ORDRE TSF/65/2018, d'11 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts a la contractació en el mercat ordinari de treball de persones amb discapacitat, de persones en situació o en risc d'exclusió procedents d'empreses d'inserció o de persones beneficiàries de la renda garantida de ciutadania.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

El dret de les persones amb discapacitat de treballar en igualtat de condicions que la resta de les persones treballadores és un dret reconegut per les Nacions Unides i ratificat per España des de fa més de deu anys; pel que fa a les persones en situació o en risc d'exclusió i a les persones beneficiàries de la renda garantida de ciutadania (RGC), la Generalitat de Catalunya fa ja vint anys que promou mesures i programes d'inserció laboral a fi d'evitar o minorar els riscos d'exclusió social d'una part de la seva ciutadania. Concretament, la recent Llei 14/2017, del 20 de juliol, de la renda garantida de ciutadania, estableix a l'article 20.4 que “les administracions públiques, en l'àmbit de llurs competències en matèria de formació i ocupació, han d'impulsar i aplicar mesures orientades a afavorir i facilitar la incorporació a l'ocupació de persones o grups que, per llurs característiques, no puguin o tinguin dificultats per accedir-hi en condicions d'igualtat, especialment les persones destinatàries de la renda garantida de ciutadania.”

Tot i que s'han dissenyat i posat en marxa diferents tipus de programes amb diferents enfocs disciplinaris per tal d'abordar les variables que influeixen en la inserció laboral d'aquests col·lectius, es pot afirmar amb seguretat que els programes que requereixen la contractació —bé com a mesura inicial o bé com a mesura subsegüent a un itinerari d'inserció—, són eficients i donen resultats positius en les persones, siguin amb discapacitat o vulnerables.

És per això que, des del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, mitjançant la Direcció General d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa, promou una línia de foment directe a l'ocupació consistent en subvencions per a la contractació d'aquestes persones en el mercat ordinari de treball.

En el cas que ens ocupa, i per raons clarament socials, es planteja que els ajuts a les empreses que preveu aquesta Ordre es donen per a la incorporació al mercat laboral de persones amb discapacitat o persones en situació o risc d'exclusió o beneficaries de l'RGC, és a dir, persones vulnerables que no disposen (o com a mínim no completament) de totes les eines i aptituds de recerca i inserció en el mercat de treball, de les quals sí que en disposa la resta de la ciutadania.

Aquestes contractacions permeten l'adquisició d'experiència professional (element clau en la inserció laboral de les persones) i sens dubte és una lluita eficient contra la dependència, la pobresa econòmica, els riscos d'exclusió social o la marginació.

Així mateix, promou la visibilitat d'aquests col·lectius de persones com a treballadors i treballadores en el mercat de treball, ja que és una oportunitat de mostrar en entorns no protegits les seves capacitats i competències. La subvenció que reben les empreses i entitats per a la contractació d'alguna persona pertanyent a algun d'aquests col·lectius es rendibilitza en diverses vessants: econòmicament, ja que permet que el sistema productiu conegui les possibilitats professionals d'aquests treballadors i treballadores; socialment, fomenta la inserció laboral de persones que s'acullen a legislacions específiques que volen impulsar la seva integració social; i personalment i familiar, ja que possibilita la realització de moltes aspiracions d'aquestes persones de portar una vida plena i integrada en el seu entorn.

Aquesta Ordre neix com una recerca d'instruments eficaços (en forma de mesures de foment a l'ocupació, concretament en forma de contractació) per impulsar el trànsit d'aquest tipus de persones des de la desocupació o el treball protegit fins a la inserció en el mercat de treball.

El Reial decret llei 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'ocupació, estableix el marc normatiu del sistema d'ocupació estatal, i disposa a l'article 3.2 que, de conformitat amb la Constitució i els seus estatuts d'autonomia, correspon a les comunitats autònomes en el seu àmbit territorial el desenvolupament de la política d'ocupació, el foment de l'ocupació i l'execució de la legislació laboral i dels programes i mesures que els hagin estat transferits.

Cal fer referència a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que preveu la concurrència competitiva com el procediment ordinari de concessió de subvencions. Tanmateix, estableix l'excepcionalitat a aquesta fórmula de concessió quan existeixen raons d'interès públic, raons socials, raons econòmiques o raons humanitàries.

Així mateix, el text refós de la Llei de finances de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, preveu al seu article 90.3.c) alguns casos en què la concurrència competitiva no és preceptiva, concretament “si per l'especificitat i les característiques del beneficiari o de l'activitat subvencionada no és possible, d'una manera objectivable, promoure la concurrència pública”, la qual cosa és la situació particular que s'esdevé en aquesta subvenció.

Efectivament, quan les entitats sol·licitants compleixen els requisits establerts a l'ordre de bases, no es poden objectivar criteris de valoració que serveixin de base a una concurrència competitiva; atès que no hi ha entitats millors o pitjors, s'estableix el rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds com a element clau per a l'atorgament, fins que s'esgoti el pressupost assignat per a la mesura.

Aquesta Ordre té com a punt fort la seva simplicitat: de plantejament de l'objecte de la subvenció, de gestió electrònica, de procediment de concessió, de resolució, justificació i posterior pagament.

L'article 21 del Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica, determina que la norma reglamentària que reguli els tràmits o procediments de nova creació relacionats amb l'activitat empresarial ha d'establir que el frontal de tramitació és l'Oficina de Gestió Empresarial (OGE);

Atès el que disposa l'article 170.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, pel qual correspon a la Generalitat de Catalunya la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, i s'hi inclouen de forma expressa les polítiques actives d'ocupació i la gestió de les subvencions corresponents; i atès l'article 112 del mateix Estatut, pel qual correspon a la Generalitat, en l'àmbit de les competències executives, la potestat reglamentària i també la funció executiva;

Atès el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3.12.2013);

Atesa la Llei 27/2002, de 20 de desembre, de mesures legislatives per regular les empreses d'inserció sociolaboral (DOGC núm. 3793, de 3.1.2003):

Atès la Llei 14/2017, del 20 de juliol, de la renda garantida de ciutadania (DOGC núm. 7418, de 24.7.2017);

Atesa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014);

Atès el Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (DOGC núm. 7196, de l'1.9.2016);

Atès l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

A proposta de la Direcció General d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa, amb els informes previs de l'Àrea Jurídica de Treball i Relacions Laborals i de la Intervenció Delegada del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes,

Ordeno:

Article únic

Aquesta Ordre té per objecte aprovar les bases reguladores generals que han de regir la convocatòria d'ajuts a la contractació en el mercat ordinari de treball de persones amb discapacitat, de persones en situació o en risc d'exclusió procedents d'empreses d'inserció o de persones beneficiàries de la renda garantida de ciutadania, que s'indiquen a continuació:

Annex 1: Bases reguladores.

Annex 2: Principis ètics i regles de conducta a què les persones i entitats beneficiàries de subvencions o ajuts han d'adequar la seva activitat, i efectes d'un eventual incompliment d'aquests principis.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 11 de juny de 2018

Chakir El Homrani Lesfar

Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies

Annex 1

Bases reguladores

—1 Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular el procediment de concessió dels ajuts a la contractació en el mercat ordinari de treball de persones amb discapacitat igual o superior al 33%; persones en situació o en risc d'exclusió social prèviament contractades per empreses d'inserció i persones beneficiaries de la renda garantida de ciutadania (RGC), segons les especificacions que s'expliciten a la base 3.

—2 Entitats beneficiàries

Es poden acollir als ajuts que preveu aquesta Ordre les empreses del mercat de treball ordinari (persona física o jurídica amb excepció de les empreses de treball temporal) amb establiment operatiu a Catalunya.

—3 Destinataris finals

3.1 Persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%, degudament certificat pel Departament de Treball, Afers Social i Família, o resolució de l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

3.2 Persones en situació o en risc d'exclusió social prèviament contractades per empreses d'inserció que s'hagin beneficiat dels incentius a la contractació en les dites empreses. L'interval entre la finalització del contracte en l'empresa d'inserció i el de l'inici en l'empresa ordinària no pot ser superior a 3 mesos.

3.3 Persones beneficiàries de la renda garantida de ciutadania (RGC).

—4 Acció subvencionable i termini d'execució

L'acció...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR