ORDRE TSF/268/2016, de 10 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a les empreses i les entitats col·laboradores d'inserció per a l'incentiu a la contractació de persones destinatàries de la renda mínima d'inserció i d'altres col·lectius en risc o situació d'exclusió social, i per a projectes d'autoocupació.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

El programa d'ajuts del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies per a la inserció laboral de les persones destinatàries de la renda mínima d'inserció (RMI) mitjançant empreses i entitats col·laboradores d'inserció es va iniciar l'any 1996. Dotze anys després, el 2008, s'inicien les mesures de suport a la contractació de persones acollides a l'RMI i altres col·lectius en risc d'exclusió procedents d'una empresa d'inserció, per part de les empreses i entitats col·laboradores de l'antic Departament de Treball. L'objectiu d'aquestes accions dirigides a corregir les situacions d'exclusió sociolaboral i de pobresa és aconseguir l'autonomia social i econòmica de la persona que necessita la inserció laboral, acompanyada, si escau, de les mesures formatives i de motivació adequades que donin suport a aquesta inserció.

La manca d'ocupació en el cas de les persones acollides a l'RMI, i en el cas d'altres grups vulnerables, constitueix un dels factors de risc de pobresa econòmica, exclusió i marginació social. Aquestes persones, en molts casos, troben dificultats importants per accedir al mercat de treball a causa de les seves mancances en competències socials, educatives i de qualificació laboral. L'accés a una ocupació i, en conseqüència, a la normalització personal i social dels sectors de la població que no poden accedir a un lloc de treball en el mercat laboral ordinari, ha de constituir un dels objectius de les polítiques que s'orienten cap a una tasca eficaç de prevenció de la pobresa i d'inserció social.

Atès que es considera molt important la participació de les empreses i entitats en la inclusió social i laboral dels col·lectius esmentats;

Ateses la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció (DOGC núm. 2435, de 17.7.1997), modificada per la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres (DOGC núm. 5931, de 29.7.2011), i per la Llei 5/2012, de 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l'impost sobre les estades en establiments turístics (DOGC núm. 6094, de 23.3.2012);

Atesos la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d'inserció sociolaboral (DOGC núm. 3793, de 3.1.2002), i el Decret 277/2003, de 4 de novembre, de funcionament i competència del Registre administratiu d'empreses d'inserció de Catalunya (DOGC núm. 4013, de 19.11.2003);

Atesos el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis ;

Atès que a aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol;

Atès el Decret 63/2015, de 28 d'abril, de reestructuració del Departament d'Empresa i Ocupació (DOGC núm. 6862, de 30.4.2015), en relació amb el Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (DOGC núm. 7196, d'1.9.2016);

Atesa l'Ordre BSF/25/2015, de 4 de febrer, per la qual s'aprova la tramitació electrònica obligatòria del procediment de concessió i justificació de la convocatòria ordinària de subvencions del Departament de Benestar Social i Família (ara Departament de Treball, Afers Socials i Famílies) per a entitats, s'estableix l'obligació de l'ús dels mitjans electrònics en aquest procediment.

Atesa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, per regular i garantir la transparència de l'activitat pública i el dret d'accés de les persones a la informació i la documentació públiques (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014);

Atesa la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes (DOGC núm. 6919, de 23.7.2015);

Atesa la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència (BOE núm. 180, de 29.7.2015);

Atès l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

A proposta de la Direcció General d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa; amb els informes previs de l'Àrea Jurídica de la Secretaria General i de la Intervenció Delegada del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes;

Per tot això exposat,

Ordeno:

Base 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és aprovar les bases reguladores per a la concessió de les subvencions destinades a les empreses i entitats col·laboradores d'inserció per a l'incentiu a la contractació de persones destinatàries de la renda mínima d'inserció i d'altres col·lectius en risc o situació d'exclusió social, i a projectes d'autoocupació.

Els programes previstos són els següents:

Programa A, Incentius a la contractació de persones destinatàries de l'RMI per part d'empreses i entitats col·laboradores d'inserció.

Programa B, Incentius a la contractació de persones en risc o situació d'exclusió social procedents d'empreses d'inserció per part d'empreses i entitats col·laboradores d'inserció.

Programa C, Incentius a l'autoocupació de persones destinatàries de l'RMI i de persones en risc o situació d'exclusió social procedents d'empreses d'inserció.

Base 2

Persones beneficiàries de la subvenció

Poden ser persones beneficiàries d'aquesta subvenció:

  1. Les persones jurídiques: les empreses i les entitats col·laboradores d'inserció (empresa –persona física o jurídica amb excepció de les empreses de treball temporal– o entitat constituïda legalment, així com les administracions públiques) que contractin laboralment:

    a.1) Persones destinatàries de l'RMI.

    a.2) Persones en risc o situació d'exclusió social procedents d'empreses d'inserció inscrites al Registre administratiu d'empreses d'inserció de Catalunya, segons el Decret 277/2003, de 4 de novembre.

  2. Les persones físiques que presentin un projecte d'autoocupació i siguin:

    b.1) Persones destinatàries de l'RMI.

    b.2) Persones en risc o situació d'exclusió social procedents d'empreses d'inserció inscrites al Registre administratiu d'empreses d'inserció de Catalunya, segons el Decret 277/2003, de 4 de novembre.

    Base 3

    Requisits per obtenir la condició de persona beneficiària

    3.1 Les persones o empreses i entitats beneficiàries a les quals es refereix la base 2 d'aquesta Ordre han de complir els requisits següents:

  3. Donar ocupació, almenys, a un 2% de treballadors i treballadores amb discapacitat sobre el nombre total de treballadors de l'entitat, o bé aplicar les mesures alternatives d'acord amb el que disposen l'article 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social; el Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, pel qual es regula el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva a favor de treballadors amb discapacitat, i el Decret 86/2015, de 2 de juny, sobre l'aplicació de la quota de reserva del 2% a favor de persones amb discapacitat en empreses de 50 o més persones treballadores i de les mesures alternatives de caràcter excepcional al seu compliment.

  4. Complir les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat i les obligacions davant la Seguretat Social. Aquest compliment s'ha de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de la sol·licitud, prèviament a la resolució d'atorgament, i abans de rebre qualsevol pagament.

  5. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de beneficiari que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003).

  6. Indicar, d'acord amb els agents socials, els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i per intervenir-hi en els seus centres de treball. Aquest requisit només és aplicable en el cas d'empreses amb una plantilla igual o superior a vint-i-cinc persones, tal com estableix l'article 29 de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.

  7. Complir els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 9.1.1998).

  8. No haver estat sancionades, en resolució ferma, per cometre una infracció greu en matèria d'integració laboral de persones amb discapacitat o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, de conformitat amb el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions de l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost (BOE núm. 189, de 8.8.2000), o, si han estat sancionades, haver aplicat les mesures correctores previstes i haver abonat les quantitats requerides per aquest concepte.

  9. Complir les obligacions i no incórrer en els supòsits de prohibició que estableixen els articles 90bis i 92bis del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002).

  10. Disposar d'un sistema d'organització i de gestió de la prevenció d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals; el Reial decret 39/1997, d'1 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, i les modificacions posteriors introduïdes per la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció de riscos laborals.

  11. Complir l'obligació de respectar la igualtat de tracte i d'oportunitats en l'àmbit laboral i, amb aquesta finalitat, adoptar mesures dirigides a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre homes i dones. En el cas...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR