ORDRE TSF/88/2018, de 21 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a projectes singulars generadors d'ocupació sostenible per a persones en situació o amb risc d'exclusió, o persones amb discapacitat, en centres especials de treball o empreses d'inserció.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

En el context econòmic actual l'increment de la creació de llocs de treball i la creació d'empreses esdevé una prioritat i una aposta estratègica per ampliar i fer créixer l'activitat econòmica.

El Pla d'acció sobre emprenedoria 2020 a Europa, recollit a la Comunicació de la Comissió, al Parlament Europeu, al Consell, al Comitè Econòmic i Social Europeu i al Comitè de les Regions, estableix també la necessitat de fomentar a Europa mesures per facilitar la creació d'empreses i un entorn molt més favorable perquè les persones emprenedores i les empreses puguin prosperar i créixer.

Els centres especials de treball i les empreses d'inserció contribueixen a promoure un desenvolupament local basat en una economia sostenible i d'arrelament al territori així com a preservar el model de cohesió social; elements que, d'acord amb el nou marc fixat per la Unió Europea en l'Estratègia Europa 2020, serveixen per millorar a llarg termini la reactivació econòmica, la competitivitat de l'economia i l'ocupació.

Dins d'aquest marc, mitjançant l'Estratègia Catalunya 2020 (ECAT 2020), el Govern de la Generalitat es compromet amb els agents econòmics i socials en particular, i la ciutadania en general, a prioritzar les actuacions que tenen un impacte directe en la millora de la competitivitat i de l'ocupació, especialment en aquelles empreses, centres especials de treball i empreses d'inserció, que tenen com a objectiu la inserció de col·lectius amb greus dificultats d'inserció.

Així, d'entre les funcions del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, que promou la Direcció General d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa (en endavant DGESTSCA), s'inclou la planificació d'actuacions de difusió, promoció i foment de generació de llocs de treball en empreses d'inserció (EI) i centres especials de treball (CET) així com l'enfortiment d'aquest tipus d'empreses.

Aquesta Ordre respon a l'eix 1 del Pla de Govern per a l'XI legislatura: un país més just. Un nou estat del benestar per a tothom i de promoció de polítiques d'ocupació per un país amb més i millor feina. En aquest sentit, centres especials de treball i les Empreses d'Inserció, contribueixen a preservar el model de cohesió social.

Amb la Resolució 17/XI del Parlament de Catalunya, sobre la situació d'emergència social, la reactivació econòmica, la gestió pública i la necessitat d'una resposta institucional, en data 10 de març de 2016, el Parlament de Catalunya insta el Govern a millorar la inserció laboral de les persones en risc d'exclusió i/o discapacitat.

Fruit del debat, es van aprovar 82 punts de la resolució, que contenen prop de 275 mesures concretes per afrontar molts dels àmbits que afecten a les persones amb situació de vulnerabilitat: pobresa infantil, necessitats alimentàries, inclusió i cohesió social, renda mínima d'inserció, polítiques d'habitatge, sensellarisme, pobresa energètica, transport públic, dependència, polítiques d'ocupació, garantia juvenil, atenció a la diversitat funcional, salut, política econòmica i fiscal, refugiats o regularització d'estrangers. És significatiu que el Parlament de Catalunya, en aquesta resolució, fa un reconeixement explícit a l'esforç de les entitats socials i dels ens locals en la defensa dels drets socials i de la igualtat d'oportunitats i a la tasca que duen a terme en benefici i suport dels col·lectius més vulnerables i per una societat més inclusiva que sigui garant de drets socials i que combati fermament les desigualtats i l'exclusió i les causes que les provoquen.

Dins de l'apartat de la resolució “Atenció a la diversitat funcional”, el Parlament de Catalunya instava el Govern a aprovar un pla de promoció de l'ocupació de les persones amb diversitat funcional, en l'elaboració del qual es compti amb els agents socials i les organitzacions de persones amb diversitat funcional i llurs famílies.

Així dons, aquesta Ordre de bases s'emmarca com una actuació dins d'aquest pla i es configura per tant com a instrument de foment i de suport a projectes de creació d'ocupació sostenible per a les persones amb més riscos d'exclusió social o més dificultat d'integració laboral degudes a discapacitats, tot contribuint al creixement de l'economia social a Catalunya.

Tenint en compte aquesta premissa, l'Ordre proposa ajuts per a actuacions innovadores i singulars de dos elements estratègics del sistema de cohesió social a Catalunya: els centres especials de treball i les empreses d'inserció, amb la finalitat de que aquests analitzin, avaluïn, prospectin i plantegin projectes generadors d'ocupació sostenible per als destinataris finals d'aquestes actuacions: persones en situació o amb risc d'exclusió, i persones amb discapacitats.

Els centres especials de treball ocupen laboralment les persones amb discapacitat que per la naturalesa o a conseqüència de la seva discapacitat no poden, provisionalment o definitivament, exercir una activitat laboral en el mercat ordinari. L'objectiu dels centres especials de treball és desenvolupar un treball productiu, participar regularment en les operacions de mercat i tenir com a finalitat la d'assegurar un treball remunerat i la prestació de serveis d'ajustament personal i social que requereixin les persones treballadores amb discapacitat.

La Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per a regular les empreses d'inserció sociolaboral, estableix un marc legal que promou, d'una banda, la inserció laboral de persones en situació d'exclusió social o en greu risc d'arribar-hi, per a aconseguir-ne la total integració social, i, de l'altra, el registre, la regulació i el foment de les empreses d'inserció. La inserció sociolaboral, regulada en aquesta Llei, va dirigida a persones en situació d'exclusió social o en greu risc d'arribar-hi que estiguin desocupades i que tinguin dificultats importants per a integrar-se en el mercat de treball ordinari, i que pertanyin a algun dels col·lectius següents: Persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial o amb malalties mentals que tinguin possibilitats d'inserció en el món laboral. Persones destinatàries de la Renda Garantida de Ciutadania. Persones que no puguin accedir a la renda garantida de ciutadania, perquè no compleixen els requisits establerts per la Llei 14/2017, de 20 juliol, de la renda garantia de ciutadania. Joves majors de setze anys i menors de trenta provinents d'institucions de protecció de menors. Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme que es trobin en procés de rehabilitació i reinserció social. Interns de centres penitenciaris la situació dels quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses. Persones que no puguin accedir a la renda garantida de ciutadania, però que es trobin, segons el parer dels serveis socials competents, en situació de risc d'exclusió i finalment, també aturats de llarga durada més grans de quaranta-cinc anys.

Aquesta Ordre vol impulsar a aquests dos actors de l'economia social catalana, els centres especials de treball i les empreses d'inserció, a que presentin projectes on s'analitzin nous escenaris productius per a la seva activitat econòmica, on es plantegin possibles ampliacions de línies de negoci, canvis o ampliacions de sector d'activitat, processos de reorientació o adaptació dels seus centres de treball, sempre sota la premissa de plantejaments de sostenibilitat productiva, ambiental i laboral, i generadors de nous llocs de treball estables per a les persones vulnerables o amb discapacitat, per la qual cosa és necessari que els projectes tinguin en compte tots aquells elements necessaris que garanteixin millor el seu enfortiment posterior i consolidació a mig i llarg termini.

En conclusió, les dues línies de subvencions que preveu aquesta Ordre, tenen la voluntat de facilitar la creació o ampliació d'empreses d'inserció i centres especials de treball a Catalunya, fomentar el seu esperit emprenedor, permetre la reconversió de línies de producció i generar nous llocs de treball per a persones amb dificultats d'integració i d'inserció arreu de Catalunya.

També cal dir que constitueix un actiu per a l'economia catalana el fet d'ampliar la visualització i normalització dels centres especials de treball i les empreses d'inserció per tal que siguin una opció laboral i empresarial cada vegada més present i valorada en tots els sectors d'activitat, poder assegurar la cobertura en el territori de serveis i recursos destinats a les persones emprenedores de projectes d'inserció laboral de col·lectius amb moltes dificultats, així com la consolidació d'aquestes empreses.

El Reial decret llei 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, estableix el marc normatiu del sistema d'ocupació estatal, i disposa a l'article 3.2 que, de conformitat amb la Constitució i els seus estatuts d'autonomia, correspon a les comunitats autònomes en el seu àmbit territorial el desenvolupament de la política d'ocupació, el foment de l'ocupació i l'execució de la legislació laboral i dels programes i mesures que els hagin estat transferits.

L'article 11 de la Llei d'ocupació disposa que els plans anuals de política d'ocupació han de concretar, amb caràcter anual, els objectius de l'Estratègia espanyola d'activació per a l'ocupació a assolir en el conjunt de l'Estat i en cadascuna de les diferents comunitats autònomes, així com els indicadors que s'han d'utilitzar per conèixer i avaluar anualment el seu grau de compliment.

Per assolir aquests objectius, han de contenir la previsió dels serveis i programes de polítiques actives d'ocupació i d'intermediació laboral que es proposen portar a terme tant les comunitats autònomes en l'exercici de les seves competències d'execució en l'àmbit del treball, l'ocupació i la formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral com el Servei Públic d'Ocupació Estatal en el seu àmbit competencial.

Els plans anuals de política...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR