ORDRE TES/31/2020, de 20 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per a la promoció i la consolidació de la custòdia del territori a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

En el context de la Unió Europea i en els models dels seus estats membres i societats, cada cop és més rellevant el paper que tenen els ciutadans i les ciutadanes en la conservació de la natura, individualment o a través d'organitzacions de caràcter associatiu, així com també les empreses, en la mesura que les seves accions tenen efectes directes o indirectes sobre el patrimoni natural i la biodiversitat. El cas més rellevant és la implantació de les estratègies i dels instruments promoguts per la custòdia del territori (del concepte anglès land stewardship ), que pretenen implicar la societat en la conservació de la biodiversitat i del patrimoni natural i el bon ús dels recursos naturals. Així, la participació social en la conservació de la natura esdevé una mesura no només complementària a la tradicional protecció pública sinó totalment necessària per assolir aquest objectiu, i que cal estimular i fomentar, en aquest cas mitjançant el suport a persones jurídiques privades sense afany de lucre.

L'Estratègia del patrimoni natural i la biodiversitat de Catalunya 2030, aprovada pel Govern de la Generalitat per l'Acord GOV/54/2018, de 17 de juliol (DOGC 7667 de 19.7.2018), és el full de ruta que defineix les polítiques de conservació de la natura fins l'any 2030 per frenar la pèrdua de biodiversitat al nostre país.

L'impuls a la custòdia del territori és una de les línies d'actuació LA(81) previstes per al període 2019-2022 en l'Estratègia. Hi ha d'altres línies d'actuació de l'Estratègia que també van en la mateixa direcció, com la LA(10) “Reforçar la gestió compartida amb ens locals, entitats ambientals i propietaris en espais naturals protegits”, LA(65*) “Crear espais per a la participació dels agents del territori en la governança de la conservació de la natura”, LA(75*) “Crear el Registre d'acords de custòdia del territori”, així com la majoria de línies de l'Àmbit 6 corresponent a la implicació de la societat, que hi tenen incidència i relació d'una o altra manera.

Durant els anys 90 del segle XX van néixer a Catalunya diferents iniciatives a càrrec de la societat civil de suport a persones propietàries i usuàries de finques i espais amb valor natural i paisatgístic inclosos en el que avui s'anomena custòdia del territori. En els últims anys ha anat creixent la importància de la custòdia del territori com a eina de gestió i conservació del patrimoni natural.

L'any 2003 es va crear l'associació Xarxa de Custòdia del Territori (XCT), amb el suport de la Generalitat de Catalunya i amb la finalitat de promoure i desenvolupar la custòdia del territori. Actualment aquesta entitat és la Xarxa per a la Conservació de la Natura (XCN) que, entre d'altres objectius i funcions, impulsa el desenvolupament i l'ús de la custòdia del territori al nostre país. El Pla de treball de legislatura 2015-2020 la Direcció general de Polítiques Ambientals–Xarxa de Custòdia del Territori per a la promoció de la custòdia del territori a Catalunya, preveu la definició de la línia de subvencions per reforçar la custòdia del territori a Catalunya.

La custòdia del territori a Catalunya s'ha convertit en la fórmula majoritària per conservar la natura a través de la iniciativa privada. A l'actualitat a Catalunya hi ha 700 acords de custòdia vigents, que tenen per objecte la gestió privada de 39.339 ha., segons evidencien les dades del VII Inventari de custòdia del territori a Catalunya elaborat per la Xarxa de Custòdia del Territori en col·laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat.

L'acceptació social i la implementació territorial que ha tingut la custòdia ha comportat la regulació en el Llibre sisè del Codi civil de Catalunya, aprovat per la Llei 3/2017, de 15 de febrer, d'un nou tipus de contracte específic en aquest àmbit, el contracte de custòdia del territori, previst en el seu article 623-34.

A fi de fomentar i donar suport a les iniciatives de custòdia del territori com a eina de conservació de la natura, els anys 2009, 2012 2016, es van aprovar, respectivament, les bases reguladores per a la promoció i la consolidació de la custòdia del territori per als períodes 2009-2011(Ordre MAH/214/2009, de 24 d'abril), 2012-2014 (Ordre TES/205/2012, de 3 de juliol) i 2016-2018 (Ordre TES/320/2015, de 14 d'octubre).

El Departament de Territori i Sostenibilitat, d'acord amb els bons resultats obtinguts en les convocatòries dels períodes esmentats, vol seguir donant suport a la custòdia del territori mitjançant una nova convocatòria de subvencions i unes noves bases reguladores.

Les noves bases reguladores introdueixen unes modificacions tant de caire administratiu, per adaptar-se a la nova normativa, com de caire tècnic a proposta de la unitat promotora.

Pel que fa la part administrativa, la tramitació de les subvencions s'adapta al que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quant a la tramitació electrònica; també s'adapten els procediments a l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic; i, finalment, les bases reguladores s'adapten també a les lleis de transparència, accés a la informació i bon govern, i a la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.

Pel que fa els aspectes més tècnics, s'elabora un model normalitzat de la memòria del projecte de custòdia en la sol·licitud, el seguiment i la justificació per tal de simplificar i clarificar els continguts. Així mateix, es manté una única línia de subvencions però es diferencien clarament dues tipologies de projectes: projectes de promoció de la custòdia, que es poden prioritzar, i projectes de consolidació de la custòdia. Finalment, es concreten i detallen més els criteris de valoració.

Per això, d'acord amb les previsions del capítol IX del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable;

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a la promoció i la consolidació de la custòdia del territori a Catalunya, les quals consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Resta derogada l'Ordre TES/320/2015, de 14 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores generals de les subvencions per a la promoció i la consolidació de la custòdia del territori a Catalunya (DOGC núm. 6980, de 21.10.2015).

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 20 de març de 2020

Damià Calvet i Valera

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex

Bases reguladores

  1. Objecte

    Aquesta línia de subvencions té per objecte la promoció i la consolidació de la custòdia del territori a Catalunya.

  2. Definicions

    Als efectes d'aquestes bases, s'entén per:

    1. Custòdia del territori: conjunt d'estratègies i instruments que pretenen implicar els propietaris i usuaris del territori en la conservació i el bon ús dels valors i els recursos naturals, culturals i paisatgístics

    2. Projecte de custòdia: iniciativa que es duu a terme en un àmbit geogràfic específic, que té per objecte la conservació del patrimoni natural, impulsada per una entitat sense ànim de lucre mitjançant acords de custòdia. Els projectes de custòdia poden ser de dos tipus:

      b1. Projectes de promoció: son projectes de custòdia nous que no tenen acords de custòdia prèviament signats. Normalment, això implica que són iniciatives noves o inèdites, en nous àmbits o per nous components del patrimoni natural i la biodiversitat.

      b.2 Projectes de consolidació: són projectes de custòdia ja existents amb acords signats i actuacions realitzades, que per la seva consolidació requereixen una continuïtat o d'un període de temps addicional. El projecte existent pot haver estat o no finançat per anteriors convocatòries de subvencions.

    3. Acord de custòdia: pactes voluntaris que acorden les entitats de custòdia del territori i els propietaris dels terrenys a conservar i que estableixen compromisos per a les dues parts adreçats a mantenir o recuperar el patrimoni natural o cultural de les finques objecte d'aquests pactes. Els acords de custòdia poden adoptar diferents formes en funció de la naturalesa jurídica de les parts implicades i del contingut de l'acord. Aquest terme inclou, a efectes d'aquestes bases, el contracte de custòdia regulat a l'article 623-34 del Codi civil de Catalunya.

  3. Actuacions subvencionables

    3.1 Poden ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases els projectes de custòdia de promoció i els de consolidació.

    Les actuacions proposades en el projecte de custòdia han de tenir coherència territorial o funcional entre si.

    3.2 No són objecte de subvenció, d'acord amb aquestes bases, els projectes de custòdia centrats en parcs i jardins urbans, ja siguin públics o privats, espais verds i altres espais de tipologia natural però classificats com a sòl urbà o urbanitzable.

    3.3 El període d'execució dels projectes subvencionats és el que, amb aquesta finalitat, s'indica en la convocatòria corresponent.

    L'òrgan concedent pot ampliar aquest termini, a petició de l'entitat beneficiària, si aquesta acredita, en els termes i condicions previstos a l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la impossibilitat d'executar l'actuació dins del termini previst per causa justificada que no li sigui directament imputable. Aquesta ampliació de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR