ORDRE TSF/128/2017, de 19 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a les entitats sense ànim de lucre per a la realització del Programa de mesures actives d'inserció per a persones destinatàries de la renda mínima d'inserció.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La renda mínima d’inserció (RMI) és una acció de solidaritat de caràcter universal envers els ciutadans i les ciutadanes amb greus dificultats econòmiques i socials que reuneixin els requisits que estableix la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d’inserció (DOGC núm. 2435, de 17.7.1997). A més, té el propòsit de resoldre situacions personals que motiven algunes de les dificultats que pateixen, és a dir, amb les actuacions d’inserció es vol aconseguir que les persones ateses puguin assolir la plena autonomia personal, familiar, econòmica i social.

Es considera molt convenient que les persones en situació d’exclusió social contribueixin a superar els seus problemes duent a terme diferents activitats encaminades a la inserció o la reinserció. Es considera també indispensable que, a més de la inserció social i en els casos en què sigui possible, s’intenti aconseguir la inserció laboral, cosa que contribueix a recuperar l’autoestima, l’autonomia personal i la consideració de l’entorn social i familiar.

L’Administració ha d’adequar els programes d’inserció laboral i social, i els instruments que els facin efectius, als canvis socials esdevinguts en els darrers anys. La diversitat de persones de perfils diferents que es troben en situacions de pobresa, factors de risc, desigualtat i exclusió social, així com a les conjuntures canviants del mercat de treball, obliguen les administracions públiques a adaptar els seus mitjans d’actuació per tal de donar resposta a la demanda creixent.

Cal potenciar les polítiques actives i reforçar les adreçades a l’ocupació basades en l’orientació, la informació i la formació (amb l’objectiu, entre d’altres, de procurar la professionalització per a noves competències), i ajustar els itineraris d’inserció al nivell d’ocupabilitat i d’acompanyament a la inserció en el mercat ordinari com a destinació final de les persones que participin en programes d’inserció laboral i social.

Atesos l’article 170.1 de l’Estatut d'autonomia de Catalunya, on es disposa que correspon a la Generalitat de Catalunya la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, incloses de manera expressa les polítiques actives d'ocupació i la gestió de les subvencions corresponents, i l’article 112 del mateix text legal, que estableix que correspon a la Generalitat, en l'àmbit de les competències executives, la potestat reglamentària i també la funció executiva;

Atesos la Llei 10/1997, abans esmentada, i el Decret 384/2011, de 30 d’agost, de desplegament de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d’inserció (DOGC núm. 5953, de 31.8.2011);

Atès el Decret 289/2016, de 30 d’agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (DOGC núm. 7196, d’1.9.2016);

Vista la Llei 13/2014, del 30 d’octubre, d’accessibilitat (DOGC núm. 6742, de 4.11.2014);

Vista la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014), que regula i garanteix la transparència de l'activitat pública i el dret d'accés de les persones a la informació i la documentació públiques;

Vista la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 71, de 23.3.2007);

Vista la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes (DOGC núm. 6919, de 23.07.2015);

Vista la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència (BOE núm. 180, de 29.07.2015);

Vist el Programa operatiu del Fons Social Europeu (FSE) 2014-2020 de Catalunya, núm.CCI2014ES05SFOP007, aprovat per Decisió d’execució de la CE de 17 de desembre de 2015;

Vist el Reglament (UE) núm. 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, relatiu al Fons Social Europeu i pel qual es deroga el Reglament (CE) 1081/2006, del Consell;

Vist el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural y al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) 1083/2006 del Consell;

Vist que en els supòsits de cofinançament pel Fons Social Europeu la documentació justificativa haurà de complir els requisits que determinin les normes reguladores de les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020;

Vist el Reglament (UE) núm. 480/2014 de la Comissió Europea, de 3 de març, que complementa el Reglament (UE) 1303/2013;

Vist el Reglament (UE) núm. 821/2014 de la Comissió Europea, de 28 de juliol, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació al Reglament (UE) 1303/2013 en el referent a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d'informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d'informació i comunicació de les operacions, i el sistema per a l'enregistrament i l'emmagatzemament de dades;

Vista l’Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020 (BOE núm. 307, de 21.12.2016);

Atès que a aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol;

Vist l’article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya;

A proposta de la Direcció General d’Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l’Autoempresa; atesos els informes previs de l’Àrea Jurídica de Treball i Relacions Laborals del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes,

Ordeno:

Base 1

Objecte

L’objecte d’aquesta Ordre és aprovar les bases reguladores per a la concessió de les subvencions destinades a la realització del Programa de mesures actives d’inserció amb la finalitat d’incrementar el grau d’ocupabilitat i la inserció laboral de les persones destinatàries de la renda mínima d’inserció.

Base 2

Entitats beneficiàries i persones destinatàries últimes

2.1 Podran ser entitats beneficiàries d'aquestes subvencions les entitats privades amb personalitat jurídica pròpia, sense ànim de lucre i amb àmbit d'actuació a Catalunya, que tinguin experiència en la realització d'accions d'inserció laboral per a col·lectius en risc o situació d'exclusió social.

2.2 Els destinataris i destinatàries últims de la subvenció seran:

Les persones acollides a la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d’inserció (RMI).

Tindran caràcter preferent les persones destinatàries de l'RMI que reuneixin alguna les característiques següents:

Les a les quals els resti menys temps de permanència per esgotar el període màxim de cobrament de la renda mínima d'inserció.

Les amb un grau d'ocupabilitat el qual es pot veure incrementat si participen en mesures actives d'inserció.

Les que tinguin una edat entre 31 i 60 anys.

Dones, en especial atenció a les dones víctimes de violència de gènere.

Lles que tinguin càrregues familiars.

Els destinataris han d'estar inscrits a l'oficina de treball com a demandants d'ocupació no ocupats.

Les persones que participin en el Programa han de venir derivades de la Secció d’Administració de la Renda Mínima d’Inserció.

Base 3

Requisits per obtenir la condició de beneficiari/ària

3.1 Les entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:

  1. Donar ocupació, almenys, a un 2% de treballadors o treballadores amb discapacitat sobre el nombre total de treballadors de l'entitat, o bé aplicar les mesures alternatives d'acord amb el que disposen l’article 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social; el Reial decret 364/2005, de 8 d’abril, pel qual es regula el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva en favor de treballadors amb discapacitat, i el Decret 86/2015, de 2 de juny, sobre l’aplicació de la quota de reserva del 2% a favor de persones amb discapacitat en empreses de 50 o més persones treballadores i de les mesures alternatives de caràcter excepcional al seu compliment.

    Aquest requisit només és aplicable en el cas d’empreses amb una plantilla igual o superior a cinquanta persones.

  2. Complir les obligacions tributàries davant l’Estat i la Generalitat i les obligacions davant la Seguretat Social. Aquest compliment s’haurà de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de la sol·licitud, prèviament a la resolució d’atorgament i abans de rebre qualsevol pagament.

  3. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de beneficiari que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003).

  4. Indicar, d’acord amb els agents socials, els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe i d’intervenir-hi en els seus centres de treball. Aquest requisit només és aplicable en el cas d’empreses amb una plantilla igual o superior a vint-i-cinc persones.

  5. Complir els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 7.1.1998).

  6. No haver estat sancionades, en resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d’integració...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR