ORDRE TES/134/2017, de 26 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per fomentar la substitució de les balises lluminoses dels aerogeneradors dels parcs eòlics que a la nit emetin llum que no sigui vermella fixa.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

La Llei 6/2001, de 31 de maig, d'ordenació ambiental de l'enllumenament per a la protecció del medi nocturn, entre altres finalitats, té les de prevenir i corregir la contaminació lluminosa a fi de mantenir al màxim possible les condicions naturals de les hores nocturnes en benefici de la fauna, la flora i dels ecosistemes en general, de preservar la biodiversitat i evitar la intrusió lluminosa i, en tot cas, minimitzar-ne les molèsties i els perjudicis.

El 27 d'agost de 2015, es va publicar el Decret 190/2015, de 25 d'agost, de desplegament de la Llei 6/2001, de 31 de maig, d'ordenació ambiental de l'enllumenament per a la protecció del medi nocturn. L'objectiu de la normativa de protecció del medi nocturn és regular els aspectes relatius a les instal·lacions i els aparells d'il·luminació exterior pel que fa a la contaminació lluminosa que poden produir.

El Govern de la Generalitat de Catalunya té, com a un dels eixos bàsics de la seva política sobre el medi ambient, l'aplicació de les millors tecnologies en il·luminació exterior per fomentar el respecte envers l'entorn natural i l'estalvi de recursos naturals.

El Departament de Territori i Sostenibilitat estableix, d'acord amb les orientacions del Govern, les directrius generals de la política de medi ambient i l'exercici de les competències i les funcions que estableixen en aquest àmbit el Decret 2/2016, de 13 de gener, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de la competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i el Decret 277/2016, de 2 d'agost, de reestructuració del Departament de Territori i Sostenibilitat.

El Decret 584/1972, de 24 de febrer, de servituds aeronàutiques, estableix que els aerogeneradors dels parcs eòlics de 100 m d'alçada s'han de senyalitzar per garantir la seguretat aèria, ja que són considerats com a obstacles per a la navegació aèria.

A Catalunya, un gran nombre dels aerogeneradors dels parcs eòlics en funcionament estan senyalitzats, per seguretat aèria, amb balises que emeten llum blanca o llum vermella intermitent d'acord amb el que establia la normativa de seguretat aèria vigent en el moment de la seva autorització atorgada per l'Agencia Estatal de Seguretat Aèria. Aquest tipus de llum té un impacte significatiu sobre el medi nocturn i genera molèsties a l'entorn.

D'acord amb el que estableix el Reial decret 862/2009, de 14 de maig, pel qual s'aproven les normes tècniques de disseny i operació d'aeròdroms d'ús públic, i el Reglament de certificació i verificació dels aeroports i altres aeròdroms d'ús públic, l'Agencia Estatal de Seguretat Aèria (AESA) va aprovar el 3 setembre de 2010 la Guia d'assenyalament i il·luminació de turbines i parcs eòlics, que s'ha actualitzat el 14 de gener de 2011.

L'esmentada Guia de l'AESA, tot i que no té efectes retroactius per als parcs eòlics en funcionament, estableix que, per defecte, els aerogeneradors que s'hagin de senyalitzar per seguretat aèria, disposaran un sistema Dual Media A / Media B (llum blanca intermitent durant el dia i el crepuscle / llum vermella intermitent durant la nit). No obstant això, també preveu que en el cas que altres administracions en l'exercici de les seves competències considerin que la senyalització descrita pot provocar afeccions significatives al medi, l'AESA admetrà la utilització del sistema Dual Media A / Media C (llum vermella fixa a la nit).

La Guia també preveu que no cal il·luminar tots els aerogeneradors dels parcs eòlics ja que, d'acord amb els criteris que s'hi detallen, es pot ometre la il·luminació d'algun dels aerogeneradors que conformin una agrupació.

Atès que la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat ha rebut nombroses queixes i consultes per la contaminació lumínica i les molèsties que provoca a la nit la senyalització lluminosa de les balises dels aerogeneradors dels parcs eòlics en funcionament.

L'article 9.d) de la Llei 6/2001, de 31 de maig, estableix que les administracions públiques en l'àmbit de les seves competències han de vetllar perquè els components dels enllumenats s'ajustin adequadament a les característiques dels usos i de la zona enllumenada i emetin preferentment en la zona de l'espectre de longitud d'ona llarga i que la llum vermella fixa compleix aquesta condició i té menys impacte sobre el medi nocturn.

L'article 12.6 del Decret 190/2015, de 25 d'agost estableix que els nous aerogeneradors ubicats en zones E1, E2, punts de referència i les seves àrees d'influència, se senyalitzaran a la nit amb llum vermella fixa (llum de mitjana intensitat, tipus C) sempre que no contravingui la normativa de seguretat i que s'han de senyalitzar, quan sigui necessari per seguretat aèria, només els aerogeneradors imprescindibles d'acord amb les normes de senyalització i il·luminació de seguretat aèria i les guies corresponents.

La Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014) estableix que les bases de convocatòria de subvencions han d'incloure els principis ètics i les regles de conducta als qual han d'adequar l'activitat les persones beneficiàries.

La Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes (DOGC núm. 6919, de 23.7.2015) determina que les empreses i entitats sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud de la subvenció, una declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries.

La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2.12.2015) estableix els col·lectius que estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb l'Administració pública per a la realització de qualsevol tràmit d'un procediment administratiu.

L'11 de març de 2015, es va publicar l'Ordre TES/41/2015, de 4 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per fomentar la substitució de les balises lluminoses dels aerogeneradors dels parcs eòlics que a la nit emetin llum que no sigui vermella fixa. Aquestes bases reguladores han estat objecte de dues modificacions aprovades per l'Ordre TES/197/2015, de 22 de juny i per l'Ordre TES/351/2015, de 23 de novembre.

Per totes les modificacions normatives que s'han produït des de la publicació de l'Ordre TES/41/2015, de 4 de març, esmentada abans, és necessari modificar les bases reguladores que conté. Atès que les bases reguladores ja han estat objecte de dues modificacions, es considera convenient aprovar unes bases reguladores noves, als efectes de facilitar-ne la lectura i comprensió a les persones interessades.

Per això, d'acord amb les previsions del capítol IX del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores de les subvencions per fomentar la substitució de les balises lluminoses dels aerogeneradors dels parcs eòlics que a la nit emetin llum que no sigui vermella fixa, les quals consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Resta derogada l'Ordre TES/41/2015, de 4 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per fomentar la substitució de les balises lluminoses dels aerogeneradors dels parcs eòlics que a la nit emetin llum que no sigui vermella fixa (DOGC núm. 6828 – 11.3.2015), modificada per l'Ordre TES/197/2015, de 22 de juny (DOGC núm. 6906 – 6.7.2015) i per l'Ordre TES/351/2015, de 23 de novembre (DOGC núm. 7008 – 30.11.2015).

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 26 de juny de 2017

Josep Rull i Andreu

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex

Bases reguladores

  1. Objecte

    Aquesta línia de subvencions té com a objectiu fomentar la substitució de les balises lluminoses dels aerogeneradors dels parcs eòlics que a la nit emetin llum que no sigui vermella fixa.

  2. Actuacions subvencionables

    2.1 Poden ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases les actuacions següents:

    1. La substitució, amb posterioritat a la sol·licitud de subvenció, de les balises lluminoses dels aerogeneradors d'un parc eòlic en funcionament a Catalunya a la data d'entrada en vigor del Decret 190/2015, de 25 d'agost, de desplegament de la Llei 6/2001, de 31 de maig, d'ordenació ambiental de l'enllumenament per a la protecció del medi nocturn (27 de novembre de 2015), que a la nit emetin llum que no sigui vermella fixa.

    2. La substitució, amb caràcter previ a la sol·licitud de subvenció, de les balises lluminoses dels aerogeneradors d'un parc eòlic en funcionament a Catalunya a la data d'entrada en vigor del Decret 190/2015, de 25 d'agost, de desplegament de la Llei 6/2001, de 31 de maig, d'ordenació ambiental de l'enllumenament per a la protecció del medi nocturn (27 de novembre de 2015), que a la nit emetin llum que no sigui vermella fixa.

    2.2 El període d'execució de l'actuació és el que, amb aquesta finalitat, s'indica en la convocatòria corresponent.

    L'òrgan concedent pot ampliar aquest termini, a petició del/de la beneficiari/ària, si aquest/a acredita, en els termes i les condicions que preveu l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la impossibilitat d'executar l'actuació dins del termini previst per causa justificada que no li sigui directament imputable. Aquesta ampliació de termini no pot excedir la meitat del termini inicial, ni l'exercici pressupostari corresponent, i es pot concedir sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

  3. Persones beneficiàries

    Poden optar a les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR