ORDRE PDA/161/2020, de 22 de setembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, a empreses de base tecnològica liderades per dones.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Polítiques Digitals i Administració Pública
Rango de LeyOrdre

L'ocupació en el sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) mostra el creixement més gran de generació d'ocupació dels últims anys i és superior al creixement del conjunt de l'economia catalana, fet que el situa com un dels àmbits d'activitat amb més bones perspectives econòmiques i socials. Segons dades de l'enquesta de població activa del quart trimestre de 2019, el sector TIC ocupa a Catalunya 114.300 persones, xifra que suposa el 3,3% de la població total ocupada a Catalunya.

El Baròmetre del sector tecnològic a Catalunya 2019, presentat pel Cercle Tecnològic de Catalunya (Ctecno), alerta sobre la urgència relacionada amb l'escassetat de trobar el talent de les dones en el sector TIC. L'estudi detecta la important manca de dones a les empreses tecnològiques, on només representen un 8% de les posicions tècniques i especialitzades. Aquestes dades revelen que només hi ha un 7,9% de dones en posicions de lideratge a les empreses tecnològiques i els salaris són un 20% més baixos que els dels homes. A més, només un 10,8% de les empreses enquestades preveuen algun tipus de programa o política específica a l'hora de contractar dones.

L'estudi de la Comissió Europea Women in the digital age (2018) exposa des d'una perspectiva de gènere la participació de les dones en l'economia digital. Les dades analitzades confirmen que les dones estan menys representades en tots els àmbits del sector digital a Europa, ja sigui en el de l'educació superior, el treball o l'emprenedoria.

En l'àmbit de la l'emprenedoria digital femenina, l'estudi constata el biaix de gènere com una dificultat afegida de les dones per accedir al finançament, l'existència d'estereotips de gènere i la manca de referents de lideratges femenins. Per això, la Comissió Europea recomana mesures per donar suport específicament a les dones emprenedores en el món digital.

A Catalunya, segons el darrer estudi d'ACCIÓ (l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa del Departament d'Empresa i Coneixement), actualment hi ha 1.500 empreses emergents que ocupen 16.900 treballadors. Pel que fa a la presència de dones directives, l'informe revela que les dones són presents pràcticament en el 22% dels equips fundadors d'empreses emergents a Catalunya. Un percentatge que és superior al de la mitjana europea (17,6%) i a països com el Regne Unit, els Països Baixos, Suècia o França. Aquestes dades sobre la representació de les dones en llocs d'alta direcció revela una tendència positiva a Europa, però encara lluny d'obtenir objectius notables de paritat.

Si bé les dades sobre l'emprenedoria femenina en general presenten signes positius (tot i que encara siguin molt inferiors a l'emprenedoria masculina), en l'àmbit de l'accés al finançament, el capital de risc destinat a dones és gairebé inexistent. Segons dades del Global Entrepreneurship Monitor, a escala mundial, el 2018 menys del 5% de totes les ofertes de capital de risc es van destinar a empreses 100% femenines, i les inversions mitjanes en dones emprenedores actualment segueixen en les xifres del 2014.

Aquestes dades posen de manifest la necessitat de donar suport a l'emprenedoria femenina en un sector clau com és el sector TIC a Catalunya. En aquest sentit, el Govern de la Generalitat de Catalunya té una línia prioritària de treball que és el Pla DonaTIC. Aquest és el marc de referència per apoderar les dones, promoure'n l'accés a les TIC i fomentar-ne l'emprenedoria.

Per això, dins del Pla DonaTIC, amb l'objectiu d'impulsar l'emprenedoria digital femenina com a instrument clau per augmentar la presència i el lideratge de les dones en l'àmbit tecnològic es crea una línia d'ajuts específica dedicada a impulsar empreses de base tecnològica que hagin estat fundades i liderades per dones.

Finalment, en el moment actual d'emergència sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19 i atesos els efectes socials i econòmics que ha produït, es fa encara més necessària la incorporació de la perspectiva de gènere en les polítiques actives de treball i de reactivació econòmica.

En aquest sentit, aquesta línia d'ajuts segueix les recomanacions publicades per l'ONU Dones i considera la promoció del lideratge i la recuperació econòmica de petites i mitjanes empreses de dones com una resposta davant els efectes socials i econòmics adversos, amb l'objectiu de mitigar-los.

El Decret 1/2018, de 19 de maig, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, estableix com a competències del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, entre d'altres, les telecomunicacions, la societat digital i la confecció i direcció de les polítiques d'innovació del sector de les tecnologies digitals avançades.

D'acord amb l'article 17 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, a empreses de base tecnològica liderades per dones, que consten en l'annex 1.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Contra aquesta Ordre, les persones interessades poden interposar un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la data de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya , d'acord amb el que preveu l'article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Barcelona, 22 de setembre de 2020

Jordi Puigneró i Ferrer

Conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública

Annex 1

Bases reguladores per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, a empreses de base tecnològica liderades per dones

—1 Objecte

Aquestes bases tenen per objecte regular les subvencions a empreses de base tecnològica liderades per dones. La finalitat és donar suport al creixement i la consolidació d'empreses emergents de base tecnològica, amb presència de dones en el seu equip fundador, que estiguin en la fase inicial de la seva activitat empresarial.

Aquesta actuació pretén subvencionar projectes de validació de tecnologia i model de negoci, de llançament de nous productes al mercat o l'acceleració del creixement de l'empresa i de posada en marxa de projectes per accedir a rondes de finançament.

—2 Finalitat i principis

2.1. Aquesta línia de subvencions té per finalitat millorar la competitivitat de les empreses, la implantació d'iniciatives empresarials de caràcter innovador amb base tecnològica promogudes per dones, i impulsar l'emprenedoria i el lideratge de les dones.

2.2. Aquesta mesura pretén incrementar la participació de les dones professionals, emprenedores i directives en el sector TIC i donar-los visibilitat.

2.3. Aquests ajuts incorporen la perspectiva de gènere com a estratègia per impulsar l'emprenedoria, l'ocupació i l'accés a càrrecs de decisió de les dones.

2.4. La concessió de les subvencions es realitza en règim de concurrència competitiva, respectant els principis d'objectivitat, igualtat, transparència i publicitat.

—3 Empreses beneficiàries

Poden ser beneficiàries les empreses o empreses emergents que compleixin els requisits següents, els quals es desglossen en requisits per als equips i requisits per a les empreses.

Requisits per a l'equip:

- Hi ha d'haver com a mínim una dona a l'equip fundador (ha de ser una persona física amb participació accionarial en l'empresa i que desenvolupi alguna àrea de responsabilitat a la companyia). Haurà de tenir un mínim d'un 50% de la companyia en accions escripturades. No és necessari que la dona ocupi la posició de CEO, però sí que ha de formar part de l'equip directiu de l'empresa.

- L'equip fundador ha d'estar compromès amb el creixement de l'empresa i dedicar la major part del temps de treball a l'empresa (a la memòria s'hi ha de fer constar les hores dedicades a l'empresa).

El compliment d'aquests requisits s'ha de fer constar a la memòria.

- Requisits per a l'empresa:

- Ser una companyia establerta a Catalunya amb més d'un any i menys de tres de vida des de la seva constitució. Aquest requisit s'ha de complir en el moment de la publicació de la convocatòria i s'ha de fer constar a la memòria.

- Estar constituïda segons alguna de les formes jurídiques següents: societat de responsabilitat limitada, societat anònima, societat laboral o societat cooperativa. Aquesta informació s'ha de fer constar a la memòria.

- Ser una companyia amb potencial de creixement de base tecnològica. Aquest requisit s'ha d'acreditar a la memòria amb un pla de negoci que expliqui el potencial de creixement (clients, mercats, tecnologia, etc.).

—4 Requisits i incompatibilitats de les empreses beneficiàries

4.1 Per obtenir la condició de beneficiàries les empreses sol·licitants han de complir els requisits següents:

  1. Complir les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat i les obligacions davant la Seguretat Social. Aquest compliment s'ha de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de la sol·licitud, prèviament a la resolució d'atorgament i abans de rebre qualsevol pagament.

  2. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de beneficiària previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003).

  3. Complir els requisits establerts als articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 9.1.1998).

  4. No haver estat sancionades, mitjançant resolució ferma, per la comissió d'una infracció greu en matèria d'integració laboral de persones...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR