ORDRE PRE/119/2018, de 16 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Aquest sector s'ha d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu de forma expressa l'establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits en llengua catalana o occitana/aranesa. Aquestes subvencions contribueixen a protegir les iniciatives d'aquest sector, per tal que no es vegin perjudicades per les forces del mercat, i a garantir el dret a la informació de tota la ciutadania i la consolidació de la identitat nacional del país.

Dins d'aquest marc general, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions en suport de paper en català o en aranès en compliment del mandat establert pels articles 7 i 27 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i l'article 20 de la Llei 35/2010, de l'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran. Aquestes subvencions es regeixen actualment per les bases reguladores aprovades per l'Ordre PRE/76/2017, de 26 d'abril, si bé és necessari introduir-hi diverses actualitzacions com a conseqüència de la constant evolució del sector.

En aquest sentit, convé destacar que cada cop hi ha més empreses de comunicació que gestionen productes en diversos formats, deixant enrere la realitat monoproducte que es coneixia a principis dels anys dos mil. Aquesta realitat ha estat debatuda amb el sector per tal d'actualitzar i posar al dia el marc i l'abast d'aquests ajuts públics: avui, i encara més en el futur immediat, els diaris i publicacions periòdiques s'expressen des de diverses plataformes, i encara, dins d'aquestes, en diferents formats, tempos, destinataris i direccions. A partir d'aquesta constatació, consensuada amb el sector i amb l'acadèmia, s'ha convingut que, a mitjà termini, serà necessari entomar aquest canvi de paradigma en la definició i gestió de les convocatòries de subvenció als mitjans, que forçosament haurà de tendir a la progressiva confluència conceptual. Aviat es parlarà, en la línia que els ajuts a la premsa a Europa ens assenyala, d'ajuts als editors per la seva feina de producció de continguts en català o aranès, sigui quin sigui el seu format, i tenint sempre present la idiosincràsia de l'espai català de comunicació. En una fase que és d'obligada transició es contemplen, en aquestes bases, diversos estímuls que permetin a les empreses els reajustaments necessaris, sempre amb especial cura pel que fa a les circumstàncies empresarials, professionals i laborals de les empreses editores catalanes, per tal d'abordar aquesta confluència. Les novetats introduïdes amb aquesta finalitat han incidit sobre els aspectes següents.

En primer lloc, a les modificacions de les bases ja abordades en la convocatòria del 2017, s'incorporen ara noves formes d'ajut, aixoplugant explícitament la figura laboral dels cooperativistes i de col·laboradors professionals sota determinades condicions, incrementant el nombre de treballadors contractats i obrint la possibilitat de primar categories laborals més enllà de la de redactor/a. D'aquesta manera, es confirma la voluntat del Govern de continuar impulsant la professionalització de la premsa escrita en suport paper, amb especial atenció a la joventut i a les noves fornades de periodistes, seguint així la política que ja es porta fent des de fa anys amb la resta de mitjans.

Altres canvis han afectat el càlcul dels imports de les subvencions en relació amb la valoració dels aspectes de cohesió territorial i de contingut redaccional mínim. Pel que fa al primer d'aquests aspectes, s'ha volgut valorar l'esforç de cohesió territorial que fan les revistes de pagament d'abast local i per això s'ha incrementat a 400 euros l'import fix per número editat i d'altra banda, responent a una demanda del sector, s'han modificat en funció de la seva periodicitat i a l'alça, els coeficients per exemplar distribuïble corresponents a les publicacions gratuïtes que auditen les dades de difusió amb l'objecte d'adaptar-los a la situació creada per la davallada de la difusió. Pel que fa al contingut de redacció periodística mínim, per tal de potenciar els continguts redaccionals, puja del 40% al 45% tot i que també s'afegeix l'opció d'acreditar un mínim de 65.000 caràcters sense espais de contingut redaccional.

Així mateix, s'ha modificat el requisit exigit a les empreses periodístiques d'acreditar un tant per cent de despeses d'edició de continguts mínimes, requisit alternatiu a l'exigència d'acreditar una plantilla mínima de personal de tres treballadors/ores, i que, coneixedors dels elevats costos de la d'impressió en el conjunt de la despesa total, baixa de 50% a 40%.

Amb aquestes bases es vol continuar reforçant el compromís del Govern amb el Codi deontològic de la professió periodística, atenent així una de les conclusions del VI Congrés de Periodistes de Catalunya, que tingué lloc a Barcelona el mes de novembre de 2016. En aquest sentit, en un moment crucial en la proliferació de les xarxes socials, la ràpida expansió de les notícies falses o fake news i de conceptes com el de la postveritat, es fa més necessària que mai la col·laboració entre els mitjans públics i privats, les autoritats reguladores i el Govern, col·laboració que és urgent definir i executar, entre d'altres raons perquè cal aprofundir en l'educació en el consum de premsa i audiovisual. Així mateix el Govern vol donar compliment al que estipula la Moció 141/XI del Parlament de Catalunya, aprovada el 29 de juny de 2017, sobre les subvencions públiques als mitjans de comunicació privats, especialment en matèria de transparència, igualtat efectiva de dones i homes, drets laborals i professionals i de col·laboració de la Generalitat en la viabilitat del mitjà.

En definitiva, es pretén fer un pas més cap a un model de convocatòria que tingui present la confluència dels mitjans, que tendeixi a la simplificació conceptual i administrativa i que garanteixi la total transparència dels ajuts. És mandat del Govern contribuir a un periodisme rigorós i de qualitat, que garanteixi i encoratgi la llibertat d'expressió i el pluralisme, que actuï alhora per la viabilitat dels mitjans i contra la precarietat laboral, i que dignifiqui l'ofici periodístic en totes les seves vessants.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre PRE/76/2017, de 26 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 16 de juliol de 2018

Elsa Artadi i Vila

Consellera de la Presidència

Annex

Bases

  1. Objecte

    1.1 L'objecte és l'aprovació de les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a empreses periodístiques i entitats sense ànim de lucre per a l'edició de publicacions periòdiques amb contingut de redacció periodística en català o aranès, que es posen a disposició del públic en suport de paper i estan realitzades amb mitjans d'impremta, o bé per a l'edició en català o aranès de publicacions periòdiques en altres llengües.

    1.2 No es consideren inclosos en les subvencions que són objecte d'aquestes bases els supòsits següents:

    1. Les publicacions editades o coeditades per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el seu finançament o govern o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.

    2. Els butlletins i les publicacions corporatives.

    3. Els reclams publicitaris i les guies comercials.

    4. Els suplements de publicacions.

    5. Les publicacions que es comercialitzen de forma encartada o de manera condicionada a l'adquisició d'una altra.

    6. Les publicacions que consisteixen essencialment en la reproducció o adaptació de treballs, articles d'actualitat o continguts de redacció no periodística originalment publicats en altres mitjans escrits que hagin concorregut a la mateixa convocatòria.

  2. Persones destinatàries

    Poden optar a aquestes subvencions:

    1. Les empreses periodístiques, d'acord amb la definició que preveu la base 4.1.a)

    2. Les entitats sense ànim de lucre que tenen com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de publicacions periòdiques.

    3. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobin en la situació que motiva la concessió d'aquestes subvencions, sense perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    La realització de l'activitat ha de quedar acreditada d'acord amb el que estableixen les bases 5.b) i 6.1.h).

  3. Incompatibilitats

    3.1 Aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

    3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts o subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR