avaluació dels aspectes més rellevants de les capacitats i les competències adquirides per l’alumne.

  4. Possibilitar la realització de pràctiques aplicant tecnologies pròpies del món del treball.

  5. Donar a conèixer la realitat del món laboral i el seu sistema de relacions per tal que l’alumne pugui enfocar el seu projecte de futur professional i millorar-ne les seves possibilitats d'inserció laboral, en un mercat de treball cada cop més ampli i divers.

Article 5

Objectius

Els objectius de la formació en centres de treball, en relació amb l’alumne, són:

  1. Desenvolupar, en un context laboral, els aprenentatges curriculars adquirits.

  2. Contrastar les capacitats i els interessos amb un entorn real de treball com a suport a l'orientació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR