ORDRE TSF/9/2019, de 22 de gener, de convocatòria per a l'acreditació d'entitats proveïdores de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública i per a la provisió de serveis socials de l'àmbit de l'atenció a la infància i l'adolescència.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, configura un sistema de serveis socials que s'articula a partir de la Cartera de serveis socials que determina la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública, integrada pel conjunt de serveis i centres de serveis socials de Catalunya públics i acreditats per la Generalitat per gestionar les prestacions del sistema.

L'article 166.3.a) de l'Estatut d'autonomia estableix la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de protecció de menors, que inclou, en tot cas, la regulació del règim de la protecció i de les institucions públiques de protecció i tutela dels menors desemparats, en situació de risc i dels menors infractors, respectant en aquest darrer cas la legislació penal.

D'acord amb aquesta competència es va aprovar la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, que té per objecte la promoció del benestar personal i social dels infants i adolescents i de les actuacions de prevenció, atenció, protecció i participació adreçades a aquestes persones a fi de garantir l'exercici dels seus drets, l'assumpció de les seves responsabilitats i l'assoliment del seu desenvolupament integral. Aquesta Llei fixa el marc en què s'han de dur a terme les activitats de participació i de promoció dels drets i del benestar dels infants i dels adolescents i les activitats per atendre'ls i protegir-los en situacions de risc o desemparament.

La Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies és qui té atribuïdes les competències i les funcions en matèria d'atenció a la infància i l'adolescència, d'acord amb el Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Entre les funcions atribuïdes a la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència per l'article 143.1 del Decret 289/2016, de 30 d'agost, en relació amb la Llei 14/2010, del 27 de maig, es troben les de protegir i assumir la tutela dels infants i els adolescents desemparats, disposar i executar les mesures d'atenció necessàries per a cada un d'ells i gestionar els serveis que calguin per a la seva efectivitat, i assumir la guarda dels infants i els adolescents en els supòsits que estableixen les lleis.

La Cartera de serveis socials, aprovada pel Decret 142/2010, d'11 d'octubre, estableix a la disposició transitòria, lletra b), que mentre no s'aprovi el Reglament d'acreditació d'entitats que preveu l'article 70 de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, s'entenen acreditades les entitats col·laboradores que presten determinats serveis, a l'empara de les ordres dictades pel departament competent en matèria de serveis socials.

Així mateix, el Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials, estableix les condicions funcionals, de compliment obligatori, dels centres residencials. D'altra banda, la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, i per la qual es deroga la Directiva 2004/18/CE, estableix uns règims de contractació particulars per als serveis socials i altres serveis específics i reconeix una àmplia llibertat als estats membres per establir, sota els principis de publicitat, lliure concurrència i no-discriminació, el règim jurídic que considerin més adient a la naturalesa i finalitat d'aquests serveis, ja sigui de naturalesa contractual o no contractual.

D'acord amb el que preveu la Directiva esmentada, el Decret llei 3/2016, de 31 de maig, de mesures urgents en matèria de contractació pública, prescriu en la disposició addicional tercera l'aplicació de fórmules no contractuals per a la gestió dels serveis socials. En el mateix sentit, l'article 11.6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, disposa que queda exclosa d'aquesta Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es dugui a terme sense necessitat de subscriure contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions que el poder adjudicador hagi fixat prèviament, sense límits ni quotes, i que el sistema esmentat garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no-discriminació.

Dins aquest marc normatiu, aquesta Ordre ha de permetre, sota els principis de publicitat, lliure concurrència i no-discriminació, que totes les persones físiques o jurídiques interessades puguin concórrer lliurement en les mateixes condicions per prestar, amb finançament públic, els serveis de la Cartera de serveis socials objecte de la convocatòria. En aquest sentit, la convocatòria consta d'uns annexos en els quals es concreten les condicions funcionals i materials que s'han de complir en la prestació de cada tipologia de serveis, en el marc de les disposicions del Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials, la Cartera de serveis socials i la normativa d'actualització vigent.

Com a antecedent d'aquesta regulació en matèria de serveis socials, consta l'existència d'un règim d'acreditació d'entitats col·laboradores de diferents programes d'atenció a les persones, que es remunta a l'any 1992, que es va establir en ús de les competències en matèria de serveis socials que ja reconeixia l'Estatut d'autonomia de Catalunya de 1979, i que actualment es troba vigent, si bé requereix una actualització i adaptació a la nova realitat dels serveis socials a Catalunya dins de l'actual marc normatiu.

El sector dels serveis socials té la seva raó de ser en l'atenció als col·lectius més vulnerables i en la immediatesa que requereix la seva atenció, i, per això, ha d'estar sotmès a un règim que permeti una millor gestió diària dels casos. És per això que aquesta Ordre preveu que les persones o entitats que prestaven serveis de la Xarxa de serveis socials d'atenció pública en virtut de contractes o altres instruments jurídics amb finançament públic directe a la persona o entitat s'assimilin a un règim adaptat a les noves disposicions comunitàries, molt més flexible i adaptat a les necessitats dels serveis, amb plena subjecció als principis de publicitat, lliure concurrència i no-discriminació.

Finalment, pel que fa a la competència autonòmica en aquesta matèria, en virtut del que preveu la disposició addicional 49 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, la Generalitat de Catalunya pot articular instruments no contractuals per a la prestació de serveis públics destinats a satisfer necessitats de caràcter social.

L'Ordre ha estat sotmesa a la consideració de la Comissió Funcional del Consell General de Serveis Socials en la seva sessió telemàtica celebrada entre els dies 19 i 26 d'octubre de 2018.

Per tot el que s'ha exposat, en ús de les facultats que m'atorguen l'article 39.3 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i la disposició transitòria, apartat b), del Decret 142/2010, d'11 d'octubre, pel qual s'aprova la Cartera de serveis socials 2010-2011,

Ordeno:

Article 1

Objecte

1.1 S'obre convocatòria per a l'acreditació de les persones físiques o jurídiques privades, tant les que ja presten serveis en col·laboració amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència com les que no presten serveis a l'entrada en vigor d'aquesta Ordre però ho volen fer, per a la prestació de serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública i per a la provisió de serveis socials de l'àmbit de l'atenció a la infància i l'adolescència mitjançant l'assignació de places.

1.2 Les persones físiques o jurídiques privades del punt 1 d'aquest article que compleixin els requisits que estableix l'article 4.1 poden acreditar-se i sol·licitar la provisió per a la prestació amb finançament públic dels serveis socials següents:

1.2.1 Residencial educació intensiva-CREI, d'acord amb l'annex 1.

1.2.2 Servei residencial d'acció educativa-CRAE, d'acord amb l'annex 2.

Article 2

Fases del procediment

El procediment regulat en aquesta Ordre consta de dues fases:

Fase 1: acreditació de persones i entitats per a la prestació dels serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública.

Fase 2: provisió dels serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública mitjançant l'assignació de places a les persones i entitats acreditades.

Article 3

Sol·licituds

3.1 Per obtenir l'acreditació i la provisió de serveis socials de l'àmbit de l'atenció a la infància i l'adolescència mitjançant l'assignació de places, les persones físiques o jurídiques privades han de presentar les sol·licituds, d'acord amb els supòsits següents:

  1. Les persones físiques o jurídiques privades que no prestin serveis en col·laboració amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència i que es vulguin acreditar per a la prestació dels serveis que preveu l'article 1.2 han de presentar la sol·licitud d'acreditació que preveu aquest article. Així mateix, en el cas que vulguin optar a la fase de provisió dels serveis de la Xarxa mitjançant l'assignació de places, ho poden demanar pels serveis per als quals han sol·licitat acreditar-se, mitjançant el mateix formulari de sol·licitud.

  2. Les persones físiques o jurídiques privades que estiguin prestant serveis en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR