ORDRE PRE/210/2019, de 28 de novembre, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions a projectes que fomentin i consolidin l'espai català de comunicació per a empreses periodístiques privades editores de premsa digital.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Els mitjans d'aquest sector s'han d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres llengües amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu expressament l'adopció de mesures de foment, i més concretament, la convocatòria de subvencions per als mitjans de comunicació en llengua catalana i aranesa, dins del marc de l'article 50 de l'Estatut d'autonomia, que obliga els poders públics de Catalunya a protegir el català i l'aranès en tots els àmbits i fomentar-ne l'ús, la difusió i el coneixement. Aquestes mesures estan previstes en l'article 27.3 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i l'article 20 de la Llei 35/2010, de l'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran.

La política de foment dels mitjans de comunicació en llengua catalana i aranesa, que es vehicula a través del Departament de la Presidència, competent en matèria de relacions amb els mitjans de comunicació, es duu a terme, bàsicament, a través de subvencions estructurals, complementades per unes línies de subvencions a projectes que fomentin i consolidin l'espai català de comunicació. Entre aquestes línies s'inclouen, entre d'altres, les subvencions a projectes d'empreses periodístiques privades editores de premsa digital, regulades actualment per les bases aprovades per l'Ordre CMC/205/2008, de 25 d'abril, modificada per l'Ordre PRE/179/2012, de 25 de juny. En els darrers anys, s'havia suspès la convocatòria d'aquestes subvencions, com a conseqüència de la crisi econòmica, però les circumstàncies més amunt exposades n'aconsellen la reactivació i actualització. Això implica la necessitat d'aprovar unes noves bases, amb l'objecte d'actualitzar els requisits establerts per a l'atorgament de les subvencions i adaptar el procediment de concessió al marc general vigent en l'actualitat.

Més enllà d'aquesta adequació al marc normatiu, l'actualització de les bases ha de tenir present la transformació que experimenten de forma constant els mitjans de comunicació digitals, més tenint en compte que la darrera actualització tingué lloc l'any 2012. Des de l'aparença física dels mitjans en el medi digital a la creació de maneres noves de crear i oferir continguts, aquests canvis han dibuixat un panorama nou. Per això mateix, cal adaptar a aquesta realitat canviant la regulació de les subvencions adreçades a aquests mitjans, més i quan la darrera modificació de les bases tingué lloc l'any 2012. En particular, s'ha dut a terme una ampliació de l'objecte de les bases, amb la inclusió de nous supòsits, i s'ha incorporat l'aposta per l'enfortiment del procés de professionalització de les empreses de mitjans digitals.

L'aprovació d'aquestes bases confirma, d'altra banda, el compromís del Govern amb el Codi deontològic de la professió periodística, atenent així una de les conclusions del VI Congrés de Periodistes de Catalunya, que tingué lloc a Barcelona el mes de novembre de 2016, i també amb allò que estipula la Moció 141/XI del Parlament de Catalunya, aprovada el 29 de juny de 2017, sobre les subvencions públiques als mitjans de comunicació privats, especialment en matèria de transparència, igualtat efectiva de dones i homes, drets laborals i professionals i de col·laboració de la Generalitat en la viabilitat del mitjà.

De conformitat amb el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, la Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista, i l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, modificat per l'Acord GOV/85/2016.

Per tot l'exposat, i en ús de les atribucions que em confereix la normativa vigent, i, en concret, l'article 92.3 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002,de 24 de desembre,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores per al concurs públic de concessió de subvencions a projectes que fomentin i consolidin l'espai català de comunicació per a empreses periodístiques privades editores de premsa digital, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre CMC/151/2007, de 10 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores per al concurs públic de concessió de subvencions a projectes que fomentin i consolidin l'espai català de comunicació presentats per empreses periodístiques i empreses periodístiques editores de premsa digital (DOGC núm. 4887, de 21.5.2007; correcció d'errada al DOGC núm. 4892, de 28.5.2007); l'article 4 de l'Ordre CMC/540/2010, de 12 de novembre, per la qual es modifiquen bases de subvencions en els àmbits de la cultura i els mitjans de comunicació per ampliar el termini de presentació de justificants (DOGC núm. 5762, de 24.11.2010); i l'Ordre PRE/179/2012, de 25 de juny, per la qual es modifiquen les bases reguladores de les subvencions per a projectes en l'àmbit dels mitjans de comunicació (DOGC núm. 6159, de 28.6.2012).

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 28 de novembre de 2019

Meritxell Budó Pla

Consellera de la Presidència

Annex

Bases

—1 Objecte

1.1 L'objecte d'aquestes bases és la concessió de subvencions a empreses periodístiques privades editores de premsa digital per a la realització de projectes que fomentin i consolidin l'espai català de comunicació, que s'executin durant l'any de la convocatòria i que siguin susceptibles de ser inclosos en algun dels supòsits següents:

  1. Edició de noves publicacions digitals en català o aranès.

  2. Projectes per a l'edició en llengua catalana d'un mitjà digital ja existent.

  3. Projectes que impliquin l'enfortiment del procés de professionalització de l'estructura empresarial: noves contractacions, millores de contractes, ampliació i creació de nous departaments.

  4. Projectes de formació dels professionals. Les persones beneficiàries d'aquests projectes poden ser treballadors i treballadores amb contracte laboral de qualsevol dels àmbits del mitjà: àrea d'elaboració de continguts, tècnica i de producció i de gestió comercial.

  5. Projectes que impliquin una innovació o millora substancial en l'aplicació o en l'ús de les noves tecnologies: programes informàtics nous, ordinadors, renovacions del web, creació d'app relacionades amb la publicació, creació o renovació de platós...

  6. Projectes que impliquin la creació de continguts exclusius per a subscriptors de la publicació.

  7. Projectes de creació de suplements temàtics de la publicació.

  8. Projectes per a activitats externes vinculades a l'espai de comunicació: ponències, taules rodones, col·loquis...

    1.2 En cap cas no podran optar a aquestes subvencions els projectes d'empreses editores de publicacions que incorrin almenys en algun dels supòsits següents:

  9. Les publicacions digitals editades o coeditades per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el seu finançament o govern, o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.

  10. Les publicacions digitals corporatives, els butlletins digitals i, en general, totes les que pel seu objectiu o contingut s'adrecen principalment als socis o membres d'un col·lectiu a través d'Internet, i les que són d'accés majoritàriament restringit pel seu caràcter corporatiu o d'empresa.

  11. Les publicacions digitals editades per les empreses o entitats que tenen com a activitat principal els serveis d'Internet a tercers (connectivitat, allotjament, disseny de webs i d'aplicacions, etc.), conegudes generalment com a ISP (Internet Service Provider).

  12. Els portals i les publicacions digitals de caràcter publicitari o les guies comercials en línia i, en general, totes les publicacions digitals amb finalitat o contingut principalment publicitaris.

  13. Els suplements de publicacions digitals i les publicacions que es difonguin de manera condicionada a una altra publicació digital.

  14. Les publicacions digitals editades per persones físiques sota la forma de diaris personals electrònics, també coneguts com a blogs digitals (blog, openblog, audioblog i altres).

  15. Les publicacions digitals que reprodueixen, principalment, el contingut d'una publicació prèviament existent en suport paper.

    —2 Persones destinatàries

    2.1 Poden optar a les subvencions regulades en aquestes bases:

  16. Les empreses periodístiques, d'acord amb la definició de la base 4.1.

  17. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, desenvolupin la seva activitat amb ànim lucratiu i es trobin en la situació que motiva la concessió d'aquestes subvencions, sens perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    2.2 Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat jurídica, s'han de fer constar expressament, tant en formalitzar la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de la subvenció que ha d'aplicar cadascun, els quals també tenen consideració de persones beneficiàries. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 100.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i l'article 65...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR