ORDRE PRE/79/2017, de 26 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de televisió en català o en aranès, de titularitat privada.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Aquest sector s'ha d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu de forma expressa l'establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits en llengua catalana o occitana/aranesa. Aquestes subvencions contribueixen a protegir les iniciatives d'aquest sector, per tal que no es vegin perjudicades per les forces del mercat, i a garantir el dret a la informació de tota la ciutadania i la consolidació de la identitat nacional del país.

En aquest context, la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya, atribueix al Govern de forma expressa, a l'article 111.2.g), la competència per establir i aplicar mesures de foment, protecció i promoció del sector audiovisual de Catalunya. En desplegament d'aquesta previsió, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals destinada a les emissores de televisió en català o aranès, de titularitat privada. Aquestes subvencions es regeixen actualment per les bases reguladores aprovades per l'Ordre PRE/42/2016, de 25 de febrer, si bé diverses circumstàncies fan necessari introduir una revisió en profunditat.

En primer lloc, l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, incideix en la seva tramitació, com a conseqüència de la generalització de la tramitació electrònica, amb caràcter obligatori, en aquells procediments que tinguin per destinataris els col·lectius previstos al seu article 14, com també de la impossibilitat, com a regla general, d'exigir a les persones interessades la presentació de documents originals, derivada de l'article 28.3 de la mateixa Llei. Així mateix, cal introduir en les noves bases reguladores l'obligació d'adherir-se al codi ètic que figura com a annex de l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, en el qual s'estableixen els principis ètics i les regles de conducta als quals les persones beneficiàries de subvencions o ajuts han d'adequar la seva activitat, i els efectes d'un eventual incompliment d'aquests principis.

Altres modificacions han vingut imposades per la realitat canviant del sector. En aquest sentit cal fer referència a la introducció d'un nou requisit, de caràcter qualitatiu, per valorar les sol·licituds, la difusió, que s'afegeix als conceptes quantitatius fins ara utilitzats, és a dir, suport bàsic i producció pròpia. Les dades sobre difusió es basen en la valoració del comportament de l'audiència durant una emissió, a partir del registre del moment d'entrada i sortida dels espectadors, i aporten, per tant, una informació molt útil per valorar el grau d'acompliment dels objectius propis d'aquestes subvencions. Aquest factor no s'havia pogut tenir en compte anteriorment, atès que l'òrgan instructor no disposava de mitjans adients per tractar aquesta informació. Aquest inconvenient s'ha vist solucionat recentment, atès que la Direcció General de Mitjans de Comunicació ha pogut tenir accés a les dades d'un sistema que permet registrar els accessos als aparells HbbTV connectats del públic espectador i així valorar el comportament de l'audiència. Amb les dades així obtingudes es pot determinar l'import corresponent a cada sol·licitant en funció d'un sistema de valoració de l'audiència per trams, basat en el factor numèric de difusió, resultant de la divisió entre el nombre total de minuts visionats i el nombre total de dispositius únics connectats.

En segon lloc, s'ha inclòs la possibilitat que les emissores d'àmbit nacional puguin accedir als ajuts regulats per aquestes bases. Això ha fet necessari introduir-hi alguns canvis, fonamentalment per ajustar els requisits relatius a la producció en llengua catalana a allò que estableix l'article 26 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i a les condicions establertes en els títols habilitats corresponents.

Finalment, cal fer esment als canvis soferts pel concepte de “producció pròpia”. En primer lloc, se n'ha separat el concepte de “professionalització”, que fins ara hi estava comprès i ara passa a constituir una categoria autònoma, amb la idea de fer-lo visible i valoritzar-lo, de forma coherent amb altres línies de subvencions a mitjans de comunicació. I en segon lloc, amb la finalitat d'ajustar-lo amb el nou requisit de difusió, se n'ha reduït l'import, que ha quedat fixat en 24 euros.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de televisió en català o en aranès, de titularitat privada, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre PRE/42/2016, de 25 de febrer, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de televisió en català o en aranès, de titularitat privada.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 26 d'abril de 2017

Neus Munté i Fernàndez

Consellera de la Presidència

Annex

Bases

1 Objecte

L'objecte d'aquestes bases és establir el procediment aplicable per a la concessió de subvencions estructurals a empreses privades i entitats sense ànim de lucre titulars o arrendatàries d'una llicència per prestar serveis de televisió en llengua catalana o aranesa, amb l'objectiu de consolidar la programació televisiva en aquestes llengües i així contribuir a la vertebració d'un espai català de comunicació, a l'enriquiment del patrimoni cultural del país i a l'enfortiment de la cohesió social.

2 Persones destinatàries

2.1 Poden sol·licitar aquesta subvenció les societats mercantils, les entitats sense afany de lucre i, en general, les persones físiques i jurídiques privades que tinguin com a activitat, única o entre d'altres, l'emissió de programes televisius, i siguin titulars d'una llicència per a la prestació de serveis de televisió digital terrestre o bé siguin arrendataris d'una llicència amb la corresponent autorització del Consell de l'Audiovisual de Catalunya. Les persones sol·licitants han d'haver emès en l'any anterior al de la convocatòria corresponent, d'acord amb els requisits establerts en aquestes bases, i continuar aquesta emissió en el moment de l'esmentada convocatòria.

2.2 En cap cas no poden optar a aquestes subvencions les institucions públiques, ni les entitats privades amb participació majoritària en el seu finançament d'institucions públiques, ni tampoc les entitats privades que gestionen emissores de televisió per encàrrec d'institucions públiques.

3 Incompatibilitats

3.1 La percepció d'aquestes subvencions és incompatible amb la d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts o subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

4 Definicions

Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

  1. Programa de televisió: S'entén per programa de televisió un conjunt d'imatges en moviment, amb so o sense, que constitueix un element unitari dins l'horari de programació d'un canal. En tot cas són programes de televisió: els llargmetratges, les manifestacions esportives, les sèries, els documentals, els programes infantils i les obres de teatre originals, així com les retransmissions en directe d'esdeveniments, culturals o de qualsevol altre tipus.

  2. Programació de proximitat: S'entén per programació de proximitat, aquella programació generalista o temàtica, dirigida a satisfer les necessitats d'informació, de comunicació i de participació social de les comunitats locals compreses en el seu àmbit de cobertura com són les manifestacions culturals, els esdeveniments esportius, l'activitat econòmica, les novetats tecnològiques, les expressions tradicionals, la identitat lingüística o històrica del seu entorn geogràfic i qualsevol altra que es refereixi als col·lectius humans que hi conviuen.

  3. Televisió d'àmbit local: S'entén per televisió local aquell servei de televisió que es presta a l'empara d'una llicència per al servei de comunicació audiovisual local.

  4. Televisió d'àmbit nacional: S'entén per televisió d'àmbit nacional aquella que presta el servei de televisió dins l'àmbit del conjunt del territori de Catalunya.

  5. Obres europees: Es consideren obres europees les obres audiovisuals compreses en els supòsits del número 12 de l'article 2 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual.

  6. Programació original: S'entén per programació original aquella que no consisteixi en la mera reemissió de programes televisius la difusió dels quals s'hagi realitzat o s'estigui realitzant per un altre mitjà.

  7. Audiència potencial: Volum total de la població de la demarcació o demarcacions en què pot emetre una emissora d'acord amb la llicència amb la qual opera.

  8. Programació sindicada de proximitat: S'entén per producció sindicada de proximitat la redifusió, en la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR