ORDRE PRE/76/2017, de 26 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Aquest sector s'ha d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu de forma expressa l'establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits en llengua catalana o occitana/aranesa. Aquestes subvencions contribueixen a protegir les iniciatives d'aquest sector, per tal que no es vegin perjudicades per les forces del mercat, i a garantir el dret a la informació de tota la ciutadania i la consolidació de la identitat nacional del país.

Dins d'aquest marc general, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions en suport de paper en català o en aranès en compliment del mandat establert pels articles 7 i 27 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i l'article 20 de la Llei 35/2010, de l'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran. Aquestes subvencions es regeixen actualment per les bases reguladores aprovades per l'Ordre PRE/26/2016, de 17 de febrer, si bé diverses circumstàncies fan necessari introduir una revisió en profunditat.

En primer lloc, l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, incideix en la seva tramitació, com a conseqüència de la generalització de la tramitació electrònica, amb caràcter obligatori, en aquells procediments que tinguin per destinataris els col·lectius previstos al seu article 14, com també de la impossibilitat, com a regla general, d'exigir a les persones interessades la presentació de documents originals, derivada de l'article 28.3 de la mateixa Llei. Així mateix, cal introduir en les noves bases reguladores l'obligació d'adherir-se al codi ètic que figura com a annex de l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, en el qual s'estableixen els principis ètics i les regles de conducta als quals les persones beneficiàries de subvencions o ajuts han d'adequar la seva activitat, i els efectes d'un eventual incompliment d'aquests principis.

Altres modificacions han vingut imposades per la realitat canviant del sector. En aquest sentit, s'ha volgut, en primer lloc, concretar l'àmbit subjectiu de les subvencions en aquelles publicacions que de forma majoritària es distribueixin a Catalunya. Això s'ha fet buscant l'equilibri entre el principi d'eficàcia territorial de les competències de la Generalitat, establert per l'article 115 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i el mandat de l'article 18 de la Llei estatal 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, que prohibeix introduir requisits discriminatoris per a l'obtenció d'avantatges econòmics, basats directament o indirectament en el lloc de residència o establiment de l'editor, i ha quedat reflectit en un requisit de distribució mínima en el territori de Catalunya, fixat en el 25% del tiratge respectiu, per a aquells sol·licitants que tinguin la seu fora de Catalunya.

D'altra banda, és voluntat del Govern impulsar la professionalització de la premsa escrita en suport paper, continuant així la política que ja es porta fent des de fa anys amb la resta de mitjans. Amb aquesta finalitat, s'ha afegit una nova categoria en la determinació de l'import de la subvenció, el concepte de professionalització, referit a la dotació d'una plantilla mínima dedicada a la redacció periodística. I pel que fa a l'apartat d'edició i difusió, s'han introduït dues novetats, la primera, l'aproximació de l'import per número editat entre les publicacions locals de pagament editades per empreses i les gratuïtes, i la creació dins d'aquestes últimes, de dues modalitats, revistes gratuïtes d'abast nacional i revistes gratuïtes d'abast local. La primera respon a una reivindicació del sector i la segona, a l'aparició en el mercat de les revistes gratuïtes d'abast nacional. Finalment, amb aquestes bases es vol reforçar el compromís del Govern amb el Codi deontològic de la professió periodística, atenent així una de les conclusions del VI Congrés de Periodistes de Catalunya, que tingué lloc a Barcelona el proppassat dia 11 de novembre de 2016.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre PRE/26/2016, de 17 de febrer per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 26 d'abril de 2017

Neus Munté i Fernàndez

Consellera de la Presidència

Annex

Bases generals

  1. Objecte

    1.1 L'objecte és l'aprovació de les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a empreses periodístiques i entitats sense ànim de lucre per a l'edició de publicacions periòdiques amb contingut de redacció periodística en català o aranès, que es posen a disposició del públic en suport de paper i estan realitzades amb mitjans d'impremta, o bé per a l'edició en català o aranès de publicacions periòdiques en altres llengües.

    1.2 No es consideren inclosos en les subvencions que són objecte d'aquestes bases els supòsits següents:

    1. Les publicacions editades o coeditades per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el seu finançament o govern o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.

    2. Els butlletins i les publicacions corporatives.

    3. Els reclams publicitaris i les guies comercials.

    4. Els suplements de publicacions.

    5. Les publicacions que es comercialitzen de forma encartada o de manera condicionada a l'adquisició d'una altra.

    6. Les publicacions que consisteixen essencialment en la reproducció o adaptació de treballs, articles d'actualitat o continguts de redacció no periodística originalment publicats en altres mitjans escrits que hagin concorregut a la mateixa convocatòria.

  2. Persones destinatàries

    Poden optar a aquestes subvencions:

    1. Les empreses periodístiques, d'acord amb la definició que preveu la base 4.1.a).

    2. Les entitats sense ànim de lucre que tenen com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de publicacions periòdiques.

    3. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobin en la situació que motiva la concessió d'aquestes subvencions, sense perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    La realització de l'activitat ha de quedar acreditada d'acord amb el que estableixen les bases 5.b) i 6.1.h).

  3. Incompatibilitats

    3.1 Aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

    3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts o subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

  4. Definicions

    4.1 Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

    1. Empresa periodística: societat mercantil o empresari/ària persona física que té com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de publicacions periòdiques, segons es desprèn de l'objecte social, en el cas de les societats mercantils, o bé de l'alta en l'epígraf corresponent de l'impost d'activitats econòmiques si es tracta d'empresaris/àries persones físiques.

    2. Publicació periòdica: la que s'edita un mínim de dues vegades l'any en suport de paper i utilitzant mitjans d'impremta, sota un mateix títol i en sèrie contínua, amb numeració correlativa i data de publicació, que apareix amb propòsit de durada indefinida i inclou el peu d'impremta amb les dades que estableix la legislació vigent.

    3. Publicació d'abast nacional: la que es difon com a mínim a tot el territori de Catalunya.

    4. Publicació d'abast local: la que es difon a una part del territori de Catalunya.

    5. Edició territorial: cadascuna de les edicions d'una mateixa publicació d'abast nacional o local que es difonen en un àmbit territorial determinat, inferior al de la publicació en el seu conjunt, i que ofereixen una informació específicament dirigida a l'àmbit al qual s'adrecen. A aquests efectes, es considera edició territorial la que presenta variacions superiors al 25% del contingut de redacció respecte d'altres edicions de la mateixa publicació.

    6. Publicació corporativa: la que pel seu objectiu o contingut s'adreça principalment a membres d'una empresa, d'una entitat determinada, o d'un grup o federació d'entitats.

    7. Butlletí: publicació que centra el seu contingut en la comunicació interna dels membres d'una entitat determinada.

    8. Publicació de pagament: la que es posa a disposició del públic contra pagament específic per adquirir-la, per canals comercials de distribució (subscripció o punts de venda al públic).

    9. ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR