ORDRE SLT/184/2017, de 27 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores aplicables a les convocatòries de subvencions destinades a promoure la compra pública d'innovació impulsada per les entitats encarregades de la prestació assistencial pública desenvolupada en centres pertanyents al Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya, emmarcada en el Pla de salut de Catalunya 2016-2020, l'Estratègia de recerca i innovació per a l'especialització intel·ligent de Catalunya, el Programa de compra pública d'innovació de l'Estratègia de recerca i innovació per a l'especialització intel·ligent de Catalunya i el Programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional Catalunya 2014-2020.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyOrdre

La iniciativa de l'estratègia Europa 2020 “Unió per a la innovació” reconeix la importància del mercat de la contractació pública —aproximadament el 17% del producte interior brut (PIB) de la Unió Europea— i el seu elevat potencial per impulsar la innovació. La iniciativa estableix que les administracions públiques han d'utilitzar la contractació pública cofinançada pels fons estructurals respecte dels productes i serveis innovadors per a millorar la qualitat i l'eficiència dels serveis públics.

El Programa operatiu (PO) del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) Catalunya 2014-2020 és el full de ruta perquè Catalunya avanci cap a la consecució dels objectius fixats en l'estratègia Europa 2020. Concretament, dins de l'eix 1, Potenciar la investigació, el desenvolupament tecnològic i la innovació, i en el marc de l'objectiu específic 1.2.1, Impuls i promoció d'activitats de R+D+I liderades per les empreses, suport a la creació i consolidació d'empreses innovadores i suport a la compra pública innovadora, es preveuen actuacions de compra pública d'innovació (CPI).

En el marc de l'esmentat Programa operatiu, el 4 de febrer de 2014, el Govern va aprovar l'Estratègia de recerca i innovació per a l'especialització intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT), que defineix les prioritats per a les polítiques públiques de R+D+I i les actuacions que tindran el suport del PO FEDER Catalunya 2014-2020.

La RIS3CAT identifica la compra pública d'innovació com a un instrument clau perquè Catalunya avanci cap a un model de creixement més intel·ligent, sostenible i integrador, en tant que contribueix a la transformació i la millora dels serveis públics i, per tant, a l'augment de la qualitat de vida de la ciutadania. Mitjançant l'Acord del 7 de juny de 2016, el Govern va aprovar el Pla d'acció de la RIS3CAT, que preveu destinar 50 milions d'euros al Programa de compra pública d'innovació en els àmbits social, de la salut i de l'economia circular.

L'objectiu principal del Programa de CPI de la RIS3CAT és la millora dels serveis públics mitjançant l'adopció de solucions innovadores més eficients a l'hora de donar resposta als reptes actuals de la societat. D'aquest objectiu més general, se'n deriven altres de més concrets:

-Incorporar la innovació a les tasques ordinàries de les administracions públiques, tant pel que fa al disseny, la implementació i l'avaluació de serveis públics com al plantejament estratègic de la compra pública.

-Promoure la col·laboració de les administracions públiques, el teixit empresarial, els agents de recerca i innovació i els usuaris per dissenyar i implementar solucions innovadores als reptes cada vegada més complexos de la societat.

-Incrementar la demanda d'innovació de les administracions públiques.

D'acord amb el marc normatiu comunitari i amb el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat per Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, es poden distingir, essencialment, dues modalitats de compra pública d'innovació: la compra de tecnologia innovadora, que consisteix en la compra d'un bé o servei que no existeix en el moment de la compra, però que pot desenvolupar-se en un període de temps raonable i que requereix el desenvolupament de tecnologia nova o millorada; i la compra precomercial, que consisteix en la contractació de serveis de recerca i desenvolupament en què el comprador no es reserva el resultat de la recerca i el desenvolupament per al seu ús en exclusiva, sinó que comparteix amb les empreses els riscos i els beneficis de la recerca científica i tècnica necessària per desenvolupar solucions innovadores que superen les disponibles en el mercat. La Directiva europea 2014/24/UE introdueix l'associació per a la innovació, que és un nou procediment d'adjudicació que té com a finalitat el desenvolupament de productes, serveis o obres innovadors i la compra ulterior dels subministraments, dels serveis o de les obres resultants, sempre que corresponguin als nivells de rendiment i als costos màxims acordats entre els poders adjudicadors i els participants.

En aquest context, l'entitat de la Generalitat adequada per impulsar els objectius del PO FEDER Catalunya 2014-2020 i l'Estratègia RIS3CAT en l'àmbit del sector de la salut és el Servei Català de la Salut (CatSalut), com a ens públic de naturalesa institucional que, de conformitat amb la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, resta adscrit al Departament de Salut de la Generalitat. Entre les seves finalitats, té assignada la d'estimular el canvi progressiu cap a la qualitat i la modernització dels serveis de salut, a més de l'actualització harmònica del conjunt del sistema de salut. En el marc de referència del Pla de salut de Catalunya per al període 2016-2020, tant el Servei Català de la Salut com el Departament de Salut coincideixen en la voluntat de promoure la modernització del funcionament del nostre sistema públic de salut fomentant els projectes de compra pública d'innovació impulsats als centres i serveis que conformen el Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT) mitjançant el cofinançament a càrrec de recursos procedents del FEDER.

El Pla de salut de Catalunya per al període 2016-2020, aprovat pel Govern el 17 de juliol del 2016 i presentat al Parlament el 21 de juliol de 2016, proposa 28 objectius de salut a l'horitzó 2020 i identifica fins a nou àrees prioritàries: infants i adolescents vulnerables; gent gran i discapacitat; salut mental; malalties minoritàries; malalties transmissibles; aparell locomotor; aparell respiratori; sistema vascular, i càncer. Els 58 projectes que conté el Pla s'agrupen en dotze línies estratègiques que consoliden els quatre eixos de transformació per al període 2016-2020: compromís i participació, atenció de qualitat, bon govern i salut en totes les polítiques.

Sota el criteri de contribuir al fet que les mesures de foment previstes puguin abocar-se al conjunt del sistema públic i potenciar-ne, doncs, una incidència al màxim d'àmplia possible i ajustada a la nostra realitat, el plantejament d'aquestes bases no estableix distincions entre els potencials destinataris en funció de la naturalesa jurídica, més enllà d'excloure les entitats amb ànim de lucre i de garantir l'alineament dels projectes amb el Pla de salut. El SISCAT, en què coexisteixen diferents tipus d'entitats proveïdores dels serveis assistencials prestats a la població, ha d'avançar de forma conjunta en la introducció de mesures d'innovació sota paràmetres de millora clínica, d'eficiència i d'escalabilitat, de tal manera que les experiències d'èxit s'estenguin al conjunt del sector. En aquest sentit, la protecció eficaç de l'interès públic perseguit per aquestes bases ha de focalitzar-se des de criteris funcionals, en virtut dels quals es prioritza la capacitat efectiva d'aplicar els resultats obtinguts als serveis assistencials del sistema públic de salut prestats a la població des d'una perspectiva finalista i pragmàtica, més que qualsevol altra consideració formal en relació amb la naturalesa jurídica de les entitats proveïdores d'aquests serveis.

D'acord amb tot el que s'ha exposat, correspon al Servei Català de la Salut el lideratge de les convocatòries que es duguin a terme a l'empara d'aquestes bases, així com el compliment del procediment administratiu previst per a la selecció dels projectes, l'atorgament posterior dels ajuts i la gestió de la justificació i el control.

A aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

També els són aplicables la Decisió de la Comissió Europea C(2015) 894, de 12 de febrer de 2015, així com el conjunt de la normativa comunitària.

Així mateix, durant tot el procés de gestió dels projectes són aplicables, i s'han de complir, les circulars, les orientacions i els altres actes normatius que en l'exercici de les seves funcions puguin dictar les autoritats designades pel Programa operatiu.

Atesa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;

Atesa l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions;

Atès l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, i se n'aprova el text íntegre;

Vistos els informes previs del l'Assessoria Jurídica i la Intervenció Delegada del Servei Català de la Salut,

En ús de les facultats que em confereix l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

Article 1

Bases reguladores

1.1 Aquesta Ordre té per objecte aprovar les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions finançades pel Programa operatiu (PO) FEDER Catalunya 2014-2020 destinades a promoure la realització de projectes de compra pública d'innovació impulsats en el marc del Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT). L'accés a aquest cofinançament es planteja en règim de lliure concurrència competitiva oberta a qualsevol entitat interessada que compleixi els requisits establerts.

1.2 Les bases, que figuren en l'annex d'aquesta Ordre, s'han de publicar íntegrament al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i al portal de la Transparència de la Generalitat.

Article 2

Convocatòria

Correspon al director o directora del Servei Català de la Salut efectuar...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR