ORDRE AAM/246/2013, de 14 d'octubre, per la qual es regulen els instruments d'ordenació forestal.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyOrdre

El marc competencial en matèria d’agricultura, ramaderia i pesca derivat de l’article 116, en concordança amb l’article 111 de l’Estatut, atribueix a la Generalitat, en l’àmbit de les seves competències compartides i d’una manera íntegra, la potestat legislativa, la reglamentària i la funció executiva mitjançant les quals pot establir polítiques pròpies. En concret, l’article 116.2 de la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, estableix que correspon a la Generalitat de Catalunya la competència compartida de la regulació i el règim d’intervenció administrativa i d’usos de la forest, dels aprofitaments i els serveis forestals.

Els articles 32.3 i 33 de la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forests, determinen que les forests públiques i privades hauran de tenir un instrument d’ordenació forestal i que són les comunitats autònomes les competents per aprovar les instruccions d’ordenació forestal.

La Llei 6/1988, de 30 de març, forestal de Catalunya, preveu que per a la gestió correcta dels terrenys forestals es redactin els projectes d’ordenació forestal i els Plans tècnics de gestió i millora forestal, les instruccions dels quals han de ser fixades, d’acord amb l’actual atribució de competències en matèria de forests, pel Centre de la Propietat Forestal i la Direcció General de Medi Natural i Biodiversitat del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM).

Pel que als projectes d’ordenació forestal, l’actual marc normatiu és l’Ordre del Ministeri d’Agricultura, de 29 de desembre de 1970, que aprova les instruccions generals per a les ordenacions de forests arbrades.

L’any 2003 es va aprovar l’Ordre MAB/394/2003, de 18 de setembre, per la qual es regula el contingut, l’aprovació, la revisió i el seguiment dels plans tècnics de gestió i millora forestal i dels plans simples de gestió forestal.

La Llei 31/2002, de 30 de desembre, de mesures fiscals i administratives, que modifica la Llei 7/1999, de 30 de juliol, del Centre de la Propietat Forestal, estableix el pla simple de gestió forestal com a l’eina adequada per a la gestió de finques forestals amb superfície inferior a 25 hectàrees i alhora estableix que els instruments d’ordenació forestal són els projectes d’ordenació, els plans tècnics de gestió i millora forestal i els plans simples de gestió forestal.

Aquesta normativa, malgrat el pas del temps, ha contribuït a assolir i donar coherència a l’elevat nivell de planificació actual dels terrenys forestals tant públics com privats.

Com a conseqüència de la llarga experiència de Catalunya en planificació forestal, la producció de fusta, llenya i suro dels darrers anys prové majoritàriament de finques ordenades, la qual cosa ha permès millorar l’autoabastament de matèries primeres forestals per a les indústries de primera transformació de Catalunya.

En els darrers anys l’escenari de la gestió forestal s’ha modificat substancialment, tant pel que fa als aspectes econòmics i productius, com als de conservació i socials. La demanda de nous productes forestals com la biomassa per a usos energètics, la major consciencia social dels serveis ambientals que produeixen les masses forestals, com a reguladores del cicle hidrològic, el control de l’erosió, o conservació de la biodiversitat, així com també l’aparició de models de pagament pels serveis ambientals, fan necessari revisar els models d’ordenació i reforçar aquestes funcions, de manera que la propietat pugui veure compensada la despesa de gestió per maximitzar la producció d’aquests serveis.

Així doncs, la necessitat de tenir en compte les noves realitats del sector forestal, per adaptar-les a la demanda canviant dels mercats i de la societat, ha posat de manifest la necessitat de plantejar una nova Ordre que adapti i doti de la flexibilitat necessària el contingut dels instruments d’ordenació forestal i així poder oferir una millor resposta a les persones que es dediquen a la silvicultura, a l’administració forestal o qualsevol altre agent vinculat amb la gestió forestal.

Aquesta Ordre vol ser integradora de tots els instruments d’ordenació forestal, independentment de la titularitat dels terrenys forestals, i per això, en un exercici de simplificació normativa, es regulen en una mateixa disposició el contingut i el procediment d’aprovació dels projectes d’ordenació forestal, dels plans tècnics de gestió i millora forestal i dels plans simples de gestió forestal, els objectius dels quals hauran de ser concordants amb les figures de planejament de rang superior.

D’altra banda la nova Ordre dóna possibilitat a la planificació conjunta de finques de diferents titulars per tal d’agilitar l’adhesió a la planificació de les persones propietàries que poden tenir motivacions comunes i prou diferenciades i interessants per a la planificació conjunta (superfícies de finques reduïdes, objectius de gestió de prevenció d’incendis, producció forestal conjunta, etc.), fet que ha de traduir-se en una major eficiència en la consecució dels objectius de planificació.

L’aparició en els darrers anys de noves eines de suport i documents tècnics de referència, com les orientacions de gestió forestal, capes digitals d’informació i la consolidació de l’estimació pericial com a mètode per inventariar els recursos forestals, permet simplificar en gran mesura la redacció i el contingut dels instruments d’ordenació forestal i agilitar-ne la revisió de manera que part de la informació, que ha de ser tinguda en compte per a la planificació, no cal incorporar-la al mateix document.

Amb aquesta nova Ordre es simplifiquen tècnicament, econòmicament i administrativament els continguts dels instruments d’ordenació forestal i el seu procediment d’aprovació, i es dóna resposta a les demandes de la societat. Això també facilita la gestió de la informació continguda en els instruments d’ordenació mitjançant aplicacions informàtiques i bases de dades vinculades a sistemes d’informació geogràfica, per part de l’administració gestora, que, en definitiva implica una important reducció de costos de redacció i revisió dels documents.

A proposta del Centre de la Propietat Forestal (CPF) i la Direcció General del Medi Natural i Biodiversitat (DGMNB);

D’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,

Ordeno:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

L’objecte d’aquesta Ordre és la regulació dels instruments d’ordenació forestal i del seu procediment de tramitació per a la seva aprovació, modificació, revisió i seguiment.

Article 2

Àmbit d’aplicació

Aquesta Ordre s’aplica als instruments d’ordenació forestal inclosos en l’àmbit territorial de Catalunya.

Article 3

Tipus d’instruments d’ordenació forestal

3.1 La planificació de la gestió de les finques forestals es realitza mitjançant els instruments d’ordenació forestal (en endavant IOF) següents:

  1. Projecte d’ordenació forestal (en endavant POF) d’aplicació a les finques forestals de titularitat pública superiors o iguals a les 250 hectàrees.

  2. Pla tècnic de gestió i millora forestal (en endavant PTGMF) d’aplicació a les finques forestals superiors a les 25 hectàrees.

  3. Pla simple de gestió forestal (en endavant PSGF) d’aplicació a finques forestals iguals o inferiors a 25 hectàrees.

3.2 Els POF, els PTGMF i els PSGF de finques públiques poden ser aplicats de forma individual o agrupada per a diverses finques que siguin de la mateixa propietat.

3.3 Els PTGMF i els PSGF de finques privades poden ser aplicats de forma individual o agrupada per a diverses finques quan siguin d’una mateixa propietat o de diferents, si tenen un àmbit territorial proper i/o la gestió de les finques es fa a partir d’un gestor comú.

3.4 El PTGMF de finques privades pot ser aplicat de forma conjunta per a diverses propietats forestals dins un marc territorial conjunt de gestió forestal coherent. La gestió de les finques incloses en un PTGMF conjunt s’estableix mitjançant qualssevol de les formes jurídiques admeses en dret on han d’estar incloses totes les persones titulars de drets sobre la propietat de la forest siguin quins siguin aquests.

3.5 Propietari/a i/o titular

A efectes d’aquesta Ordre s’entén com a persona propietària aquella que tingui un dret de propietat plena o gravada sobre la finca objecte d’ordenació. En aquest cas pot coincidir la persona titular amb la persona propietària.

S’entén com a persones titulars de drets sobre les finques aquelles que puguin tenir a favor seu el dret d’usdefruit, així com qualsevol altre dret real de gaudi sobre la finca/ques objecte d’ordenació.

Article 4

Finalitat dels instruments d’ordenació forestal

La finalitat dels instruments d’ordenació és facilitar i millorar la gestió de les finques forestals, maximitzant-ne la rendibilitat en béns i/o serveis en el marc d’una gestió forestal sostenible, d’acord amb els objectius següents:

  1. Integrar i compatibilitzar els elements de multifuncionalitat dels terrenys forestals en les seves vessants de producció de béns i serveis ambientals i socioculturals, per assegurar-ne la conservació, garantir la producció de matèries primeres i aprofitar adequadament els recursos naturals renovables.

  2. Facilitar la participació dels propietaris dels terrenys forestals mitjançant eines de planificació que els permetin implicar-se en la gestió dels seus terrenys en el marc de la política forestal de Catalunya.

  3. Col·laborar en l’augment de la qualitat de vida i en la generació d’ocupació de les poblacions rurals, proveint de matèries primeres i serveis la societat.

Capítol 2

Estructura i contingut dels...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR