ORDRE PRE/78/2017, de 26 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de ràdio en català o en aranès, de titularitat privada.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Aquest sector s'ha d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu de forma expressa l'establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits en llengua catalana o occitana/aranesa. Aquestes subvencions contribueixen a protegir les iniciatives d'aquest sector, per tal que no es vegin perjudicades per les forces del mercat, i a garantir el dret a la informació de tots els ciutadans i la consolidació de la identitat nacional del país.

En aquest context, la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya, atribueix al Govern de forma expressa, a l'article 111.2.g), la competència per a establir i aplicar mesures de foment, protecció i promoció del sector audiovisual de Catalunya. En desplegament d'aquesta previsió, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals destinada a les emissores de ràdio en català o aranès, de titularitat privada. Aquestes subvencions es regeixen actualment per les bases reguladores aprovades per l'Ordre, PRE/41/2016, de 29 de febrer, si bé diverses circumstàncies fan necessari introduir una revisió en profunditat.

En primer lloc, l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, incideix en la seva tramitació, com a conseqüència de la generalització de la tramitació electrònica, amb caràcter obligatori, en aquells procediments que tinguin per destinataris els col·lectius previstos al seu article 14, com també de la impossibilitat, com a regla general, d'exigir a les persones interessades la presentació de documents originals, derivada de l'article 28.3 de la mateixa Llei. Així mateix, cal introduir en les noves bases reguladores l'obligació d'adherir-se al codi ètic que figura com a annex de l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, en el qual s'estableixen els principis ètics i les regles de conducta als quals les persones beneficiàries de subvencions o ajuts han d'adequar la seva activitat, i els efectes d'un eventual incompliment d'aquests principis.

Altres modificacions han vingut imposades per la realitat canviant del sector. En aquest sentit, s'han introduït algunes mesures per tal de mantenir la distribució equitativa dels imports de les subvencions. La primera d'aquestes mesures ha estat una modificació del criteri de valoració del nombre i categoria dels treballadors, amb la introducció d'un sistema progressiu pel qual es computa, en l'apartat d'elaboració de continguts, un import de 2.500 euros per redactor/a locutor/a amb un límit de tres treballadors/es i de 5.000 euros a partir del la quart redactor/a locutor/a fins al màxim de vuit fixat per les mateixes bases. La segona mesura ha consistit a fixar un únic import per al concepte d'hora de producció pròpia, que ha quedat establert en 12,5 euros, la qual cosa implica un increment sobre els imports fins ara percebuts per aquest concepte, que eren d'11 euros per a les emissores que podien acreditar la difusió i de 12 euros per a les restants. Per tant, més enllà de l'increment en si, el nou import per hora de producció pròpia iguala totes les emissores, tant si acrediten la difusió com si no, i serveix també per compensar la supressió del concepte de suport a la difusió.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de ràdio en català o en aranès, de titularitat privada, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre PRE/41/2016, de 29 de febrer per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de ràdio en català o en aranès, de titularitat privada.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 26 d'abril de 2017

Neus Munté i Fernàndez

Consellera de la Presidència

Annex

Bases

-1 Objecte

L'objecte d'aquestes bases és establir el procediment aplicable per la concessió de subvencions estructurals a empreses privades i entitats sense ànim de lucre titulars o arrendatàries d'una llicència per prestar serveis de ràdio en llengua catalana o aranesa, amb l'objectiu de consolidar la programació radiofònica en aquestes llengües i així contribuir a la vertebració d'un espai català de comunicació, a l'enriquiment del patrimoni cultural del país i a l'enfortiment de la cohesió social.

-2 Persones destinatàries

2.1. Poden sol·licitar aquesta subvenció les societats mercantils, les entitats sense afany de lucre i, en general, les persones físiques i jurídiques privades que tinguin com a activitat, única o entre d'altres, l'emissió de programes radiofònics, i siguin titulars d'una llicència per a la prestació de serveis de ràdio o bé siguin arrendataris d'una llicència amb la corresponent autorització del Consell de l'Audiovisual de Catalunya. Les persones sol·licitants han d'haver emès en l'any anterior al de la convocatòria corresponent, d'acord amb els requisits establerts en aquestes bases, i continuar aquesta emissió en el moment de l'esmentada convocatòria.

2.2 . En cap cas no poden optar a aquestes subvencions les institucions públiques, ni les entitats privades amb participació majoritària en el seu finançament d'institucions públiques, ni tampoc les entitats privades que gestionen emissores de ràdio per encàrrec d'institucions públiques.

-3 Incompatibilitats

3.1 La percepció d'aquestes subvencions és incompatible amb la d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts o subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

-4 Definicions

Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

  1. Missatge publicitari: Tota forma de missatge d'una empresa pública o privada o d'una persona física en relació amb la seva activitat comercial, industrial, artesanal o professional, amb objecte de promocionar el subministrament de béns o prestació de serveis, inclosos béns immobles, drets i obligacions.

  2. Autopromoció: La comunicació audiovisual que informa sobre la programació del prestador del servei, sobre programes o paquets de programació determinats o sobre els productes accessoris que en deriven directament.

  3. Oferta: Programació de ràdio que ofereix un prestador determinat i que es difon en aquella àrea en la qual són accessibles al públic els serveis d'una o més emissores de la seva titularitat.

  4. Audiència potencial: Volum total de la població de la zona de servei en què pot emetre una emissora d'acord amb la llicència amb la qual opera.

    -5 Requisits de les persones sol·licitants

    Les persones sol·licitants hauran de complir, amb caràcter general, els requisits següents:

  5. Acreditar una plantilla de personal mínima de 3 persones durant tot l'any anterior a la convocatòria, la qual cosa s'haurà de demostrar de la forma indicada a la base 9.3.b)

    o bé acreditar unes despeses, en concepte d'edició de continguts, mínimes del 20% respecte al total de despeses subvencionables d'acord amb les bases 9.3. a) i 9.3.b). Aquest import haurà de ser com a mínim de 15.000 euros anuals (IVA i IRPF no inclosos en cas de factures).

    A les entitats sense finalitat de lucre no se'ls aplicarà aquest requisit.

  6. No estar sotmès a cap dels supòsits de prohibició d'obtenir subvencions, de conformitat amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

  7. Complir totes les obligacions exigibles contingudes en els articles 32.1, 32.3, 33 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística , que s'acreditarà de la forma indicada a la base 9.1.2.l).

  8. Les persones físiques han d'estar donades d'alta en l'impost sobre activitats econòmiques corresponent a serveis de radiodifusió, televisió i transmissió de senyals de televisió.

  9. En el cas de fundacions, haver complert el deure de presentació dels comptes anuals davant el protectorat d'acord amb l'article 336-3 del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, aprovat per la Llei 4/2008, de 24 d'abril.

  10. En el cas d'associacions i fundacions ja constituïdes, haver complert la previsió d'adaptació dels estatuts i inscripció d'aquesta adaptació en el registre corresponent, segons la disposició transitòria primera de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, i a la Llei 5/2011, del 19 de juliol, de modificació de l'anterior, si escau.

  11. En cas d'empreses amb una plantilla igual o superior a 25 persones, disposar dels mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-hi als seus centres de treball, d'acord amb els agents socials, de conformitat amb l'article 29 de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.

  12. En cas que tingui una plantilla de 50 o més persones treballadores, complir amb la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR