ORDRE JUS/200/2020, de 26 de novembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'una subvenció pluriennal per a la creació i el funcionament d'una càtedra sobre llibertat religiosa i de consciència.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Justícia
Rango de LeyOrdre

El Decret 6/2019, de 8 de gener, de reestructuració del Departament de Justícia, estableix que la Direcció General d'Afers Religiosos té, entre altres, les funcions d'atendre les diferents entitats religioses establertes a Catalunya, aplicar els acords del Govern amb els òrgans representatius de les diferents confessions religioses a Catalunya i vetllar pel seu compliment, i elaborar estudis i informes i promoure activitats de difusió en matèria d'afers religiosos.

La Direcció General d'Afers Religiosos té atribuïdes competències en la promoció de polítiques que facilitin la normalització del fet religiós a Catalunya, i en aquest marc té el màxim interès a dur a terme actuacions per tal de garantir l'exercici del dret de llibertat religiosa, tant en el seu vessant individual com en el col·lectiu, i vetllar per la cohesió social.

Un dels eixos del Pla de Govern vigent és “impulsar el dret a la llibertat religiosa i de consciència” amb l'objectiu de “reconèixer, garantir i protegir el dret a la llibertat religiosa i de consciència”. La profunda i ràpida transformació del fet religiós a Catalunya requereix disposar d'instruments d'anàlisi i prospectiva de la realitat per assegurar el disseny de polítiques adients. Entre aquest instruments, és d'especial interès de la Direcció General d'Afers Religiosos disposar d'un diagnòstic específic sobre l'exercici de la llibertat religiosa i de consciència a Catalunya i sobre els eventuals obstacles que es troba aquest dret així com altres dades rellevants sobre la realitat religiosa.

La Direcció General d'Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya disposa d'instruments d'informació sobre la realitat religiosa a Catalunya que compten amb un volum important de dades sobre la presència, dinàmica i evolució del fet religiós en el territori català: el Mapa religiós de Catalunya i el Baròmetre sobre la religiositat i sobre la gestió de la seva diversitat. Aquesta informació, especialment a mesura que es va actualitzant i que es disposa de sèries temporals, permet altres elaboracions més enllà de la presentació de dades que es fa de manera ordinària i també un encreuament de dades amb altres fonts identificables. Tot aquest treball permetria conèixer amb una major exhaustivitat i rigor l'impacte social de la religió a Catalunya en el marc de l'exercici del dret a la llibertat religiosa i de consciència.

D'acord amb els principis de transparència i d'eficiència també resulta d'interès facilitar l'accés a la comunitat científica d'aquesta i de qualsevol altra informació de què es disposi. El caràcter independent que escau a aquesta mena de treballs i el grau d'expertesa que exigeixen aconsella la participació d'una entitat independent dels poders públics però que asseguri un alt nivell de qualitat del treball i el contacte amb la recerca que s'està fent a altres països, com ho pot fer una institució acadèmica.

L'activitat de foment de l'Administració mitjançant la concessió de subvencions i ajuts respon a la participació d'entitats públiques i privades en la generació de coneixement d'interès per a aquesta Administració, com a agents externs que són, amb actuacions que coincideixen amb les diferents línies de subvencions i que comparteixen els objectius amb l'Administració.

Per això, l'aportació de recursos mitjançant una subvenció a un centre universitari que estigui treballant en aquestes línia pot optimitzar la seva utilització en la satisfacció de les necessitats de l'Administració mateixa.

Atès el que disposen el capítol IX del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (TRLFPC), aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre; els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;

Per tot el que s'ha exposat, i en ús de les facultats que em confereix la normativa vigent i, en concret, l'article 92.3 del TRLFPC,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases, que consten a l'annex d'aquesta Ordre, i que han de regir la concessió d'una subvenció pluriennal per a la creació i el funcionament d'una càtedra sobre llibertat religiosa i de consciència.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Contra aquesta Ordre, que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació al DOGC, d'acord amb l'article 10.1. b) de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Barcelona, 26 de novembre de 2020

Ester Capella i Farré

Consellera de Justícia

Annex

Bases reguladores per a la concessió d'una subvenció pluriennal per a la creació i el funcionament d'una càtedra sobre llibertat religiosa i de consciència

−1 Objecte i període d'execució de l'activitat

1.1 Aquestes bases tenen per objecte la regulació de la concessió d'una subvenció per a la creació i el funcionament d'una càtedra sobre llibertat religiosa i de consciència. Restarà exclosa de la subvenció l'activitat docent de la càtedra que estigui subjecta a taxes o preu per participar-hi.

1.2 L'activitat de la càtedra haurà de preveure, com a mínim, els àmbits temàtics següents:

- Àmbit de la llibertat religiosa i de consciència.

- Àmbit del fet religiós a Catalunya.

- Àmbit de la difusió, la comunicació i l'accés a les dades obertes en relació amb el fet religiós.

1.3 El període d'execució de les actuacions, que tindrà caràcter pluriennal i estarà referit a dos cursos acadèmics, per a garantir la durada adequada al correcte assoliment de les finalitats inherents a la seva naturalesa i característiques, es concretarà en la convocatòria corresponent.

−2 Publicació de les bases i de les convocatòries

2.1 D'acord amb els articles 68.5 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i 92 del TRLFPC, les presents bases reguladores, un cop aprovades, s'han de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

2.2 Així mateix, de conformitat amb l'article 92 del TRLFPC, s'ha de publicar al DOGC la corresponent convocatòria per a l'atorgament de les subvencions regulades en aquestes bases.

−3 Entitats beneficiaries

3.1 Pot ser beneficiària d'aquesta subvenció qualsevol universitat reconeguda oficialment que tingui seu a Catalunya.

3.2 La càtedra ha de disposar de personal docent i investigador d'acord amb els requisits mínims següents:

- Almenys una persona amb títol de doctora en Dret i una persona amb títol de doctora en Comunicació o en Ciències o Tecnologies de la Informació. Ambdues persones han d'acreditar un currículum acadèmic o professional relacionat amb la llibertat religiosa i de consciència.

- Existència d'almenys d'una persona amb perfil professional adequat per a cada un dels àmbits indicats a l'article 1.2.

- Experiència de tot el personal docent i investigador en la temàtica del fet religiós i la llibertat religiosa i de consciència i publicació, en els darrers tres anys, d'almenys tres articles científics sobre aquestes qüestions en revistes acreditades.

−4 Requisits i incompatibilitats

4.1 Els requisits genèrics que han de complir les entitats sol·licitants són els següents:

  1. Estar legalment constituïdes i estar inscrites en el registre genèric corresponent en la data de publicació de la convocatòria ordinària corresponent.

  2. No incórrer en cap de les circumstàncies que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  3. L'entitat i, si escau, les entitats membres integrades, ha d'estar al corrent de les obligacions tributàries davant la Generalitat de Catalunya i l'Estat i les obligacions tributàries amb la Seguretat Social en la data de la concessió de la subvenció corresponent. Els deutes que estiguin ajornats es considera que compleixen el requisit d'estar al corrent de les obligacions.

  4. Atendre les persones usuàries en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactar, almenys en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic, d'acord amb la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

  5. No haver estat sancionades, en resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d'integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, de conformitat amb el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, o, si han estat sancionades, han d'haver aplicat les mesures correctores previstes i haver abonat les quantitats requerides per aquest concepte.

  6. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. Així mateix, les persones sol·licitants han de respectar el que estableix la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.

  7. Les entitats amb una plantilla igual o superior a 50 persones han de complir l'obligació que estableix l'article 42 del text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, de donar ocupació almenys a un 2 % de treballadors/ores amb discapacitat sobre el nombre total de les de l'entitat, o de l'aplicació de les mesures alternatives de caràcter excepcional que regulen el Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i el Decret 86/2015, de 2 de juny.

  8. En el cas d'entitats amb una plantilla...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR