ORDRE TSF/67/2017, de 18 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del concurs sobre prevenció de riscos laborals La prevenció, un valor segur.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La prevenció de riscos laborals ha de garantir la seguretat i la salut en el treball dels treballadors, ja que la major part d'accidents o malalties laborals es poden evitar si s'introdueixen les mesures preventives adequades, d'acord amb els principis de l'acció preventiva que descriu l'article 15 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.

L'article 15 esmentat estableix que l'empresariat ha d'evitar el risc, i, si això no és possible, ha d'avaluar-lo i prendre les mesures preventives adients, i donar preferència a les proteccions col·lectives per sobre de les individuals. A més, ha d'informar i formar els treballadors i treballadores sobre els riscos que comporta la seva feina i la manera d'evitar-los o prevenir-los. Per la seva banda, els treballadors s'han d'implicar en la seva pròpia seguretat i salut laboral i aplicar adequadament les mesures preventives que estableix l'empresa.

Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de la Seguretat i la Salut en el Treball i per tal de sensibilitzar la població sobre la importància de la prevenció dels riscos laborals, així com per estimular la creativitat i l'esperit crític dels estudiants en aquest àmbit, aquest Departament va crear l'any 2007 els premis als millors cartells de prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur”, i, en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament, els premis de fotografia jove FotoTreball sobre prevenció de riscos laborals.

El resultat de l'experiència d'aquests anys corrobora que una manera de promoure la seguretat i la salut és l'estímul i el reconeixement dels estudiants que canalitzen la seva creativitat vers aquesta finalitat des d'una doble perspectiva: d'una banda, s'aconsegueix conscienciar des d'una edat jove sobre la importància de seguir conductes segures i saludables, i, de l'altra, es fomenta el valor de la prevenció en promoure'n la difusió.

En el marc de les competències de la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball, amb aquesta nova Ordre de bases es vol donar continuïtat al que ja es va consolidar en les últimes edicions, ja que es preveu la participació dels alumnes en quatre categories (cartells, fotografies, pictogrames i curtmetratges d'animació) i es valoren positivament els resultats aconseguits en qualsevol de les modalitats, atès que resulten de gran interès per a la promoció de la prevenció de riscos laborals.

Quan en aquesta Ordre es fa referència a cartells, fotografies, pictogrames i curtmetratges d'animació, s'ha d'entendre que es tracta d'idees gràfiques en aquests formats elaborades per l'alumnat participant en les diferents categories i modalitats.

Des del punt de vista pressupostari, es preveu la possibilitat de mantenir la col·laboració d'una entitat externa, la Fundación Prevent, que pot assumir part de les despeses originades pels costos dels premis en cada convocatòria, atès que s'ha valorat positivament la col·laboració d'ambdues institucions en edicions anteriors.

Des del punt de vista administratiu, amb l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, que per tal d'adaptar l'actuació de les administracions a la realitat social del moment, impulsa i promou els procediments administratius amb un ple funcionament electrònic, s'adapta tota la tramitació de la convocatòria a aquesta finalitat.

Atesos la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que n'aprova el Reglament;

D'acord amb el capítol IX del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya;

Atesa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;

Atès l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el sector públic, i se n'aprova el text íntegre;

D'acord amb l'article 81 del Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, que determina les funcions assumides per l'Institut Català de Seguretat i Salut Laboral com òrgan adscrit a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball;

Atesos els convenis de col·laboració en activitats d'interès general subscrits en aquest àmbit pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i la Fundación Prevent;

Atesos els preceptes legals esmentats i els informes previs de l'Àrea Jurídica de Treball i Relacions Laborals de la Secretaria General i de la Intervenció Delegada del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases generals i específiques que regulen el concurs sobre prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur”, que figuren als annexos d'aquesta Ordre, i que s'indiquen a continuació:

Annex 1. Bases generals reguladores del concurs de prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur”.

Annex 2. Bases específiques de la categoria de cartells.

Annex 3. Bases específiques de la categoria de fotografies.

Annex 4. Bases específiques de la categoria de pictogrames.

Annex 5. Bases específiques de la categoria de curtmetratges d'animació.

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre TSF/127/2016, de 20 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores del concurs sobre prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur”.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al D iari O ficial de la G eneralita t de C atalunya .

Barcelona, 18 d'abril de 2017

Dolors Bassa i Coll

Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies

Annex 1

Bases generales reguladores del concurs de prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur”.

–1 Objecte

1.1 Mitjançant l'atorgament d'aquests premis es reconeix el valor divulgatiu dels treballs presentats, des del punt de vista de la prevenció de riscos laborals, en aconseguir, d'una banda, conscienciar de la gran diversitat de riscos que ens envolten quotidianament en qualsevol tipus de feina, i, de l'altra, fomentar el valor de la prevenció per tal d'anticipar-se a possibles successos no desitjats, com són els danys a la salut derivats del treball. Identificar els riscos és el factor clau per poder eliminar-los o minimitzar-los posteriorment.

1.2 Així mateix, es tracta de sensibilitzar la població sobre la importància de la prevenció dels riscos laborals i de promoure la creativitat i l'esperit crític dels estudiants.

–2 Categories

Es poden convocar totes o alguna d'aquestes categories:

Categoria de cartells.

Categoria de fotografies.

Categoria de pictogrames.

Categoria de curtmetratges d'animació.

–3 Destinataris i participació

3.1 La participació és oberta a l'alumnat de qualsevol centre educatiu públic, concertat o privat de Catalunya matriculat als estudis indicats per a cada categoria.

3.2 L'alumnat es pot presentar a diverses categories sempre que compleixi els requisits establerts per a cadascuna d'aquestes.

–4 Requisits de les persones sol·licitants

4.1 Les persones sol·licitants han de complir els requisits següents:

  1. Estar matriculat a un centre educatiu públic, concertat o privat de Catalunya, d'acord amb les bases específiques de cada categoria.

  2. No incórrer en cap de les circumstàncies que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  3. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària de l'Estat i amb la Generalitat, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

  4. Presentar declaració sobre si s'han demanat o s'han obtingut ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, i fer-hi constar la relació detallada i la quantitat sol·licitada o obtinguda.

  5. Complir els requisits generals i específics de participació i dels treballs que assenyala aquesta Ordre de bases i la convocatòria corresponent.

  6. Complir la normativa sobre la propietat intel·lectual, i, en concret:

    f.1) Les persones sol·licitants han d'utilitzar, en els treballs presentats, imatges, sons i altres elements lliures o amb permís d'ús comercial i assumir les responsabilitats que puguin resultar del fet d'utilitzar-los.

    f.2) Les persones sol·licitants que utilitzin, en els treballs presentats, imatges de persones identificades o identificables, han de disposar del consentiment de la persona afectada.

  7. En cas de coautoria, totes les persones coautores dels treballs presentats han de complir els requisits que exigeixen aquesta Ordre de bases i la convocatòria corresponent.

    4.2 El compliment d'aquests requisits s'acredita d'acord amb el que estableix la base 6 d'aquesta Ordre.

    –5 Requisits dels treballs

    Els treballs realitzats s'han de presentar en format digital i han de reunir els requisits següents:

    Estar fets pels participants i ser una obra original seva.

    Per fer els treballs, no s'han de crear situacions de risc ni exposar-hi ningú.

    No incloure marques de tercers ni fer-hi referència.

    Els continguts han de ser respectuosos amb l'objecte de les bases del concurs que recull la base 1.

    Les imatges o els sons i altres elements utilitzats en els treballs presentats han de ser lliures o amb permís d'ús comercial.

    –6 Sol·licitud i presentació de treballs

    6.1 Per participar en qualsevol de les categories, s'han de presentar el formulari de sol·licitud, en els terminis que estableix la convocatòria, així com els treballs que optin a cadascuna de les categories i modalitats d'acord amb el procediment que es descriu a continuació.

    6.2 Les sol·licituds s'han de presentar preferentment per mitjans electrònics a través de l'apartat Tràmits del web de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR