ORDRE TSF/159/2017, de 19 de juliol, per la qual es modifica l'Ordre EMO/311/2015, de 2 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per al foment de la incorporació de persones en situació d'atur majors de 45 anys al mercat de treball, s'obre la convocatòria per a l'any 2015 i s'obre la convocatòria anticipada per a l'any 2016.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

L'any 2015 i amb un atur molt elevat, es va detectar que un dels col·lectius amb majors dificultats per a la seva inserció laboral, ja sigui amb caràcter temporal o indefinit, era el de les persones en situació d'atur de llarga durada majors de 45 anys. Davant d'aquests fets, el Govern de la Generalitat, mitjançant el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya va decidir impulsar una nova línia de política activa directament adreçada a aquest col·lectiu. D'aquesta manera, el Departament d'Empresa i Ocupació va publicar al Diari Oficial de la Generalitat l'Ordre EMO/311/2015, que regulava el programa de foment de la incorporació al món laboral d'aquest col·lectiu mitjançant la incentivació econòmica a les empreses que fessin contractes de treball a les persones en situació d'atur més grans de 45 anys i amb una antiguitat a l'atur de més de dotze mesos i obria les convocatòries per als exercicis 2015 i 2016.

Dins d'aquesta Ordre de bases s'establien diferents rangs de subvenció en funció de la durada dels contractes de treball, la seva jornada laboral i es donava un tractament específic al col·lectiu de persones amb discapacitat. L'any 2015 i molt especialment el passat 2016 va haver un gran nombre de sol·licituds que va fer que el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya realitzes una ampliació del pressupost per a l'exercici passat.

Els ajuts recollits a l'Ordre EMO/311/2015, de 2 d'octubre, com a conseqüència d'un anàlisi realitzat, no es consideren ajuts d'estat atès que no compleixen acumulativament tots els requisits que preveu l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea ja que no té un efecte sobre el comerç entre els Estats membres ni té efectes sobre la posició comparativa del beneficiari davant d'altres empreses, sent els seus efectes totalment marginals en els mercats.

Així mateix, no s'observa que l'ajuda desviï la demanda ni les inversions d'una regió a una altra i no crea obstacles a l'establiment d'empreses d'altres Estats membres. L'ajut salarial només s'obté quan l'empresa opta per contractar personal en situació desfavorida que altrament, no són contractats voluntàriament pels operadors econòmics amb caràcter habitual, essent un ajut limitat a un màxim de contractacions per persona o entitat beneficiària.

Una vegada finalitzat el segon any de convocatòria, i desprès de detectar i analitzar els possibles problemes i mancances derivades de l'anterior Ordre, s'ha considerat la necessitat d'introduir algunes modificacions en el seu text, tant per ampliar el ventall de possibles beneficiaris directes d'aquestes contractacions com per facilitar la tramitació i gestió dels ajuts per part de les empreses interessades.

En relació als punts anteriors, s'elimina el requisit de la inscripció ininterrompuda durant sis mesos en l'últim any, que provocava situacions probablement molt injustes, ja que persones treballadores que havien fet períodes molts curts de contractació quedaven excloses d'aquesta mesura.

Igualment s'amplia els tipus de contractacions laborals que a l'anterior Ordre es limitava als contractes de treball temporals i s'inclouen les contractacions indefinides, amb la limitació de subvenció de dotze mesos. També s'obre el ventall dels contractes temporals que poden ser objecte de l'ajut a aquelles contractacions entre sis i dotze mesos amb un import d'ajuda econòmica proporcional a la durada del contracte de treball.

S'ha volgut mantenir la durada mínima de sis mesos en les contractacions i les possibles pròrrogues amb l'objectiu d'assegurar una experiència laboral als participants de suficient durada que permeti a la persona treballadora poder tenir temps suficients per tornar a posar en valor de nou la seva experiència laboral i, arribat el cas, pugui estar en una situació més favorable per a poder mitjançar més eficaçment en el mercat de treball.

Finalment i a l'efecte de facilitar la tramitació i gestió dels ajuts per part de l'empresa s'introdueix la presentació de l'oferta de treball a les oficines de Treball del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya a partir de la qual serà aquesta la que informarà directament sobre els compliments dels requisits de la persona seleccionada per l'empresa, la qual únicament haurà de presentar per tenir dret a aquests ajuts aquest informe conjuntament amb l'imprès de sol·licitud i el contracte de treball efectuat. També i tal com es regula a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, s'estableix la tramitació electrònica tant per part de l'administració com per part de l'interessat a la tramitació de la totalitat de l'expedient.

Considerem que amb aquestes modificacions el nombre de possible beneficiaris del programa s'amplia substancialment així com es facilita la gestió dels ajuts, amb l'objectiu d'incrementar i consolidar aquesta nova política d'ocupació adreçada a un col·lectiu que ha patit d'una manera molt acusada l'efecte de la crisi en el mercat de treball.

Vista la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;

Vista la Llei 13/2015, de 9 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya;

A aquesta Ordre li és aplicable la Llei 38/2003, de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR