ORDRE PRE/111/2015, de 29 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

El procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l’edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o aranès es regeix actualment per les bases aprovades per l’Ordre PRE/126/2013, de 17 de juny, modificada per l’Ordre PRE/113/2014, de 9 d’abril. Cal, tanmateix, actualitzar aquest marc normatiu, donada la concurrència de diverses circumstàncies relacionades, d’una banda, amb la gestió mateixa de les subvencions i de l’altra, amb consideracions d’oportunitat relacionades amb l’evolució del sector dels mitjans informatius digitals en llengua catalana o aranesa. Des del punt de vista de la gestió, cal adaptar les bases a les mesures aprovades pel Govern per a la unificació de criteris en relació amb les subvencions atorgades per l’Administració de la Generalitat i pels ens que conformen el seu sector públic, i en particular, el model tipus de bases reguladores aprovat per l’Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol. Aquest últim, tanmateix, només és d’aplicació en la mesura que sigui compatible amb la naturalesa d’aquestes subvencions, que tenen caràcter estructural i no s’atorguen, per tant, en règim de concurrència competitiva.

Des de la perspectiva de l’evolució del sector, s’ha volgut donar impuls a la producció de continguts originals, com a mesura per estimular l’actuació dels professionals dels mitjans informatius digitals en llengua catalana o aranesa i enfortir, en últim extrem, l’espai català de la comunicació. Amb aquesta finalitat, s’han introduït tres modificacions puntuals. La primera, l’exclusió de l’objecte de les subvencions d’aquells mitjans digitals que reprodueixen, principalment, continguts prèviament o simultàniament publicats en altres mitjans digitals. La segona, la modificació de la regla continguda en la base 5 a), en el sentit d’establir un requisit alternatiu a l’exigència de plantilla mínima de personal de tres persones consistent a acreditar unes despeses en concepte d’edició de continguts, que representin com a mínim un 80% respecte del total de despeses subvencionables d’acord amb la base 9.3.a). Per acollir-se a aquesta opció cal que l’import de les referides despeses sigui com a mínim de 15.000 € anuals (IVA i IRPF no inclosos en el cas de factures). Es reforça així la valoració de l’edició de continguts propis dins dels criteris tinguts en compte a l’hora d’atorgar les subvencions. I la tercera, una modificació dels coeficients de “suport a la difusió/audiència” i de “suport a la producció pròpia”. D’aquesta manera es pretén aprofundir en la professionalització de les plantilles amb l’objectiu d’assolir una millor qualitat en la producció als mitjans, i a la vegada, una major racionalització de l’ajut pel que fa a l’impacte del suport a la difusió sobre el total de la subvenció.

D’altra banda, el requisit d’actualització diària dels continguts, fins ara exigit sense excepció a tots els mitjans digitals que concorren a aquesta convocatòria de subvencions, no permet encabir-hi els mitjans de format setmanal (setmanaris o revistes digitals) que, per les seves pròpies característiques, no poden actualitzar els seus continguts diàriament. Per aquest motiu, s’ha estimat convenient modificar les bases per admetre que l’actualització de continguts en aquest tipus de mitjans es faci de manera setmanal.

Per tot això, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Fent ús de les atribucions que em confereix la normativa vigent,

Ordeno:

Article únic

S’aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a mitjans informatius digitals en català o en aranès de titularitat privada, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l’Ordre PRE/126/2013, de 17 de juny, per la qual s’aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a mitjans informatius digitals en català o en aranès de titularitat privada, modificada per l’Ordre PRE/113/2014, de 9 d’abril.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor el dia següent a la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 29 d’abril de 2015

Francesc Homs i Molist

Conseller de la Presidència

Annex

Bases

-1 Objecte

1.1 L’objecte és l’aprovació de les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a mitjans informatius digitals en català o en aranès de titularitat privada, d’acord amb la definició establerta en la base 4.a, per contribuir a la vertebració de l’espai català de comunicació.

1.2 En cap cas no poden optar a aquestes subvencions:

  1. Els mitjans digitals editats o coeditats per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el seu finançament o govern, o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.

  2. Els mitjans digitals corporatius, els butlletins digitals i, en general, totes les que pel seu objectiu o contingut s'adrecen principalment als socis o membres d'un col·lectiu a través d'internet, i les que són d’accés majoritàriament restringit pel seu caràcter corporatiu o d’empresa.

  3. Els mitjans digitals editats per les empreses o entitats que tenen com a activitat principal els serveis d'internet a tercers (connectivitat, allotjament, disseny de webs i d'aplicacions, etc.), conegudes generalment com a ISP (Internet Service Provider), en el desenvolupament d’aquesta activitat.

  4. Els portals i les publicacions digitals de caràcter publicitari, les guies comercials en línia i, en general, totes les publicacions digitals amb finalitat o contingut principalment publicitari.

  5. Els suplements de publicacions digitals i les publicacions que es difonguin de manera condicionada a una altra publicació digital així com qualsevol lloc web que depengui d’un altre mitjà digital encara que disposi de capçalera pròpia.

  6. Els mitjans digitals editats per persones físiques sota la forma de diaris personals electrònics, també coneguts com a blogs digitals (blog, openblog, audioblog i altres).

  7. Els mitjans digitals que reprodueixen, principalment, continguts prèviament o simultàniament publicats en suport paper o en altres mitjans digitals, o difosos per ràdio o televisió.

    -2 Persones destinatàries

    Poden optar a aquestes subvencions:

  8. Les persones físiques i jurídiques, que tenen com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de mitjans informatius digitals.

  9. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobin en la situació que motiva la concessió d’aquestes subvencions, sense perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    La realització de l´activitat ha de quedar acreditada d’acord amb el que estableixen les bases 5.b), 5.c) i 5 d).

    -3 Incompatibilitats

    3.1 Aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres ajuts per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

    3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

    -4 Definicions

    Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s’estableixen les definicions següents:

  10. Mitjà informatiu digital: S’entén per mitjà informatiu digital el que s’adreça al públic on-line, editat a títol professional per una persona física o jurídica que exerceix el control editorial del seu contingut amb la intenció de produir i posar a l’abast del públic a través d’internet un contingut original, d’interès general, composat d’informacions essencialment escrites i/o audiovisuals relacionades amb l’actualitat que s’han tractat periodísticament, i que no constitueix una eina de promoció ni se’n deriva una activitat comercial.

  11. Revista digital: Publicació informativa digital editada específicament per a ser consultada via web o mitjançant tauletes i/o telèfons intel·ligents ( smartphones ) prèvia descàrrega. Amb format i característiques diferents del web informatiu, i on cada número manté una periodicitat fixa i nombre de pàgines semblants a cada tirada.

  12. Web informatiu: Mitjà informatiu digital consultable a través d’un lloc web, amb un contingut diàriament actualitzat.

  13. Setmanari digital: Mitjà informatiu digital consultable a través d’un lloc web, amb un contingut setmanalment actualitzat.

  14. Contingut de redacció periodística: el contingut en què intervé la redacció i que respon a la responsabilitat i la direcció d’un periodista, és a dir, els gèneres informatius i interpretatius que realitzen els redactors o els col·laboradors del mitjà de comunicació seguint els criteris deontològics de la professió periodística. A aquests efectes, no es consideren com a contingut de redacció periodística els treballs d’investigació o comunicació científica, ni els continguts de caràcter literari o artístic.

  15. Contingut de redacció no periodística: tots els continguts d’un mitjà de comunicació que no tinguin caràcter de redacció periodística, com són la publicitat convencional, els publireportatges, els enllaços a altres llocs web, les cartelleres de ràdio i televisió, les agendes o els avisos que són una simple transcripció de les dades ofertes per les fonts d’informació.

  16. Contingut de producció pròpia: contingut elaborat directament per l’equip de redacció de la persona o empresa sol·licitant degudament signat.

  17. Difusió/audiència d’un mitjà digital: xifra total de pàgines, visites i usuaris únics que registra un mitjà electrònic de comunicació per a un període...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR