ORDRE INT/114/2017, de 26 de maig, per la qual es crea el fitxer de dades de caràcter personal de Persones víctimes de violència masclista i domèstica del Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya, i es modifiquen els fitxers de la Direcció General de la Policia Sistema d'informació de la Policia de la Generalitat de persones físiques (SIP PF) i Sistema d'informació de la Policia de la Generalitat de persones físiques menors d'edat (SIP PFMEN), regulats per l'Ordre IRP/435/2009, de 2 d'octubre.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Interior
Rango de LeyOrdre

Mitjançant l'Ordre INT/111/2014, de 28 de març, es van regular els fitxers que contenen dades de caràcter personal del Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya.

La Llei 9/2007, de 30 de juliol, crea el Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya, entitat de dret públic adscrita al departament competent en matèria de seguretat pública, i el Decret 320/2011, de 19 d'abril, de reestructuració del Departament d'Interior, indica que el Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya resta adscrit a aquest Departament mitjançant la seva Secretaria General. En concret, l'article 2 estableix que la seva missió principal és la de contribuir a donar una resposta ràpida, senzilla, eficaç i coordinada a les peticions urgents d'assistència que faci qualsevol ciutadà o ciutadana en el territori de Catalunya.

El Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar el Pla de seguretat i atenció a les víctimes de violència masclista i domèstica 2015-2018, mitjançant l'Acord GOV/148/2015, de 22 de setembre, que estableix una sèrie d'actuacions destinades a garantir la seguretat de les persones que pateixen aquest tipus de violència. En el marc d'aquest Pla s'estableixen actuacions amb la finalitat de millorar l'atenció d'aquestes víctimes quan es troben en una situació d'emergència per raó de la violència que pateixen.

D'acord amb el principi de necessitat, per tal de reforçar les mesures preventives i donar una resposta més ràpida i eficaç a les víctimes de violència masclista i domèstica que es trobin en situació de risc, es preveu obtenir determinades dades personals de les víctimes, amb caràcter previ a la situació d'emergència, amb la finalitat d'agilitar la identificació de la víctima per a una gestió més ràpida de l'emergència en el moment que es produeixi, per minimitzar-ne els efectes. Per aquest motiu, cal gestionar les dades de caràcter personal de les persones que formin part d'aquest col·lectiu de risc, motiu pel qual es fa necessari disposar d'un fitxer que permeti el tractament d'aquestes dades personals.

Amb la finalitat que la Direcció General de la Policia pugui cedir les dades de caràcter personal de les persones que formen part d'aquest col·lectiu de risc al Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya, es modifiquen els fitxers de la Direcció General de la Policia “Sistema d'informació de la Policia de la Generalitat de persones físiques (SIP PF)” i “Sistema d'informació de la Policia de la Generalitat de persones físiques menors d'edat (SIP PFMEN)”, regulats per l'Ordre IRP/435/2009, de 2 d'octubre, amb la inclusió específica del Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya en els apartats corresponents de cessions de dades.

Aquesta regulació es fonamenta en les competències que l'Estatut d'autonomia de Catalunya recull tant en l'article 156, en relació amb la competència executiva que correspon a la Generalitat de Catalunya en matèria de protecció de dades de caràcter personal, com en l'article 164, pel qual correspon a la Generalitat, en matèria de seguretat pública, d'acord amb el que disposa la legislació estatal, la planificació i la regulació del sistema de seguretat pública de Catalunya.

D'altra banda, l'article 20 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, disposa que la creació, la modificació o la supressió dels fitxers de les administracions públiques només es pot fer mitjançant una disposició general publicada al diari oficial corresponent.

Un dels objectius principals d'aquesta disposició normativa és incrementar la rapidesa en la resposta i la millora de la gestió de l'emergència per part de l'Administració davant les situacions de risc de les persones víctimes de violència masclista i domèstica.

Existeix un interès general de donar una resposta més ràpida, eficaç i eficient davant de situacions d'emergència amb persones que ja han estat prèviament identificades com a víctimes de violència masclista i domèstica, amb la finalitat de minimitzar-ne els efectes negatius.

D'acord amb els principis d'eficiència i proporcionalitat, l'aplicació d'aquesta Ordre no suposa més càrregues administratives, ja que es realitzarà amb els mitjans de què ja disposa el Centre...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR