ORDRE TSF/284/2016, de 24 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a la realització del Programa 30 Plus per a la inserció de persones desocupades de 30 i més anys.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

L'eix 1 del Pla de govern 2013-2016, “Recuperació econòmica i creació d'ocupació”, té com a primer objectiu aturar la tendència dels darrers anys del mercat laboral, frenant la destrucció de llocs de treball i avançar en la creació d'ocupació.

Un dels col·lectius que s'ha vist afectat per la destrucció de llocs de treball fruit de la crisi d'aquests darrers anys, ha estat el de les persones de 30 o més anys, les quals, en un percentatge força elevat, encara es troben en situació d'atur.

Així mateix, es detecta una manca de polítiques d'ocupació específiques destinades a les persones desocupades de 30 anys i més sense una problemàtica específica de risc d'exclusió. En cas de no efectuar-se una ràpida intervenció es corre el risc de cronificar la seva situació d'atur i, que esdevinguin persones desocupades de llarga durada. Cal tenir present que l'atur de llarga durada és un dels factors que dificulta més la inserció laboral de les persones que no tenen feina.

Enguany, el nombre d'aturats a Catalunya s'ha reduït durant el primer trimestre de l'any en 8.600 persones en relació amb el trimestre anterior i se situa en 660.000, fet que suposa una taxa d'atur del 17,42%, segons l'Enquesta de Població Activa (EPA). Intertrimestralment, a diferència del que ha succeït en els primers trimestres dels darrers quatre anys, la població activa ha augmentat en 17.100 persones (+0,5%). L'ocupació també ha augmentat (25.700 ocupats més; +0,8%), i l'atur s'ha reduït (8.600 aturats menys; -1,3%). Però tot i que la tendència és positiva, a Catalunya, actualment, encara hi ha un total de 434.539 persones aturades de 30 i més anys, a les quals el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya ha de donar resposta duent a terme mesures i programes que contribueixin a la seva inserció immediata en el mercat de treball.

Les polítiques actives d'ocupació (PAO) poden facilitar l'entrada o la reincorporació d'aquestes persones aturades al mercat de treball. En aquest sentit, moltes persones de 30 i més anys que han estat expulsades del mercat de treball, en breu, podrien reincorporar-s'hi de nou i ocupar-se en sectors on anteriorment no havien treballat. Per tant, es tracta d'implementar mesures destinades a augmentar la demanda de treball en èpoques de poc creixement, mitjançant programes integrals que fomentin l'ocupació i la creació de llocs de treball.

La naturalesa de les PAO s'ha d'anar adaptant per fer front a un clima econòmic i social diferent i a les noves tendències del mercat de treball, on els enfocaments innovadors són indispensables per a millorar la situació. La majoria de les PAO se centren en intervencions orientades a l'oferta (amb la finalitat de preparar les persones per a l'ocupació) i donen poca atenció als requisits dels ocupadors (empresa/sector productiu), provocant un falta de previsió de quines són les tendències futures del mercat de treball (nous sectors i nous jaciments d'ocupació). Aquest fet limita els resultats que, potencialment, poden tenir les PAO més enllà del període en el que s'implementen.

Aquest nou programa s'inscriu en un model de política ocupacional que té com a objectiu la inserció directa en el mercat laboral de les persones aturades, basant-se en una fórmula ja experimentada en “Fem Ocupació per a joves”, un programa que ha donat uns bons resultat en les dades d'inserció. Amb aquests dispositius, es tracta doncs, de cercar un enfocament diferent, ja que la política activa d'ocupació pren com a punt de partida les necessitats reals de l'empresa: en funció de llocs de treball existents al territori se seleccionen les persones més adients per aquestes vacants i se'ls facilitant la formació específica més adequada per desenvolupar correctament les tasques que li són requerides. D'aquesta manera, es posa l'accent en incentivar la demanda en el mercat de treball.

Malgrat la millora experimentada en el descens de la taxa d'atur, una gran part dels llocs de treball de nova creació són precaris. Per aquest motiu, cal vetllar i potenciar per la creació d'ocupació estable i de qualitat. Un dels principis generals de les polítiques actives d'ocupació, d'acord amb l'article 24 de la Llei 56/2003, de 16 de desembre, d'ocupació, és contribuir a la qualitat i al manteniment de l'ocupació. Es parla de la recuperació econòmica, però en termes d'ocupació cal avançar en la millora de les condicions laborals que ofereixen les noves feines.

La precarietat i l'excessiva rotació laboral ja no afecta només les persones joves, perquè els contractes de dies o setmanes s'han generalitzat i també afecten de manera similar els treballadors de 30 i més anys. Aquest programa pretén incidir també en la qualitat de l'ocupació, donant suport a la contractació mínima de 6 mesos i regulant una subvenció que pot abastar fins a 9 mesos de la contractació, amb l'objectiu que les persones desocupades que hi participin s'insereixin definitivament en el mercat de treball.

Pel que fa a la possible participació dels agents ocupacionals en implementació d'aquest programa, mitjançant aquesta Ordre s'ha reforçat el nou model territorial previst a la Llei 13/2015, de 9 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya. Per tant, l'objectiu és evitar duplicitats, i fomentar la col·laboració entre els ens locals que coneixen la realitat dels mercats laborals en el territori i les estratègies de desenvolupament del territori.

En aquest Programa està recollit al Pla anual de polítiques actives d'ocupació 2016 com a programa propi de Catalunya. D'acord amb l'establert a l'Estratègia espanyola d'activació per a l'ocupació 2014-2016 i la Resolució de 22 de agosto de 2016, de la Secretaria d'Estat d'Ocupació, per la que es publica l'Acord del Consell de Ministres de 5 de agosto de 2016, per al que s'aprova el Pla anual de política d'Ocupació (PAPE) per al 2016, les Comunitats Autònomes poden realitzar serveis i programes de polítiques actives d'ocupació propis, diferents als estrictament regulats per la normativa estatal vigent, i adaptats a la realitat de les persones desocupades i del teixit productiu del seu àmbit territorial.

Vist el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels arts 107 i 108 del Tractat CE als ajuts de minimis;

Vista la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;

Vista la Llei 13/2015, de 9 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya;

Vista la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes;

Vista l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions;

Vista el Decret 252/2015, de 15 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015, mentre no entrin en vigor els del 2016.

Vistos els informes de l'Àrea Jurídica de Treball i Relacions Laborals i de la Intervenció Delegada, havent-ne informat prèviament al Consell de Direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, a proposta de la persona titular de la direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya i en ús de les facultats que em són conferides d'acord amb l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

Per tot això,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores per a la concessió de subvencions del Programa 30 Plus per a la inserció de persones desocupades de 30 i més anys.

Les bases reguladores es detallen en l'annex 1.

Disposició addicional primera

Estudis d'impacte

El Servei Públic d'Ocupació de Catalunya durà a terme un estudi d'impacte sobre els resultats derivats de les subvencions a les quals sigui d'aplicació aquesta Ordre i d'acord amb els objectius previstos.

Disposició addicional segona

S'autoritza a la persona titular de la direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya a dictar les disposicions que consideri oportunes per al desenvolupament d'aquesta Ordre.

Disposició addicional tercera

Aquesta Ordre de bases s'entendrà automàticament modificada per la normativa comunitària, estatal o autonòmica que amb posterioritat a la seva entrada en vigor es pugui promulgar.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 24 d'octubre de 2016

Dolors Bassa i Coll

Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies

Annex 1

Bases reguladores

Base 1

Objecte

1.1. L'objecte d'aquestes bases és regular la concessió de subvencions del Programa 30 Plus per a la realització de projectes que desenvolupin actuacions ocupacionals per afavorir la inserció laboral de persones en situació d'atur de 30 anys i més, preferentment d'entre 30 i 45 anys i baix nivell formatiu, proporcionant-los, entre d'altres recursos, la formació i competències necessàries per ocupar un determinat lloc de treball.

1.2. Cadascuna de les persones que participin en aquest programa rebrà les següents actuacions ocupacionals:

- Experiència professional mitjançant un contracte.

- Adquisició de competències i/o formació vinculada al contracte de treball.

- Orientació i acompanyament en el procés de contractació i formació.

Base 2

Persones destinatàries

2.1. Podran ser destinatàries d'aquest programa les persones en situació d'atur de 30 anys i més, preferentment d'entre 30 i 45 anys i baix nivell formatiu.

2.2. Aquestes persones destinatàries hauran d'estar inscrites a l'oficina de Treball del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya com a persones demandants d'ocupació no ocupades i hauran de complir tots els requisits legals per poder formalitzar un contracte de treball en el moment de la seva signatura.

Base 3

Entitats beneficiàries

3.1. Podran ser entitats beneficiàries de les subvencions per a les actuacions indicades en els apartats a) b)...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR