ORDRE PRE/180/2020, de 20 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores del Premi Coeduquem a les Escoles – Lorena Pérez Garcia.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Aquests darrers anys s'han aprovat una sèrie de lleis, plans i programes des de les administracions públiques que promouen, de manera explícita, mesures per aconseguir la igualtat efectiva de dones i homes i l'erradicació de la violència de masclista en tots els àmbits de la societat i, en especial, en l'àmbit educatiu. Suposen un avenç legislatiu i estratègic que concreta mesures per corregir disfuncions i per fer efectiu el principi d'igualtat i l'eliminació de tot tipus de discriminació. Aquest marc determina la transversalitat del principi d'igualtat entre dones i homes i estableix l'educació per a aquesta igualtat com una de les finalitats del sistema educatiu i l'eliminació dels obstacles que la dificulten com un principi de qualitat.

Així, la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, proclama l'educació com un dret de totes les persones i un factor de cohesió social. Per fer efectiu aquest dret, la llei recull entre els principis rectors del sistema educatiu la coeducació i el foment de la igualtat real i efectiva entre dones i homes. També, la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, estableix l'obligació de l'Administració educativa d'incorporar la coeducació a tots els nivells i modalitats del sistema educatiu, a l'efecte d'afavorir el desenvolupament de les persones al marge dels estereotips i rols en funció del sexe.

La coeducació és una eina bàsica per construir un nou model de ciutadania que ha de fer possible la participació i el desenvolupament de totes les persones. La coeducació comporta la promoció d'una educació que potencia la igualtat real d'oportunitats i l'eliminació de tota mena de discriminació per raó de sexe, així com la integració de forma explícita i amb continguts d'aprenentatge de la perspectiva de gènere.

Coeducar significa superar les relacions de poder que supediten un sexe a l'altre, incorporar en igualtat de condicions les realitats i la història de les dones i dels homes per poder actuar en igualtat, i reconèixer alhora les diferències pròpies de cada gènere. Així, el model d'escola coeducativa pretén superar el sexisme i l'androcentrisme adoptant els mecanismes que es creguin més oportuns per avançar cap a un enfocament equitatiu dels continguts, dels mètodes, del llenguatge, de les relacions, de l'organització i de tota la dinàmica generada en la pràctica educativa.

Amb aquesta Ordre que crea el Premi Coeduquem a les Escoles – Lorena Pérez Garcia, el Departament de la Presidència vol reconèixer la tasca dels centres educatius que dissenyen intervencions sobre coeducació i sensibilitzen en les etapes infantil, primària i secundària per tal que infants i joves prenguin consciència dels elements que generen desigualtats per raó de gènere i, per tant, esdevinguin agents de transformació.

L'Institut Català de les Dones és l'organisme garant del compliment de la Llei d'igualtat efectiva de dones i homes, i al qual correspon dissenyar, coordinar i impulsar l'elaboració del Pla estratègic de polítiques d'igualtat de gènere del Govern de la Generalitat, i també fer-ne el seguiment i l'avaluació.

En aquest sentit, el Pla estratègic de polítiques d'igualtat de gènere 2019-2022, inclou diferents mesures en matèria de coeducació i, en concret, l'actuació de creació del Premi amb l'Institut Català de les Dones com a responsable en col·laboració amb el Departament d'Educació.

D'acord amb el Decret 1/2018, de 19 de maig, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, el Departament de la Presidència, mitjançant l'Institut Català de les Dones, en el marc de les competències pel que fa a l'impuls de les polítiques de dones i d'igualtat de gènere, i en col·laboració amb el Departament d'Educació, crea i estableix les bases reguladores del Premi, amb l'objectiu de reconèixer els centres docents que treballen i impulsen la coeducació.

En la present regulació és aplicable el que disposen el capítol IX del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, en relació amb el règim jurídic de les subvencions i les transferències de la Generalitat de Catalunya; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en exercici de les facultats que m'atribueix l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores del Premi Coeduquem a les Escoles – Lorena Pérez Garcia, que consten en l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 20 d'octubre de 2020

Meritxell Budó Pla

Consellera de la Presidència

Annex

Bases reguladores del Premi Coeduquem a les Escoles – Lorena Pérez Garcia.

  1. Objecte

    1.1 L'objecte d'aquestes bases és crear i regular els aspectes generals i específics del Premi Coeduquem a les Escoles – Lorena Pérez Garcia.

    1.2 El Premi regulat en aquest annex consisteix a premiar l'impuls i l'aplicació de bones pràctiques coeducatives i de transmissió dels valors i models d'igualtat de gènere, d'inclusió i d'igualtat d'oportunitats de totes les persones en les escoles d'educació infantil, d'educació primària i d'educació secundària obligatòria de Catalunya. Esdevé d'importància estratègica que l'Administració educativa, com a principal agent socialitzador i potencial motor de canvi de les estructures patriarcals, impulsi en els centres educatius l'assoliment de la igualtat efectiva de dones i homes i l'erradicació de les violències masclistes en la nostra societat.

  2. Destinataris

    Els destinataris del Premi Coeduquem a les Escoles – Lorena Pérez Garcia són els centres educatius d'educació infantil, de primària i de secundària ubicats en territori català.

  3. Requisits, condicions i incompatibilitats

    3.1 Per poder optar al Premi, els centres educatius sol·licitants han de complir els requisits i les condicions generals establertes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també els següents:

    1. Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres subvencions públiques o privades per a la mateixa activitat. En cas que sigui així, fer constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

    2. En el cas que la realització de l'activitat objecte del Premi utilitzi qualsevol element susceptible de generar drets d'autoria, complir la normativa sobre propietat intel·lectual.

    3. No haver estat sancionats per resolució administrativa ferma o condemnats per sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

    4. En el cas de centres educatius amb 50 o més treballadors, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla del centre prevista a l'article 42.1 del text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

    5. En el cas de centres educatius amb plantilla igual o superior a 25 persones, disposar dels mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-hi als seus centres de treball, d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

    6. En el cas de centres educatius que disposin de les característiques establertes a l'article 36 de la Llei 17/2015, de 21 de juliol...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR