ORDRE PRE/118/2018, de 16 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Els mitjans d'aquest sector s'han d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu de forma expressa l'establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits en llengua catalana o occitana/aranesa. Aquestes subvencions contribueixen a protegir les iniciatives d'aquest sector i a garantir el dret a la informació en català de tota la ciutadania.

Dins d'aquest marc general, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès en compliment del mandat establert pels articles 7 i 27 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i l'article 20 de la Llei 35/2010, de l'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran. Aquestes subvencions es regeixen actualment per les bases reguladores aprovades per l'Ordre PRE/77/2017, de 26 d'abril, si bé és necessari introduir-hi diverses actualitzacions com a conseqüència de la constant evolució del sector.

En aquest sentit, convé destacar que s'ha evidenciat que cada cop hi ha més empreses de comunicació que gestionen productes en diversos formats, deixant enrere la realitat monoproducte que es coneixia a principis dels anys dos mil. Aquesta realitat ha estat debatuda amb el sector per tal d'actualitzar i posar al dia el marc i l'abast d'aquests ajuts públics: avui, i encara més en el futur immediat, els diaris i publicacions periòdiques s'expressen des de diverses plataformes, i encara, dins d'aquestes, en diferents formats, tempos, destinataris i direccions. A partir d'aquestes constatacions, consensuades amb el sector i amb l'acadèmia, s'ha convingut que, a mitjà termini, serà necessari entomar aquest canvi de paradigma en la definició i gestió de les convocatòries de subvenció als mitjans, que forçosament haurà de tendir al reconeixement de la progressiva confluència de formats. Aviat es parlarà, en la línia que els ajuts a la premsa a Europa ens assenyala, d'ajuts als editors per la seva feina de producció de continguts en català o aranès, sigui quin sigui el seu format, i tenint sempre present la idiosincràsia de l'espai català de comunicació. En una fase que és d'obligada transició es contemplen, en aquestes bases, diversos estímuls que permetin a les empreses els reajustaments necessaris, sempre amb especial cura pel que fa les circumstàncies empresarials, professionals i laborals de les empreses editores catalanes, per tal d'abordar aquesta confluència. Les novetats introduïdes amb aquesta finalitat han incidit sobre els aspectes següents:

En primer lloc, s'ha continuat aprofundint en el suport a la professionalització dels mitjans digitals i, en aquest sentit, s'han introduït diverses modificacions a les bases. Es poden esmentar l'augment de l'import que correspon a la categoria de redactor/a, l'establiment com a computable de la categoria de gestor/a de xarxes o community manager , el reconeixement (per primera vegada) del personal professional col·laborador en la producció de continguts i l'aixopluc a les figures laborals dels cooperativistes. Correlativament, i amb l'objecte de donar més pes a la professionalització dins el càlcul total de l'import de les subvencions, s'ha mantingut la tònica iniciada els darrers anys de reduir el pes relatiu del concepte de difusió (nombre d'usuaris únics), mitjançant la disminució de l'índex numèric utilitzat en el càlcul d'aquest apartat.

En un altre sentit, s'ha volgut reforçar l'aposta pels mitjans locals, amb l'augment de l'import en concepte de suport bàsic en aquesta categoria.

Amb aquestes bases també es vol continuar reforçant el compromís del Govern amb el Codi deontològic de la professió periodística, atenent així una de les conclusions del VI Congrés de Periodistes de Catalunya, que tingué lloc a Barcelona el mes de novembre de 2016. En aquest sentit, en un moment crucial de la proliferació de les xarxes socials, la ràpida expansió de les notícies falses o fake news i de conceptes com el de la postveritat, es fa més necessària que mai la col·laboració entre els mitjans públics i privats, les autoritats reguladores i el Govern, col·laboració que és urgent definir i executar. Així mateix el Govern vol donar compliment al que estipula la Moció 141/XI del Parlament de Catalunya, aprovada el 29 de juny de 2017, sobre les subvencions públiques als mitjans de comunicació privats, especialment en matèria de transparència, igualtat efectiva de dones i homes, drets laborals i professionals i de col·laboració de la Generalitat en la viabilitat del mitjà.

finitiva, es pretén fer un pas més cap a un model de convocatòria que tingui present la confluència dels mitjans, que tendeixi a la simplificació conceptual i administrativa i que garanteixi la total transparència dels ajuts. És mandat del Govern contribuir a un periodisme rigorós i de qualitat, que garanteixi i encoratgi la llibertat d'expressió i el pluralisme, que actuï alhora per la viabilitat dels mitjans i contra la precarietat laboral, i que dignifiqui l'ofici periodístic en totes les seves vessants.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre PRE/77/2017, de 26 d'abril per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 16 de juliol de 2018

Elsa Artadi i Vila

Consellera de la Presidència

Annex

Bases

-1 Objecte

1.1 Aquestes bases tenen per objecte regular el procediment per a la concessió de subvencions estructurals a mitjans informatius digitals en català o en aranès de titularitat privada, d'acord amb la definició establerta en la base 4.a, per tal de contribuir a la vertebració de l'espai català de comunicació.

1.2 En cap cas no poden optar a aquestes subvencions:

  1. Els mitjans digitals editats o coeditats per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el seu finançament o govern, o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.

  2. Els mitjans digitals corporatius, els butlletins digitals i, en general, tots els que pel seu objectiu o contingut s'adrecen principalment a les persones sòcies o membres d'un col·lectiu a través d'internet, i els que són d'accés majoritàriament restringit pel seu caràcter corporatiu o d'empresa.

  3. Els mitjans digitals editats per les empreses o entitats que tenen com a activitat principal els serveis d'internet a tercers (connectivitat, allotjament, disseny de webs i d'aplicacions, etc.), conegudes generalment com a ISP (Internet Service Provider), en el desenvolupament d'aquesta activitat.

  4. Els portals i les publicacions digitals de caràcter publicitari, les guies comercials en línia i, en general, totes les publicacions digitals amb finalitat o contingut principalment publicitari.

  5. Els suplements de publicacions digitals i les publicacions que es difonguin de manera condicionada a una altra publicació digital així com qualsevol lloc web que depengui d'un altre mitjà digital encara que disposi de capçalera pròpia.

  6. Els mitjans digitals editats per persones físiques sota la forma de diaris personals electrònics, també coneguts com a blogs digitals (blog, openblog, audioblog i altres).

  7. Els mitjans digitals que reprodueixen, principalment, continguts prèviament o simultàniament publicats en suport paper o en altres mitjans digitals, o difosos per ràdio o televisió.

  8. Els mitjans digitals que constitueixin una eina de promoció o aquells dels quals se'n derivi una activitat comercial altra que l'estrictament associada a l'exercici periodístic.

    -2 Persones destinatàries

    Poden optar a aquestes subvencions:

  9. Les persones físiques i jurídiques, que tenen com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de mitjans informatius digitals.

  10. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobin en la situació que motiva la concessió d'aquestes subvencions, sense perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    La realització de l´activitat ha de quedar acreditada d'acord amb el que estableixen les bases 5.b), 5.c) i 5.d).

    -3 Incompatibilitats

    3.1 Aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

    3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts o subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

    -4 Definicions

    Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

  11. Mitjà informatiu digital: S'entén per mitjà informatiu digital, aquell mitjà editat en línia a títol...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR