ORDRE TES/164/2015, de 21 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions a associacions empresarials de Catalunya per a la realització d'estudis en matèria de petjada de carboni de productes o serveis.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

El Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic (GIECC), que treballa sota els auspicis de l’ONU, ha constatat l’increment de les temperatures mitjanes atmosfèriques i oceàniques globals, la fusió generalitzada de la neu i del gel, i l’augment del nivell mitjà del mar a tot el planeta. Els impactes del canvi climàtic, en particular la pujada de la temperatura, ja s’està notant en els sistemes naturals i humans de tot el món i si les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle continuen augmentant al ritme actual és altament probable que aquests impactes climàtics s’incrementin.

En aquest sentit, l’ONU ha situat el canvi climàtic com un dels grans reptes de la humanitat i ha fet una crida als països per treballar de manera urgent en la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH).

El 23 d’octubre de 2014 la Unió Europea va acordar la reducció del 40% de les emissions de GEH per a l’any 2030 en relació amb els nivells de 1990, en un marc de millora de la competitivitat de l’economia i del sistema energètic, reduint la dependència dels combustibles fòssils i creant noves oportunitats de creació d’ocupació.

Així mateix, en el marc de l’estratègia Europa 2020 de la Comissió Europea, la Generalitat de Catalunya ha presentat el document de l’estratègia de Política industrial sectorial 2014-2020, en la qual es palesa el protagonisme que el teixit empresarial ha de tenir en el canvi del model productiu i davant desafiaments com el canvi climàtic.

La disminució de la petjada de carboni dels productes o serveis és un dels enfocaments necessaris per desvincular les emissions de GEH del creixement econòmic i la població. Per dur-lo a terme cal analitzar i, en la mesura del que sigui possible, reduir les emissions de GEH associades al seu cicle de vida.

Cal impulsar el desenvolupament de metodologies de càlcul de la petjada de carboni i el coneixement en la matèria dels sectors empresarials que els permeti identificar les oportunitats de millora econòmica i ambiental. Aquestes metodologies, en alguns casos caldrà que siguin certificades per una entitat acreditada independent de manera que s’afavoreixi l’accés d’aquests productes o serveis a mercats globals o sensibles a aquesta qüestió.

Atès que l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic, d’acord amb el Decret 342/2011, de 17 de maig, de reestructuració del Departament de Territori i Sostenibilitat, ha de promoure el desenvolupament de metodologies de càlcul de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle per a les organitzacions, els seus productes i serveis;

Per això, d’acord amb les previsions del capítol IX del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable,

Ordeno:

Article únic

S’aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a associacions empresarials de Catalunya per fomentar la realització d’estudis en matèria de petjada de carboni de productes o serveis, les quals consten en l’annex d’aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l’endemà del dia que es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 21 de maig de 2015

Santi Vila i Vicente

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex

Bases reguladores

—1 Objecte

Aquesta línia de subvencions, adreçada a associacions empresarials de Catalunya, té com a objecte el desenvolupament d’actuacions per a la realització d’estudis en matèria de petjada de carboni de productes o serveis.

—2 Actuacions subvencionables

2.1 Pot ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases la realització d’estudis que tinguin per objecte el desenvolupament d’una metodologia de càlcul de la petjada de carboni per a una família de productes o serveis.

2.2 El període d’execució de l’actuació és el que, amb aquesta finalitat, s’indica en la convocatòria corresponent.

L’òrgan concedent pot ampliar aquest termini, a petició del/de la beneficiari/ària, si aquest/a acredita, en els termes i las condicions que preveu l’article 49 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, la impossibilitat d’executar l’actuació dins del termini previst per causa justificada que no li sigui directament imputable. Aquesta ampliació de termini no pot excedir la meitat del termini inicial, ni de l’exercici pressupostari corresponent, i es pot concedir sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

—3 Persones beneficiàries

Poden optar a les subvencions regulades en aquestes bases les associacions empresarials, sense ànim de lucre, que tinguin domicili social a Catalunya.

—4 Requisits i incompatibilitats

4.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir els requisits següents:

  1. No trobar-se en cap de les circumstàncies que preveu l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  2. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l’Administració de la Generalitat de Catalunya i l’Administració General de l’Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social.

  3. Declarar sobre si s’han demanat i/o s’han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa actuació, fent constar la relació detallada amb l’entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

  4. Declarar si es realitza una activitat econòmica regular, entesa com l’ordenació per compte propi de mitjans de producció i/o recursos humans amb la finalitat d’intervenir en la producció o distribució de béns i serveis.

    En el cas d’associacions empresarials que, d’acord amb el paràgraf anterior, realitzin una activitat econòmica regular, declarar que l’import de la subvenció que es demana, juntament amb els altres ajuts de minimis que li hagin estat concedits durant l’exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors, no podran superar l’import de 200.000 euros.

  5. Complir la normativa sobre propietat intel·lectual.

  6. Estar legalment constituïdes i inscrites en el registre corresponent.

  7. En el cas d’associacions que tinguin activitat econòmica amb establiments oberts al públic, complir les obligacions que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

  8. En el cas d’associacions que tinguin activitat econòmica sense establiments oberts al públic, complir les obligacions que estableix l’article 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

  9. En el cas d’associacions que tinguin activitat econòmica amb 50 treballadors/ores o més, donar ocupació a persones amb discapacitat en un percentatge mínim d’un 2% de la plantilla respectiva, en compliment de l’obligació que preveu l’article 42 del Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o bé complir el que estableix el Reial decret 364/2005, de 8 d’abril, i el Decret 322/2011, de 19 d’abril, que regulen el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva en favor de treballadors amb discapacitat, d’acord amb el que estableix l’article 92.5 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

  10. En el cas d’associacions que tinguin activitat econòmica amb una plantilla igual o superior a 25 persones, indicar els mitjans, amb l’acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe, i intervenir-hi en els centres de treball.

  11. Haver adaptat els estatuts segons la disposició transitòria primera de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, i a la Llei 5/2011, del 19 de juliol, de modificació de l’anterior.

    4.2 La percepció d’aquestes subvencions és compatible amb la percepció de subvencions procedents d’altres fonts, públiques o privades, sempre que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, no se superi el cost total de l’actuació subvencionada.

    —5 Quantia

    5.1 Cada convocatòria fixa la posició pressupostària a què s’han d’imputar les subvencions i determina la quantia màxima per a aquesta línia.

    5.2 L’import de cadascuna de les subvencions concretes es determina en la convocatòria corresponent i, en cap cas, pot superar el cost total de l’actuació per la qual es concedeix.

    5.3 La convocatòria fixa la despesa mínima, realitzada i justificada, de l’actuació subvencionada, exigible per poder considerar complerts l’objecte i la finalitat de la subvenció, que ha de permetre, en el cas que el cost final efectiu de l’actuació subvencionada sigui inferior al cost inicialment pressupostat, la reducció, en la mateixa proporció, de la quantia de la subvenció atorgada. Altrament, l’incompliment de la despesa mínima establerta comporta la revocació de la subvenció atorgada.

    —6 Despeses subvencionables

    6.1 Es consideren despeses subvencionables les que de manera inequívoca responguin a la naturalesa de l’actuació subvencionada, resultin estrictament necessàries per a aquesta, i es realitzin en el termini i les condicions que determinen aquestes bases reguladores.

    Tenen la consideració de despeses subvencionables:

  12. Les despeses corresponents a actuacions executades des del dia 1 de juny de l’any anterior al de la publicació de la convocatòria i fins al termini que se n’estableixi.

  13. Les despeses de consultoria i, en el cas que a la memòria explicativa es prevegi la certificació de la metodologia, les despeses corresponents a l’entitat certificadora.

    Es considera despesa realitzada la que hagi estat efectivament pagada amb anterioritat a la finalització del període de justificació determinat en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR